یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵

حجت الاسلام موسوی: مساجد همواره مورد حرکت های مهم و اساسی بوده اند.

به گزارش «کانون سبحان»؛ حجت الاسلام سید علی موسوی، مسئول دبیرخانه کانون های  فرهنگی وهنری مساجد استان لرستان در گفت و گو با خبرنگار  شبستان در خرم آباد، گفت: مسجد محل عبادت، بندگی و محل اجتماع و وحدت جهان اسلام است. وی، با اشاره به کارکرد های مساجد از صدر اسلام تاکنون، افزود: مساجد همواره […]

۳۱ مرداد آخرین مهلت ثبت نام جشنواره قرآنی مدهامتان در لرستان

به گزارش«کانون سبحان» به نقل از شبستان، حجت الاسلام سید علی موسوی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان لرستان، امروز(۲۷ مرداد) درجمع خبرنگاران، گفت: مهلت ثبت نان اینترتی در جشنواره قرآنی مدهامتان تا ۳۱ مرداد تمدید شده است. وی افزود:  تاکنون  حدود ۴۰۰نفراز اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان به […]

کد خبر:29523 | بازدید: 89
تاریخ انتشار:۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱:۲۸ ق.ظ
پرينت خبر: چاپ مطلب
حمزه فیضی پور

” تئوری فشار ” وپیش بینی چگونگی عکس العمل انسانها برای تحقق خواسته هایشان

مرتن به عنوان یک جامعه شناس با هدف تبیین و کشف رابطه ی ” علت و معلولی ” پدیده های اجتماعی ” تئوری فشار” را مطرح کرده است . بر اساس این تئوری و توصیف دو ساختار می توان عامل یا عوامل بروز و ظهور رفتار انحرافی و افزایش کجرویها را در جامعه تحلیل کرد :

حمزه فيضي پور کوهدشتسرویس یادداشت و مقاله «کانون سبحان»؛ / حمزه فیضی پور: مرتن به عنوان یک جامعه شناس با هدف تبیین و کشف رابطه ی ” علت و معلولی ” پدیده های اجتماعی  ” تئوری فشار” را مطرح کرده است . بر اساس این تئوری و توصیف دو ساختار می توان  عامل یا عوامل بروز و ظهور رفتار انحرافی و افزایش کجرویها  را در جامعه تحلیل کرد :

ساختار اول ، اهداف و آرزوهایی است که درچارچوب فرهنگ تعریف  و پذیرفته  شده و تمام افراد جامعه در طول زندگی درصدد دستیابی به آنها می باشند.ساختار دوم ، وسایل و راه­های نهادینه شده برای رسیدن به آن اهداف و آرزوها.در سطح خرد ،  ” زمانی که فرد شیوه­ای تأیید شده برای دستیابی به اهداف خود نداشته باشد، مستأصل شده و به وسائل نامشروع متوسل می­شود. در سطح کلان هم وقتی جامعه توان ارائه ابزار و وسائل قابل قبول برای دستیابی به اهداف مطرح در سطح خرد را ندارد ” ، خود باعث ایجاد نا امیدی اجتماعی و در نتیجه شکست قبح ” باورمندی به قواعد و قوانین می­شود.  به اعتقاد مرتن  بعضی از اشکال رفتارهای هنجار شکن ، بیشتر ناشی از جدایی موجود بین اهداف نهادی شده فرهنگی یک جامعه و راه‏های ساخته شده اجتماعی برای رسیدن به آن اهداف سرچشمه می‏گیرد. به عبارت دیگر، شکاف بین اهداف و وسایل مشروع برای رسیدن به آن‏ اهداف باعث شکست ارزش‏ها در سطح فردی و اجتماعی می‏شود ، آنچه که ازاین نظریه برای تبیین  و توصیف کنش های اجتماعی و سیاسی خودمان قابل بهره برداری است  ، می توان به  پیش بینی چگونگی رفتارها و عکس العملها درزمان فراررو ،  با ذکر تاثیرپذیری آنها از شرایط موجود و نیز آنچه که  در گذشته برکنشگران عارض شده است  ، پرداخت ( چندگونگی وعدم یکنواختی اهداف با وسائل  ساری و جاری  در جامعه سبب  آشفنگی اجتماعی دربروز رفتارها در آینده خواهد شد مثلا برای یک جوان مومن و مقید به حاکمیت قانونمندی در جامعه با تماشای مکرر قانون شکنی توسط افراد خاص  و پرادعا و دارای ظاهرالصلاح و برخوردار ازجایگاه چه ذهنیتی ایجاد می شود ؟  ، در چنین ساختاری برای این جوان نسبت به حضورش در اجتماع در آینده چه تصوری ایجاد می شود ؟ ، از امثال چنین جوانی که با دیدن شکسته شدن  مداوم قبح  “ارزشها ” و عدم همراهی ابزارها با اهداف   ، نوعی بی تفاوتی اجتماعی  بر روح و جانش مستولی گشته  ، از نظر امیدواری وبرخورداری از یک شخصیت سالم و نداشتن رفتار منافقانه ، یکرو و صادقانه چگونه انتظاری باید داشت ؟ ، وقتی که گروههای مرجع اش خود قانون شکنند ، ازاین جوان حویای نام ، درمیزان پایبندیش به ارزشها ، هنجارها   و رعایت اخلاق در جامعه و نیز میزان امید به دستیابی به اهداف مشروعش چگونه باید قضاوت کرد ؟)، به همین خاطر است که این جامعه شناس به فراخور انطباق اهداف و ابزارها و یا عدم تطابق آنها با یکدیکر در مقام نظر و عمل به ذکرپیدایش و تفکیک چند گروه (نوآوران / تطابق گرایان / شورشیون / انزوا گرایان / ظاهرگرایان) پرداخته است . خلاصه  آنکه هرکدام از ما حسب تاثیر پذیری از تقابل ویا تعامل دو ساخنار(اهداف و ابزار) به گونه ای جبری رفتار سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی خود را (چه  رفتار مثبت و چه رفتار منفی) در داخل اجتماع  به نمایش در می آوریم . ، هدف  ازاین نگارش که از نطریه ی یک جامعه شناس (مرتن) استفاده شده است این هست تا که شاید بتوان این همه تلاطم رفتاری میان اقشار مختلف جامعه (نا بهنجاری ها ، انحرافات فردی و اجتماعی) و به خصوص از خودبیگانگی ها سیاسی و اجنماعی در میان کنشگران سیاسی و نیز تلون مشی و موضع افراد و گروههایی که درچنین بستر تعارض آفرینی  همواره به دنبال تثبیت موقعیت سیاسی  خود در یک ” فضای فردآفرین  “ با تکیه برابزارهای نامشروع  و نه فضای  ” خلق آفرین  “ و توسل به  “هم اهداف و هم ابزار مشروع  “هستند را در قالب یک تئوری جامعه شناختی ( نظریه ی فشار ) و توصیف دو ساختارموجود در جامعه ی خودمان تحلیل و تبیین نمود .

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

rah
2015-04-27_132103
ogat94
104994_orig
104991_orig
2015-04-19_130338
2015-06-26_055049
2015-06-29_234100
2015-11-16_000503
2015-11-24_095018
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به "کانون فرهنگی و هنری سبحان مسجد جامع کوهدشت"می باشد.
طراحی: دیــــزاین