• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

غرب کشور غرق در «بی آبی»/ تشنگی امان زاگرس نشینان را بریده است

  • کد خبر : 68317
  • ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
غرب کشور غرق در «بی آبی»/ تشنگی امان زاگرس نشینان را بریده است

به گزارش کانون سبحان به نقل از سفیرافلاک، تابستان گرم امسال بازهم مانند سالهای گذشته بدون آب سپری می شود؛ در حالی که ویروس کرونا روز به روز جولان می دهد و نیاز به آب را برای مردم دو چندان کرده است اما بی آبی امان مردم را بریده است. با اینکه استان لرستان سومین […]

به گزارش کانون سبحان به نقل از سفیرافلاک، تابستان گرم امسال بازهم مانند سالهای گذشته بدون آب سپری می شود؛ در حالی که ویروس کرونا روز به روز جولان می دهد و نیاز به آب را برای مردم دو چندان کرده است اما بی آبی امان مردم را بریده است.

با اینکه استان لرستان سومین حوزه پر بارش ایران محسوب می شود و هر ساله شاهد بارندگی های قابل‌توجهی بوده و سیل ویرانی ها را نیز با خود به همراه دارد، اما تابستانهای داغ لرستان بدون آب سپری می شود.

کمبود آب شرب در برخی از روستاهای لرستان سبب نگرانی مردم شده تا جایی که مردم برخی روستاهای پلدختر طی چند روز گذشته دست به اعتراض زده و مسیر ارتباطی را مسدود کردند.

بحران آب در روستاهای لرستان

این بحران آب در استان در حالیست که سالانه ۱۲٫۵ میلیارد مترمکعب آب از این استان خارج می شود که ۶۳ درصد از این میزان آب از حوزه کارون بزرگ و به طور عمده رودخانه دز و مابقی از حوزه کرخه خارج می شود و در پشت سدهای دز، کرخه و کارون در استان خوزستان جمع می شود.

این در حالیست که از میزان آب خارج شده از استان لرستان در حوزه کرخه ۶۶ درصد از سیمره تخلیه و ۳۳ درصد باقی مانده از حوزه کشکان خارج می شود، این مقدار خروج آب از استان در حالیست که بسیاری از روستاها و مزارع این استان در ایام تابستان تشنه می ماند.

این روزها مضیقه و سختی تامین آب را می توان از چهره مردمانی که دبه به دست به سوی تانکر آب می روند دید، هزار و ۲۷۰ روستای لرستان آب رسانی نشده و آب شرب مورد نیاز را از چشمه تامین می کنند و یا با تانکر آبرسانی می شوند؛ اما طی سال های اخیر از منابع آب زیر زمینی استفاده بی رویه شده تا جایی که بسیاری از چشمه و قنات ها خشک شده است.

با توجه به اینکه سد سازی می توانست مرهمی بر درد بی آبی روستاهای لرستان باشد اما سالهاست سدهای نیمه کاره استان در صف دریافت اعتبار مانده است. این روزها بیش از ۷۰ روستای استان لرستان با مشکل بی آبی مواجه بوده و با تانکر آبرسانی می شوند.

آبرسانی به ۷۱ روستا با تانکر

حمیدرضا کرم وند مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب لرستان در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک با بیان اینکه دو هزار و ۸۰۰ روستا در استان وجود دارد اظهار داشت: هزار و ۵۳۰ روستا تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب قرار دارد که از این تعداد ۴۲ روستا در حال حاضر با مشکل آب همراه بوده و با تانکر آبرسانی می شوند.

وی افزد: همچنین ۲۹ روستا که تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب قرار ندارند به دلیل مشکلات کمبود آب، با تانکر آبرسانی می شوند و در مجموع ۷۱ روستا در استان به صورت مستمر و منظم با تانکر آبرسانی می شود؛ در مجموع هزار و ۲۷۰ روستای لرستان از مجتمع‌های آبرسانی فاصله‌ زیادی دارند و حتی برخی از مردم این روستاها تمایلی برای وصل شدن به شبکه لوله کشی ندارند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب لرستان با اشاره به اقدامات انجام شده در چند روستای سیل زده تصریح کرد: چند روستا در بخش معمولان بر اثر سیل سال گذشته به صورت صد در صد تخریب شد که می توان به روستای چم کمبود و چم شهران اشاره کرد که برای آب در این روستاها یک پروژه خط انتقال تعریف شد.

تخریب شبکه آب روستاهای سیل زده

کرم وند عنوان کرد: این پروژه به طول هفت کیلومتر است که تاکنون سه کیلومتر از این پروژه انجام شده و پیمانکار تعهد داده ظرف ۴۵ روز آینده اگر دستگاه های اجرایی دیگری که مرتبط با این پروژه هستند، همکاری کنند این پروژه به نتیجه می رسد.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به این که این دو روستا در جای دیگر جانمایی شده‌اند، برای آبرسانی آنها  یک مخزن هفت هزار لیتری سیار در منطقه مستقر شده که به صورت منظم آبگیری می شود تا مشکل کمبود آب در این روستاها برطرف گردد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت: البته روستاهای دیگری در استان وجود دارد که افت فشار دارند و تلاش داریم تا پایش و نظارت لازم صورت گیرد تا از آب شرب تنها برای مصارف خانگی و بهداشتی استفاده کنند تا با بحران کمبود آب روبرو نشوند.

وجود ۱۲۰۰ انشعاب غیر مجاز در روستاها

کرم وند مهمترین مشکل در روستاها را انشعابات غیر مجاز برشمرد و افزود: در روستاهای لرستان ۱۳۹ هزار اشتراک آب روستایی وجود دارد که در حال حاضر هزار و ۲۰۰ انشعاب غیر مجاز در روستاها شناسایی شده و این انشعابات تاثیر زیادی در مصرف بالای آب دارد.

وی بیان کرد: متاسفانه در برخی از روستاها از آب شرب برای دام و یا کشاورزی استفاده می شود که این مصرف سبب شده تا افت فشار در روستا به شدت افزایش یابد به طوری که یک روستا با ۱۰ خانوار جمعیت بر اثر استفاده غیر صحیح از آب شرب فشار مضاعفی به شبکه وارد می کند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب لرستان با اشاره به این که شدت مصرف زیاد است و در پیک مصرف قرار داریم گفت: از ابتدای سال ۴۰ میلیون مترمکعب آب در استان مصرف شده که نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش یافته است و پیش بینی می شود  با گرم شدن هوا در مرداد ماه مصرف آب به بیش از ۳۰ درصد افزایش یابد؛ ضروریست مردم مصرف آب را مدیریت کنند و هر گونه حادثه ای در شبکه آب و فاضلاب رخ می دهد را به ۱۲۲ اطلاع دهند.

افزایش ۳۰ درصدی مصرف آب در لرستان

داریوش حسن نژاد مدیر عامل آب منطقه ای لرستان افزود: سدها در تامین آب پایدار کشاورزی، شرب و صنعت نقش مهمی دارند که در استان ۱۳ سد نیمه کاره وجود دارد که تکمیل آنها در تامین آب بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: ایجاد زیر ساخت های لازم برای تامین آب پایدار که یکی از این اقدامات، سدسازی است می تواند از شرایط کم آبی و بحرانی آب در برخی از مناطق بکاهد.

وی بیان کرد: روند سدسازی با توجه به میزان اعتبارات در استان کند است که ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای سدسازی استان در نظر گرفته شده است در حالی که برای تکمیل سدهای نیمه کاره دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

حسن نژاد تصریح کرد: تامین آب شرب و کشاورزی سبب رونق در بخش کشاورزی نیز می شود و می طلبد که در اعتبارات مورد نیاز برای سد سازی اعتبارات بیشتری تخصیص داده شود تا بخشی از مشکلات در این حوزه برطرف شود.

 لرستان سیل زده همچنان در حسرت افتتاح سد

مدیریت منابع آب در بخش های مختلف از جمله تامین آب در بخش کشاورزی، مهار آب، کنترل سیلاب و… از ویژگی بارز و منحصر به فرد سدها است اما در استان لرستان وضعیت سدسازی چندان حال و روز خوشی ندارد.

اهمیت سدسازی در سیل فروردین ماه سال گذشته بیشتر از هر زمان دیگری در استان مشهود بود، سیلی که به دلیل نبود سدها سبب شد تا بسیاری از زیر ساخت ها را بشوید و با خود ببرد تا جایی که هزاران میلیارد تومان به زیر ساخت های استان خسارت وارد کرد.

اگرچه چند روزی بعد از وقوع سیلاب در لرستان و آن همه خرابی که ایجاد شد، صحبت از تکمیل سدها و اهمیت آن برای کنترل و مهار آب مطرح شد اما با گذشت بیش از یک سال هنوز اتفاق خاصی در زمینه سد سازی در استان صورت نگرفته است.

اعتبارات قطره چکانی سد سازی در لرستان

سدها نه تنها در سیلاب نقش مهمی دارند بلکه در تامین آب در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی بسیار حائز اهمیت است، در کنار این موارد در حوزه گردشگری می توانند جایگاهی داشته باشند که در هر استانی مقصد گردشگری باشند اما متاسفانه این امر در استان لرستان چندان مشهود نیست.

جلوگیری از رهاسازی آب ها از منطقه، نگهداشتن آب و کاهش خسارت های ناشی از سیل از جمله فواید سد سازی است که علیرغم این همه مانور سد سازی اما به نظر می رسد این موضوع چندان اولویتی در استان ندارد و همچنان در حاشیه است.

داریوش حسن نژاد مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک با اشاره به ضرورت احداث سدها در استان اظهار داشت: با توجه به شرایط خاص آب و هوایی، ذخیره آب جهت استفاده در بخش کشاورزی، شرب و صنعت را مضاعف کرده است.

اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی برای سد سازی در لرستان

وی افزود: انرژی برق آبی به عنوان یک انرژی پاک ارزان و همچنین مهار سیلاب ها و طغیان رودخانه ها از دیگر مزایای سدها است؛ علاوه بر مزایای احداث سدها، می توان در رونق صنعت گردشگری و توریسم اشاره کرد که در کنار استفاده از سدها برای بخش های مختلف می تواند زمینه ای برای جذب گردشگر باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان با اشاره به اینکه ۱۳ سد در استان وجود دارد عنوان کرد: سدهای مخمل کوه، آبسرده، عالی محمود، شهید بروجردی، تاج امیر و زیبا محمد از سدهای نیمه کاره استان بوده که برای تکمیل این سدها دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی بیان کرد: اعتبار سال جاری برای این تعداد سد نیمه کاره حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بوده  که اولویت تکمیل با سدهای آبسرده و مخمل کوه است که تامین آب شرب در شهرستان های بروجرد و خرم آباد را به دنبال دارد.

روند کند ساخت سد در لرستان

حسن نژاد تصریح کرد: آب به عنوان محور توسعه پایدار، نقش مهمی در پیشرفت جوامع و مناطق دارد و سدسازی در این راستا بسیار مهم است؛ سدسازی در لرستان در مقایسه با سایر استانها از نظر زمانی دیر آغاز شده و این امر مشکلاتی زیادی را در راستای تصویب طرح ها و تخصیص اعتبار ایجاد کرده و شروع سدسازی را در استان تحت الشعاع قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سدهای لرستان در مقایسه با سدهای بزرگ کشور از نظر حجم و اعتبار مورد نیاز قابل قیاس نیستند اما متاسفانه همیشه روند تخصیص اعتبارات کند و اندک بوده که این امر باعث افزایش زمان اتمام پروژه سد سازی و افزایش سرمایه مورد نیاز جهت اتمام طرح با توجه بحث تورم بوده است.

مدیر کل امور آب منطقه ای لرستان گفت: از طرفی عدم تخصیص اعتبار لازم در زمان مناسب نیز باعث عدم پرداخت خسارت اراضی کشاورزی و کشت کشاورزان مناطق اجرای طرح بوده و این نیز سبب شده تا مشکلات اجتماعی و گاهی تعطیلی پروژه ها را ایجاد کند.

وزارت نیرو حقابه لرستان را مشخص کند

مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس به خبرنگار سفیرافلاک گفت: سدهای نیمه کاره یکی از مشکلات استان لرستان است به طوری که طبق گفته وزیر نیرو اگر سدهای لرستان تکمیل بودند در سیل سال گذشته این همه خسارت ایجاد نمی شد.

وی با اشاره به پیگیری سدسازی در لرستان افزود: پیگیری های لازم از طریق آب منطقه ای انجام شده، همچنین از طریق وزارت نیرو، رایزینی هایی صورت گرفته اما اعتبار لازم برای سدهای استان در نظر گرفته نشده است.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس تصریح کرد: تکمیل سدهای نیمه کاره لرستان ضروری است در حالی که تکمیل سد مخمل کوه به دلیل تامین آب شرب پایدار خرم آباد و همچنین تکمیل سد معشوره برای آب در بخش کشاورزی و آب شرب کوهدشت، پلدختر و چگنی بسیار الزامی است.

مطالبه مردم لرستان پاسخ داده شود

وی افزود: وزارت نیرو باید حقابه استان و لرستان را مشخص کند و این مطالبه جدی ما از وزارت نیرو است که البته اقداماتی در حال انجام است و به موقع اعلام می شود.

ویسکرمی با اشاره به روند کند سد سازی در استان عنوان کرد: تکلیف سدهای استان باید مشخص شود چرا که روند سد سازی کند بوده و اگر این روند ادامه داشته باشد تا ۱۰ سال آینده سد سازی صورت نمی گیرد.

وی بیان کرد: به صورت جدی و اساسی پیگیر بحث سدهای استان هستیم تا کار پیش رود و گرفتن حقابه قانونی استان به صورت واقعی و ملموس را مد نظر داریم؛ تخصیص آب و ساخت سدها دو مقوله ای بوده که باید در استان مد نظر باشد و تخصیص ها باید در این راستا مشخص شود.

اعتبارات سدسازی جوابگو نیست

نماینده مردم خرم آباد و چگنی با اشاره به کمبود اعتبارات در حوزه سد سازی خاطرنشان کرد: میزان اعتبارات فعلی برای ساخت سدهای استان پاسخگو نیست و تنها در حدی است که این اعتبار قطع نشود و در ردیف باقی بماند.

وی تصریح کرد: از اعتباراتی که برای سد سازی در استان تخصیص داده می شود راضی نیستیم و در این راستا مجمع نمایندگان استان پای این کار ایستاده اند و تا سوال از وزیر و استیضاح، برای مشخص شدن تکلیف در این حوزه پیگیر هستند.

ویسکرمی اظهار داشت: ضروری است تا وزارت نیرو برای حل مسئله وارد عمل شود و همه ما نمایندگان استان پیگیر این مسئله هستیم و خوشبختانه اجماع جدی برای این قضیه وجود دارد.

با توجه به شرایط جغرافیایی استان لرستان و سیلی که سال گذشته میلیارد تومان خسارت وارد کرد، می طلبد مسئولان برای ساخت سد سازی و جلوگیری از خسارت های احتمالی بعدی همت کنند و از اعتبارات سد سازی سهم بیشتری برای لرستان جذب شود.

به هر حال برنامه ریزی و اجرای پروژه های آبرسانی برای رفع مشکل آب در روستاهای لرستان ضروری است، چرا که برخی از روستاهای لرستان در روزهای گرم تابستان برای تهیه آب مشقت و رنج زیادی می کشند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=68317

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.