• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

زوایای پنهان جنایات رژیم پهلوی در لرستان/روحانیون مبارز با روشنگری مردم سبب سرکوب طاغوتیان شدند

  • کد خبر : 61051
  • ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱
زوایای پنهان جنایات رژیم پهلوی در لرستان/روحانیون مبارز با روشنگری مردم سبب سرکوب طاغوتیان شدند

مردم غیور لرستان در زمان انقلاب به آرمان‌ها و ارزش‌های امام خمینی(ره) لبیک گفتند و با سلحشوری خود، مبارزات رژیم پهلوی را در این استان سرکوب کردند.

به گزارش کانون سبحان،به نقل از سفیرافلاک، انقلاب اسلامی ایران، انقلابی مردمی و مردم گرا بوده و بر محور ارزشهای دینی و الهی است؛ برای نخستین بار یک کشور مسلمان در برابر قدرت‌های بزرگ استکباری ایستادگی کرد و به پشتوانه مردم پیروز شد.

 

روحانیون مبارز با روشنگری و پخش اعلامیه علیه رژیم ظالم شاهنشاهی مردم را به صحنه آوردند و چماق به دستان پهلوی را سرکوب کردند.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم طهماسبی از مبارزین لرستانی زمان انقلاب در سال ۱۳۵۶ در پی اهانت مقاله مستعار رشیدی متعلق در روزنامه اطلاعات وقت به حضرت امام خمینی(ره) در اولین تظاهرات علیه رژیم ستم‌شاهی پهلوی شرکت کرد و دستگیر شد و برای مدتی روانه زندان ستم‌شاهی شد، وی پس از آزادی از زندان مجدد مشغول فعالیت علیه حکومت غاصب پهلوی شد؛ وی در کنار درس و بحث اعلامیه‌های حضرت امام خمینی(ره) را از قم به شهرستان‌های خرم‌آباد و کوهدشت برده و پخش می‌کردند.

 

در ادامه مشروح گفت‌و‌گوی سفیر افلاک با این روحانی انقلابی آمده است:

 

سفیر افلاک: مهم‌ترین جنایت‌های پهلوی در لرستان را تشریح کنید

حجت الاسلام طهماسبی: قبل انقلاب لرستان مورد بی‌مهری بود، رژیم پهلوی مخصوصاً محمدرضا جنایت‌های بی‌شماری علیه این ملت مؤمن، مسلمان و فداکار انجام داد، بزرگ‌ترین جنایت این بود که ملت ایران را به اجانب و غربی‌ها وابسته کرد، اما محمدرضا که شاید بدتر از پدر ملعونش، در حق همه اقوام و ملیت‌ها جنایت مرتکب شد، بهاییت را ترویج می‌کرد، مستشاران جنایت‌کار آمریکایی در امنیت کامل قرار می‌داد؛ اما استان سلحشور، قهرمان و ولایتمدار لرستان که دیار مردان شیعه، قانع و سخاوتمند است، بزرگان و سردارانی داشته که به خاطر حریت با قوای دولتی رضاخان و محمدرضا جنگیدند، لذا هم رضاخان و هم محمدرضا این‌ها را سد راه خودشان می‌دانستند، زیرا مردم اینجا نوعاً سلحشور بودند.

سفیر افلاک: وضع روحانیت لرستان در زمان پهلوی را ارزیابی کرده و پهلوی بیشتر درصدد القای چه تفکری در این منطقه بود؟

حجت الاسلام طهماسبی: روحانیت لرستان در مبارزات علیه رژیم پهلوی نقش مهمی ایفا کردند، مرحوم آیت‌الله کمالوند، شهیدان رحیمی و سایرین بسیار زحمت کشیدند. جنایت دیگر رژیم پهلوی در لرستان این بود که درصدد دین زدایی بودند، اگر هم دینی ترویج می‌کردند دین آمریکایی بود، لرستان نیز دارای مردمی شجاع بود که زیر بار نمی رفتند، آن‌قدر جنایت کردند که قابل توصیف نیست.

برخی از خوانین را بر مردم مسلط کردند که بر مردم ظلم کرده و دسترنج کشاورزان و دهقانان را بگیرند. این‌ها فهمیده بودند که مردم لرستان سلحشور هستند لذا اگر به تاریخ لرستان مراجعه کنیم می‌فهمیم چه کردند و چطور جوانان و مردم عزیز را شهید کردند.

در جشن‌ها مایل بودند که حجاب را از سرزنان لرستانی بردارند که الحمدالله موفق نشدند. لذا الآن باید قدرشناس انقلاب و معلم بزرگ ایران حضرت امام خمینی(ره) باشیم، این مرد بزرگ با زهد، تقوا، فقاهت، شجاعت و با عشقی که به مردم داشت این زنجیرها را از دست و پای همه مردم باز کرد و پس‌ازاین که روح‌الله رفت روح‌الامین حضرت امام خامنه‌ای مردی الهی، جانبازی بزرگ و سیاستمداری اسلامی آمد، ما باید باتدبیر در این شرایط حساس از حکومت ولی‌فقیه به حکومت ولی خدا آقا امام زمان(عج) راه بگشاییم و بدانیم در چه شرایطی قرار داریم.

از سال 53 تقریباً جرقه‌های انقلاب زده شد، مخصوصاً در سال 56 که اوج این طوفان و حرکت الهی بود و خداوند دل‌ها را متحول کرد و در پی جسارت ناجوانمردانه و پست رژیم و روزنامه خودفروخته اطلاعات به حضرت امام خمینی(ره)، خون مردم به جوش آمد و آگاهانه و هوشمندانه در قم، تبریز و شهرهای دیگر حرکت کردند.

لرستان نیز در مبارزه با رژیم منحوس پهلوی آگاهانه و هوشمندانه به پا خاست، در کوهدشت نیز که نوع مردم انقلابی، باگذشت و باصفا بودند اولین جرقه را در مسجد حضرت صاحب‌الزمان (عج) زدند.

بنده معمولاً اعلامیه‌های حضرت امام(ره) را از قم برای شهرهای خرم‌آباد و کوهدشت می‌آوردم، یک روز وقتی اعلامیه‌ها را به کوهدشت رساندم و تحویل دوستان انقلابی دادم، بنا بود یکی از عزیزان در مسجد صحبت کنند، بنده هم آمادگی داشتم ولی حاج شیخ محمد کریم مروجی بزرگوار آن شب فرمودند که صحبت می‌کنند، قرار بر این شد که برق‌ها را خاموش و اعلامیه‌ها را بین جمعیت توزیع کنیم، این کار صورت گرفت، بعد آن ماجرا آقای شیخ محمد کریم و برخی دوستان را دستگیر کردند که این خود اولین جرقه‌های انقلاب در کوهدشت بود.

در آن زمان مردم کوهدشت را به‌صف می‌کردیم و شعار می‌دادیم، یکی از شعارهایی که یادم هست این بود «خون‌گرفته ایران را، قزوین و خراسان را کوهدشت لرستان را». مردم خودشان به لطف خدا حرکت کردند، در این راستا برخی از وابستگان رژیم و سلطنت‌طلبان قرار گذاشته بودند چماق به دست به کوهدشت بریزند که جلسه‌ای در مسجد صاحب‌الزمان(عج) با حضور مرحوم آقای هاشمی، مرحوم آقای مروجی و… گرفتیم و بنده سخنرانان جلسه بودم، پیمانی بستیم که اگر بنا باشد وارد شهر شوند حساب آن‌ها را برسیم، ولی خوشبختانه به خاطر وحدت ما جرات نکردند.

سفیر افلاک: جریان اولین دستگیری شما در مبارزات علیه رژیم پهلوی در لرستان را توضیح دهید

حجت الاسلام طهماسبی: من در قم و لرستان در حال تردد بودم و در تظاهرات آنجا نیز شرکت کرده و برخی امور را ساماندهی می‌کردم، معمولاً اکثر اعلامیه‌ها را برای اینجا می‌آوردم.

این میدان اصلی شهر که آن زمان، ششم بهمن یا چهارم آبان نام داشت، اسمش را گذاشتم میدان امام(ره) و انصافاً مردم پشتیبانی می‌کردند.

برخی از مواجب‌بگیران پهلوی به خاطر برخی از فعالیت‌های بنده درصدد آتش زدن خانه ما بودند، پدر من نوعاً مسلح بود، مرحوم آیت‌الله شاهرخی به پدرم گفته بود اگر شاه به خرم‌آباد بیاید حاضری او را بکشی؟ وی گفته بود بله یک تفنگ برنو به من بدهید او را می‌کشم که این نشان‌دهنده میزان غیرت دینی پدرم بود.

یک‌زمانی مأموران رژیم مانع پخش اذان صبح می‌شدند که ایشان شخصاً کلید مسجد را گرفت و برای پخش اذان به مسجد می‌رفت و می‌گفت می‌خواهم ببینم چه کسی جلوی من را خواهد گرفت.

سفیر افلاک: چه صحبتی در مورد جوانان انقلابی امروز دارید؟

حجت الاسلام طهماسبی: دشمن شکوفایی جوانان را نشانه گرفته و آن را نمی‌خواهد، امروز به برکت انقلاب اسلامی و نفس مقدس مقام معظم رهبری که طرفدار جوانان است و همیشه توصیه می‌کنند به جوانان میدان بدهید، جوانان پرچم‌دار علم و پیشرفت هستند که باید قدر این حرکت مهم الهی را دانست.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=61051

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.