• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

بلاتکلیفی رودبارنشینان ۱۰ ماه پس از سیل/خانه‌‎هایی که هنوز ویرانه است+ تصاویر

  • کد خبر : 65983
  • ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
بلاتکلیفی رودبارنشینان ۱۰ ماه پس از سیل/خانه‌‎هایی که هنوز ویرانه است+ تصاویر

مردم روستاهای سیل‌زده رودبار کوهدشت 10 ماه پس از وقوع سیل هنوز بلاتکلیف هستند و خانه‌هایشان ویرانه است.

به گزارش کانون سبحان، در جریان سیل فروردین امسال، ارتفاع و تراز آب سد سیمره به حدی رسید که بیشتر ساختمان‌های مسکونی، جاده، زمین‌های کشاورزی، باغات و خطوط شبکه برق ۱۱ روستای منطقه رودبار شهرستان کوهدشت که در حاشیه این سد بودند، به زیرآب رفت.

آمار جمعیتی این روستاها بالغ‌بر هزار و ۵۰۰ نفر است که این حادثه، خسارات مالی و رنج روحی فراوانی را برای این مردم، بر جای نهاد؛ حدود ۱۰ ماه از سیل ویرانگر لرستان گذشته است، اکنون در ذهن بسیاری از ما این‌گونه نقش بسته است که در مناطق سیل‌زده، همه‌چیز آرام است، مردم کمک‌هایشان را دریغ نکردند و دولت‌مردان نیز بازدیدها و عکس‌های نمایشی خود را ثبت و مردم سیل‌زده نیز طبق روال سال‌های گذشته در حال گذران یک زندگی آرام هستند.

اما واقعیت چیز دیگری بوده و حقایق پسا سیل بسیار ناراحت‌کننده‌تر از آنی است که در ذهن خودساخته‌ایم، برای صحت سنجی این موضوع، کافی است به منطقه سیل‌زده رودبار کوهدشت لرستان سفری داشت آن‌وقت با واقعیت‌های تلخی روبه‌رو خواهید شد که با تصوراتی که در ذهن ساخته‌ بودید، فاصله زیادی دارد.

آنچه علاوه بر ویرانی‌های به‌جامانده از سیل، قلب انسان را آکنده از درد می‌کند، همین سردرگمی و بلاتکلیف بودن وضعیت زندگی اهالی این منطقه است که کار وزندگی‌شان معطل وعده‌های توخالی برخی مسئولان مانده است.

این بلاتکلیفی مردم در حالی است که ۲۳ فروردین‌ماه امسال بابک دین‌پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور در جلسه ستاد بحران این شهرستان که در فرمانداری کوهدشت برگزار شد، اظهار داشت: مشکلات کانال مرکزی کوهدشت باید بررسی و رفع شود، نمی‌شود که بعد از چهار سال دوباره خانه‌های مردم دچار آب‌گرفتگی شود و طرح اجرایی این مشکل باید حداکثر ظرف ۷۲ساعت تهیه و به مرکز استان ارسال شود.

وی افزود: تا زمان تعیین تکلیف قانونی منطقه رودبار که نباید ظرف ۴۸ ساعت بیش‌تر طول بکشد، بخشدار کوهنانی موظف است که برای تأمین امنیت، بهداشت، مکان و ملزومات مردم منطقه رودبار نظارت کند.

بلاتکلیفی مردم سیل‌زده رودبار

عبدالله طهماسبی یکی از اهالی روستای «چم نقد علی» منطقه سیل‌زده رودبار کوهدشت در گفت‌وگو با خبرنگار کانون سبحان، اظهار داشت: بلاتکلیفی ما هم‌اکنون از قبل بیشتر شده است، زیرا مسئولان وعده‌هایی را که درزمینهٔ جبران خسارات داده بودند، عملی نکردند.

وی افزود: در یک مرحله در سال ۹۱، مقداری از زمین‌ها، توسط مسئولان سد خریداری شد و پس از سیل ابتدای سال که منجر به زیرآب رفتن روستاهای رودبار شد، مسئولان وعده سه‌ماهه‌ای دادند که سد سیمره اراضی، باغات و ساختمان‌ها را تملک خواهد کرد، ولی حدود ۱۰ ماه از آن سیل می‌گذرد و همچنان کاری صورت نگرفته است.

طهماسبی عنوان کرد: ترمیم و وصل کردن خطوط شبکه برق تنها بحث عمرانی بود که پس از وقوع سیل در این منطقه صورت گرفت، در حوزه راه خسارات زیادی را متحمل شدیم، جاده‌ای را که پس از سیل، احداث کردند بیشتر به یک جاده فرار شبیه بود و هم‌اکنون که جاده قدیم نیز نمایان شده است، حجم وسیعی از گل‌ولای آن را پوشانده و عبور و مرور را مخصوصاً در هوای بارانی مختل نموده است، به‌طوری‌که حتی ماشینی به بزرگی تراکتور نیز در این جاده زمین‌گیر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روستاهای سیل‌زده نزدیک ایلام تعیین تکلیف شدند، تصریح کرد: برای روستای خودمان در دامنه کوه، نقطه‌ای را برای سکونت مشخص کردیم، حتی کارشناس استانداری آن را نیز تائید کرد، ولی کار به خصوصی درزمینهٔ هموارسازی و ساماندهی آن انجام صورت نگرفت.

یکی از اهالی رودبار گفت: ما در باغات، بیشتر انار و درزمینهٔ کشاورزی برنج، گندم و جو کاشت می‌کردیم و با توجه به اینکه این نقاط به زیرآب رفته و خسارت آن را نداند، امسال نیز نتوانستیم در زمین چیزی کشت کنیم چراکه حتی زمین هم دیگر، قابلیت شخم زدن نداشت.

وی اظهار داشت: از استاندار و سایر مسئولان ذی‌ربط خواستاریم که ما را از این بلاتکلیفی رها سازند و مسئولان سد نیز فقط وعده ندهند و خرید نهایی خود را انجام دهند، ازیک‌طرف مانع ساخت و کشت و کار می‌شوند و از طرفی بحث تملک را هم انجام نداده‌اند، اگر انجام نمی‌دهید لااقل دست مردم را باز بگذارید که به کارشان بپردازند، می‌ترسیم باغ جدیدی را احیا کنیم و دوباره دریچه‌های سد را بسته و مناطق ما را زیرآب ببرند.

وعده‌های بی‌عمل جبران خسارات سیل

یکی دیگر از اهالی منطقه رودبار عنوان کرد: کارشناسی‌ خسارات باید قانونی و بدون زد و بند صورت بگیرد، گلایه ما از وزارت نیرو این است که چرا قبل از اینکه تملک کنند داروندار مردم را به زیرآب بردند و اطلاع‌رسانی نکردند.

وی گفت: تمام گوسفندان، زمین و ساختمانم به زیرآب رفته است، چرا ایلام به وضعیت روستاهای خود به‌طور مطلوب رسیدگی کرده ولی ما خساراتمان جبران نشده است.

یاسر فرهادی بخشدار کوهنانی در گفت‌وگو با خبرنگار کانون سبحان، اظهار داشت: به زیرآب رفتن باغات و اراضی کشاورزی منطقه رودبار عوامل سد سیمره مقصر شناخته شد و مسئولان این سد متعهد شدند که باید خسارات مردم سیل‌زده را جبران کنند.

وی افزود: جانمایی روستاها همراه با طرح هادی تصویب شد ولی مردم استقبال نکردند، امیدواریم با کارشناسی‌های جدید این مشکل نیز رفع شود، درزمینهٔ تسریع در جبران خسارت، مکاتبات با استان صورت گرفته است و مسئولان سد نیز گفته‌اند به‌محض تملک از محل تأمین اعتبارات خسارات پرداخت می‌شود.

بخشدار کوهنانی با اشاره به مشکلات جاده قدیم رودبار، عنوان کرد: این جاده در هنگام بارندگی تردد وسایل نقلیه را با مشکل جدی مواجه می‌کند، با توجه به اینکه قطعاً روستاها جابه‌جا خواهند شد، صرف هزینه برای جاده قدیمی که از زیرآب بیرون آمده است منطقی نیست.

ایجاد شبکه برق و پست‌های هوایی در منطقه

فریدون خودنیا مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان اظهار داشت: با طراحی و اعتباراتی که از وزارت نیرو گرفتیم حدود ۳۵ کیلومتر شبکه انتقال برق فشار متوسط، پست هوایی و شبکه فشار ضعیف برق را برای روستاهای سیل‌زده رودبار کوه دشت طراحی کردیم.

وی افزود: درصورتی‌که این روستاها جابه‌جاشده و در محل‌های جدید جانمایی شوند، شبکه فشار متوسط، ضعیف و همچنین پست‌های هوایی را احداث خواهیم کرد.

اعطای تسهیلات به مردم سیل‌زده رودبار

دکتر فرجعلی امیری رئیس اداره جهاد کشاورزی کوهدشت در گفت‌وگو با خبرنگار کانون سبحان اظهار داشت: در جریان سیل اخیر شهرستان کوهدشت ۱۳۰ میلیارد ریال تسهیلات و ۸۰ میلیارد ریال وام بلاعوض به کشاورزان اعطاشده است.

وی با اشاره به منطقه سیل‌زده رودبار افزود: هرزمانی که جانمایی‌ روستاها مشخص شد، درزمینهٔ احداث باغ، زمین‌های آبی تحت‌فشار و…تسهیلات موردنیاز در اختیار مردم منطقه رودبار قرار خواهد گرفت.

رئیس اداره جهاد کشاورزی کوهدشت عنوان کرد: برخی اهالی روستای سیل «چم بروز» زمین‌هایی را در بالادست احیا نموده و باغات خوب ۵ تا ۱۰ هکتاری ایجاد کرده‌اند.

خسارت به راه‌ها و ابنیه

محمدامین رحیمی رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کوهدشت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار کانون سبحان، اظهار داشت: در سیل اخیر خسارات زیادی به راه‌ها و ابنیه منطقه رودبار وارد شد، با توجه به اینکه فعلاً جانمایی روستاهای این مناطق صورت نگرفته است، نمی‌توانیم کاری انجام دهیم، به‌محض جانمایی در محل جدید فعالیت‌های لازم صورت خواهد گرفت.

به گزارش کانون سبحان، عدم تحقق وعده‌های مسئولان درزمینهٔ جبران خسارات مناطق سیل‌زده رودبار کوهدشت، اعتراض اهالی این منطقه را به همراه داشته است و خواستار عملیاتی شدن وعده‌ها و برطرف شدن بلاتکلیفی خود هستند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=65983

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.