• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

حجت الاسلام شاهرخی قبادی:امضای 214 نماینده پای درخواست احداث سد معشوره / هنوز جوهر مصوبه معشوره خشک نشده بود، عملیات اجرایی را آغاز کردیم / مقصر اصلی توقف سد معشوره، روحانی است/وقتی مسؤول پیگیری مطالبات مردم سد معشوره را بیهوده می‌پندارد، دولت هم انگیزه ندارد

  • کد خبر : 61828
  • ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
حجت الاسلام شاهرخی قبادی:امضای 214 نماینده پای درخواست احداث سد معشوره / هنوز جوهر مصوبه معشوره خشک نشده بود، عملیات اجرایی را آغاز کردیم / مقصر اصلی توقف سد معشوره، روحانی است/وقتی مسؤول پیگیری مطالبات مردم سد معشوره را بیهوده می‌پندارد، دولت هم انگیزه ندارد

حجت الاسلام شاهرخی قبادی نماینده سابق مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس گفت: در زمان ما امضای 214 نماینده پای درخواست احداث سد معشوره بود و هنوز جوهر مصوبه معشوره خشک نشده بود، عملیات اجرایی را آغاز کردیم .

 

به گزارش اختصاصی کانون سبحان از تهران؛ شامگاه چهارشنبه 28 فروردین 98 حجت‌الاسلام علی شاهرخی قبادی طی نشستی صمیمی با اصحاب رسانه کوهدشت درزمینهٔ سد معشوره، ضمن گرامیداشت میلاد حضرت علی‌اکبر (ع) و روز جوان، اظهار کرد: در هیچ زمان و مکانی سراغ نداریم که رسانه‌های یک محل این‌چنین باهم متحد شوند و برای پیگیری مطالبات مردم به این صورت عمل کنند.

وی افزود: در راستای سد معشوره سه محور بایستی موردبحث قرار گیرد: 1– چگونه سد معشوره به جریان افتاد و عملیاتی شد؟ 2 – چرا سد معشوره تعطیل شد؟ 3- موضع‌گیری مردم و رسانه‌ها پس از تعطیلی این سد چه بود؟

نماینده سابق شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به محور اول، اظهار داشت: در دوره‌ی نمایندگی بنده به این نتیجه رسیدم که درزمینهٔ ارتقاء رونق اقتصادی و رفع بیکاری در این شهرستان بایستی پیگیر احداث سد معشوره باشیم.

شاهرخی قبادی با اشاره به این‌که سد معشوره قبلاً یک مصوبه استانی بوده و هیچ اقدامی برای آن صورت نگرفته بود، تصریح کرد: درخواستی با امضای 214 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که امضای تعدادی نمایندگان خوزستان نیز در آن بود را، از طریق هیئت‌رئیسه مجلس به دولت و دفتر ریاست جمهوری وقت ارسال کردیم و خواستار اجرای مصوبه و جبران قصور و کوتاهی در این راستا بودیم.

وی گفت: در سفر استانی رئیس‌جمهور وقت (احمدی‌نژاد) به لرستان و طی درخواستی که امضای تمام نمایندگان لرستان را گرفته بودم، خواستار تسریع درروند اجرای سد معشوره را کردیم که آقای احمدی‌نژاد در پاسخ آن خطاب به قاسمی رئیس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء دستور کار را صادر می‌کند و در سفر سوم دولت به استان، در حین سخنرانی احمدی‌نژاد، کوهدشتی های بافرهنگ با شعارنوشته‌های خود که نوشته بودند، «سد معشوره چه شد؟» رئیس‌جمهور می‌گوید: «انجام می‌شود، انجام می‌شود» و پس‌ازآن بالاخره، طی خبری از خبرگزاری ایرنا به تاریخ 26/2/90 شروع به کار سد تنگ معشوره انجام شد و این نکته مهم است که معاون عمرانی استاندار لرستان می‌گوید، عملیات اجرایی سد معشوره در شرایطی آغازشده که هنوز جوهر اجرای مصوبه آن خشک نشده، شروع به کارشده است و این‌یک کار بزرگ می‌باشد.

نماینده سابق شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به محور دوم صحبت‌ها، به چرایی تعطیلی سد معشوره پرداخت و اظهار داشت: در اواخر دور هشتم مجلس و درزمان انتخابات برای دور نهم برخی از رقبای سیاسی و انتخاباتی ما، برای کوچک شمردن و کم‌رنگ جلوه دادن کار ما گفتند: «این مصوبات چیزی نیست، بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد!» درحالی‌که اجرای سد شروع‌شده بود و اصلاً دیگر تبلیغاتی نبود. ابتدا گفتیم مشکلی نیست، این جوسازی‌ها شاید به خاطر شرایط انتخاباتی است، ولی پس از دوران انتخابات، باز مشاهده می‌کنیم که می‌گویند: «دل بستن به سد معشوره بیهوده است» «این مصوبات چیزی جز کاغذ نیست و با این اعتبارات 30 سال طول می‌کشد که سد احداث شود، ما با وزیر نیرو صحبت کردیم از سد سیمره، مقدار مشخصی از تخصیص آب را بگیریم»، دولت نگاه می‌کند کسی که مأمور پیگیر مطالبات مردم است، بحث سد معشوره را بیهوده می‌پندارد، دیگر انگیزه‌ای برای اجرای این طرح ندارد.

حجت‌الاسلام شاهرخی قبادی افزود: یک جوان فهیم کوهدشتی در پاسخ به اینکه «مصوبات سد معشوره کاغذی است» می‌گوید، مگر مصوبات آهنی نیز داریم، اعتبار مصوبات به امضاهای آن است، نمی‌شود گفت که اعتباری ندارد.

وی به محور سوم پرداخت و گفت: در چنین فضایی خبر تعطیلی سد تنگ معشوره به اطلاع مردم رسید و در آن زمان مردم خودشان ورود کردند، بر اساس گزارشی که موجود است، مردم کوهدشت و کشاورزان که ذی‌نفع واقعی بودند، قصد تظاهرات در این راستا را داشتند که به فرمانداری وقت مراجعه و درخواست مجوز کردند، فرمانداری نیز درصدد منصرف کردنشان برآمد، ولی مردم به‌اتفاق گفتند، به هیچ قیمتی منصرف نخواهند شد و درنهایت نیز برگزار شد که بدری رئیس دادگستری لرستان در مصاحبه‌ای گفتند، ما این موضوع را که مردم خواستار اجرایی شدن سد معشوره هستند را به مرکز منعکس کردیم و قول گرفته شد که ساخته شود و در سفر روحانی به لرستان نیز موردبحث قرار گیرد.

وی تصریح کرد: روحانی (رئیس‌جمهور) در تاریخ 28/3/93 در سفر به استان لرستان گفتند، «ما قبلاً تصمیم گرفتیم که سد معشوره متوقف شود، ولی نظرمان تغییریافته و می‌خواهیم ادامه یابد»؛ اما قریب به 5 سال از آن می‌گذرد و خبری از اجرای دستور رئیس‌جمهور نیست، این درحالی‌که است که تصمیم ایشان برای توقف سد اجرا شد ولی تصمیم دیگرشان برای ادامه یافتن آن اجرا نشد.

نماینده سابق شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی اشاره‌ای به نظراتی در مورد توقف سد معشوره داشت و گفت: سردار عبدالهی فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا در مصاحبه‌ای پس از توقف سد معشوره می‌گوید: «سد معشوره قربانی مسائل سیاسی شد» در مصاحبه‌ای دیگر نیز می‌گوید «ما تاکنون 70 تا 80 میلیارد تومان برای اجرای این سد هزینه کرده‌ایم».

حجت‌الاسلام شاهرخی قبادی با اشاره به اینکه مسؤولان کشوری و استانی هم‌اکنون با توجه به سیلاب‌های اخیر، بر آن شده‌اند که این سد را اجرا کنند، بیان داشت: تخصیصی که ما برای آب سد معشوره برای مسئله شرب، صنعت و کشاورزی‌مان داشتم،273 میلیون مترمکعب بود، ولی هم‌اکنون بحث در این است که این تخصیص به 100 و درجایی به 50 میلیون مترمکعب برسد و گفته‌اند سد محدودتری خواهیم ساخت.

وی در واکنش به توقف چندساله اجرایی شدن احداث سد معشوره تأکید کرد: مقصر اصلی توقف سد معشوره، روحانی رئیس دولت فعلی است، ملکشاهی نماینده شهرمان در مصاحبه‌ای وزیر نیرو را در این زمینه، دشمن کوهدشت خواندند درحالی‌که بایستی گفت، وقتی رئیس‌جمهور نظرش بر توقف سد معشوره بوده است از معاون رئیس‌جمهور، وزیر نیرو، استاندار و مدیر آب منطقه‌ای چه انتظاری می‌رود.

رئیس سابق کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به سخنی از روحانی که گفته بود «من یک حقوق‌دان هستم»، خطاب به رئیس‌جمهور گفت: از یک حقوق‌دان انتظار نداریم که حقوق مردم را ضایع کند.

حجت‌الاسلام شاهرخی قبادی عدم وجود سد معشوره را سهم بسزایی در سیل ویرانگر اخیر لرستان و خوزستان برشمرد و گفت: در همین کمپین دها هزار نفره ای که برای معشوره هست، مردم در مورد ساخت این سد تبادل‌نظرهای زیادی دارند، چند استاد دانشگاه لرستان را مشاهده کردم در این کمپین اعلام نظراتی در راستای ضرورت ساخت این سد به‌عنوان حق لرستان داشتند، چراکه علاوه بر از استفاده از آب سد برای کشاورزی و شرب، از خطرات سیلاب نیز جلوگیری می‌کند و این قصور در توقف آن مشخص است.

وی به میدان آمدن رسانه‌ها درزمینهٔ پیگیری منافع مردم را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و خواستار پیگیری اصحاب رسانه در راستای ساخت سد معشوره به‌گونه‌ای که اول بوده، شد.

نماینده سابق شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان گفت: عدم اجرایی شدن سد معشوره موجب تضییع حقوق مردم کوهدشت خواهد شد چراکه اگر آب سد به این شهرستان نیاید، در آینده با مشکل جدی کمبود آب مواجه خواهند شد و این شهرستان دیگر قابل زندگی نخواهد بود و حتی برای شهرهای پایین‌دست، موجب ویرانی است.

 وی با اشاره به اینکه، نتیجه گرفتن معشوره به‌عنوان معشوقه مردم به همت، استقامت و اراده مردم بستگی دارد، گفت: طبق مدارک، این سد دارای توجیهات اقتصادی، فنی، زیست‌محیطی، فرهنگی، پدافند غیرعامل و اجتماعی است و حتی آقای توکلی نماینده سابق الیگودرز گفته است که تمام آنچه لازم است برای سد، موجود است، چراکه ماده 215 را دارد یعنی دیگر هیچ نقصی وجود ندارد.

حجت‌الاسلام شاهرخی قبادی با اشاره به اینکه منفعت سد معشوره برای لرستان و خوزستان کاملاً مشهود است، گفت: منافع مصوبه دولت در مورد سد معشوره مربوط به‌کل استان است، ولی حقیقتاً سود و منفعت اصلی آن برای کوهدشت است و برای جگنی، معمولان و پل‌دختر نیز حق آب نیز دیده‌شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=61828

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.