• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

چهار نکته عاشورایی

  • کد خبر : 35739
  • ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
چهار نکته عاشورایی

سرویس یادداشت و مقاله «کانون سبحان»؛ – حجت الاسلام و المسلمین سید محمد صادق محمدی وفایی: پرسیدم از حلال ماه چرا قامتت خم است؟ آهی کشید و گفت که ماه محرم است.گفتم که چیست محرم؟با ناله گفت ماه عزای اشرف اولاد آدم است. فرا رسیدن ماه محرم را به عزاداران راسینش تسلیت عرض می کنم.بدین […]

%d8%b3%db%8c%d8%af%d8%b5%d8%a7%d8%af%d9%82-%d9%85%d8%ad%d9%85%d8%af%db%8c-%d9%88%d9%81%d8%a7%db%8c%db%8c

سرویس یادداشت و مقاله «کانون سبحان»؛ – حجت الاسلام و المسلمین سید محمد صادق محمدی وفایی: پرسیدم از حلال ماه چرا قامتت خم است؟ آهی کشید و گفت که ماه محرم است.گفتم که چیست محرم؟با ناله گفت ماه عزای اشرف اولاد آدم است. فرا رسیدن ماه محرم را به عزاداران راسینش تسلیت عرض می کنم.بدین مناسبت چهار نکته را تقدیم می کنم:

نکته اول:

شخصی گفت چرا شیعیان این همه عاشورا و محرم را گرامی می دارند؟

مرحوم علامه امینی جواب دادند اگر مردم غدیر را گرامی می داشتند ،اربابان شما، قضیه غدیر را انکار نمی کردند و قیام عاشورا اتفاق نمی افتاد.اگر سالروز شهادت مظلومانه کربلائیان هم گرامی داشته نشود ، ای بسا بزرگان شما بگویند حسین سرما خورد و مرد!

چه زیبا فرموده اند امام خمینی کبیر که این محرم و صفر است اسلام را زنده نگه داشته است.

نکته دوم:

از منظر اسلام هیچ مقامی بالاتر از شهادت نیست .در روز عاشورا، خون بر شمشیر پیروز شد و آن ذاتهای پاک به درجه شهادت رسیدند پس چرا شیعیان جشن نمی گیرند؟

به فرموده سیدعلی بن طاووس محرم ها جشن گرفته نمی شود زیرا در سنت پیامبر(ص) دستور به اقامه عزا داده شد ه است و ناله و ماتم و سیاه پوشیدن در مصیبت دختر زاده حضرت خاتم ،سبب رضای خداوند متعال است وگرنه در مقابل نعمت شهادتی که نصیب عاشورائیان شد جامه های سرور و بشارت به تن می کردیم .

نکته سوم:

آیا گریستن در محرم و صفر ضرورتی دارد؟

استاد شهید مطهری«ره» نوشته اند: جوانى از من پرسيد اگر بناست مكتب امام حسين عليه السلام احيا شود،آيا ذكر مصيبت امام حسين هم ضرورتى دارد؟گفتم بله،دستورى است كه ائمه اطهار به ما داده اند و اين دستور فلسفه اى دارد و آن اينكه هر مكتبى اگر چاشنيى از عاطفه نداشته باشد و صرفا مكتب و فلسفه و فكر باشد،آنقدرها در روحها نفوذ ندارد و شانس بقا ندارد،ولى اگر يك مكتب چاشنيى از عاطفه داشته باشد،اين عاطفه به آن حرارت مى دهد.»

نکته چهارم:

چند فایده و درس کاربردی از قيام امام حسين (عليه السلام) را ذکر کنید؟

یکم:

هدف اصلی مردان الهی از قیام ، اعتلاى دين و آزادى و عدالت اجتماعى است.امام حسين (عليه السلام) چون مى ديد قوانين الهى در حال فراموشى و نابودى اند و اسلام عزيز فداى هوسرانيهاى افراد نالايق شده است قيام كرد و با نهضت خود اسلام را جانى تازه بخشيد.

دوم:

امام حسين (عليه السلام) به مردم فهماند كه ظلم پذیری زیبنده هیچ ملتی نیست و ملّت اسلام و بلكه هر ملّتى بايد از زير بار ستم نجات يابد.نهضت عاشورا درس ديندارى و استقامت در برابر ظلم و كفر به مسلمانان و انسانها داد و روح شهامت و شجاعت را در مسلمان ها زنده كرد.

سوم:

قيام امام حسين (عليه السلام) اين بصيرت را به مسلمانان داد كه اسلام بالاتر از همه چيز است و براى برقرارى آن بايد از همه چيز گذشت و براى بزرگداشت احكام و سنن آن فداكارى كرد.

چهارم:

قيام كربلا احساسات و عواطف دينى مردم را برانگيخت تا همه بدانند در پيشگاه چه كسى بايد خضوع كرد. اين قيام زمينه ساز محكوميت بنى اميّه در ذهن مسلمانان و ساير ملل جهان شد.

پنجم:

حادثه خونين كربلا موجب تأسيس مكتب عالى فضيلت و تعليم تربيت صحيح شد كه خود رمز بقاى مذهب تشيّع و اسلام است.

لینک کوتاه : https://www.kanoonsobhan.ir/?p=35739

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. مطالب زیبا و پرمغز و درعین حال ویرایشی به ادبیات فاخر بود
    با تشکر

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.