• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

دلتنگی عراقی‌ها برای زائران ایرانی اربعین/ وقتی «حب الحسین(ع)» همه را پای یک عمود جمع می‌کند+تصاویر

  • کد خبر : 69226
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
دلتنگی عراقی‌ها برای زائران ایرانی اربعین/ وقتی «حب الحسین(ع)» همه را پای یک عمود جمع می‌کند+تصاویر

حضور همه‌ساله مردم از اقوام و مذاهب مختلف در اربعین، همواره با سرنوشت آنان گره‌خورده و جلوه‌گاهی از اتحاد و برادری را به نمایش گذاشته است، امسال صحنه‌های همدردی عراقی‌ها برای جامانده‌های ایرانی و خدمت‌رسانی مواکب به نقاط محروم، التیام‌بخش دل‌تنگی آنان است.

به گزارش کانون سبحان، راهپیمایی اربعین زمینه‌ساز برادری، اتحاد و یکدلی بین مسلمانان بوده که جلوه‌گاهی از تمام وجوه دین و تمدن حق است و می‌توان گفت به اربعین انقلاب، اربعین کربلا است.

در این اربعین پاییزی فقط نیزارها نیستند که آوازهای محزون سر می‌زنند و فقط پیراهن‌های کبود نیستد که بوی بغض دارند، حتی پرندگان آن‌سوی جهان نیز می‌دانند که باید برای کدامین خون و مصیبت، خطبه‌خوانی کنند.

حضور مردم از اقوام و مذاهب مختلف در این مناسبت بسیار چشمگیر است به‌طوری‌که گویی وحدت و اتحاد با سرنوشت آنان گره‌خورده است.

ویروس کرونا خانواده‌ها را از هم دور کرد، دل ما شیعیان را که هرساله در پیاده‌روی اربعین و در بین‌الحرمین باز می‌شد گرفته‌تر و غمگین کرد و دل‌تنگی‌ها را افزایش داد و حالا بایستی از دور به سلامی قناعت کنیم.

تلألو صحنه‌های زیبای اربعین امسال به التیامی برای دل‌تنگی زائران ایرانی تبدیل گشته است، امسال نیابت همراه با اشک زوار عراقی برای ایرانی‌ها در مسیر نجف به کربلا خود نشانه‌ای از زمینه‌سازی شروع یک تمدن نوین اسلامی است.

دل‌تنگی خود را با خدمت به محرومین التیام می‌بخشیم

بهمن هوشیاری از خادمین موکب حضرت ابوالفضل (ع) کوهدشت که سال گذشته در عمود ۱۳۹۵ کربلای معلا مستقر بود در گفت‌وگو با کانون سبحان اظهار داشت: اربعین همان محرم شدن در حریم حرمت حق و امام حسین (ع) و تداعی‌کننده وحدت در عین کثرت است.

وی افزود: امسال توفیق هرساله از ما سلب شد، به یاد آن روز و شب‌هایی که در کربلا بودیم و صحنه‌های دیدنی و معنوی زیادی برایمان فراهم می‌شد حسرت می‌خوریم و دل‌تنگی خود را با خدمت به مردم محروم التیام می‌بخشیم.

احسان نصیری نیا مسئول موکب حضرت ابوالفضل (ع) کوهدشت در گفت‌وگو با کانون سبحان، اظهار داشت: امسال توفیق خدمت گذاری به زائران را در کشور عراق نداشتیم ولی طی هماهنگی که با مجمع مواکب لرستان صورت گرفت در قالب رزمایش «مع امام منصور» موکب را درکوهدشت و در قالب توزیع بسته‌های معیشتی به نیازمندان، تعمیر و ساخت منازل محروم، ساخت مسجد و طبخ و توزیع غذای گرم و … برپا نمودیم.

وی عنوان کرد: اربعین فرصتی بزرگ برای خدمت به مردم است و این توفیق هیچ زمانی تعطیل‌بردار نیست چراکه اهمیت دستگیری و کمک به محرومین همیشه مورد تأکید ائمه اطهار (ع) بوده است.

اربعین زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی است

حجت‌الاسلام مهدی قدرتی مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار کانون سبحان، گفت: امسال اگرچه از توفیق پیاده‌روی اربعین محروم شده‌ایم ولی دل‌های زائران همچنان به صحن و سرای حضرت اباعبدالله (ع) وصل است.

وی با اشاره به‌ضرورت رعایت جدی مسائل بهداشتی، افزود: مراسمات را در چند فایل طبقه‌بندی کردیم، روضه‌های محله‌ای، کوچه‌ای و خانگی، قرائت زیارت اربعین، طبخ و توزیع غذای گرم بین نیازمندان و… ازجمله این برنامه‌ها است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان با اشاره به اجرای هیئت سیار بدون تجمع در سطح لرستان، بیان کرد: در مورد موکب داران، برنامه اول این است که پخت غذای گرم با رعایت پروتکل و بسته بدنی صورت گیرد که در این راستا در خرم‌آباد پخت می‌شود و برنامه دیگر بحث محرومیت‌زدایی و برپایی اردوهای جهادی اربعینی در نقاط محروم شهری، روستایی و عشایری لرستان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اربعین دست‌نخورده و زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی است، تصریح کرد: فعالان رسانه‌ای ورودی جدی در خانه‌های مردم داشته باشند و فضای مجازی را سرشار از معرفت اربعین کنند و به انتشار تصاویر و محتوای صحنه‌های زیبای زائران عراقی که نیابت زوار ایرانی پیاده‌روی می‌کنند، بپردازند.

حرکت مواکب اربعین در محرومیت‌زدایی به تأسی از مسیر نورانی امام حسین (ع) است

محمدرضا مبلغی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با کانون سبحان، اظهار داشت: ثواب زیارت حضرت سیدالشهدا (ع)، همواره توصیه‌شده است و در هر مناسبتی خواسته‌شده که این زیارت صورت گیرد، حتی در مناسبت‌های مختلفی که ارتباطی با کربلا ندارد، یکی از اعمال، زیارت حضرت اباعبدالله (ع) است.

وی افزود: زیارت اربعین ویژه است چراکه از دیرباز بزرگان دین برای آن اهتمام و اهمیت زیادی قائل بوده‌اند و پیاده‌روی زائرین برای زیارت امام حسین (ع) در کربلا، به تأسی از اولین زائر، یعنی جابر بن عبدالله انصاری است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: پیاده‌روی اربعین در طول چند سال گذشته شکل معظم و باشکوهی پیداکرده، به‌طوری‌که باعث هراس دشمنان اسلام شده است، امسال به خاطر کرونا و حفظ سلامت که یکی از مسائل مهمی است که اولیای دین همواره بر آن تأکید داشته‌اند، شرایط برای حضور بسیاری از زائرین فراهم نشد.

وی با اشاره به اینکه در زیارت ائمه اطهار (ع) مهم‌ترین چیز ارتباط قلبی است، تصریح کرد: به‌واسطه کرونا، امسال برای ما توفیق راهپیمایی اربعین وجود نداشت، ولی می‌توانیم ارتباط قلبی را از راه دور برقرار کنیم و هرکدام زائر اباعبدالله (ع) شویم، چراکه حضور دلالت بر زیارت نمی‌کند و سلامی از راه دور، ما را در شمار عزاداران اربعین امام حسین (ع) قرار خواهد داد.

مبلغی گفت: خداوند متعال عنایت خاصی بر بندگان خود دارد، همه ثواب‌هایی که برای پیاده‌روی و زیارت حضرت اباعبدالله (ع) بوده را برای عاشقانی که توفیق حضور نیافته‌اند لحاظ خواهد کرد، چراکه زیارت قلبی و از راه دور است.

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: حرکت امسال موکب‌های اربعین لرستان و سایر نقاط ایران در محرومیت‌زدایی که هرساله در ایام پیاده‌روی برای خدمت به زوار در مسیر نجف تا کربلا برپا بودند، بسیار بابرکت و عظیم است چراکه تأسی به حرکت نورانی امام حسین (ع) است و رضایت خداوند متعال را در پی دارد.

وی اظهار کرد: همه ما بایستی نسبت به محرومیت‌زدایی و ریشه‌کنی فقر در جامعه تلاش بسیاری انجام دهیم چراکه مردم شایسته بهترین شرایط و خدمت‌ها هستند.

دل‌تنگی و ابراز همدردی زائران عراقی برای ایرانی‌ها

محمد سرلک، دبیر مجمع مردمی موکب‌های لرستان در گفت‌وگو با کانون سبحان، اظهار داشت: سال گذشته ۲۴ موکب مردمی در کشور عراق به زوار اربعین خدمت‌رسانی می‌کردند ولی امسال به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا این توفیق از ما سلب شد.

وی با اشاره به اینکه امسال با ظرفیت ۳۰ موکب، آمادگی حضور در عراق را داشتیم، افزود: با توجه به شرایط موجود، این موکب‎ها امسال در چند قالب و با عنوان عملیات «مع امام منصور» در مناطق محروم و حاشیه‌نشین، مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند.

دبیر مجمع مردمی موکب‌های لرستان با اشاره به دل‌تنگی و ابراز همدردی زائران عراقی برای جامانده‌های ایرانی اربعین، عنوان کرد: جمعی از برادران حشدالشعبی و عراقی ما به نیابت از لرستان موکبی در نجف برپا کردند که تا روز اربعین مشغول خدمت‌رسانی و توزیع بسته‌های غذایی و آب‌معدنی به زوار هستند.

توزیع بنرهای نیابت از زائران ایرانی در مسیر نجف به کربلا

وی تصریح کرد: هر شب، یک ساعت با دوستان حشد الشعبی که در مراسم اربعین حضور دارند تماس تصویری داریم و اسم تک‌به‌تک موکب‌های لرستان آورده می‌شود و هم‌چنین نایب‌الزیاره مردم لرستان هستند.

سرلک بیان داشت: دوستان حشد الشعبی در مسیر نجف به کربلا به نیابت ۱۰۰۰ خادم اربعینی و مردم لرستان تعداد زیادی بنر چاپ کرده‌اند و نیابتی در مسیر نجف به کربلا حرکت می‌کنند.

گزارش از حمید آدمی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=69226

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.