• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

خروج از برجام به حیثیت آمریکا لطمه سنگین خواهد زد

  • کد خبر : 53434
  • ۲۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
خروج از برجام به حیثیت آمریکا لطمه سنگین خواهد زد

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: حیثیت آمریکا در صورت خروج احتمالی از برجام لطمه سنگین خواهد خورد.

به گزارش کانون سبحان؛ الهیار ملکشاهی روز جمعه درگفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا اظهارداشت: برجام قراردادی بین المللی است، زیرا در سازمان ملل به عنوان یکی از اسناد سازمان ملل ثبت شده است.
نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی افزود:برجام قرارداد چند جانبه است، یک طرف ایران و یک طرف دیگر چندین کشور هستند. این قرارداد، قراردادی دو جانبه بین ایران و آمریکا نیست که آمریکا بتواند آن را بر هم بزند.
ملکشاهی اضافه کرد: با فرض خروج آمریکا از این قرارداد، این قرارداد از بین رفته محسوب نمی شود ولی ممکن است ایران احساس کند با خروج آمریکا حق و حقوقش متزلزل شده، در آن صورت می تواند از حق خود استفاده کند و از این قرارداد خارج شود.
وی ادامه داد: در صورت بدعهدی آمریکا و خروج آنان از برجام، اگر از این قرارداد خارج شویم به این معناست که دیگر تعهدی به آنچه در متن برجام است، نداریم و البته در متن برجام هم ذکرشده که اگر طرفین وظایف خود را انجام ندهند ایران می تواند به وضعیت سابق خود برگردد.
وی اضافه کرد: آمریکا این توان را ندارد که بتواند در این موضوع اروپا را با خود همراه کند، خروج از برجام به حیثیت آمریکا و اروپا لطمه سنگین وارد می کند، زیرا همگان به این نتیجه می رسند که آنان به قراردادی که خود امضا می کنند هم پایبند نیستند و این یک نقطه ضعف تاریخی محسوب می شود. از این رو بعید می دانم بتوانند با هم هماهنگ شوند.
به گزارش ایرنا، ترامپ رییس جمهوری آمریکا قرار است تصمیم خود درباره تمدید تعلیق تحریم ها و ادامه اجرای برجام را روز 12 مه (22 اردیبهشت) اعلام کند و اروپایی ها به تلاش های خود برای حفظ برجام ادامه می دهند.
دنیس راس مشاور پیشین هیلاری کلینتون و دستیار رییس‌جمهوری سابق آمریکا اخیرا اظهارداشت: نگرانی‌های من درباره خروج آمریکا (از برجام) عمیق‌ است، چنین کاری، بدون هیچ گونه تاثیر عملی، یک توهم درباره سرسخت بودن در برابر ایران ایجاد می کند. خروج از توافق (برجام) سبب انزوای آمریکا خواهد شد ولی ایرانی‌ها منزوی نخواهند شد.
علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی نیز در مورد احتمال خروج آمریکا از برجام گفت: دشمنان باید بدانند در شرایط برگشت‌پذیری برجام شرایط ویژه‌ای رقم خواهد خورد و زمانی که مسوولان بلندپایه نظام اراده کنند، ضرب شست ویژه‌ای برای برهم زنندگان این توافق خواهیم داشت.
سیام**9121** 6075

انتهای پیام /*

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=53434

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.