• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

شهرداری کوهدشت از عدم وجود دفتر مطالعات و بررسی ایده‌های معماری رنج می‌برد / برخی در صدد منافع شخصی خود هستند

  • کد خبر : 61209
  • ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰:۱۷
شهرداری کوهدشت از عدم وجود دفتر مطالعات و بررسی ایده‌های معماری رنج می‌برد / برخی در صدد منافع شخصی خود هستند

به گزارش کانون سبحان، عصر امروز نشست معمارانه با حضور اصحاب رسانه کوهدشت به همت موسسه ایوان خانه معمار شهرستان با موضوع نقد و بررسی، معماری و شهرسازی دیروز، امروز و فردای شهرستان کوهدشت در محل این موسسه واقع در خیابان مالک اشتر، روبروی پارک شهرداری برگزار شد. ایوان خانه معمار سال 1374 در عرصه‌های […]

به گزارش کانون سبحان، عصر امروز نشست معمارانه با حضور اصحاب رسانه کوهدشت به همت موسسه ایوان خانه معمار شهرستان با موضوع نقد و بررسی، معماری و شهرسازی دیروز، امروز و فردای شهرستان کوهدشت در محل این موسسه واقع در خیابان مالک اشتر، روبروی پارک شهرداری برگزار شد.

ایوان خانه معمار سال 1374 در عرصه‌های علمی، آموزشی و فرهنگی تاسیس و در سال 1389 به‌صورت تخصصی در رشته معماری فعالیت را آغاز کرد.

این موسسه در کل کشور 15 شعبه دارد و در سال 95 استان لرستان نیز یک شعبه خود را در شهرستان کوهدشت تأسیس نمود.

در نشست صمیمی که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد مهندس مهدی زارعی و مهندس سعید امیری حضور داشتند متن زیر بخش کوتاهی از مباحث مطرح‌شده در این نشست می‌باشد:

مهندس مهدی زارعی در این نشست ضمن انتقاد از برخورد شهرداری کوهدشت درزمینهٔ توجه نکردن به ایده‌های نو و علمی معماران کوهدشتی به‌نقد و بررسی، معماری و شهرسازی شهرستان پرداخت.

وی ابتدا به بیان مباحثی درزمینهٔ ورودی شهر پرداخت و آن را نقطه آغازین و تأثیرگذار شهر برشمرد و گفت: دروازه قرآن ابتدای شهرستان یک کپی‌برداری ناقص با هزینه‌ی حدودی 90 میلیون تومان صورت گرفته که توسط یک شرکت اینترنتی ساخته‌شده است، این درحالی‌که ورودی هر شهری حس آن شهر را به نمایش می‌گذارد و نشانه آن شهر است.

زارعی با اشاره به سلیقه‌ای کار کردن شهردار فعلی، شهرنشینی را برگرفته از هویت و فرهنگ شهرستان برشمرد و بیان کرد: درزمینهٔ مبلمان شهری بسیاری از طرح‌هایی که ارائه دادیم، توسط شهردار یه غیر کارشناسی رد شده است، طراحی پیاده‌روی فرهنگی، فناوری‌های پیشرفته نور و صدا و… بافرهنگ خودمان از طرح‌ها در این راستا بود…

وی با اشاره به‌ لزوم خلاق و نوآور بودن شهردار و وجود مهندس معمار در شهرداری اظهار داشت: شهرداری کوهدشت از عدم وجود دفتر مطالعات و بررسی ایده‌های معماری رنج می‌برد و یکسری افراد در این اداره وجود دارد که در سکوت برخی کارها را انجام می‌دهند و یکسری منافع شخصی در این راستا دارند.

وی افزود: بایستی یک سامانه ایده‌های شهری راه‌اندازی شود و افراد با ثبت‌نام در این سامانه طرح خود را ارسال و در اتاق فکر مطالعات شهرداری بررسی کنند ولی این مورد در شهرداری کوهدشت معنا ندارد.

مهندس زارعی المان مفهومی را یکی از پارامترهای تأثیرگذار هر شهری دانست و گفت: المان‌ها پس از مدتی به‌عنوان به یک اثر تاریخی تبدیل خواهد شد، اجرای طرح پیاده‌رو فرهنگی در میدان کشاورز با آداب‌ورسوم و فرهنگ برای میهمانان به شهرستان جذاب خواهد بود.

مسئول موسسه ایوان معار گفت: طراحی مزرعه کودک با هزینه 35 میلیون تومان یکی می‌تواند به یکی از مراکز تربیتی و آموزشی برای سنین 3 تا 13 تبدیل‌شده و درعین‌حال یک محل درآمدزا برای شهرداری باشد و برای 3 نفر اشتغال‌زایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات شهرداری فاصله گرفتن از مردم است گفت: پیاده‌رو بایستی حس شادابی را به فرد منتقل کند و ابعاد، سطوح کیفیتی، زه کشی، ارتباط ایمن و دسترسی همگانی، فضای جذاب، امنیت و علائم شفاف و … در آن رعایت شده باشد.

در تبلیغات شهری از استند های تبلیغی یکدست و هم‌اندازه در شهر استفاده شود که نمایی زیباتری در شهر دارد و تبلیغ نیز بهتر دیده می‌شود.

وی مباحثی در مورد لزوم نورپردازی مناسب در پارک‌ها و پیاده‌روها، مطرح و در ادامه افزود: نورپردازی مناسب علاوه بر قابلیت دیدن، در تأمین امنیت و ارتقای عملکرد این فضاها نقش بسزایی ایفا می‌کند.

زارعی در پایان ضمن انتقاد از سلیقه گرایی شهردار فعلی گفت: متأسفانه در بحث میدان امام حسین (ع) که الآن در حال استفاده از روکش کامپوزیت هستند و حتی دلیلش مشخص نیست! اصلاً هم هدف بازسازی چیست؟! این میدان بایستی بر مبنا و مضامینی در راستای امام حسین (ع) طراحی و اجرا شود در حالی که الان در کف میدان قرار است 180 میلیون تومان مبلغی هزینه شود، اما این مقدار برای چه؟! برای کامپوزیت هم حدود 60 میلیون تومان هزینه می‌کنند.

 

وی گفت: متأسفانه معمولاً هر طرحی که به شهردار در راستای المان و معماری شهرستان داده‌شده بدون کارشناسی، آن را رد می‌کنند، در مورد میدان امام حسین (ع) که گفتند ایده بدهیم و زمانی که ایده را ارائه دادیم غیر کارشناسانه رد شد.

زارعی در پایان گفت: مهم‌ترین دغدغه این است که در شهرستان یکسری جوانان تحصیل‌کرده وجود دارد که در راستای معماری و شهرسازی حرفی برای گفتن داشته وتوانایی ارائه ایده‌های نو و مناسب بافرهنگ بومی را دارند که انتظار می‌رود از این جوانان استفاده شود و بجای اینکه که از مهندسین سایر نقاط که برخی به‌مراتب خیلی ضعیف‌تر از این مهندسین خودمان هستند بهره بگیرند از جوانان مهندس این شهرستان استفاده کنند.

طرح پیشنهادی میدان امام حسین (ع) که توسط مهندسین کوهدشتی طراحی و شهرداری آن را رد کرد

طرح دروازه  طرحان

انتهای پیام/

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=61209

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.