• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

راه‌اندازی پویش «نذر ماسک» در محرم/ وقتی همدلی هیئات مذهبی سدی محکم در برابر کرونا می‌شود

  • کد خبر : 68390
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱:۳۸
راه‌اندازی پویش «نذر ماسک» در محرم/ وقتی همدلی هیئات مذهبی سدی محکم در برابر کرونا می‌شود

امسال دوستداران و شیفتگان اباعبدالله حسین(ع) برای بر افراشته نگهداشتن پرچم عزای سرور و سالار شهیدان با رعایت پروتکل های بهداشتی لازم، شیوه‌ای زیباتر از همیشه به تصویر خواهند کشید و با همدلی خود سدی محکم در برابر کرونا می‌شوند.

به گزارش کانون سبحان، به اعتقاد بسیاری از اندیشکده های معتبر بین‌المللی یکی از تبعات شیوع بیماری کرونا در جهان، دوگانه‌های متضاد در حوزه‌های مختلف بوده که تا قبل از آن نمود چندانی نداشته است، ازجمله آن‌ها دوگانه سلامت و امور مذهبی و اعتقادی که در اقصی نقاط جهان به‌انحاءمختلف و متناسب با درجه مذهبی بودن کشورها اثرگذاری داشته است.

تا قبل از شیوع ویروس منحوس کرونا، برگزاری مراسم‌های مذهبی و آئینی به‌صورت عادی و برگرفته از اعتقادات، در جریان بوده، لذا با انتشار بیماری کرونا این روند با مخاطره مواجه شده است، برقراری تعادل میان انجام مراسم‌ها، آئین‌ها و فرایض مذهبی با حفظ سلامت و امنیت جان شهروندان در زمان وقوع بیماری‌های همه‌گیر در دنیا یکی از حساس‌ترین موضوعات تصمیم گیران بوده که نیازمند تأمل و تدبیر خاصی می‌باشد.

جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل ماهیت و نوع نظام حاکم از این موضوع مستثنی نبوده و پس از شیوع بیماری همواره یکی از دغدغه‌های مردم و مسئولان، نحوه و چگونگی ادای فرایض دینی بوده و هست.

نگاه مترقیانه مقام معظم رهبری با این کلام خود که «معیار برای برگزاری مراسم عزاداری محرم آن چیزی است که ستاد مقابله با کرونا و کارشناسان بهداشت می‌گویند»، دشواری مسیر را آسان نموده است.

تقارن شیوع ویروس کرونا با ایام ماه مبارک رمضان و همراهی و همدلی متولیان برگزاری مراسم‌های این ماه، بخصوص لیالی قدر تجربه‌ای گران‌بها برای مسئولین است که به دلیل آثار مثبت برجای‌مانده، مبنای تصمیم‌گیری در خصوص برنامه‌های دیگر ازجمله برپایی نماز جماعت در مساجد و نمازهای جمعه بوده است.

در روز‌های منتهی به ماه محرم و عزاداری سالار شهیدان، درست در شرایطی که همه‌ساله در چنین روز‌هایی شهر در عزای اباعبدالله الحسین (ع) سیاه‌پوش و هیئات و تکیه‌های حسینی برپا می‌شد، هیئات هنرشان را به کار گرفته‌اند تا با تمسک به مرام و مسلک حسینی و زینبی در رزمایش کمک مؤمنانه و با نذر ماسک و کمک به نیازمندان آسیب‌دیده از کرونا امسال عزاداری متفاوتی را برپا دارند و حسینی بودن را به شیوه‌ای زیباتر از همیشه به تصویر بکشند و این حضور و مدیریت زمان در حوادث و بحران‌ها همواره یکی از موضوعات موردتوجه بوده است.

حرکت‏های ایثارگرانه مردم ایران از همه جای دنیا پررنگ‌تر است

حجت‌الاسلام ابراهیم طهماسبی در گفت‌وگو با کانون سبحان، با اشاره به اینکه امسال به خاطر کرونا برگزاری مراسم‌های محرم با برخی محدودیت‌ها مواجه است، اظهار داشت: در برگزاری مراسم محرم معیار همان چیزی است که مسئولین بهداشتی بگویند، از همه مداحان و منبری‏ها می‏خواهم مقید به مسائل و پروتکل‏های بهداشتی باشند.

وی افزود: هیئت‌ها و تشکل‌های دینی و مردمی برخی هزینه‌های این ایام را صرف سلامت مردم علیه بیماری کرونا کنند و این پویش نذر ماسک نیز بسیار تدبیر مناسبی است.

امام‌جمعه کوهدشت عمل به دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا را در هر تجمعی الزامی دانست و عنوان کرد: در ماه محرم با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و با تبعیت از دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا عزاداری‌ها برقرار خواهد بود.

وی با تأکید بر برگزاری گسترده دور جدید کمک مومنانه و استفاده از ظرفیت هیئات و اطعام ماه محرم، تصریح کرد: حرکت‏های ایثارگرانه و نوع‌دوستی مردم ایران از همه جای دنیا پررنگ‌تر و قابل‌توجه‌تر است.

پیشینه عزاداری محرم در نزد ایرانیان

جواد احمدی در گفت‌وگو با کانون سبحان اظهار داشت: عزاداری محرم امسال رنگ و بوی خاص خود را دارد، طبق روال سالیان گذشته بایستی چراغ عزاداری‌های محرم را روشن نگه‌داریم و امسال نیز به فکر سلامتی هم نوعان خود نیز باشیم، پس رعایت تمام نکات بهداشتی در راستای مقابله با شیوع کرونا ضروری است.

وی با اشاره به اینکه ما حاجات سالیانه خود را در عزاداری‌های محرم دریافت می‌کنیم، افزود: ایام ماه مبارک رمضان و بخصوص لیالی قدر مراسمات در آن زمان با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی لازم باکیفیت مناسبی اجرا شد و این خود یک تجربه مناسبی برای اجرای سایر مراسمات مذهبی همچون عزاداری محرم و صفر است.

عضو کانون مداحان کوهدشت با اشاره به اینکه، فرهنگ عزاداری محرم در ایران ریشه‌دار و دیرین است، عنوان کرد: امیدواریم هرچه سریع‌تر، شر ویروس منحوس کرونا، از سر مردم عزیز خلاص شود که بتوانیم مراسمات را با همان شور و صفای سابق برگزار کنیم.

خادمی دستگاه امام حسین(ع) فضلیتی عظیم است

داود رحیمیان مداح و مسئول هیئت فرهنگی،مذهبی لواء الرضا(ع) کوهدشت عنوان کرد:عزاداری و خادمی برای امام حسین(ع) یک فضلیت بسیار بالا است، در هیئت اگر بتوانیم یک نفر را نیز در این خادمی شریک کنیم و روش کار کردن را ترویج دهیم با یک سفر زیارتی به کربلا یا مشهد خود امام(ع) دست ما را خواهد گرفت.

وی افزود: در مورد مراسمات امسال هیئت قصد داریم در مقداری از فضای باز جنب پارک شهید بهشتی برنامه های عزاداری را با رعایت فاصله اجتماعی و نکات لازم برگزار کنیم.

تعظیم شعائر اسلامی بزرگ‌ترین افتخار است

احمد صفری در گفت‌وگو با کانون سبحان، اظهار داشت: امسال با توجه به شیوع کرونا، مراسمات هیئت متوسلین حضرت زهرا (س) کوهدشت را در فضای باز دو مدرسه دکتر حسابی و کوثر خواهیم گرفت.

وی افزود: پنج شب آخر دهه اول محرم مراسمات با رعایت فاصله یک ونیم متری برگزار و از طرف هیئت ماسک و بسته‌های بهداشتی بین عزاداران توزیع خواهد شد و زمان تمام جلسات نیز یک‌ساعته است.

معاون اجرایی هیئت متوسلین حضرت زهرا (س) کوهدشت با اشاره به اینکه خادمی عزاداری امام حسین (ع) و تعظیم شعائر اسلامی بزرگ‌ترین افتخار است، عنوان کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در برگزاری برنامه‌های مذهبی در ایام محرم و صفر رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی لازم را می‌کنیم.

فرهنگ عاشورا، دانشگاه انسان‌شناسی و شناخت راه سعادت در زندگی است

حجت‌الاسلام داود رفیعی در گفت‌وگو با کانون سبحان، اظهار داشت: عزاداری امام حسین (ع) انسان‌ساز بوده و روح شهادت‌طلبی، ایثار، جوانمردی، غیرت و دشمن‌شناسی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: در سایه فرهنگ عاشورا انسان تربیت‌شده و به سعادت در آخرت و خوشبختی و عزت در دنیا نائل می‌آید.

مسئول هیئت فرهنگی، مذهبی امام حسن مجتبی(ع) کوهدشت  عنوان کرد: مراسمات محرم امسال هیئت را در محوطه ۶۰۰ متری و باز مسجد فاطمیه کوهدشت برای خواهران و برادران با دو ورودی مجزا و با رعایت تمام پروتکل‌های لازم بهداشتی برگزار خواهیم کرد.

وی گفت: توزیع ماسک و و ضدعفونی دست ها در ابتدای ورودی به محفل از برنامه‌های جانبی هیئت متوسلین امام حسن مجتبی (ع) می‌باشد، می‌طلبد شبکه بهداشت و درمان کوهدشت نیز پس از پایان مراسم در گندزدایی و ضدعفونی محل نهایت همکاری را داشته باشند.

رفیعی اظهار کرد: امید داریم با توسل به امام حسین (ع) این ویروس ریشه‌کن شود چراکه پیامبر اکرم (ص) فرمود: «إنَّ الحُسَینَ مِصباحُ الهُدی وسَفینَهُ النَّجاهِ» و تنها راه نجات از بلایا و چراغ هدایت توسل به امام حسین (ع) است.

سبک نوینی از عزاداری ایرانی، اسلامی را به جهان مخابره می‌کنیم

حجت‌الاسلام محمدجواد گراوند در گفت‌وگو با کانون سبحان، اظهار داشت: در ایام محرم و صفر پویش «نذر ماسک» به همراه توزیع بسته‌های بهداشتی در سطح هیئات مذهبی شهرستان کوهدشت اجرا می‌شود و برنامه اطعام حسینی نیز اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال سبک نوینی از عزاداری ایرانی، اسلامی را به جهان مخابره می‌کنیم، افزود: باهدف تعادل بخشی میان حفظ سلامت شهروندان با برگزاری ایام سوگواری سید سالار شهیدان حضرت اباعبدالله (ع) در زمینه برپایی مراسمات محرم و صفر ضوابطی تدوین‌شده است.

رئیس اداره تبلیغات کوهدشت با اشاره به اینکه در هیئات، چای و مواد خوراکی توزیع نمی‌شود و تنها پذیرایی به‌صورت بسته‌های خشک خواهد بود، عنوان کرد: نذورات هیئت‌ها در قالب بسته‌های بهداشتی و معیشتی در بین نیازمندان متضرر از کرونا توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به‌ضرورت استفاده از ماسک در مراسمات، تصریح کرد: ظرفیت رسانه و فضای مجازی در انتشار فرهنگ عاشورا و نشر معارف اسلامی نقش بسزایی دارد، می‌طلبد متخصصین این حوزه به انتشار محتواهای مطلوب در این راستا بپردازند.

گراوند با اشاره به تشکیل کمیته ها و کارگروه های عزاداری، گفت: تعدادی از هیئات مذهبی شهرستان با همکاری و تعامل رسانه‌ها در ایام کرونا برخی از مناسبت‌های مذهبی را نیز به‌صورت مجازی برپا نموده که بسیار مورد استقبال نیز قرار گرفت.

گزارش و عکس: حمید آدمی- کانون سبحان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=68390

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.