• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

علل ناکامی اصول گرایان در تهران و درمان آن

  • کد خبر : 26573
  • ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۵
علل ناکامی اصول گرایان در تهران و درمان آن

هفتمیی فرمود این همه ریزش اصول گرایان و رای دادن به لیست اصلاح طلبان به دلیل برخوردهای … تند رسایی و کوچک زاده و نیز سهمی بود که اصول گرایان به مداحان دادند!

سيد صادق محمدي وفاييسرویس یادداشت و مقاله «کانون سبحان»/ حجت الاسلام و المسلمین سید صادق محمدی وفایی:

به نام خداوند جان و خرد

چند صباحی است نتیجه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان نقل و نبات مجالس و محافل شده است . رای نیاوردن اصول گراها در تهران بزرگ بهانه ای شده است تا در دل هر روز ، تحلیلها ، نیش و طعنه ها،و آینده نگریهایی ترسیم شود.هرچند بسیاری از نیش و کنایه ها ، در قالب شوخی و در محافل چند نفره مطرح می شود ولی برخی از آنها عمومی و سایتی و هدفمند و گاه به قصد تضعیف نهادها و سازمانهای ارزشی تولید و در سایتها کشوری و استانی درج می شوند از اینرو سایتی تحت عنوان خانه تکانی مجلس تصویری از نمایندگان اصول گرا را که چفیه بر گردن داشتند را درج کرده بود تا بدین بهانه هم تیری به اصول گراها شلیک کرده باشد و هم سپاه و بسیج و نیروهای انقلابی و… را مورد نامهری قرار داده باشد!

دیگری گفته بود چون سیدمحمدخاتمی را ممنوع البیان و… کردند و حقوق شهروندی را پاس نداشتند مردم به پیام لاین و تلگرامی خاتمی لبیک گفتند و این گونه برای اصلاح طلبها امید افرین شدند. پس مسولین از پیام مردم درس بگیرند.

سومیی گفت این انتخابات میزان اعتماد مردم تهران به رسانه‌های رسمی را زیر سوال برد.

چهارمی کاریکاتور عمل چشم جناب حدادعادل توسط وزیر بهداشت که در روزنامه قانون منتشر شده بود،را درج کرد، تا به اصول گرایان شیر فهم کنند که مریضی پیش نیستند و…!

پنجمیی گفت لیستی را انگلیسی خواندند و با سرعتی بالا به تخریب آنان پرداختند و مردم فهیم و سرشار از اطلاعات تهران آن گونه از مظلومین دفاع کردند.

ششمی گفت به فرموده عوام برخی از اصول گرایان از این که رای نیاورده اند در حال سوختن هستند و به همین دلیل به مردم تهران توهین می کنند.

هفتمیی فرمود این همه ریزش اصول گرایان و رای دادن به لیست اصلاح طلبان به دلیل برخوردهای … تند رسایی و کوچک زاده و نیز سهمی بود که اصول گرایان به مداحان دادند!

هشتمیی نوشت كوچك‌زاده (نماينده پر سر صداي كنوني گروه پايداري در مجلس) فقط ۴۶ هزار و ۵۲۱ راي كسب كرده است. يعني حدود يك درصد آراي ماخوذه در تهران!

نهمیی تصویری از صف طولانیی که برای استقبال از جناب هاشمی رفسنجانی و سیدحسن خمینی در فرودگاه مشهد را درج کرده بودند تا به مخاطبین شیرفهم کنندکه این همان هاشمیی است که تخریبش کردند و …
و دهمی ها فرمودند اصول گرایان به استراتژی غلط خود باختند. آنان باید جنبه های مردم سالاری خود را تقویت کنند.

نکته ی آخر وقتی که در طول فقط پنج روز این همه تحلیل و نیش و طعنه نثار اصول گرایان شد در چند سال آینده چه حجمی از تحلیل و کنایه و نیش ها تولید خواهد شد؟! با این اوصاف و شرایط اصول گرایان چه کنند و چه بگویند؟ و چه واکنشی نشان دهند؟

به نظر می رسد برخی از گرامیان اصول گرا،به جای این که برای رمیده دلان چاره ای بیندیشند و به فکر برنامه ای جامع برای سالها و انتخاباتهای بعدی باشند شهروندان را آزرده خاطرتر می کنند.از جمله این واکنشهای احساسی تحلیل جناب یامین پور بود که تغییر سبک زندگی تهرانی ها را علت رای آوردن اصلاح طلب ها اعلام کرد ! از دیگری هم نقل کردند که مردم تهران را به مردم کوفه مقایسه کرده بود!

به یقین این نوع ادبیات در اصل به سود رقیب و آب ریختن به آسیب اصلاح طلبها است.اصول گر اها اگر بخواهند این ریزش رای را درمان کنند باید در فضایی آرام و خردمندانه ،به آسیب شناسایی روی بیاورند.

آنان باید از خود بپرسند در چند سال گذشته چه کردند که در تهران حتی سرلیستشان هم رای نیاورد و اصلاح طلب ها از چه راهی رفتند که این همه رای را جذب کردند؟ هر چند این پرسش جوابی جامع می خواهد ولی موارد زیر هم نقشی پررنگ در ریزش رای اصول گرایان و بالارفتن اصلاح طلبان داشت:

یکم :

ابزارهای لازم برای بینش افزایی و کسب اطلاعات توده مردم وجود دارد گفتار و کردار اصول گرایان و اصلاح طلبان با سرعتی بسیار بالا در میان مردم منتشر می شود.وقتی در ایام انتخابات دویست میلیون پیام در فضای مجازی رد و بدل می شود یعنی صداو سیمایی جدید متولد شده است و ای بسا این صداوسیمای جدید کار رسانه ی ملی را تحت شعاع هم قرار دهد.

دوم:

همین جند ماه قبل مردم ارادتمند توافق هسته ای بودند و می دانستند سران کشور با حساسیت ویژه ای مسائل هسته ای را مورد بحث قرار می دهند با این حال خبردار شدند که برخی از نمایندگان اصول گرا ، در قالب شوخی یا جدی از دفن بتونی دکتر صالحی و ظریف و…سخن گفت! حتی جناب اصغر زارعی زار زار گریه کردند که چرا توافق هسته ای به تصویب رسید؟!

سوم:

مسلمانان ایران اسلامی از سربریده شدن شیخ نمر حزین و غمین بودند و منتظر واکنش شدید مسلمانان جهان و محکومیت شدید عربستان بودند اما عده ای به سفارت عربستان حمله کردند و آتش زدند از آن تاریخ به بعد اعدام آیت الله نمر تحت شعاع قرار گرفت و محکومیت ایران اسلامی در اخبار جهانی گنجانده شد!

بعد از این اتفاق، سایتها و روزنامه های اصلاح طلبان، آتش زدن سفارت عربستان را در پرونده اصول گراها آنهم در ردیف حمله به علی مطهری ، علی لاریجانی و سفارت انگلیس و … ثبت کردند و در ذهن مردم به یادگاری گذاشتند.

چهارم:

اصول گراها به شدت از جناب احمدی نژاد حمایت کردند ولی ان جناب گفت مجلس در راس امور نیست و من فلان قانون و…را اجرا نمی کنم . او با حوزه ی علمیه و بزرگان هم ارتباط مناسبی برقرار نکرد و …فساد سه هزار میلیاردی امیر خسروی ، پرونده ی بابک زنجانی و…همه و همه به سود اصلاح طلبان ختم شد.
علاوه بر این احمدی نژاد قطعنامه ها ی شورای امنیت را کاغذ پاره اعلام کرد و بعد از تحریم کشور و به هم ریختن قیمت اجناس و خدمات توده های مردم به مشقت افتادند .و همین مردم بخشی از رنج ها را از چشم اصول گرایان و در کارنامه ی آنها درج کردند.

پنجم :

دولت تدبیر و امید چون از توافق هسته ای و رفع تحریمها می گفت برخی از اصول گرایها می گفتند مگر ما برای شکم انقلاب کردیم که شما این گونه از اقتصاد و معیشت سخن می گویید؟! ولی چون پای انتخابات به میان آمد، اصول گرایان شعار اقتصاد و معیشت را سرلوحه ی برنامه های خود قرار دادند و این شعار را بسیار دلربا می دانستند!

ششم

اززمانی که دولت جناب روحانی زمام امور را به عهده گرفته است بازار حالت ثابتی پیدا کرده است و حال آن که در دولت گذشته بعضی از مغازه داران درب مغازه ها را می بستند و می گفتند تا از سفر برگردیم اجناس و کالاهای مغازه چند برابر خواهند شد! ولی در این دولت از خدا می خواهند مشتریی بیایید و با کمترین سود جنسی را بفروشد.

در بازار فعلی هر چند رکود نمایان است اما بسیاری از مردم این رکود را هدیه ای دولت قبل و از عوارضات شوم تحریم می دانند.

هفتم :

جناب ضرغامی هم فرموده اند اصول گراها ناکام شدند چون به طور محسوسی از خلاء رهبری رنج می‌برند و عملکرد سیاسی آنها نیز در طول سال‌های قبل به طور جدی قابل نقد است و علاوه بر این اصلاح طلبان منطقی و با برنامه عمل کردند و از همه‌ی ظرفیت‌های تبلیغی مانند روزنامه‌ها، سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی به ویژه تلگرام؛ در سازماندهی و تمرکز آرا نهایت استفاده را بردند.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=26573

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. جناب ووفایی شما که همه حرف های اصلاح طلبان را برای انها تکرار نمودی و تمام اصول گرایان را کوبیدی بدون شک بعد از 12 سال زمامداری جریان اصول گرا و سا بهتر است بگویم از مجلس 4 منهای مجلس 6 اصول گرایان زمام امور را در دست داشته اند و اکنون هم تهرانی های ارو پا پسند و تهرانی هایی که پول یک روز اسکی انها حرج ومحارج شاید چند ما ه مردم عادی هست شاید تصمیم گرفتند که یزدی و مصباح به درد تفکر انها نمی خورند وبجچای احمد توکلی بهتر است یک حانم متولد 65 بیاید که تنها کار سیاسی ان مجری بر نامه 16 اذر بوده

  2. سلام بر برادر اصول گرایم
    ممنون از این که برداشت خودت را نوشتی.
    اگر بیشتر دقت کنی درخواهی یافت که این یادداشت نمی خواهد بگوید جناح اصول گرا مرتکب همه ی این موارد شده اند بلکه می گوید همه ی این موارد در پرونده و کارنامه ی آنها نوشته شد .مثلا حمله به سفارت عربستان یا انگلیس و…در پرونده اصلاح طلبان نوشته نشد.یا این که فساد سه هزار میلیاردی و بابک زنجانی و…در زمان اصلاح طلبان اتفاق نیفتاد و…
    اگر هم معتقدید تهرانی ها اروپایی یا مردم کوفه شدند باید تحقیق شود چرا چنین شدند؟ نکند شهرستانها هم اسکی سوار و اروپایی شوند و در دوره های بعدی به لیست اصلاح طلبها رای بدهند. اگر چاره ای اندیشده نشود ای بسا همان تهرانی ها هم از اصلاح طلبها عبور کنند و…
    مطالب این یادداشت که در قالب نیش ها و کنایه نوشته شد در جامعه و سایتها مطرح است و بسیاری از دردها و عللی که ذکر شد توسط کارشناسان معتبری بیان شده است.هدف از نوشتن این یادداشت کوبیدن جناحی نیست هدف بیان دردها و نکاتی است که در جامعه مطرح می شود تا شاید مایه ی عبرت و درس آموزی شود.
    در ضمن از بدیهای انتخابات این است که گاه آیت الله مصباح و توکلی ها کنار می روند و جوانی بی تجربه بالا می رود

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.