جمعه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

واکنش الهیار ملکشاهی به بازداشت سعید مرتضوی

الهیار ملکشاهی در واکنش به بازداشت سعید مرتضوی، گفت: همه متهمان در برابر دستگاه قضایی یکسان بوده و برخورد با آنها تفاوتی با یکدیگر نخواهد داشت، داشتن سِمت یا شغل خاص هم مانع برخورد نخواهد شد.

سرگرد کولیوند:حمله به سوریه با هدف فاصله گرفتن ایران از محور مقاومت بود

به گزارش کانون سبحان کوهدشت، سرگرد پاسدار یونس کولیوند مسئول سیاسی سپاه ناحیه کوهدشت ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به تبیین رویدادهای سیاسی و مسائل منطقه پرداخت و اظهار داشت: حمله تجاوزکارانه آمریکا و …به سوریه علی‌رغم هزینه بسیار بالا نتایج خیلی ناچیزی داشت. وی عنوان کرد: آنچه امروز در منطقه شاهد آن هستیم چیزی نیست مگر […]

کد خبر:49989 | بازدید: 102
تاریخ انتشار:۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳ ق.ظ
پرينت خبر: چاپ مطلب
آیت الله مبلغی:

فقه بدون شناخت فرهنگ و موضوعات آن، قادر به ارائه حکم نیست

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: تجربه مهم و کم نظیر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس این است که مطالعات خود را به جای شکل دادن به صورت انتزاعی، در فضای ناظر به واقعیت های موجود بر روی زمین زندگی اجتماعی به انجام می رساند.

به گزارش «کانون سبحان»؛ آیت الله احمد مبلغی در سخنانی به به مناسبت هفته پژوهش خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس می کوشد تجربه کلان فقهی را به سمت قانون بکشاند.
وی خاطرنشان کرد: این مرکز از یک طرف باید پاسخگوی مطالبات و طرح ها و لوایح ارسالی از سوی مجلس شورای اسلامی باشد و از سوی دیگر، باید بکوشد شیوه و ادبیات فقه ناظر به قانون – که مسبوق به سابقه نیست- را تولید نماید.
آیت الله مبلغی با اشاره به سومین کنفرانس بین المللی فقه، قانون و واقعیت های اجتماعی در روزهای نهم و دهم اسفندماه سال جاری در قم گفت: با توجه به اینکه بخشی از واقعیت های اجتماعی، آسیب ها و ناهنجاری ها فرهنگی است، فرصت باقی مانده تا زمان کنفرانس را برای طرح فقه فرهنگی مغتنم می شمریم.
*دو تحول مهم در فقه پژوهشی بعد از انقلاب

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بعد از انقلاب اسلامی در حوزه فقه پژوهشی و اجتهادی دو تحول مهم و جدی رخ داد که یکی طرح “موضوع شناسی در اجتهاد نسبت به مسائل جدید” و دیگری طرح “فقه تخصصی” یعنی شاخه زدن های فقهی و ایجاد رشته های فقهی بود.
وی با بیان اینکه هر دو تحول اکنون در مراحل اولیه و نخستین قرار دارد، گفت: با وجود آن که ادبیات زیادی به مساله فقه تخصصی معطوف شده و حتی برخی موسسات آموزشی و پژوهشی نیز به سمت فقه های مضاف رفته اند، ولی این مساله هنوز آن گونه که باید، پانگرفته است و نتایجی ملموسی را به بازار زندگی ارسال نکرده است.
وی ادامه داد: علت این پانگرفتگی آن است که رشته ها و شاخه زدن های فقهی را بر اساس معیاری علمی، دقیق و از پیش تعریف شده به انجام نرسانده ایم و نیز تعریف دقیقی را از موضوع شناسی ارایه نکرده ایم.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: به بیان دیگر، عملا این دو مساله، در مرحله اولیه خود هستند و اگر این دو به صورت واقعی، جدی و علمی رخ دهند به دو خاستگاه اساسی برای بروز تحول در توجه فقه به واقعیت های اجتماعی و مسائل پیچیده آن، بدل خواهند شد.
*ضرورت موضوع شناسی نسبت به قانون
آیت الله مبلغی گفت: این دو تحول – یعنی موضوع شناسی در اجتهاد و فقه تخصصی – در مورد تقنین هم قابل طرح و اعمال است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که تا به حال موضوع شناسی عالمانه و دقیقی نسبت به قانون به مثابه یک موضوع انجام نگرفته است، گفت: در این موضوع شناسی باید رابطه پیچیده قانون با جامعه و فرهنگ روشن شود وگر نه فقیه نمی‌تواند فقه خود را به قانون، تزریق کند.
وی گفت: اینکه عمل تقنین چیست؟ قانون چه الزامات، مؤلفه ها و اقتضائاتی دارد؟ چه رابطه ای با جامعه دارد و چه فعل وانفعالی بین قانون و جامعه برقرار می شود؟ ادبیات و قالب قانون چیست؟ رابطه قانون با حقوق چه می باشد؟ تفسیرقانون و روح قانون با قانون چه رابطه ای دارند؟ باید در “موضوع شناسی قانون” به آن پرداخت.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بسیاری از ما چون موضوع شناسی دقیق، علمی و عالمانه ای نسبت به تقنین به عنوان یک موضوع انجام نداده ایم، گاه نگاهی ساده، پیش افتاده و عادی به قانون می اندازیم.
وی گفت: اگر فقه بخواهد بر بال قانون بنشیند تا به لایه لایه و جزء جزء جامعه رسوخ کند باید با قانون و طبیعت و مؤلفه های آن کنار بیاید نه آن که از آن عبور کند یا آن را خوب نشناسد.
آیت الله مبلغی اظهار داشت: در هر زمینه و رشته ای هم که می خواهیم قانون وضع کنیم باید نسبت به آن زمینه و موضوعات آن زمینه، موضوع شناسی کنیم فی المثل اگر خواستیم در زمینه و موضوعات فرهنگی قانون وضع کنیم، باید نسبت به اصل فرهنگ و موضوعات آن، دست به عمل موضوع شناسی بزنیم.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: در غیر از این صورت، فقهی را که به دست قانون گذار می دهیم تا آن را محتوای قانون قرار دهد، به دلیل ناقص، نارسا یا جزئی بودن یا بی ارتباط بودن با طبیعت فرهنگ به کار نیاید یا حتی اثر مقلوب و تاثیر منفی بر جامعه، فرهنگ، قانون، دین و فقه بر جای گذارد.
آیت الله مبلغی ادامه داد: حضرت امام راحل طرح اندیشه موضوع شناسی و ضرورت شناخت موضوع را درانداخته است، ولی این حوزه است که باید اجتهاد خود را براساس این نظریه بنا کند.

وی افزود: فقه فرهنگی چهار محور کلان دارد که عبارند از: فقه موضوعات فرهنگی مانند رسانه، حجاب، جمعیت و خانواده و.. ، فقه تعاملات فرهنگی، فقه اولویت های فرهنگی و فقه راهبردهای فرهنگی.
وی در مورد فقه اولویت های فرهنگی گفت: ما باید به دین بازگردیم که ارزش ها را چگونه اولویت بندی کرده است، قانون گذار و فقه معطوف به قانونگذاری باید به آن سمت برود، نگاه دین فقط این نیست که راجع به یک موضوع فرهنگی حکمی داده باشد، بلکه دین به مراتب و سلسله مراتب موضوعات فرهنگی و اولویت های برقرار میان آن ها نیز نظر انداخته است.
وی گفت: ” افترا علی الله در زمینه فرهنگی” فقط این نیست که حکم یک موضوع فرهنگی را بدون اجتهاد یعنی بر اساس سلیقه ارایه کنیم بلکه اگر اولویت مندی ارزش ها را نیز بر اساس سلیقه و احساس تعین کنیم و یک ارزش را بر اساس سلیقه و نه اجتهاد جلو یا عقب بیندازیم و آن را از منطق دین نگیریم، دین را در بخش فرهنگ پیاده نکرده ایم و به خداوند افترا زده ایم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

rah
2015-04-27_132103
ogat94
104994_orig
104991_orig
2015-04-19_130338
2015-06-26_055049
2015-06-29_234100
2015-11-16_000503
2015-11-24_095018
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به "کانون فرهنگی و هنری سبحان مسجد جامع کوهدشت"می باشد.
طراحی: دیــــزاین