• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

دو نکته در مورد فاطمیه/سید صادق محمدی وفایی

  • کد خبر : 26578
  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۹:۰۷
دو نکته در مورد فاطمیه/سید صادق محمدی وفایی

طبق روایت هفتاد و پنج روز، سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل ( سو تا پنجم اسفند ۹۴)، شهادت حضرت زهرا(س) و فاطمیه اول خواهد بود. اما طبق روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت زهرا (س) ازسوم تا پنجم جمادی الثانی(۲۳ – ۲۵ اسفند) است که آن را « فاطمیه دوم» می نامند

فاطمیهسرویس یادداشت و مقاله «کانون سبحان»/ حجت الاسلام و المسلمین سید صادق محمدی وفایی:

به نام خداوند جان و خرد

سرفصل کتاب آفرینش زهراست

روح ادب وکمال و بینش زهراست

روزی که گشایند در باغ بهشت

مسئول گزینش و پذیرش زهراست

در ایام فاطمیه قرار داریم به یاد آن مظلومه ی تاریخ نکاتی را تقدیمتان می کنم :

نکته اول :

شکر خدایی که ماها را اهل بیتی قرار داد. ذاتهای پاکی که علاوه بر شیعیان، اهل سنت نیز، به ابر شخصیت بودن آنها اعتراف کرده اند.جناب آلوسی که از علمای متعصب سنی­هاست می گوید به دو دلیل حضرت فاطمه(س) برتر از ابوبکر و عمر و عایشه است . علاوه برآلوسی،علمایی چون سبکی سیوطی زرکشی مقریزی بلقینی وسهیلی می گویند فاطمه برترین بانوی دنیاست. وحتی ازحضرت مریم هم برتراست :

دلیل اول این است که حضرت محمد(ص) گفتاری اختصاصی در مورد حضرت زهرا (س)به یادگار گذاشته اند و آن این که فرمود : «فاطمة بضعة مني …»

آلوسی می نویسد:

برترین زن دنیا از ابتدای دنیا تا آخرآن فاطمه بتول است ازجهت این که پاره تن رسول الله است وازجهات دیگرنیز . حتی اگربه نبوت حضرت مریم هم معتقد بشویم باز فاطمه (س) برتراست ؛ زیرا (بضعه بودن )فاطمه یعنی ازروح وجود بودن. وروح سید هرموجوداست . واین امتیازی است که اختصاص به حضرت فاطمه(س) دارد، از اینرو فاطمه بر عایشه نیز برتری دارد.

دلیل دوم :

هنگامى كه ابولبابه گناهى مرتكب شد ، خودش را به ستون توبه بست و سوگند خورد هرگز آن بند را نگشايد مگر اينكه محمد بن عبدالله (ص ) به دست خود آنرا باز کند و بگوید آمرزیده شدی. چون حضرت فاطمه (ع ) اراده فرمود آن بندها را بگشايد، آن شخص گفت:كسى جز پيامبراكرم (ص) نبايد مرا از بند رها نمايد ، زيرا من به اين امر سوگند ياد كرده ام ، و چون اين سخن به گوش پيامبر اكرم (ص) رسيد ، حضرت فرمود: «همانا، فاطمه پاره تن من است »

نکته دوم:

تاریخ شهادت حضرت فاطمه(س) در روایات متفاوت بیان شده است:

برخی ۴۰ روز

برخی ۷۵ روز

برخی ۹۵ روز و بعضی حتی شش ماه بعد از رحلت حضرت پیامبر(ص) ذکر کرده اند.از منظر علمای شیعه آنچه که مشهور و معروف است دو تاریخ ۷۵ و ۹۵روز است.چون برای شهادت آن حضرت تاریخ دقیقی وجود ندارد ایام فاطمیه جمعا ۶ روز اعلام شده است که ۳ روز در ماه جمادی الاول و ۳ روز در ماه جمادی الثانی می باشد.بنابراین چون حضرت پیامبر (ص) در بیست و هشتم صفر از دنیا رفته اند، طبق روایت هفتاد و پنج روز، سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل ( سو تا پنجم اسفند ۹۴)، شهادت حضرت زهرا(س) و فاطمیه اول خواهد بود. اما طبق روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت زهرا (س) ازسوم تا پنجم جمادی الثانی(۲۳ – ۲۵ اسفند) است که آن را « فاطمیه دوم» می نامند.

منابع :

صحيح البخاري، ج۴، ص۲۱۰

السيدة فاطمة الزهراء (س) محمد بيومي مهران استاد جامعة الاسكندرية تاريخ الطبع: رمضان المبارك ۱۴۱۸ قمرى ۱۳۷۶ شمسي المطيعة ، صر ۲۰۲

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=26578

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. به نام خداوند جان و خرد
    آل سعود تروریست است یا حزب الله لبنان؟
    در روایت آمده است که چون هارون الرشید خواست امام موسی کاظم(ع) را زندانی کند به سمت و سوی قبر پیامبراکرم(ص)نگاهی کرد و گفت یا رسول الله این موسی کاظم می خواهد در دینت فساد ایجاد کند به ناچار او را زندانی می کنم!

    در عصر ما هم هارون الرشیدها حزب الله لبنان را داعشیان زمان فرض کردند ! از اینرو شش کشور عضور شورای همکاری خلیج فارس، حزب الله را که با اشغالگری رژیم اسرائیل و تروریست‌ها در سوریه مبارزه می‌کند، در فهرست به اصطلاح تروریست‌ها قرار دادند!

    یا للعجب اگر سید حسن نصرالله ها نبودند کشورهای عربی به کدامین فتحشان افتخار می کردند؟! اگر حزب الله نبود گستره جنایات اسرائیل تا کجا گسترده شده بود؟ چرا به جای قدر دانی آنها را داعشیان زمان فرض می کنند و برای شکست داعشیان راستین زانوی غم در بغل می گیرند؟!

    البته می گویند شخصی به منزل رفت و دو نفر را دید از سرای مادر فاسدش بیرون می آیند .اجازه خروج دو نفر را داد و چون به مادرش رسید او را کشت! گفته شد چرا آن دو نفر فاسد را نکشتی و مادرت را به قتل رساندی؟! گفت مادرم ام الفساد بود با کشتن او آن دو نفر را نیز کشتم.

    حال ام الفساد منطقه اسرائل خبیث و آل سعود است باید به فکر ریشه کنی آن غده های چرکین بود.

  2. اصلاح طلبان و تذکری بسیار مهم

    جناب غرضی فرمودند:

    «اصول گرایان نمی توانند مردم را حفظ کنند و اصلاح طلبان نمی توانند حکومت را حفظ کنند» این گفتار حداقل در این اندازه درست است که اصول گرایان در تهران نتوانستند رای تهرانی را برای کرسیهای مجلس شورای اسلامی حفظ کنند و اصلاح طلبان با فتنه ی 88 انقلاب اسلامی را به خطر انداختند.

    اکنون با توجه به این که اصلاح طلبان بار دیگر محبوب دل تهرانی ها شده اند و رای آنها را جذب کرده اند برای خدمت کردن به انقلاب و مردم باید به یک نکته ی بسیار اساسی توجه کنند و آن این که ازسویی مردم ایران متدین و انقلابی و شیفته ی پیامبرخاتم(ص) و امامان معصوم(علیهم السلام) هستند.این مردم به شدت برای خون شهدا ، اصول انقلاب اسلامی ، از جمله اصل ولایت فقیه و شخص ولی فقیه احترام و ارزش قائل هستند.و از طرفی اصلاح طلبان جناحی با سابقه اند.این مردم در عملکرد گذشته ی آنها نکات ضعفی را یادداشت کرده اند.هر چند بدترین سابقه ی اصلاح طلبان قصه و قضیه شوم فتنه سال 88 است اما زیر سوال برده شدن ارزشهای اسلامی نیز تولیدی بعضی از اصلاح طلبان بوده است .روزی کدیور به اصل مترقی ولایت فقیه حمله کرد و نوشت:«ولایت فقیه در فقه اسلامی شالوده معتبری ندارد!»

    اکبر گنجي که پس از فرار از ايران به طور کامل در اختيار “سرويس امنيتي آمريکا” و “پنتاگون” قرار گرفت و وجود “حضرت وليعصر” (عج) را انکار و آن را ساخته و پرداخته شيعيان دانست.

    حجاریان نیز گفت:

    « نظرات آقای صالحی‌نجف‌آبادی که کوشیده است امام حسین(ع) را به عنوان یک شخصیت حسابگر و حرکت او را به یک حرکت صد درصد عقلانی معرفی کند حتی در بین روشنفکرهای ما هم که می‌خواستند عقلانی فکر کنند، معقول نیفتاد چه رسد به توده‌ها.اوگفت بعد از شهادت خود امام حسین(ع) در تشیع هم همین اتفاق افتاد. یعنی بعد از اربعین ائمه به تربیت شاگرد و تدارکات سیاسی پرداختند و جهت‌گیری حرکت‌ها بر مبنای محاسبات عقلانی صورت گرفت!»

    روزی هم در روزنامه “صبح امروز در “یادداشتی تحت عنوان «خون به خون شستن محال آمد محال» و فجایع و مصیبت های اهل بیت(ع) در روز عاشورا را نتیجه خشونت و جنگ های بدر و حنین اعلام کردند!

    از همه بدتر سخنان دکتر سروش است .سروش با نام بردن از حقوق انسان‌ها، همجنس‌گرايي را ،يک حق مي‌داند و به خود اجازه اظهارنظر در رابطه با چنين حقي نمي‌دهد! او می گوید “در گذشته ارتباط جنسي با محارم اخلاقا ممنوع بوده، ولي امروز به عنوان يک حق شناخته مي‌شود و چنانچه رضايت طرفين باشد، مشکلي ندارد.
    در گذشته ارتباط يک زن شوهردار اخلاقا مذموم بوده، ولي امروز يک حق محسوب مي‌شود. يعني اگر زني چنين کاري کند هيچ قانوني حق ندارد گريبانش را بگيرد. حتي اجازه ندارد به اندازه يک جاي پارک نامناسب او را جريمه کند. بي اخلاقي در گذشته، امروز به عنوان حق مجاز است!

    علاوه بر این او عصمت رسول الله(ص) را زیر سوال برده و نتیجه گرفته که او هم همانند دیگر انسان ها ممکن است خطا و اشتباه کند. این مقدمه چینی سروش کار را به جایی می رساند که پس ممکن است بخش هایی از قرآن خطا و اشتباه باشد!

    سروش در بهمن ماه سال 1386 در مصاحبه با “ميشل هوبينگ”، روزنامه نگار هلندي “راديو زمانه” به انکار عصمت قرآن پرداخته و وحي را تجربه شخصي پيامبر و ساخته ذهن بشري او دانست. تجربه‌اي شبيه شعر شاعران که البته مي‌تواند خطاپذير هم باشد!

    عبدالکريم سروش که “وحی” را زیر سوال برده و کتاب خدا را اشعار پیامبر اکرم خوانده بود، در یادداشتی دیگر،حضرت محمّد(ص) را “راوی رویاهای رسولانه” توصیف کرده و نوشته است: قرآن، «خواب‌نامه»‌ای است که زبانش، زبانِ بیداری نیست، بلکه زبانِ خواب است و آن را معادل زبانِ بیداری گرفتن، خطایی مهلک و عظیم است!

    بنابر این اصلاح طلبانی که کلیات نظام را پذیرفته اند و با پذیرفتن نظام موجود نامزد انتخابات شده اند و رای آورده اند اگر آرامش را برای خدمت به مردم و جامعه نیاز دارند باید جد و جهد کنند حرمت اصول اسلامی و انقلابی را حفظ کنند و مرز خود را با افراد حرمت شکن جدا کنند.

    آنان باید بدانند با توجه به آن سابقه هایی که برخی از اصلاح طلبان به جا گذاشته اند ، اکنون نیز مردم متدین ایران اسلامی ، گفتار و کردار آنها را زیر ذره بین قرار می دهند .پس مواظب باشند چه می گویند و چه طرحی تولید می کنند.به یقین اگر مرزبندی ها را رعایت کنند و در عمل دلداده ی ارزشهای اسلامی باشند آرامش و بسترلازم برای خدمت به جامعه ی اسلامی را خواهند داشت.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.