چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

اعزام اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد لرستان به اندیشه های آسمانی

به گزارش کانون سبحان حجت الاسلام سید علی موسوی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان لرستان امروز(۱۱ شهریور) درجمعی از خبرنگاران، گفت: دهمین دوره اندیشه های آسمانی با مخاطب ویژه ترکیبی، از بین فعالین کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزار می شود.   وی با بیان اینکه امسال دهمین دوره طرح اندیشه های آسمانی […]

حجت الاسلام موسوی:کانون های فرهنگی هنری مساجد سنگر مقابله هجمه های دشمنان هستند.

به گزارش «کانون سبحان»؛ حجت الاسلام سید علی موسوی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد لرستان در گفت و گو با  شبستان در خرم آباد، با گرامیداشت سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد، گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد پایگاه مهم دینی، انسان سازی و تربیت است. وی با بیان اینکه مقابله با […]

کد خبر:29523 | بازدید: 117
تاریخ انتشار:۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱:۲۸ ق.ظ
پرينت خبر: چاپ مطلب
حمزه فیضی پور

” تئوری فشار ” وپیش بینی چگونگی عکس العمل انسانها برای تحقق خواسته هایشان

مرتن به عنوان یک جامعه شناس با هدف تبیین و کشف رابطه ی ” علت و معلولی ” پدیده های اجتماعی ” تئوری فشار” را مطرح کرده است . بر اساس این تئوری و توصیف دو ساختار می توان عامل یا عوامل بروز و ظهور رفتار انحرافی و افزایش کجرویها را در جامعه تحلیل کرد :

حمزه فيضي پور کوهدشتسرویس یادداشت و مقاله «کانون سبحان»؛ / حمزه فیضی پور: مرتن به عنوان یک جامعه شناس با هدف تبیین و کشف رابطه ی ” علت و معلولی ” پدیده های اجتماعی  ” تئوری فشار” را مطرح کرده است . بر اساس این تئوری و توصیف دو ساختار می توان  عامل یا عوامل بروز و ظهور رفتار انحرافی و افزایش کجرویها  را در جامعه تحلیل کرد :

ساختار اول ، اهداف و آرزوهایی است که درچارچوب فرهنگ تعریف  و پذیرفته  شده و تمام افراد جامعه در طول زندگی درصدد دستیابی به آنها می باشند.ساختار دوم ، وسایل و راه­های نهادینه شده برای رسیدن به آن اهداف و آرزوها.در سطح خرد ،  ” زمانی که فرد شیوه­ای تأیید شده برای دستیابی به اهداف خود نداشته باشد، مستأصل شده و به وسائل نامشروع متوسل می­شود. در سطح کلان هم وقتی جامعه توان ارائه ابزار و وسائل قابل قبول برای دستیابی به اهداف مطرح در سطح خرد را ندارد ” ، خود باعث ایجاد نا امیدی اجتماعی و در نتیجه شکست قبح ” باورمندی به قواعد و قوانین می­شود.  به اعتقاد مرتن  بعضی از اشکال رفتارهای هنجار شکن ، بیشتر ناشی از جدایی موجود بین اهداف نهادی شده فرهنگی یک جامعه و راه‏های ساخته شده اجتماعی برای رسیدن به آن اهداف سرچشمه می‏گیرد. به عبارت دیگر، شکاف بین اهداف و وسایل مشروع برای رسیدن به آن‏ اهداف باعث شکست ارزش‏ها در سطح فردی و اجتماعی می‏شود ، آنچه که ازاین نظریه برای تبیین  و توصیف کنش های اجتماعی و سیاسی خودمان قابل بهره برداری است  ، می توان به  پیش بینی چگونگی رفتارها و عکس العملها درزمان فراررو ،  با ذکر تاثیرپذیری آنها از شرایط موجود و نیز آنچه که  در گذشته برکنشگران عارض شده است  ، پرداخت ( چندگونگی وعدم یکنواختی اهداف با وسائل  ساری و جاری  در جامعه سبب  آشفنگی اجتماعی دربروز رفتارها در آینده خواهد شد مثلا برای یک جوان مومن و مقید به حاکمیت قانونمندی در جامعه با تماشای مکرر قانون شکنی توسط افراد خاص  و پرادعا و دارای ظاهرالصلاح و برخوردار ازجایگاه چه ذهنیتی ایجاد می شود ؟  ، در چنین ساختاری برای این جوان نسبت به حضورش در اجتماع در آینده چه تصوری ایجاد می شود ؟ ، از امثال چنین جوانی که با دیدن شکسته شدن  مداوم قبح  “ارزشها ” و عدم همراهی ابزارها با اهداف   ، نوعی بی تفاوتی اجتماعی  بر روح و جانش مستولی گشته  ، از نظر امیدواری وبرخورداری از یک شخصیت سالم و نداشتن رفتار منافقانه ، یکرو و صادقانه چگونه انتظاری باید داشت ؟ ، وقتی که گروههای مرجع اش خود قانون شکنند ، ازاین جوان حویای نام ، درمیزان پایبندیش به ارزشها ، هنجارها   و رعایت اخلاق در جامعه و نیز میزان امید به دستیابی به اهداف مشروعش چگونه باید قضاوت کرد ؟)، به همین خاطر است که این جامعه شناس به فراخور انطباق اهداف و ابزارها و یا عدم تطابق آنها با یکدیکر در مقام نظر و عمل به ذکرپیدایش و تفکیک چند گروه (نوآوران / تطابق گرایان / شورشیون / انزوا گرایان / ظاهرگرایان) پرداخته است . خلاصه  آنکه هرکدام از ما حسب تاثیر پذیری از تقابل ویا تعامل دو ساخنار(اهداف و ابزار) به گونه ای جبری رفتار سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی خود را (چه  رفتار مثبت و چه رفتار منفی) در داخل اجتماع  به نمایش در می آوریم . ، هدف  ازاین نگارش که از نطریه ی یک جامعه شناس (مرتن) استفاده شده است این هست تا که شاید بتوان این همه تلاطم رفتاری میان اقشار مختلف جامعه (نا بهنجاری ها ، انحرافات فردی و اجتماعی) و به خصوص از خودبیگانگی ها سیاسی و اجنماعی در میان کنشگران سیاسی و نیز تلون مشی و موضع افراد و گروههایی که درچنین بستر تعارض آفرینی  همواره به دنبال تثبیت موقعیت سیاسی  خود در یک ” فضای فردآفرین  “ با تکیه برابزارهای نامشروع  و نه فضای  ” خلق آفرین  “ و توسل به  “هم اهداف و هم ابزار مشروع  “هستند را در قالب یک تئوری جامعه شناختی ( نظریه ی فشار ) و توصیف دو ساختارموجود در جامعه ی خودمان تحلیل و تبیین نمود .

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

rah
2015-04-27_132103
ogat94
104994_orig
104991_orig
2015-04-19_130338
2015-06-26_055049
2015-06-29_234100
2015-11-16_000503
2015-11-24_095018
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به "کانون فرهنگی و هنری سبحان مسجد جامع کوهدشت"می باشد.
طراحی: دیــــزاین