• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

ژئوپارکی رویایی در دل زاگرس/دره شگفت انگیز «شیرز» در انتظار جهانی شدن

  • کد خبر : 66552
  • ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
ژئوپارکی رویایی در دل زاگرس/دره شگفت انگیز «شیرز» در انتظار جهانی شدن

دره‌ شگفت انگیز «شیرز» در دل کوه های زاگرس سالانه پذیرای گردشگران بسیار بوده، این جاذبه بی‌نظیر نیازمند نگاه ویژه مسئولان است تا به ثبت جهانی‌ برسد.

به گزارش کانون سبحان، استان لرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی مناسب به‌عنوان پایتخت طبیعت ایران شناخته می‌شود، چشم‌اندازها و جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی این دیار موجب شده که همه‌ساله خیل عظیمی از گردشگران از این مناطق بازدید کنند.

تنگه رؤیایی و شگفت‌انگیز «شیرز» که در ۵۵ کیلومتری شهر کوهدشت و در نقطه تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان در کنار رود سیمره واقع‌شده، مجموعه‌ای از ظرفیت‌های طبیعی، تاریخی، ژئوتوریسمی و اکوتوریسمی است که همانند مرواریدی زیبا بر تارک ایران و جهان می‌درخشد و هرساله گردشگرانی از سرتاسر دنیا برای دیدنش به این جاذبه گردشگری در شهرستان کوهدشت سفر می‌کنند.

این جاذبه طبیعی به ثبت ملی رسیده و دارای محوطه‌هایی باستانی بوده که شامل آثاری از زندگی غارنشینی است، همچنین در میان دره شیرز ستونی ۸۰ متری با قطر ۱۰ متر وجود دارد که به دست طبیعت و در طی میلیون‌ها سال پدید آمده و به «مناره سنگی» و نگهبان شیرز شهرت دارد.

تنگه «شیرز» با دیواره‌هایی با ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر محصورشده است، شیب این دیواره‌ها با ارتفاعی کمتر از ۱۰ متر در نزدیکی روستای گُدارگَه یا به زبان محلی «ویارگه ضرون» آغازشده و در انتهای دره به اوج خود می‌رسد.

غاری حیرت انگیز در دل دره شیرز

در این دره شگفت‌انگیز و رؤیایی غاری زیبا به طول ۱۵۰ متر وجود دارد که رودخانه‌ای از میان آن عبور می‌کند که عمق آن تا زانو می‌رسد و در پایین‌دست به رودخانه سیمره می‌ریزد، برای رفتن به داخل غار باید تن به آبی سرد زد، اما تماشای شگفتی‌های خلقت و استالاگتیت‌های زیبای آن چشم هر تماشاکننده‌ای را خیره می‌کند.

بسیاری از کارشناسان و فعالان زیست‌محیطی معتقدند اکنون هیچ‌گونه برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت بی‌بدیل شیرز و همچنین حفاظت از این میراث گران‌بها وجود ندارد و درنتیجه شاهد ورود بدون برنامه گردشگران به این منطقه هستیم که عملاً سود حضور آنان در سفره‌های مردم کوهدشت دیده نمی‌شود.

نبود متولی برای حفاظت و نگهداری از دره شگفت‌انگیز شیرز و عدم مدیریت صحیح و زیرساخت مناسب یکی از مهم‌ترین چالش‌های کنونی این جاذبه طبیعی به شمار می‌رود.

دره «شیرز» کوهدشت معروف به «گرندکنیون» ایران است یکی از گردشگران منطقه «شیرز» در گفت‌وگو با خبرنگار کانون سبحان اظهار داشت: این دره جاذبه توریستی و تفریحی بسیار زیبایی دارد و معروف به «گرند كنیون» ایران است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در این منطقه وجود دارد، عدم وجود سرویس بهداشتی مناسب است که مسئولان ذی‌ربط باید فکری برای رفع این مشکل کنند.

نبود امکانات رفاهی در منظقه شیرز

این گردشگر گفت: با دیدن اولیه صخره‌های شیرز، بسیار متعجب شدم، به دوستانم گفتم آیا در مورد این صحنه‌هایی که پدید آمده، شما مطمئن هستید که با دست بشر ساخته نشده است، برایم خیلی جذاب بود.

محمدابراهیمی عضو انجمن گردشگری ریویار هومیان کوهدشت در گفت‌وگو با خبرنگار کانون سبحان، با اشاره به‌ضرورت توجه جدی مسئولان به زیرساخت‌های دره شیرز اظهار داشت: پوشش آنتن دهی در منطقه شیرز مناسب نیست و چند کیلومتر منتهی به منطقه شیرز که براثر سیل اخیر خسارت‌دیده است، نیاز به ترمیم و آسفالت دارد، چراکه دو ماه دیگر فصل حضور گردشگران به این منطقه است.

وی افزود: با توجه به اینکه برخی تفرجگاه‌های طبیعی و توریستی در کشور به بخش خصوصی واگذارشده است، پیشنهاد می‌شود در راستای رونق بهتر، این منطقه به بخش خصوصی واگذار شود.

عضو انجمن گردشگری ریویار هومیان کوهدشت عنوان کرد: متأسفانه از نهادهای دولتی کسی تابه‌حال عهده دارد مدیریت و ساماندهی جدی منطقه شیرز نشده است، در این مکان پارکینگ ماشین برای گردشگران وجود ندارد که امیدواریم مسئولان ذی‌ربط در این راستا تلاش کنند.

فراز و نشیب‌های جهانی شدن «شیرز»

بهناز ساجدی مدیرعامل خانه گردشگری لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار کانون سبحان اظهار داشت: برای جهانی‌شدن یک ژئوپارک طبیعی، معیار و شاخص‌هایی در جهان مطرح‌شده که حفظ حریم، عدم دخل و تصرف در منطقه، جاری بودن زندگی بومی و …ازجمله عوامل مؤثر در این زمینه است و اینکه چه طور در طی سالیان، مایحتاج وزندگی مردم در این مناطق تأمین‌شده است که در این راستا بایستی متخصصین امر، استاندار، انجمن‌های مردم‌نهاد، رسانه‌ها و… برای معرفی و بهره‌برداری در راستای اهداف توسعه پایدار منطقه شیرز دلسوزانه به میدان بیایند.

وی افزود: علی‌رغم اینکه دامنه کار گردشگری حالتی بوده که ازلحاظ ذاتی تعریف‌نشده است برای ورود به این حوزه بایستی با دانش گردشگری آشنا شویم.

مدیرعامل خانه گردشگری لرستان عنوان کرد: توسعه پایدار در منطقه شیرز ارتباط نزدیکی به آموزش دارد، با آموزش مردم محلی می‌توان مدت‌زمان حضور گردشگر را در منطقه افزایش داد، زیرا جهانگردی که از اروپا می‌آید، تمایل داشته که بافت طبیعی شیرز و حس حیات‌وحش و محیط‌زیست آن را مشاهده کند.

وی گفت: هرچه آموزش بیشتر باشد تأثیر آن بیشتر نمایان می‌شود، در این زمینه نیز با توجه به قانون جهانی یونسکو می‌طلبد نظارت‌هایی جدی در منطقه وجود داشته باشد.

کشف آثاری متعلق به «عصر مفرغ و آهن» 

عطا حسن‌پور باستان‌شناس لرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار کانون سبحان اظهار داشت: در ژئوپارک ملی «شیرز» هنوز کاوش باستان‌شناسی و بررسی دقیق و سیستماتیکی برای به دست آمدن قدمت این منطقه صورت نگرفته است، ولی از روی بررسی‌های سطحی که مشاهده کرده‌ایم، چندین غار و پناهگاه صخره‌ای وجود دارد که متعلق به دوره‌های «مس و سنگ» یعنی حدوداً ۵۰۰۰ سال پیش است.

وی افزود: در روستاهای اطراف تنگه شیرز مانند نیله، چنارمدوی، سرخه مهر وضرون آثاری متعلق به عصر مفرغ و آهن یعنی هزاره سوم قبل از میلاد تا هزاره اول قبل از میلاد مشاهده‌شده است، اگر بخواهیم یک رِنج کلی به آن منطقه بدهیم، قدمت آن مربوط به حدفاصل ۶۰۰۰ تا ۳۰۰۰ سال پیش است.

این باستان‌شناس لرستانی عنوان کرد: درزمینهٔ جهانی‌شدن منطقه شیرز فعلاً کار خاصی صورت نگرفته است، حتی پرونده‌ای در این راستا نداشته و در فهرست موقت ثبت جهانی هم قرار ندارد.

وی بیان کرد: سکونت‌گاه‌ها در هر منطقه از عوامل مؤثر در قدمت تاریخی یک مکان به شمار می‌رود، مثلاً اگر در منطقه شیرز سکونت‌گاه‌ها نباشند قدمت تاریخی شیرز معنا ندارد، اگر روستایی حذف شود تاریخ، حلقه اتصال و زنجیره انسانی و فرهنگی آن قطع خواهد شد، اتفاقاً شیرز باوجود روستاهای اطرافش قابلیت ثبت جهانی دارد.

حسن‌پور خاطرنشان کرد: شیرز با عزم عمومی تمام تشکل‌های مردم‌نهاد، میراث فرهنگی، کارشناسان و بالأخص تلاش جدی نمایندگان و استاندار قابلیت این را دارد که «ثبت جهانی» شود.

این باستان‌شناس لرستانی به دو احداث پل کابلی جدید در شیرز اشاره کرد و گفت: این پل‌ها هیچ‌گونه مانعی برای ثبت جهانی‌شدن دره شیرز ندارد، زیرا راحت قابل بازگشت به حالت قبلی است، به عبارتی نمی‌شود منطقه‌ای را فریز کرد به بهانه‌ اینکه می‌خواهد ثبت جهانی شود، نهایتاً اگر شیرز در این فهرست جای گرفت و به این پل ایرادی گرفته شد، به‌راحتی برداشته خواهد شد.

طراحی زیرساخت‌های گردشگری در ژئوپارک شیرز

سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار کانون سبحان، اظهار داشت: در فاز اول اعتبارات، سال گذشته استاندار لرستان از محل ارتقاء شاخص‌ها، مبلغی را در اختیار اداره کل میراث فرهنگی قراردادند که بیش از ۵۰ درصد آن به زیرساخت‌های گردشگری اختصاص یافت.

وی افزود: در منطقه «شیرز» به‌وسیله مشاوران ذی‌صلاحی که بخش عمده‌ای دانشگاه‌های استان بودند، مطالعاتی شروع و انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان با اشاره به طراحی زیرساخت‌های گردشگری در ژئو پارک طبیعی شیرز عنوان کرد: در سیل گذشته یکسری تخریب‌ها در دو عدد پل موقت داشتیم، در گام اول بنابراین شد که دو پل کابلی برای جابه‌جایی و تردد گردشگران در ورودی به این منطقه زیبا ایجاد کنیم که دو طرف تنگه را به هم متصل می‌کند.

وی تصریح کرد: پل‌های کابلی دره شیرز بااعتباری بالغ‌بر چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال به همت اداره کل میراث فرهنگی لرستان و توسط شرکت‌های انحصاری در این زمینه ساخته‌شده است، نصب این پل‌ها در ارتفاع موجب محافظت آن از سیلاب می‌شود چراکه سیل، به تأسیساتی که روی زمین قرار دارند خسارت وارد می‌کند ولی این پل‌ها چون در ارتفاع نصب می‌شوند خسارتی نخواهند دید.

قاسمی با اشاره به اینکه باید رونق شیرز در سفره‌های مردم کوهدشت مشاهده شود بیان کرد: کوهدشت دارای مردمی مهمان‌نواز بوده و فرهنگی غنی دارد، باید ماندگاری گردشگر را بیشتر کنیم و این مورد، با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در منطقه شیرز و سایر نقاط طبیعی و باستانی این شهرستان همچون نقوش صخره‌ای هومیان، میرملاس و با ایجاد تأسیسات موردنیاز گردشگران همچون هتل‌ها، سفره‌خانه‌ها، مکان‌های فرهنگ و تفریحی، تله‌کابین‌ها و… میسر است تا گردشگر به‌جای یک روز ماندن زمان بیشتری را در این شهرستان سپری کند و این حضور نیز برای مردم سرمایه می‌آورد.

به گزارش کانون سبحان، جاذبه طبیعی، باستانی و شگفت‌انگیز منطقه «شیرز» در شهرستان کوهدشت یکی از مکان‌های بکر و دیدنی ایران است که ثبت ملی شده و سالانه میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است، عدم ساماندهی و مدیریت این مکان از مشکلات جدی این منطقه است که می‌طلبد نمایندگان مجلس و مسئولان ارشد استانی در راستای ساماندهی آن چاره‌ای اندیشیده و اقداماتی جدی را برای رفع مشکلات این منطقه انجام دهند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=66552

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.