• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

به یاد اولین فرمانده سپاه پاسداران استان لرستان

  • کد خبر : 68966
  • ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
به یاد اولین فرمانده سپاه پاسداران استان لرستان

اولین فرمانده سپاه پاسداران استان لرستان مرحوم زنده‌یاد سردار محمد کریم محسنی که از مبارزین خستگی‌ناپذیر استان لرستان بود، در زمان شاه منحوس دو بار حکم اعدامش صادر و شکنجه‌های توان‌فرسای ساواک شاهنشاهی را تحمل کرد.

به گزارش کانون سبحان، محمدکرم ساعد پور کارشناس مسائل سیاسی و ازرزمندگان لرستانی دوران دفاع مقدس در یادداشتی به مناسبت فرارسیدن سالروز دفاع مقدس به یاد اولین فرمانده سپاه پاسداران استان لرستان نوشت:

اولین فرمانده سپاه پاسداران استان لرستان مرحوم زنده‌یاد سردار محمد کریم محسنی که از مبارزین خستگی‌ناپذیر استان لرستان بود، در زمان شاه منحوس دو بار حکم اعدامش صادر و شکنجه‌های توان‌فرسای ساواک شاهنشاهی را تحمل کرد. ایشان از خصیصین آیت‌الله شهید مدنی بود. در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی سال ۵۷ آن مرحوم و شهید سردار نعمت سعیدی از میدان‌داران مبارزه بودند. به‌طوری‌که تظاهرات‌های بنیان‌کن خرم‌آباد سردست افرادی مثل این دو مجاهد فی سبیل الله می‌چرخید. البته نقش بی‌بدیل شهید فخرالدین رحیمی محفوظ است که با افرادی مثل مقام معظم رهبری مرتبط بودند.

علیِ ایّ حال نقش برجسته سردار محسنی آنگاه نمایان شد که از میان افراد شاخصی مثل شهید سردار نعمت سعیدی به‌عنوان اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان لرستان توسط افراد مدیری مثل مرحوم قاضی خرم‌آبادی تعیین شد و سپاه را به‌صورت شورایی، طی مدتی به نحو احسن فرماندهی کرد. فرماندهی سپاه یک استان در سال‌های اول انقلاب از یک پیچیدگی و حساسیت بالایی برخوردار بود. ایشان علاوه بر اشراف بر اوضاع، چند نفر از مبارزین پاسدار و حزب‌الله را به کمک مرحوم شهید مدنی در جریان قائله خطرناک حزب خلق مسلمان به تبریز فرستاد و حلقه اول حفاظت و دفاع را بر عهده گرفتند.

این بنده توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقا شیخ اکبر عیدی که واسطه خیر شدند، یازده سال با سردار محسنی حشرونشر پیدا کردم. در یک‌کلام نمی‌گویم ایشان مخلص بودند بلکه وجود ذی جودش اخلاص بود. فکری جز دفاع از انقلاب و ولایت‌فقیه در سر نمی‌پروراند. دائم الوضو بودند، یک غسل جمعه از او فوت نمی‌شد. بطوریکه طبق نقل بعضی از دوستان در حاج عمران، ۱۷ کیلومتر برای غسل جمعه راه پیمودند و هرچه کردند سوار ماشین بیت‌المال شود، سوار نشد و گفته بود غسل جمعه یک امر شخصی است و نباید از ماشین بیت‌المال استفاده کرد.

در اینجا برای اختصار مطلب، از خیلی از امتیازهای مدیریتی و تقوایی آن عزیز می‌گذریم و تنها با ذکر یک داستان، اوج صفا و اخلاص ایشان را در معرض انتخاب افرادی قرار می‌دهیم که می‌خواهند مؤمن و محسن بزیند و بمانند.

مرحوم محسنی بعد از کنار رفتن از فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان لرستان، به‌صورت تک‌تیرانداز در جبهه‌ها حضور پیدا می‌کرد. یک روز در منطقه‌ی حاج عمران یک نفر که از دوستان نزدیک مرحوم محسنی بود از ایشان سؤال کرده بود که آقای محسنی شما اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان لرستان بودید و رژیم شاه دو بار حکم اعدام شمارا صادر کرد و… ولی الآن به‌عنوان تک‌تیرانداز در جبهه حضور دارید! آن مرحوم در جواب گفته بودند: بی‌معرفت (تکیه‌کلامش بود) حاج‌آقا روح‌الله حاکمیت داره، محسنی مسئولیت سی چِنشَه (امام حاکمیت دارد محسنی مسئولیت می‌خواهد چکار؟) این اولاً، درثانی فرماندهانی که جایگزین شدند از من قوی‌ترند دیگر چه می‌خواهی؟

این روحیه را با افراد دنیاطلب بسنجید، زمانی که از مسئولیت کنار می‌روند سعی می‌کنند زمان و زمین را روی سر رقبای خود خراب کنند؛ که قرآن کریم این افراد را این‌گونه معرفی می‌کند: «وَ لَئِن أذَقنَا الإنسانَ مِنَّا رَحمَهً ثُمَّ نَزَعنَاهَا مِنهُ إنَّهُ لَیَئُوسٌ کَفُورٌ» هود ۹: «و اگر از جانب خویش رحمتی به انسان بچشانیم، سپس آن را از او بگیریم بسیار ناامید و ناسپاس خواهد بود.»

ما مشاهده کرده ایم افراد مدعی دفاع از امام و ولایت وقتی از آن ها سلب قدرت شد، زیر قاعده بازی زدند و به کوری چشم آنها می خواستند امام را به موزه خانه تاریخ بفرستند؛ و حال این که به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای «امام حقیقت جاودانه تاریخ است» و با وجود خورشید، باید خفاش ها در دخمه های خود بخزند؛ و هیچ گاه گرد و غبار آلاینده ها، قادر نیستند جلوی نور خورشید را بگیرند. آری افراد قدرت طلب حاضرند برای به دست آوردن مُلک ری، روی جنازه قطعه قطعه امام حسین (ع) اسب بتازانند.

این بنده به عنوان کسی که «آردش را بیخته و اَلَکش را هم آویخته است» میگویم: جهت حفظ و تداوم انقلاب اسلامی که وظیفه همه است و تعارف بردار هم نیست روحیه محسنی بایسته است و باید به این روحیه تأسی و اقتدا کرد؛ و باید با چراغ عقل و شرع، گِرد شهر همی گشت و این افراد را پیدا کرد و با آن ها طرح همکاری و دوستی بست.

دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر از دیو و دَد ملولم و انسانم آرزوست

گفتند یافت می نشود جسته ایم ما گفت آنکه یافت می نشود آنم آرزوست

حال ما به لطف خدای منان گشتیم ویافتیم. ما فرمانده خط شکنی مثل سردار حاج روح الله نوری که الان جانشینی نیروی زمینی سپاه پاسداران را به عهده دارد- که در کتاب “از قطع تعلق تا قطع قطعنامه شجاعت و صفا و اخلاص ایشان را توصیف کرده ایم- داریم. برای اثبات صفا و اخلاص و ظرفیت ایشان همین کافی است که به جای شهید والا مقام سید شهدای مقاومت یعنی حاج قاسم سلیمانی در کرمان طی سالیانی انجام وظیفه کردند. از جهت معنوی نیز، هم نشینی با ایشان جسم های کرِخ و کم فروغ را شارژ می کند؛ و فرمانده محبوب سپاه حضرت ابوالفضل (ع) استان لرستان یعنی سردار حاج مرتضی کشکولی را داریم که با تمام وجود دفاع جانانه همراه با بصیرت از انقلاب و ولایت فقیه را دارند. طی چند افتتاح که در منطقه طرهان داشتیم، همراه با افتتاح، دست مستضعفین را بوسه می زد و به زیبایی بیان می کردند که ولی نعمت ما شمایید و بدون اغراق (که به لطف خدای تعالی اهلش نیستم)، صفای اول پاسداری را در وجود این عزیز مشاهده کردیم.

و سردار آقا محمد شاهرخی را داریم که به هرجا ورود پیدا می کنند اقتدار همراه باصفا و ولایت مداری را صادقانه در معرض نمایش قرار می دهند. اخیرا شنیدیم کسالتی پیدا کرده اند، از خدای تعالی شفای عاجل این عزیز ذی قیمت و دوست داشتنی غیرتی را خواستاریم. در این جا حیف است ذکری از دوست عزیزم سردار بهرام (حسن) باقری به میان نیاید، این سردار معنوی عارف مسلک صفای خاص خودش را دارد، در جریان انتخاباتِ دورِ قبل، از ایشان خواستند؛ بیا با فلان آقا ارتباط پیدا کن تا جزء لیست ایشان قرار بگیرید، در جواب گفته بودند من جزء لیست مقام معظم رهبری هستم و وارد هیچ دسته بندی سیاسی نمی شوم. وباید گفت سردار دست مریزاد که این گونه دست رد به سینه قدرت طلبی غیر متعارف زدید.

و همچنین دریغ است که از فرمانده قَدَر و خط شکن گردان محبین سردار مراد علی محمدی ذکری به میان نیاید که به محض این که چهل سال خدمتش تکمیل وبه اصطلاح؛ بازنشسته شد، بلافاصله پروژه نقش شهید حاج قاسم سلیمانی در کردستان عراق را به عهده گرفتند. با این که از آسیب شیمیایی رنج می برند ولی شور و هیجان انقلابیش مثل سال ۵۷ و اوائل جنگ تحمیلی موج می زند.

باعرض پوزش از دیگر سرداران استان لرستان که هر کدام مثل سردار عباد الله عبدالهی افتخار و ذخیره ای تمام نشدنی هستند، یاداشت را ختم می کنیم و خدا را به مظلومیت فاطمه زهرا (س) قسم می دهیم که همه را عاقبت بخیر و راه محسنی ها را پر رهرو کند.

دور مجنون گذشت و نوبت ماست هرکسی پنج روزه نوبت اوست.(حافظ شیرازی)

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=68966

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. حاج آقا خسته نباشی از اینکه نقش و اخلاص و مجاهدت ولایت پذیری فرمانده هان خطه سرسبز لرستان برای نسل جوان بصیرت افزایی می نمایی تقدیر و تشکر می نماییم

  2. با درود به روح مطهر شهیدان جنگ تحمیلی کاش از شهید والامقام حاج علی اکبر مدهنی که در عملیات فتح خرمشهر فرمانده تیپ حضرت ابوالفضل لرستان بودند و در همان عملیات هم به درجه رفیع شهادت نائل آمدند هم نام برده می شد۰شادی روح شهدا صلوات

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.