• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

سفر به پایتخت ژئوتوریسم ایران/ ثبت جهانی ژئوپارک‌های لرستان حمایت اعتباری می‌خواهد

  • کد خبر : 56629
  • ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷
سفر به پایتخت ژئوتوریسم ایران/ ثبت جهانی ژئوپارک‌های لرستان حمایت اعتباری می‌خواهد

به گزارش کانون سبحان، امروزه زمین گردشگری یا ژئوتوریسم به عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های گردشگری به شمار می‌رود که علاقه‌مندان به این حوزه سالانه برای بازدید از جاذبه‌های این حوزه به کشورهای مختلف دنیا سفر می‌کنند. ژئوتوریسم به منظور قادر ساختن گردشگران به کسب دانش و درک زمین‌شناسی و پدیده‌های این حوزه مورد توجه […]

به گزارش کانون سبحان، امروزه زمین گردشگری یا ژئوتوریسم به عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های گردشگری به شمار می‌رود که علاقه‌مندان به این حوزه سالانه برای بازدید از جاذبه‌های این حوزه به کشورهای مختلف دنیا سفر می‌کنند.

ژئوتوریسم به منظور قادر ساختن گردشگران به کسب دانش و درک زمین‌شناسی و پدیده‌های این حوزه مورد توجه قرار دارد و در سا‌ل‌های گذشته تاکنون شاهد رشد قابل توجه گردشگران علاقه‌مند به این عرصه هستیم.

کشور ما نیز از لحاظ داشتن پدیده‌های خاص گردشگری و زمین‌شناسی دارای پتانسیل‌های بسیار زیادی است به همین دلیل در سال‌های گذشته شاهد رشد گردشگران ورودی به کشور در حوزه ژئوتوریسم هستیم.

در این میان استان لرستان به دلیل پتانسیل‌های خاص و ویژه‌اش در حوزه زمین گردشگری در سال‌های گذشته مورد توجه گردشگران و مسئولین قرار گرفته به همین دلیل در اوایل دهه ۹۰ از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، این استان به عنوان پایتخت ژئوتوریسم ایران انتخاب شد.

چرا که جاذبه‌های مختلف زمین‌شناسی را می‌توان در این دیار مشاهده کرد انواع پدیده‌های خاص زمین‌شناسی همچون، آبشارها، چشمه‌سارها، غارها و دره‌ها لرستان را از سایر استان‌ها متمایز کرده است.

در کمتر استانی در کشور می‌توان شاهد تعداد این میزان پدیده زمین‌شناسی بود؛ از مهمترین جاذبه‌های زمین شناسی لرستان می‌توان به زمین لغزش بزرگ سیمره، دره شگفت‌انگیز شیرز و دریاچه گهر اشاره کرد که هر کدام از این ظرفیت‌ها به نوعی در دنیا منحصر به فرد بوده و سالانه گردشگران زیادی از آنها بازدید می‌کنند.

به همین دلیل برای حفاظت و معرفی این پدیده‌های خاص زمین‌شناسی که تعداد آنها شاید بسیار بیشتر از آنچه که ما فکر می‌کنیم باشد باید شرایط را برای ثبت ملی و جهانی آنها مهیا کنیم.

به همین دلیل در سال‌های گذشته ثبت ملی و جهانی چندین ژئوسایت و3 ژئو پارک به عنوان یکی از اولویت‌های مهم لرستان به شمار می‌رود.

مسئولان و کارشناسان حوزه زمین‌شناسی بر این عقیده‌اند برای ثبت ملی ژئوپارک‌ها ی لرستان باید ابتدا مراحل چندگانه از قبیل انجام مطالعات تفصیلی همچنین تهیه و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز در دستور کار قرار گیرد تا بتوان از این ظرفیت‌ها برای معرفی لرستان به سایر کشورها استفاده کرد.

به همین دلیل بر اساس اعلام مسئولان تهیه مطالعات تفصیلی ژئوپارک‌های لرستان در اولویت برنامه‌ها قرار داشته و در همین راستا امیدواریم با تامین اعتبارات ملی و استانی بتوان در سال جاری شرایط را برای تهیه طرح تفصیلی این ژئو پارک‌ها مهیا کرد.

مطمئناً ثبت جهانی ژئوپارک‌های لرستان می‌تواند کمک زیادی به توسعه اقتصادی جوامع محلی پیرامون آنها کند چرا که با تحقق این هدف گردشگران زیادی سالانه برای دیدن این پدیده‌های خاص زمین‌شناسی به این استان سفر می‌کنند.

برای تکمیل طرح مطالعاتی و همچنین انجام اقدامات زیرساختی ژئوپارک‌های لرستان باید عزم جدی از سوی مسئولان استان وجود داشته باشد تا بتوان با تخصیص اعتبارات مورد نیاز شرایط را برای انجام فعالیت‌های کارشناسانه مهیا کرد.

با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان معتقدند رمز توسعه لرستان در حوزه گردشگری است باید بتوانیم از این ظرفیت‌هایمان به خوبی استفاده کرده و گردشگری پایدار را به عنوان کلید توسعه استان به صورت عملی محقق کنیم.

لرستان که اکنون به عنوان پایتخت ژئوتوریسم ایران مشهور است می‌تواند در آینده نه چندان دور جایگاه ویژه‌ای در گردشگری کشور داشته باشد اما تحقق این هدف در گرو انجام اقدامات مطالعاتی و همچنین تهیه زیرساخت‌های مورد نیاز در ژئوپارک‌های این استان است.

حال باید دید مسئولان می‌توانند در موعد مقرر شرایط را برای ثبت ملی و جهانی ژئو پارک‌های لرستان مهیا کنند؟

ظرفیت ویژه لرستان برای توسعه ژئوتوریسم در کشور

در این راستا یک کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با فارس، بیان می‌کند: امروزه گردشگری طبیعی که شامل حوزه‌های مختلفی همچون ژئوتوریسم و بوم‌گردی بوده نقش مهمی در اقتصاد کشورها دارد و در کشورمان نیز با توجه به وجود جاذبه‌های مختلف ظرفیت‌های زیادی داریم.

رضا امیدی در ادامه عنوان می‌کند: در این میان لرستان به واسطه وجود جاذبه‌های خاص زمین شناسی دارای پتانسیل بسیار زیادی بوده و اکنون این دیار به عنوان پتایتخت طبیعت و ژئوتوریسم ایران معروف است.

وی در ادامه با اشاره به برخی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی لرستان، می‌گوید: در لرستان تعدد جاذبه‌های گردشگری در حوزه طبیعت را می‌توان مشاهده کرد، به نحوی که وجود رودخانه‌ها، دره‌ها، غارها، چشمه‌ها و آبشارها تنها گوشه‌ای از داشته‌های بی‌نظیر این دیار هستند.

این کارشناس گردشگری ادامه می‌دهد: به همین دلیل باید به دنبال استفاده منطقی از این داشته‌هایمان باشیم، به این منظور ثبت ملی و جهانی ژئوپارک‌ها و ژئوسایت‌هایی لرستان علاوه بر معرفی آنها می‌تواند به توسعه پایدار و حفظ‌شان نیز کمک شایانی کند.

نقش ویژه ژئوتوریسم در حوزه گردشگری

در این راستا رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در گفت‌وگو با فارس، بیان می‌کند: در راستای ظرفیت‌هایی که در لرستان وجود دارد چند سالی است که ژئوتوریسم مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

محمدرضا صفی‌خانی ادامه می‌دهد: به همین دلیل و با توجه به مطالعات صورت گرفته از سوی سازمان زمین‌شناسی کشور لرستان به عنوان پایتخت ژیوتوریسم در کشور انتخاب شده است.

وی عنوان می‌کند: بر اساس تعاریف ژئوتوریسم، اکنون در لرستان شاهد وجود ژئوپارک‌ها و ژئوسایت‌های مختلفی هستیم.

3 ژئوپارک لرستان قابلیت ثبت جهانی را دارند

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه بعد از انجام مطالعات مقدماتی، سازمان زمین‌شناسی کشور طی یک نامه رسمی اعلام شد که لرستان قابلیت ۳ ژئوپارک‌ ملی شامل شیرز، گهر و زمین لغزش سیمره را دارد، افزود: این ژئوپارک‌ها قابلیت ثبت ملی و پس از آن ثبت جهانی را دارند و باید برای تحقق این هدف اقدامات لازم در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان می‌کند: در راستای تحقق این هدف پیگیری‌های زیادی در سال‌های گذشته انجام و از نمایندگان سازمان جهانی برای حضور در لرستان دعوت به عمل آمد و اطلاعات و مطالعات انجام شده در اختیارشان قرار گرفت.

صفی‌خانی عنوان می‌کند: امسال طی سفری که ریاست سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی به لرستان داشت ثبت ملی این ژئوپارک‌ها به عنوان یک خواسته مردمی مطرح شد و تقاضای دریافت اعتبار برای مطالعاتش را داشتیم که در این راستا موافقت‌های لازم به دست آمده است.

وی ادامه می‌دهد: در خصوص تایید ژئوپارک ملی و جهانی هیچ فردی نمی‌تواند دخالتی خارج از استانداردها داشته باشد به هر ترتیبی باید این مناطق شرایطشان را داشته باشند و بر این اساس کارشناسان ارزیابی‌های لازم را انجام می‌دهند.

تلاش برای حفظ و حراست از ژئوسایت‌ها و ژئوپارک‌های لرستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان می‌افزاید: ژئوپارک‌ها و ژئوسایت‌ها ظرفیت ها و قابلیت‌های خدادادی هستند که مردم کشور و دنیا آنها معرفی شوند و هدف اصلی این است که قابلیت‌هایی که در لرستان داریم شرایط جدیدی را به وجود نیاوریم که از بین بروند و یا معرض تخریب قرار گیرند.

صفی‌خانی در ادامه با اشاره به اینکه مطمنا با انجام مطالعات تفصیلی سه ژئوپارک لرستان می‌توان زمینه را برای حفاظت و حراست از آنها مهیا کرد، می‌گوید: این مناطق به عنوان پتانسیل‌هایی خدادادی هستند که باید تمام تلاش خود را برای حفاظت از آنها انجام دهیم.

وی بیان می‌کند: تنها دفاعی که از این مناطق می توانیم انجام دهیم این است که اعتبارات لازم را در اختیار کارشناسان قرار داده تا مطالعات تفصیلی آنها انجام شوند.

این مسئول در ادامه از پیگیری متعدد برای دریافت اعتبارات استانی و ملی در جهت انجام مطالعات تفصیلی ژئوپارک‌های لرستان خبر داده و می‌گوید: به صورت مکرر پیگیری های لازم را برای دریافت اعتبارات مورد نیاز انجام داده‌ایم تا بتوان شرایط را برای ثبت ملی، جهانی و همچنین حفاظت از آنها در دستور کار قرار گیرد.

ثبت ملی و جهانی ژئوپارک‌های لرستان در گرو انجام اقدامات 4 مرحله‌ای

در این راستا مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی لرستان نیز در گفت‌وگو با فارس، بیان می‌کند: برخی از نعمت‌ها خدادادی هستند و یکی از این موهبت‌ها طبیعت و قابلیت‌هایی است که زمین وتوپوگرافی خاص ایران پدیده‌های زمین شناسی را در کشور وجود دارند که در کشور و حتی جهان منحصر به فرد هستند.‌

جمال مومیوند ادامه می‌دهد: لرستان نیز از این جاذبه‌های زمین‌شناسی بی‌نصیب نبوده و دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منحصر به فردی است.

وی عنوان می‌کند: سازمان زمین‌شناسی کشور در سال‌های گذشته مطالعات اولیه و مقدماتی سه منطقه دریاچه گهر، زمین لغزش سیمره و دره شیرز کوهدشت را انجام داده است اما به خاطر اینکه منطقه‌ای به ژئوپارک تبدیل شود باید یک بروکراسی ۴ مرحله‌ای انجام دهیم.

این مسئول اولین مرحله ثبت ملی و جهانی یک ژئوپارک را انجام مطالعات تفصیلی عنوان کرده و می‌گوید: برای تحقق انجام مطالعات تفصیلی سه ژئوپارک اشاره شده درخواست تخصیص اعتبار را داده‌ایم و امیدواریم اعتبار مورد نیاز این امر از محل ملی و استانی برای سال ۹۷ تامین شود.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی لرستان ادامه می‌دهد: دومین مرحله برای ثبت ملی و جهانی ژئوپارک‌های لرستان آموزش جامعه محلی موجود در ژیوپارک‌ها بوده که باید در دستور کار قرار گیرد.

مومیوند بیان می کند: از سوی دیگر باید برنامه استانداردی برای هر یک از این مناطق تهیه شود و به صورت دقیق اهداف این مناطق مشخص و در اختیار سازمان‌جهانی قرار گیرد.

وی تامین زیرساخت‌ها را یکی از موارد اساسی برای ثبت جهانی ژئوپارک‌های لرستان دانسته و می‌افزاید: همچنین باید حین انجام مطالعات تفصیلی امکانات زیرساختی نیز تهیه شوند، به بیان دیگر به خاطر اینکه این مناطق تبدیل به ژئوپارک شوند باید حداقل استانداردها را نیز داشته باشند.

تلاش برای آغاز مطالعات تفصیلی ژئوپارک‌های لرستان در سالجاری

این مسئول بیان می‌کند: با تلاش‌های صورت گرفته امیدواریم اعتباری از محل بودجه سال ۹۷ استان و اعتباراتی نیز از سازمان زمین شناسی کشور برای انجام مطالعات تفصیلی این سه ژئوپارک بگیریم اما باید پذیرفت که انجام ۴ مرحله بلند مدت است و باید امکانات و زیرساخت‌های لازم آنها تامین می‌شود.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی لرستان ادامه می‌دهد: در صورت تخصص اعتبار در سال ۹۷ می‌توانیم اقدامات خوبی در راستای مطالعات تفصیلی، حوزه فیزیکی و مطالعاتی انجام دهیم.

مومیوند عنوان می‌کند: در نظر داریم تا پایان دولت در لرستان ۳ ژئوپارک با استانداردهای بین‌المللی وجود داشته باشد چرا که اگر قرار است این عارضه‌های طبیعی ثبت جهانی شوند باید استانداردهای لازم در آنها داشته باشیم.

 به هر حال انتظار می‌رود مسئولان کشور و استان هر چه سریعتر اعتبارات مورد نیاز را برای انجام مراحل 4 گانه ثبت جهانی ژئوپارک‌های لرستان تامین کنند چرا که با تحقق این هدف می‌توان در آینده نه چندان دور از این ظرفیت‌هایمان استفاده کرده و شرایط را برای حراست از آنها مهیا کنیم.

گزارش از علی عبداله‌زاده

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=56629

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.