گروه : عمومی » نماز جمعه » نماز جمعه هندودر(اراک)
ساعت : ۱۷:۰۲
شناسه : 13101
تاریخ : ۰۲ خرداد ۱۳۹۴
حجت الاسلام فاطمی نیا: نمایندگان مجلس تمام توجهشان رفع مشکلات معیشتی مردم باشد. حجت الاسلام فاطمی نیا: نمایندگان مجلس تمام توجهشان رفع مشکلات معیشتی مردم باشد.

خطیب نماز جمعه شهر هندودر با بیان ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت:نمایندگان مجلس تمام توجهشان رفع مشکلات معیشتی مردم باشد.

2015-05-23_052418به گزارش “کانون سبحان”؛ خطیب نماز جمعه شهر هندودر  ضمن تبریک اعیاد شعبانیه  به مردم  و مسئولین گفت:نمایندگان مجلس تمام توجهشان رفع مشکلات معیشتی مردم باشد.

خطبه اول:

اوصیکم عبادالله ونفسی بتقوی الله در ابتدای  خطبه  شما عزیزان  وخودم را به رعایت تقوای الهی توصیه می کنم. آنچنان که در گذشه هم  گفته شد راه رسیدن به تقوی شناخت معارف الهی است وقطعاً معرفت وشناخت نسبت به معارف الهی واحکام اسلامی را در فرهنگ اهل  بیت عصمت و طهارت بایستی جستجو نمود در دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(ع) به این فقره رسیدیم که امام فرمود:«واعصمنی من الفخر»

 یکی از عوامل انحطاط جامعه اسلامی مسئله تفاخر وفخرفروشی است. یک نوع خود پسندی به واسطه ی برخی از دارایی های انسان، به گونه ای که خودش رابرتر از دیگران بداند این دارائیها ممکن است مال وثروت باشد ممکن است جاه ومقام باشد ممکن است اولاد و قوم وقبیله وحزب و اینها باشد به هر حال مکنت و موقعیتی که انسان در این دنیا برخوردار است اگر انسان به اینها ببالد و خودش را بهتر از دیگران بداند به اینها میگویند فخرفروشی کهاسلام آن رابشدت مورد نکوهش قرار داده قرآن کریم می فرماید: «و الله لا یحب کل مختال فخور» خدای متعال دوست ندارد هر انسان خود پسند و فخر فروشی را . خوب انحطاط جامعه اسلامی به واسطه این خصیصه مذموم به خاطر این است که آن شخصی که فخرفروشی می کند محور رفتارش ومحور کارهایی که دارد، مال و منالش، ثروت و زیاده خواهی ها است که دور از ارزشهای الهی و انسانی است و به آنها می نازد و به آنها فخر می فروشد. ائمه اطهار علیهم السلام هم در روایات مختلفی سرزنش کرده اند این فخرفروشی را. امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: «اهلک الناس اثنان، خوف الفقر و طلب الفخر» دو چیز است که مردم را به هلاکت میرساند یکی خوف از فقر است که باعث طمع انسان می شود ویکی هم فخر فروشی است و باز ایشان فرمودند: هیچ حماقتی بزرگتر و بالاتر از فخرفروشی نیست انسان به چه چیزی بنازد؟ چیزی که فانی است و چیزی که از دست می دهد؟ امیرالمومنینعلیهالسلامفرمود: «ما لابن آدم و الفخر، اوله نطفة و آخره جیفة لایرزق نفسه و لایدفع حتفه» آدم به چه چیزی بنازد و به چه چیزی افتخار کند؟به انسانی که اولش یک نطفه گندیده ایست ودر آخرهم تبدیل به یک لا شه مردار میشود. رزق خودشرا همنمیتواندمستقلاً فراهم کند و نه می تواند مرگ خودش را دفع کند این طور موجودی چکار دارد به فخر فروشی. همه اینها ناشی ازجهل انسان است این خصیصه هم از تکاثر است تکاثر یعنی فزون طلبی و زیاده خواهی در مال دنیا قرآن کریم                   از قول کافران نقل می کند که فخر می فروختند وخود را بالا تر از دیگران می دانستند ومی گفتند که چون اولاد ما زیادوکثیرند وجمعیت ما بیشتر از دیگرن است اموالمان هم خیلی زیاد است  ما از دیگران بالاتر وبهتریم  حتی اگر عذابی هم  باشد ما عذاب نمی شویم  چون از شما برتریم  برتری را مال واولاد می دانستند.

اما راه علاج این خصیصه مذموم چیست؟ چکاربایدکرد که علاج پیداکند؟ بایستی انسان ببینداون چیه که بهش افتخارمیکندوبا اون فخر فروشی می کند نسبت به دیگران احساس می کند به خاطر این بهتر است در حالی که زمانی اون رابه راحتی از دست می دهدچقدر انسان زنده خواهد ماندبالاخره انسان در لحظه مرگش همه اینها هر چی که بدست آورده مال ومنال وشوکت وعظمت وقدرت وهمه اینها را به راحتی از دست می دهد ودیگران صاحب زندگی اومی شوند، دیگران مال واموالش را تصاحب می کنند. قبر، آن جسم وبدنش را، با آن قدوقامتش که به اون می نازید به راحتی متلاشی می کند و از بین می برد بنده توصیه می کنم خواندن خطبه تکاثر از امیر المومنین (ع)در خطبه 221 نهج البلاغه حقیقتا شایسته است که هر شیعه ای پیرو ودوستدار اهل بیت که حتما به نهج البلاغه مراجعه کنندمخصوصا این خطبه تکاثر، کافی است انسان یه مقدار دقت و فکر کند، خوب بیندیشد،که انسان چه جایگاهی داردابن ابی الحدید معتزلی یکی از علماء بزرگ اهل سنت است که شرحی بر نهج البلاغه امیرالمومنین (ع) داشته ایشان می گویند که بیش از 50 سال است من این خطبه تکاثر را می خوانم وحدود هزار بار این خطبه را خواندم وهربار خواندم لغزش وتذکری در دلم یافتم هر بار چیز جدیدی ازش فهمیدم هزار بار؟! ظاهرا همین ابن ابی الحدید می گوید که در قرآن بعضی از آیاتش به خاطر عظمتی که در آن وجود داردانسان را به سجده می اندازد در مورد سخنان امیرالمومنین (ع)  هم همین است که نهج البلاغه از این خصوصیت برخوردار است انصافا سجده دارد وایشان گفته این خطبه، از همان خطبه هاست که انسان را وادارمی کند به سجده بیافتدبه هر حال انسان بایستی برای اینکه دور باشداز فخر فروشی ومنشاء این فخرفروشی که عرض کردم جهالت انسان است نسبت به مرگ نسبت، به خدا، نسبت به قیامت وغفلت داردخوب است که انسانبهاینها بیندیشد. بسم الله الرحمن الرحیم الهکم التکاثر ، حتی زرتم المقابر ،کلا سوف تعلمون ، ثمّ کلا سوف تعلمون ،کلا لو تعلمون علم القین ،لترون الجحیم ،ثمّ لترونها عین القین ،ثمّ لتسئلن یومئذٍ عن النعیم.

خطبه دوم:

در این خطبه به مهمترین مناسبت ها اشاره می کنم. اولین اونها سالروز ولادت با سعادت فخر الانبیاء محبوب الاولیاء سبط النبی س%