• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

پیشروی «دادگستری لرستان» در صدور احکام جایگزین حبس/ این تغییر «رویه» مبارک و قابل تقدیر است

  • کد خبر : 52830
  • ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
پیشروی «دادگستری لرستان» در صدور احکام جایگزین حبس/ این تغییر «رویه» مبارک و قابل تقدیر است

سرویس یادداشت و مقاله کانون سبحان/سینا قلندری*: جایگزینی مجازات حبس در چند سال گذشته زمینه امیدهای فراوانی را به وجود آورده است. تغییرات مثبت این رویه به‌سوی جرم‌زدایی و بازگرداندن مجرمین به محیط اجتماع به شکلی که کرامت انسانی آنان زیر سؤال نرود یکی از اهداف مبارک این «جایگزینی» بوده است. در حقیقت می‌توان گفت […]

سرویس یادداشت و مقاله کانون سبحان/سینا قلندری*: جایگزینی مجازات حبس در چند سال گذشته زمینه امیدهای فراوانی را به وجود آورده است. تغییرات مثبت این رویه به‌سوی جرم‌زدایی و بازگرداندن مجرمین به محیط اجتماع به شکلی که کرامت انسانی آنان زیر سؤال نرود یکی از اهداف مبارک این «جایگزینی» بوده است. در حقیقت می‌توان گفت که اگر از پوسته قانون فراتر رویم و روح قانون مجازات اسلامی را درک کنیم می‌توانیم زمینه اصلاح را در آن فراوان ببینیم. ایجاد فضایی برای قضات تا بتوانند براساس مصالح جامعه رأی‌هایی مدرن و متفاوت بدهند یکی از تغییرات مثبت این تغییر رویه است؛ اما هنوز راه بسیاری تا هدف غایی و نهایی این تغییرات مانده است. نگاه‌ها و تصویرهایی که از مجرمین در ذهن برخی از عموم جامعه وجود دارد باید تغییر کند و به‌سوی یک نگاه مدرن و انسان گرایانه پیش برود.

این مقدمه از آن روی گفته شد که در سال جاری با نگاهی به رأی‌های صادره از دادگاه‌های استان لرستان می‌توان دید که قضات این رویکرد قانون را بسیار پسندیده و در حقیقت به روح قانون دست‌یافته‌اند. اعلام دو حکم مختلف با اجرای مجازات‌های جایگزین حبس در مورد مجرمینی که برای بار اول مرتکب جرم شده‌اند یا مصلحت آن‌ها در عدم حضورشان در زندان و همبند شدن با زندانیان خطرناک بوده است، جای بسی خرسندی است.

نوجوانی با عدم آگاهی به اغتشاشات اخیر، اعمالی را مرتکب شده که از سویی می‌توان آن را با شدیدترین مجازات مورد برخورد قرارداد و از سویی دیگر می‌توان با رأفت اسلامی برخورد نمود و او را به بستر اجتماع و سر کلاس‌های درس بازگرداند و چه زیبا که قاضی روش دوم را برمی‌گزیند و این نوجوان را که عدم آگاهی از ریشه‌ها، آرمان‌ها و دست آوردهای انقلاب اسلامی دارد به خواندن حداقل سه کتاب در این زمینه محکوم می‌کند. حکم دیگری نیز با درک شرایط اجتماع و ایجاد همبستگی و نوع‌دوستی در قلب مجرم، یک مجرم را به خرید وسایل گرمایشی برای زلزله‌زدگان کرمانشاه محکوم می‌کند. تغییر نگاه از سوی قضات دادگاه‌های ما بسیار مثبت بوده و قدم‌هایی بزرگ به‌سوی آینده‌ای روشن را نوید می‌دهد که درواقع مجرمین در روند مجازات خود مورد بازپروری و اصلاح قرار گیرند، نه اینکه خود را موجودی بیابند که باید از او انتقام گرفته شود.

می‌توانیم به خود ببالیم که یکی از استان‌های پیشرو در ارائه تصویری متفاوت از قانون و تغییر به نفع جامعه هستیم. قطعاً باید نظام قضایی استان را مورد تقدیر و پاسداشت قرار داد که چنین قضات روشن ضمیری را در درون خود پرورش داده است. با استفاده از این راهکارها می‌توان امید داشت تعداد بیشتری از مجرمین مسیر خود را به‌سوی بازگشت به اجتماع بیابند و مجرمین تازه‌کار با افراد سابقه‌دار هم‌نشین نشوند تا زمینه گسترش بزهکاری در میان آن‌ها گسترش نیابد.

امیدوار هستیم در سال آینده بازهم شاهد چنین اتفاقات خوب و نگاه بخشش گر قانون باشیم تا بتوانیم جنبه رحمانی اسلام را بیش ‌از پیش برجسته‌سازیم و نگاه مثبتی را به دستگاه قضا، هم در جامعه و هم فضای بین‌المللی به وجود آوریم. همان‌گونه که رسالت یک روزنامه‌نگار آن است که در هنگام دیدن کاستی‌ها بانگ بردارد، برای دیدن حسن‌ها و خوبی‌ها نیز باید چشمی بازداشته باشد. از طرف جامعه مطبوعاتی وظیفه خود دانستم تا این فضای مثبت به وجود آمده را قدر بدانم و آرزو کنم هر روز چنین تصویرهایی در جامعه ما گسترش یابد.

*سینا قلندری / فعال رسانه‌ای

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=52830

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. سلام.بایدبه وجودقضاتی همچون قلایی افتخارکرداین مردبزرگ باشجاعت تمام ودردرست درجامعه ای که درآن بزرگ شده اقداماتی کرده که تاریخ لرستان به این حاکم افتخارکند.مامدیرانی داریم که نان بری میکندواگربتوانندآدم راپودرمیکنند.بیایدازقاضی قلایی انسانیت رایادبگیریم دراوج توانایی وقدرت بندگی میکندتاعزیزخلق باشددرودبرشرف این جوانمرد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.