گروه : صاحب الامر » مذهبی و دینی » ویژه نامه » یادداشت
ساعت : ۱۷:۰۷
شناسه : 13481
تاریخ : ۰۸ خرداد ۱۳۹۴
هشت دلیل بر وجود امام عصر(عج) هشت دلیل بر وجود امام عصر(عج)

کانون سبحان / حجت الاسلام و المسلمین سید محمد صادق محمدی وفایی: بسم الله الرحمن الرحیم میلاد با سعادت حضرت مهدی موعود (عج) برپاکننده قسط و عدل منتقم خون حسین(ع) مبارک باد باور به وجود دوازده امام معصوم از اعتقادات اساسی شیعه است .هرچند اکثریت اهل تسنن معتقدند حضرت مهدی (عج) به دنیا نیامده است […]

2015-05-29_053505کانون سبحان / حجت الاسلام و المسلمین سید محمد صادق محمدی وفایی:
بسم الله الرحمن الرحیم
میلاد با سعادت حضرت مهدی موعود (عج) برپاکننده قسط و عدل منتقم خون حسین(ع) مبارک باد
باور به وجود دوازده امام معصوم از اعتقادات اساسی شیعه است .هرچند اکثریت اهل تسنن معتقدند حضرت مهدی (عج) به دنیا نیامده است ولی شیعه و بیش از 100نفر از علمای اهل سنت معتقدند امام مهدی(عج) در سال 255هجری به دنیا آمده است. ادله فراونی بر تولد و ضرورت وجود او وجود دارد که در ذیل به هشت دلیل اشاره خواهد شد.
دلیل اول:
ضرورت وجود حجت الهی
به دلایل متعدد عقلی و نقلی خداوند سبحان سرچشمه ی همه ی خوبی ها و فیض هاست .او چون همه ی خصلت های خوب را دارد و هیچ خصوصیت بدی را ندارد و از سویی جامعه به فیض های او شدیدا نیازمند است هرگز مردم را بدون ولی و حجت رها نخواهد کرد.
خداوند دانا و توانا سرچشمه ی همه ی لطف هاست و هدایت کردن جامعه نیز لطف او به حساب می آید . او انسان ها را پاک آفریده است و به پاک ماندن انسان نیز ارادت دارد از اینرو برای این که جامعه ی بشری به خطا ی مطلق نرود و راه کمال را بپیماید ،هر گز زمین را از حجت خودش خالی نخواهد گذاشت.
همانطورکه اگر شخصی در بیابانی قرار گرفته باشد و به شدت به آب نیاز داشته باشد ،از طرفی انسان وارسته ای نیز او را مشاهده کند و آب فراوانی هم در اختیار داشته باشد ،آن شخص صالح اجازه نخواهد داد آن بنده ی خدا از تشنگی تلف شود،آفریدگار متعال نیز هرگز اجازه نمی دهد عالم هستی در تب بی حجتی بسوزد.
امام صادق(ع) فرمودند: «همانا خداوند عزوجل جلیل تر و عظیم تر از آن است که زمین را بدون امام رها کند.»
امام صادق فرمودند خداوند دل را آفرید تا اعضای بدن انسان در شک و تردید باقی نمانند (اگر اعضای بدن در چیزی که می بوید یا می بیند یا می چشد و یا می شنود تردید داشته باشد ، آن را به دل ارجاع می دهد تا به یقین برسد ، چکونه می شود خداوند، امامی قرار ندهد و این همه خلق را در حیرت و شک رها سازد؟
روایاتی هم که دلالت می کنند آن انسان معصوم و کامل در وجود امام زمان (عج) منحصر گشته است به حدی زیاد است که قابل انکار نیست و بسیاری از دانشمندان نامدار اهل سنت به صراحت نوشته اند.
مهدی موعود فرزند امام حسن عسکری(ع) است و در سامراء در سال 255 هجری متولد شده است و در پس پرده غیبت زندگی می کند و روزی به امر خداوند ظهور خواهد کرد.
دلیل دوم:
پیش بینی حضرت پیامبر(ص)
حضرت پیامبر(ص) حوادث و قضایای فراوانی را پیش بینی کرد و همه ی آنها بدون هیچ اشتباهی به واقعیت پیوست .او فرمود امت من به گروههای متعددی تبدیل خواهند شد و فقط یک گروه از انها اهل نجات خواهند بود.
اکنون ماییم و فرقه های متعدد که هر فرقه ای فقط خود را فرقه ناجیه می داند.
او به ابوذر فرمود به ربذه تبعید خواهی شد و در ربذه نیز دعوت حق را لبیک خواهی گفت و تاریخ ربذه ای شدن ابوذر و ملکوتی شدن او را در همان ربذه ثبت کرده است.
او به عمار فرمود گروهی طاغی شما را به شهادت خواهند رساند .دنیا با چشمان خودش دید که معاویه و دیگر طغیان کنندگان مزدورش عمار را شهید کردند.
چون امام حسین(ع) به دنیا آمد او را در آغوش گرفت و اشک گونه ها پیامبر را پوشاند و از کربلایی شدن سالارشهیدان و یاران با وفایش گفت و بعدها امام حسین(ع9 و یارانش کربلایی شدند.
آن رسول الهی به حضرت فاطمه زهرا(س) فرمود : نخستین کسی خواهی بود که به من ملحق خواهی شد و تاریخ می گوید اولین کسی که بعد از پیامبر(ص) دعوت حق را لبیک گفت حضرت زهرا(س) بود.
همان پیامبر اکرم (ص)ز تولد فرزندی برای امام حسن عسکری (ع) خبر داده اند که بعد از به دنیا آمدن ،از دیدگان پنهان خواهند شد .شهید صدر «ره» در مورد امام مهدی(عج) چهارصد روایت را از پیامبر نقل می کند و می فرماید روایات شیعه از پیامبر و اهل بیت به شش هزار حدیث می رسند .
آن پیامبر فرمود « …قائم اهل بیت من مهدی امت من است .او در شمائل و افعال و اقوال ،شبیه ترین مردم به من است و بعد از یک غیبت طولانی ظهور می کند»
به یقین کسی که همه ی اخبار و پیش بینی ها یش مطابق با واقع بوده است ، سخنان او در مورد امام عصر (عج) نیز صدرصد مطابق با واقعیت خواهد بود.علاوه بر این که آن رسول الهی معصوم است و گفتارش حجت و سند است ، قران کریم نیز در مورد اعتبار سخنان رسول الله(ص) فرموده اند : ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی و ارادتمندان به قران کریم ، اعتبار به گفتار رسول الهی را چون قران کریم می دانند .
دلیل سوم:
تاریخ و ترس حکومت از متولد شدن او
حکومت از سنت و روایات فهمیده بود که برای امام حسن عسکری(ع) فرزندی به دنیا خواهد آمد که با حکومت های فاسد ضدیت دارد و به نابودی آنها می اندیشد و زمین را پر از قسط و عدل می کند.به همین دلیل مواظب خانم ها و قابله ها بودند ولی حضرت ولی عصر(عج) موسی گونه و به دور از چشم جاسوسان بنی عباس به دنیا آمد.
دلیل چهارم:
تاریخ و جریان تولد و دیدارکنندگان
چگونگی تولد ان امام منتقم و حتی عقیقه ای که برای او شده است در تاریخ ثبت و ضبط است .امام عسکری(ع) قبل از ولادت فرزندش امام مهدی(عج) از ولادت حضرت خبر داده بود،‌ از جمله به عمه اش “حکیمه خاتون” فرمود: “در شب پانزدهم شعبان فرزندم مهدی از نرگس خاتون متولد می شود .
امام عسکری(ع) بعد از ولادت فرزندش، خواص و نزدیکان را از تولد امام مهدی(عج) آگاه نمود.علاوه بر این افرادی به صورت خصوصی یا گروهی به محضر امام رسیده اند و گاه چهل نفربه زیارت او رفته اند و افرادی چون حکیمه دختر گرانمایه امام جواد(ع) و …با او ملاقات داشته اند و اسامی افرادی که او را دیده و زیارت کرده اند در کتابهای متعدد و متنوعی ثبت شده است.
معاویه بن حکیم،‌ محمد بن ایوب و محمد بن عثمان بن سعید عمری می‌گویند: ما یک گروه چهل نفره در خانة‌ امام حسن عسکری(ع) جمع شده بودیم، حضرت فرزندش امام مهدی را به ما نشان داد و فرمود: “این امام شما و جانشین من است.
دلیل پنجم:
اعتراف تاریخ نگاران و تبارشناسان غیرشیعی
ابن خلکان ،ذهبی،ابن هجرهیتمی و خیرالدین زرکلی متولد شدن امام عصر(عج) را ذکر کرده اند.زرکلی نوشته اند:«درسامرا متولد شده است و در سن پنج سالگی نیز پدرش را از دست داده است.
دلیل ششم:
ملاقات کنندگان زمان غیبت
موارد متعدد و متنوعی از دیدار پاکان و مهدی باوران با آن حضرت ثبت شده است .آیات عظامی به محضر آن موعود جهانی رسیده اند و گاه با دیدن اومتحول شده اند.
دیدارها ی که اتفاق افتاده است و نیز کمک های که آن امام به ارادتمندان راستینش کرده است به حدی زیادند که هیچ خردمندی نمی تواند آنها را انکار کند.
دلیل هفتم:
قضیه سازمان وکالت
سازمان وکالت نیز از مسلمات تاریخ و دلیلی روشن بر تولد آن حضرت است. در آغاز غیبت صغری، سازمان مخفی وکالت که از زمان امام صادق(ع) برای چنین دوره ای پایه ریزی شده بود، این سازمان وظیفه داشت شک و حیرت شیعیان را بزداید و آنان را به امام غایب و نیابت نواب اربعه مطمئن نماید. نائبان و وکیلان حضرت با ارائه ی شواهد صدق، کرامت ها و علوم برتر اعطایی از ناحیة مقدسه به این امر اقدام نمودند.
سید بن طاووس می نویسد: ” بسیاری از اصحاب پدرش امام حسن عسکری(ع) دیده و از وی اخبار واحکام شرعی روایت کرده اند. از این گذشته حضرت وکیل هایی داشت که اسم، نسب و وطن آنان معلوم بود و آنان معجزات، کرامات، پاسخ مسائل مشکل و بسیاری از اخبار غیبی را که حضرت از جدش پیامبر(ص) روایت کرده بود، نقل کرده اند.
شهید صدر«ره» فرموده اند:
در طول هفتاد سال غیبت نایبان ویژه ی مهدی (عج) با چندین نسل از مردم و امام زمان (عج) مکالمات و مکاتبات حسی و ملموسی داشتند که امکان هرگونه ظاهر سازی و خیال بافی را منتفی می سازد.
دلیل هشتم
وجود روایاتی که فقط با تولد او سازگاری دارند
روایاتی در کتابهای شیعه و اهل سنت وجود دارند که از نظر سند نیزمعتبرند .این روایت که برخی از آنها در زیر ذکر خواهد شد فقط با نظریه شیعه سازگاری دارند.
روایت ثقلین:
پیامبر فرمودند :من در میان شما دو چیز گران سنگ جای می گذارم آن دو کتاب خدا و عترتم اهل بیتم هستند این دو تا کنار حوز کوثر از هم جدا نمی شوند.
این حدیت به صراحت می فرماید:«اهل بیت رسول الهی هر گز از قرآن کریم جدا نمی شوند .اگر گفته شود امام مهدی(عج)به دنیا نیامده است یعنی بین او و قرآن جدایی افتاده است.اما بنابر نظریه شیعه امام زمان هرچند غایب است اما چون خورشید پشت ابر وجود دارد و هر گز بین او قران کریم فاصله نشده است.
حدیث دوازده خلیفه
شیعه واهل سنت نقل کرده اند: با دوازده خلیفه که همه از قزیش هستند این دین پیوسته و عزتمند خواهد بود .
به یقین امامی یار دین است که چون معاویه ،یزید و متوکل ظالم نباشد.و اگر گفته شود امام حسن عسکری(ع) دارای فرزندی به نام حضرت مهدی(عج) نیست خلفای پیامبر(ص)یازده نفر خواهند شد.
مردن به مرگ جاهلیت :
اهل سنت از رسول الله (ص) نقل کرده اند کسی که بی امام بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است .
بر این اساس اگر گفته شود منجی موعود بعدا به دنیا خواهد آمد معنایش این خواهد شد که بسیاری از مردم بدون امام و با مرگ جاهلیت از دنیا خواهند رفت.