شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷

تکذیب تغییر آیت‌الله جنتی از دبیری شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان هرگونه گمانه‌زنی درباره تغییرات در شورای نگهبان را رد کرد.

هدف کنوانسیون بین المللیCFT، تهدید امنیت اقتصادی کشورمان است

امام جمعه شهرستان کوهدشت گفت: هدف کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم موسوم به CFT، تهدید امنیت اقتصادی و شناسایی وضعیت مالی کشورمان است.

کد خبر:57682 | بازدید: 498
تاریخ انتشار:۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۲:۱۰ ق.ظ
پرينت خبر: چاپ مطلب
به مناسبت فرارسیدن ایام حزن اهل بیت(علیهم السلام)؛

تفسیر«ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» توسط حجت الاسلام علی شاهرخی قبادی

حجت الاسلام والمسلمین علی شاهرخی قبادی (نماینده سابق مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی) به مناسبت فرا رسیدن ایام حزن اهل بیت(علیهم السلام) با بیانی شیوا به تفسیر «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» پرداختند که به شرح زیر می باشد

به گزارش «کانون سبحان» ،حجت الاسلام  والمسلمین علی شاهرخی قبادی (نماینده سابق مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی) به مناسبت فرا رسیدن ایام حزن اهل بیت(علیهم السلام) با بیانی شیوا  به تفسیر «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» پرداختند که به شرح زیر می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه

موضوع بحث بنده در این فرصت کوتاه، مربوط می شود به بیان القاب ائمه هدی (علیهم السلام) با توضیح مختصری پیرامون منشأ و چگونگی ملقب شدن به این القاب:

همه ائمه هدی (علیهم السلام) با توجه شرایط و اوضاع و احوال زمان شان و به مناسبت هایی ملقب به القاب خاصی شده اند،از باب مثال از بین ائمه اطهار امام پنجم به باقر العلوم (شکافنده علم) ملقب گردیده است، در صورتی که همه امامان معصوم (علیهم السلام) از علم لدنی برخوردار بوده اند و این نیست،مگر این که امام پنجم در زمان و شرایطی زندگی می کرد که حکومت بنی­ امیه تا حدودی ضعیف شده بود و امام این فضا را مناسب دید تا یک حوزه درسی وسیعی در جهت اصول مکتب تشیع راه اندازی نماید.

ره­ آورد چنین حوزه­ ای که در زمان امام ششم به شکوفایی کامل رسید، تبیین دقیق مکتب اهل بیت(علیهم السلام) و تربیت شاگردان زیادی بود که در دورترین مناطق جهان اسلام با قال الباقر و قال الصادق به تبلیغ دین مبین اسلام و معرفی مکتب تشیع پرداختند.

وجود چنین نقشی باعث گردید که درباره امام پنجم، لقب باقر العلوم به کار برده شود و این نه به معنای آن است که علم این امام همام از سایر امامان بیشتر بوده است، بلکه تنها به جهت نقش ویژه ایشان در فرصت حاصله بوده است که اگر چنین فرصتی برای هر امام معصوم دیگری پیش می آمد به همین نحو عمل می نمودند.

سایر ائمه معصومین(علیهم السلام) نیز به ترتیبی که در آغاز سخن اشاره شد دارای القابی بوده اند که به اختصار به برخی القاب مشهور شان اشاره می شود:

لقب امام اول امير المومنين، سيد الوصياء، صديق، فاروق

لقب امام دوم سبط اكبر،مجتبی ،سيد شباب اهل الجنه، كريم اهل البيت

لقب امام سوم سبط اصغر ،سيد الشهداء ،سيد شباب اهل الجنه مصباح الهدی و سفینه النجاه

لقب امام چهارم به زین العابدین:سيد الساجدين

لقب امام ششم صادق

لقب امام هفتم كاظم

لقب امام هشتم رضا

لقب امام نهم جواد

لقب امام دهم هادي

لقب امام یازدهم عسگري

لقب امام دوازدهم مهدي،خاتم الاوصيا ،قائم آل محمد ، بقیه الله، موعود، خلف صالح، صاحب الامر و منظر ووو

اما نکته مهمی  که بنده در این مختصر در صدد بیان آن هستم این است که سه تا از این القاب آسمانی هستند ،یعنی چنین القابی از سوی حق تعالی اعطاء گردیده است.

اولین لقب آسمانی

اولین لقب آسمانی لقب “امیر المومنین” برای حضرت علی علیه السلام است.

عبدالله بن عبّاس می‌گوید نزد رسول خدا(ص) نشسته بودیم که علیّ بن ابی‌طالب وارد شد و به رسول خدا سلام کرد. رسول خدا در پاسخ سلام او فرمود “و علیک السّلام یا امیرالمؤمنین و رحمه الله و برکاته” حضرت علی(ع) به رسول خدا (ص) گفت در حالیکه شما زنده هستی به من امیرالمؤمنین می‌گویید پیامبر(ص) فرمود آری، در حال حیات من نیز تو امیرالمؤمنین هستی دیروز در حالی‌که من و جبرئیل با هم سخن می‌گفتیم تو بر ما گذشتی و سلام نکردی جبرئیل گفت چرا امیرالمؤمنین بر ما گذشت و سلام نکرد به خدا سوگند اگر سلام می کرد، ما خوشحال می‌شدیم و پاسخش را می‌دادیم. امیر المومنین گفت ای رسول خدا دیروز تو را با دحیه کلبی دیدم که خلوت کرده‌اید و با او سخن می‌گویید، نخواستم سخن شما را قطع کنم (دحیه کلبی، از اصحاب و برادر شیری پیامبر است که در کودکی از یک دایه شیر خورده اند و به همین مناسبت او را رضیع پیامبر اسلام می‌ نامیدند)

پیامبر(ص)فرمود: او دحیه نبود، او جبرئیل بود و من به جبرئیل گفتم: چگونه علی را امیرالمؤمنین نامیدی جبرئیل گفت: خداوند در جنگ بدر به من فرمود که بر محمّد(ص) فرود بیا و به او بگو که به علیّ بن ابی‌طالب فرمان دهد میان دو صف لشگر حاضر شود و قدرت نمایی کند که خداوند او را در آسمان امیرالمؤمنین نام نهاده است. آنگاه رسول خدا ادامه داد تو یا علی، امیرالمؤمنین در آسمان و زمین هستی وپس ازمن جز کافر از تو جدا نمی‌شود و آسمانیان تو را امیرالمؤمنین می‌نامند

از اهل سنت نیز درباره اعطای لقب امیرالمومنین به امام علی روایاتی وجود دارد از جمله: ابونعیم اصفهانی در کتاب “حلیة الاولیاء وطبقات الأصفياء” از انس بن مالک روایت کرده است که رسول خدا درباره علی(ع) فرمود که اوامیرمومنین و پیشوای نیکوکاران است.

دومین لقب آسمانی

دومین لقب آسمانی طبق روایت معروف الحَسَنُ و الحُسَیْنُ سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ لقب سروران جوانان بهشت برای امام حسن و امام حسین است

این روایت علاوه بر این که از مسلّمات منابع معتبر شیعه می باشد، در بسیاری از منابع معتبر اهل سنت نیز با عبارات گوناگون و محتوای نسبتاً یکسان آمده است.

سومین لقب آسمانی

سومین لقب آسمانی طبق این عبارت “ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاهان” لقب مصباح الهدی و سفینه النجات برای امام حسین (ع) است.

در منابع روایی آمده است: “إِنَّهُ لَمَکْتُوبٌ عَلَى یَمِینِ عَرْشِ اللَّهِ مِصْبَاحٌ هَادٍ وَ سَفِینَةُ نَجَاة” یعنی در طرف راست عرش خدا نوشته شده است که حسین چراغ هدایت و کشتى نجات است.این چمله را بزرگان روات اعم از شیعه و سنی با عناوین مختلف از پیامبر اکرم (ص) نقل نموده اند و بر اساس چنین روایاتی امام حسین (ع) چراغ هدایت و کشتى نجات نامیده می شود.

ممکن است سوال شود چرا از بین ائمه هدی تنها این حضرت ملقب به چنین لقبی گردیده است که در پاسخ عرض می کنم خداوند متعال عالم به موقعیت زمانی ابا عبدالله الحسین(علیه السلام) بوده و می دانسته که دین مبین اسلام در زمان این حبیبش در معرض نابودی قرار می گیرد و او با نثار جان خود و همه عزیزانش اسلام را نجات می دهد.

آری آقا اباعبد الله الحسین (ع) در موقعیت و شرایط ویژه ای قرار داشت امام واقف بود که حکومت بنی امیه و عوامل آن چگونه با برنامه های شیطانی دارند چهره اسلام را واژگون می نمایند و موجب گمراهی امت اسلامی می شوند و اگر در مقابل آن قیام نکند، به تعبیر خود آن حضرت” وعلى الاسلام السلام اذ قد بليت الامة براع مثل يزيد”

مجاهدت های عظیم و بی نطیری که امام در این زمینه از خودنشان داد به خوبی توجیه می نماید که چرا و به چه مناسبتی به او لقب مصباح الهدی و سفینه النجاه اعطاء گردیده است.

امام برای تحقق هدف مقدسش هزینه بسیار سنگینی متقبل و متحمل شد که تا کنون اینگونه هزینه ای بر دوش هیچ یک از انبیاء، اولیا و اوصیاء گذاشته نشده است یعنی او در این مسیر از هر آنچه که داشت گذشت و پس از به شهادت رسیدن فرزند رشیدش علی اکبر، طفل شیر خواره اش علی اصغر، برادر رشیدش قمر بنی هاشم و دیگر برادرانش، یادگاران سبط اکبر و همه اصحاب با وفایش، خود یکه و تنها و با لب تشنه پا به عرصه میدان جنگ گذاشت و یک تنه مقابل لشکر عمر سعد ایستاد که به شهادت تاریخ، امام در آن شرایط بسیار سخت، بهتر از همه هم جنگید.

او پذیرفت که بعد از واقعه عاشورا، باقیمانه اهل بیت مکرمش یعنی ذریه رسول گرامی اسلام نیز اسیر دشمن خدا گردند.

امام با چنین مجاهدتی در نهایت پایه های ظلم را ریشه کن، اسلام را از خطر سقوط نجات و بندگان خدا از گمراهی رها ساخت و در حقیقت او پیروز همیشگی تاریخ و بهترین الگو برای آزادی خواهان جهان شد.

البته برای امام مهمتر از هر چیز جلب زضایت حق تعالی بود همانطورکه در آخرین لحظات حیات و در حالت آرامش و سکون، صورت بر روى خاک نهاد و ‏گفت “الهی رضا برضائک صبرا علی بلائک تسلیما لامرک لامعبود سوائک یا غیاث المستغیثین”

سید الشهدا با این قیام و مرگ سرخ، کلام رسول اکرم (ص) و مکتوب بر یمین عرش خدا را متضمن بر این معنی “حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است” به منصه ظهور و بروز رساند تا بندگان خدا از ظلمات جهل و سرگردانی ضلالت نجات پیدا کنند همانطوری که در زیارت اربعین مى‏خوانیم” وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ، وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ”، یعنی خدایا شهادت می دهم که ولی و حبیبت اباعبد الله الحسین خون پاکش را در راه تو به خاک ریخت تا بندگانت را از جهالت و سرگردانى گمراهى نجات بخشد، در حالى که فریب خوردگان دنیا بر علیه او متحد و یک دست شده بودند.

السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

rah
2015-04-27_132103
ogat94
104994_orig
104991_orig
2015-04-19_130338
2015-06-26_055049
2015-06-29_234100
2015-11-16_000503
2015-11-24_095018
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به "کانون فرهنگی و هنری سبحان مسجد جامع کوهدشت"می باشد.
طراحی: دیــــزاین