• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

اخلاق و دین در جامعه ایرانی و تقابل غرب با آن

  • کد خبر : 34027
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
اخلاق و دین در جامعه ایرانی و تقابل غرب با آن

سرویس یادداشت و مقاله «کانون سبحان» / علی اصغر سلطانپور*: این پژوهش نشان می دهد که اخلاق و دین با جامعه‌ی ایرانی پیوندی ناگسستنی دارد. تلاش دشمنان اسلام برای گسستن این زنجیره‌ی مقدس  امکان پذیر نیست  زیرا دین و اخلاق همان راه مستقیمی است که با فطرت انسان‌ها سازگار است. در این مقاله به معانی […]

اخلاق و دین در جامعه ایرانی و تقابل غرب با آن

سرویس یادداشت و مقاله «کانون سبحان» / علی اصغر سلطانپور*:
این پژوهش نشان می دهد که اخلاق و دین با جامعه‌ی ایرانی پیوندی ناگسستنی دارد. تلاش دشمنان اسلام برای گسستن این زنجیره‌ی مقدس  امکان پذیر نیست  زیرا دین و اخلاق همان راه مستقیمی است که با فطرت انسان‌ها سازگار است. در این مقاله به معانی و تأثیر متقابل سه واژه‌ی اخلاق، دین و جامعه و رابطه‌ی‌ آن‌ها پرداخته شده‌است. اخلاق نیکو و تربیت دینی سرمایه‌ی بزرگی است که با عث پیشرفت انسان خواهد شد. انسان باید علم اخلاق را از عالمان دین بیاموزد و به آن عمل کند تا ازآثار آن خود و حتی دیگران نیز بهره‌مند شوند.اخلاق بر پایه دین استوار است زیرا اخلاق بدون ایمان مانند خانه‌ی عنکبوت است که سست ترین خانه‌ها، خانه‌ی عنکبوت است.  دین  برای تمام نیازهای بشری در همه‌ی  زمینه‌های فردی، اجتماعی و سیاسی پاسخ مناسب دارد. دین اسلام آخرین آیین  آسمانی است که می‌تواند انسان‎ها  را از فساد، ظلم و تباهی‌ها نجات بخشد. اگر قوانین و دستورات اسلام آن گونه که هست  اجرا شود،  انسان‌ها را به آخرین حد رفاه، آسایش، عزت و سربلندی و بی نیازی می‌رساند. این همه تجاوز، ستمگری‌ها ، ضعف‌های اخلاقی و بیچارگی‌ها، حاصل دوری از تعالیم سازنده‌ی اسلام و عمل نکردن به قوانین آن است.  جامعه، مجموعه‌ای از افراد است که با آداب و رسوم خاص خود  با هم زندگی می‌کنند. همه‌ی کارها و فعالیت‌ها در جامعه، ماهیت اجتماعی دارند و روابط  انسانی، آن‌ها را به هم پیوند زده است. قرآن کریم برای همه‌ی امت‌ها سرنوشتی مشترک قائل است. فلسفه‌ی مهدویت(عج) بیانگر آن است که جامعه‌ی جهانی به سوی یگانگی فرهنگی در حرکت است. قرآن وعده داده‌است که بندگان صالح خدا وارث زمین خواهند شد. بنا بر این مرزهای جغرافیایی از بین خواهند رفت و با تشکیل حکومت واحد جهانی دولت حق، همه‌ی فرهنگ‌ها رنگ خدایی به خود خواهند گرفت و انسان‌ها در کمال آرامش و امنیت کامل در کنار هم زندگی خواهند کرد.
جامعه ایرانی باید تلاش کند تا خود و فرزندانشان از دین و مکارم اخلاق  با ویژگی‌هایی همانند؛ خودشناسی، دشمن شناسی ، حس نوع دوستی، ایثارو فداکاری، تعاون، فروتنی و تواضع، اخلاص، صداقت و راستگویی،  قناعت، بی توجهی به زرق و برق دنیای غرب، توکل به خدا، انجام واجبات، ترک محرمات، انس با قرآن، دعا و راز و نیاز با خدا، توسل به پیامبر عظیم الاشأن اسلام(ص) و ائمه‌ی اطهار(ع)، شرکت در نماز جمعه و جماعت و …، غافل نباشند.
ویژگی‌های شیطانی که در قرآن کریم به آن‌ها  اشاره شده‌، همانند؛ ایجاد وسوسه، گمراه کردن، ترساندن پیروان خود با شایعات بی اساس، ضعف قدرت و نقشه‌ی شیطان، بدترین همنشین، وعده‌های دروغین و سرگرم کردن به آرزوها، دشمنی با بندگان خدا، وعده‌‌های باطل و بازداشتن مردم از راه خدا، کاملاً در جامعه‌ی غربی تجسم یافته اند.
ناتوی غربی با همان صفات شیطانی، در برابر جامعه‌ی اسلامی ایستاده‌ است. آن‌ها  تلاش می‌کنند تا از راه‌های شیطانی خود، جوانان را از بدنه‌ی جامعه اخلاق مدار ایران جدا سازند. رهبر معظم انقلاب اسلامی، بیش و پیش از همه خطر تهاجم و شبیخون فرهنگی غرب  را  خاطر نشان فرموده، همگان را به هوشیاری و بیداری در برابر  دشمنان فراخوانده است. دولت و مجلس ،بودجه و امکانات  لازم رابرای تربیت دینی نوجوانان و جوانان در اختیار وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها قرار دهند تا این سرمایه‌های عظیم در دام تبلیغات  فریبکارانه‌ی دشمنان اسلام قرار نگیرند. مسئولیت‌ها و پست‌های مهم کشوری به  افراد پاکدست، خداترس و کارآزموده سپرده شود تا به جای ثروت اندوزی ظالمانه، صادقانه به کشور و جوانان خدمت کنند و آنان را از ترفندهای بیگانگان نجات بخشند.
غربی‌ها و صهیونیست‌ها، تلاش می‌کنند تا با تمام امکانات و توانایی‌های وسوسه انگیز خود، مانند؛ ماهواره، اینترنت و در یک کلام فضاهای مجازی به درون خانه‌های ایرانی نفوذ کنند و جوانان را تحت تأثیر برنامه‌های دروغین و تبلیغات مسموم خود قرار دهند. فرهنگ غرب؛ مانند کف روی آب، باطل و نابود شدنی است و هرگز نخواهند توانست از ایران اسلامی، اندلس دیگری بسازند.
جامعه‌ی ایرانی با ریشه و پیشینه‌ی فرهنگی و دینی خود،خواهد توانست که دستان شرور و متجاوز غرب  را  قطع و ماهیت پلید و شیطانی آن‌ها  را برملاسازد. جامعه‌ ایران  همانگونه که در هشت سال دفاع مقدس توانستند با وحدت و همدلی، توکل به خدا ، رهبری امام خمینی(ره) و با کم ترین امکانات به عمق خاک دشمن نفوذ کنند و متجاوزان را تسلیم  خواسته‌های به حق خود سازند با ردیگر با همان انگیزه خدایی و با اطاعت  از فرامین مقام معظم رهبری، این توانایی را خواهند داشت تا آسیب های اجتماعی را شناسایی و درمان کنند.  جامعه‌ی  غربی که خود دچار بحران فرهنگی و بی هویتی شده است.

، الگوی مناسب و جایگزینی برای فرهنگ غنی اسلام نخواهند داشت . پس نتیجه می‌گیریم که جامعه ایرانی با تکیه بر اخلاق و پشتوانه‌ی دینی، برخورداری از نظام مقتدر و مقدس جمهوری اسلامی با رهبری فرزانه‌ و با عزم واراده‌ای راسخ، تهاجم فرهنگی غرب را ناکام خواهند ساخت.

کلید واژه‌ها: اخلاق،جامعه‌ی ایرانی، دین،تهاجم فرهنگی،تربیت دینی

منابع ومأخذ
قرآن کریم
صحیفه سجادیه
بیست گفتار شهید مطهری
جامعه و تاریخ شهید مطهری
فلسفه اخلاق شهید مطهری

*کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی آموزش و پرورش کوهدشت

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=34027

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. احسنت به پدر عزیز وگرامیم افتخارماومردم شهرستان کوهدشت ویکی از انسان های مومن و متدین باآرزوی موفقیت برای شما

  2. باتشکرفراوان از سایت فرهنگی سیاسی کانون برای درج این مقاله، استفاده کردم مفید بود.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.