• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

آیت الله احمد مبلغی:جامعه بدون اخلاق متمدن نمی‌شود. /قرآن مهمترین منبع شناخت تمدن اسلامی

  • کد خبر : 29617
  • ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹
آیت الله احمد مبلغی:جامعه بدون اخلاق متمدن نمی‌شود. /قرآن مهمترین منبع شناخت تمدن اسلامی

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: برای ایجاد امنیت در جامعه باید اخلاق حاکم باشد و تروریسم، خشونت و تعصب از بین برود. منهای اخلاق نمی‌توان جامعه‌ای را با تمدن روبرو کرد.

 آيت الله احمد مبلغي به گزارش «کانون سبحان»؛ اولین نشست هم‌اندیشی وحدت و تمدن نوین اسلامی صبح امروز (11 خرداد) با حضور حجت‌الاسلام احمد مبلغی، حسین کلباسی، حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند، منوچهر متکی، محمدعلی آذرشب و جمع دیگری از اساتید دانشگاه به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دانشگاه مذاهب اسلامی، دانشگاه تهران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست متکی معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه موضوع تمدن اسلامی به آغاز اسلام بازمی‌گردد توضیح داد: از همان زمان ظرفیت‌ها و شاخصه‌های مختلفی در طول یک قرن شکل گرفت. در مقاطعی از تاریخ اسلام ما رشد و نمو تفکر مبتنی بر تمدن‌سازی اسلامی را شاهد هستیم.در قرن دهم دوره‌هایی هجمه‌های سنگینی از بیرون و درون جهان اسلام صورت گرفت.

وی با اشاره به همکاری‌های مجمع تقریب، دانشگاه مذاهب، سازمان فرهنگ و ارتباطات و معاونت آموزشی وزارت امور خارجه در بحث تمدن‌سازی نوین اسلامی توضیح داد: تصمیم گرفتیم سلسله نشست‌هایی برای بررسی چیستی و ماهیت تمدن، شاخصه‌ها و موانع ترتیب دهیم. امروز نخستین نشست است؛ البته سه هفته پیش پیش‌نشستی هم برگزار کردیم.

در ادامه حجت‌الاسلام مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب با بیان اینکه بهترین منبع شناخت تمدن اسلامی قرآن کریم است، افزود: باید اعتراف کنم که تاکنون قرآن چندان مورد رجوع نبوده است. گاهی مراجعاتی زودگذر، شتابزده و در مواردی هم سراسیمه به قرآن شده، اما جای یک مطالعه دقیق و عمیق گروهی و ذوابعاد در ارتباط با تمدن اسلامی خالی است.

منتخب مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به کلیدواژه‌های اصلی تمدن اسلامی در قرآن کریم گفت: یکی از این کلیدواژه‌ها واژه «قریه» است، قریه صرف محل اجتماع مدینه و شهر نیست در قرآن از شمول و گستردگی بیشتری برخوردار است. قریه در قرآن 59 مورد بکار رفته است. شاهد این مساله هم کاربردهای معنایی و متنوع این واژه و حجم انبوه استعمال آن است.

مبلغی درباره شاخصه‌های یک تمدن اسلامی گفت: نخستین مورد داشتن حکومتی سالم است، قرآن از فساد ناشی از ملوک و پادشاهان در ارتباط با قریه سخن گفته است. صف دوم قوانین درست اجتماعی است. جامعه فاقد گروه مرجع در مسیر زوال قرار می‌گیرد. پس یک تمدن اسلامی دقیقا باید براساس نوامیس اجتماعی رفتار کند؛ ویژگی دیگر برخورداری از فرهنگ اخلاقی و اسلامی و در شکل اکمل آن اسلامی است. نگاه اسلام به تمدن، نگاه فرهنگی است و فرهنگ را با همه مظاهر آن برای جامعه ضروری می‌داند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه افزود: قریه باید امن باشد جامعه‌ای که در آن تروریسم و خشونت حاکم است امنیت و تمدن ندارد؛ همچنین جامعه دچار تفرقه‌گرایی نیز در مسیر ناامنی وجود دارد. یکی از این ناامنی‌ها نیز وجود اختلافات مذهبی و طائفه‌گرایی است. مذهب آری اما طائفه‌گرایی خیر. چنین چیزی ضربه به امنیت جامعه می‌زند و بدترین کشتارهای اینجا زمینه‌سازی می‌شود.

وی بیان اینکه برای ایجاد امنیت باید اخلاق در جامعه حاکم باشد و تروریسم، خشونت و تعصب از بین برود توضیح داد: منهای اخلاق نمی‌توان جامعه‌ای با تمدن ایجاد کرد. خصیصه دیگر تمدن اطیمنان است اینکه آسوده‌خاطر باشیم همه چیز منظم و در چارچوب مشخص باشد. جامعه فقیر، مطمئن نیستم بنابراین باید زیرساخت‌های آسوده‌خاطری از نظم تا دولت صالح، اخلاق، علم و دانش در جامعه تحقق یابد. اینکه رهبری در اقتصاد مقاومتی تاکید دارند به این علت است که جامعه فاقد اقتصاد مقاوم آسوده‌خاطر نیست و فرو می‌ریزد.

مبلغی درباره اهمیت ارتباطات تجاری با جهان گفت: از نظر قرآن ما باید با هم ارتباط داشته باشیم البته نه اینکه هیچ تولیدی نداشته باشیم. پس اول اقتصاد مقاوم بعد ارتباط با جهان و این ارتباط باید هوشمند باشد. خصوصیت دیگر معنویت است جامعه غیرمعنوی و غیرمرتبط با خدا شکست می‌خورد؛ همچنین اهمیت رسانه نیز بر اساس آیات قرآن مهم است. قریه‌ای که از اخبار خود و دیگران بی‌اطلاع باشد فریب می‌خورد.

وی در پایان عنوان کرد: امروز چنان است که اگر جامعه اسلامی در یک بعد از این ابعاد عقب بماند بازتاب‌های سرسام‌آوری پیش رو است بنابراین اخلاق، فرهنگ، سیاست و اجتماع همه در هم تنیده است و ما باید بر این اساس یک جامعه پویا بسازیم که الحمدلله جامعه ما این شرایط را فراهم کرده است.

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=29617

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.