گروه : اخبار مهم » سیاسی
ساعت : ۱۲:۲۰
شناسه : 13621
تاریخ : ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
آیت الله جوادی آملی: جان‌کری روی ۷۰ میلیون قبر ایستاده است/ نهال فروشی نکنید/ آیت الله جوادی آملی: جان‌کری روی ۷۰ میلیون قبر ایستاده است/ نهال فروشی نکنید/

به گزارش“کانون سبحان”به نقل از “مهر”، آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی شامگاه شنبه در دومین اجلاسیه اساتید رشته‌های تخصصی حوزه علمیه استان قم که در سالن همایش‌های مدرسه دارالشفا برگزار شد، با بیان اینکه بشر را با کشتن نمی‌شود اداره کرد، تصریح کرد: بارها در دیدار هیئت‌های مختلف عرض شد که به جان کری بگویید […]

به گزارش“کانون سبحان”به نقل از “مهر”، آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی شامگاه شنبه در دومین اجلاسیه اساتید رشته‌های تخصصی حوزه علمیه استان قم که در سالن همایش‌های مدرسه دارالشفا برگزار شد، با بیان اینکه بشر را با کشتن نمی‌شود اداره کرد، تصریح کرد: بارها در دیدار هیئت‌های مختلف عرض شد که به جان کری بگویید اگر شما قدتان بلند است برای این است که روی ۷۰ میلیون قبر کشته‌های جنگ‌های جهانی ایستاده‌اید. شما در جنگ‌های جهانی اول و دوم ۷۰ میلیون نفر را کشته‌اید.

وی خطاب به دولتمردان آمریکا گفت: شما که فرهنگ و تمدن و عقل نیاورده‌اید؛ غارتگری و راهزنی کردید، کشتید و بالا آمدید.

به اعتقاد این استاد برجسته حوزه علمیه، چند نفر دانشمندان ایرانی و غیرایرانی وارد آمریکا شدند و آنها قد کشیدند.

عقل و انصاف مردم را بالا ببرید

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نزدیک بودن سالروز میلاد باسعادت امام زمان(عج) به روایتی پیرامون آن حضرت پرداخت و اظهار کرد: ملتی دادگر است که عاقل و عالم باشد. باید اول عقل و علم و اوج و اجتهاد مردم را بالا برد بعد عمل آنها را.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه عمل از عقل و داد از علم نشأت می‌گیرد، تأکید کرد: دست الهی حضرت مهدی(عج) اول عقل و سواد مردم و اجتهاد و رشته تخصصی را بالا می‌برد.

وی بر لزوم هدایت مردم در مسیر عقل و انصاف تأکید کرد و افزود: اگر ظهور حضرت را در پیش داریم و جهان باید دگرگون شود، قرآن راهش را به ما نشان داده است. آنجا که کار محوری و امام زمانی است «لقوم یعقلون» و «لقوم یعلمون» و قائم به عقل و قائم به علم مطرح است.

این مرجع تقلید گفت: مجتهد خودجوش و فروزان، قائم به عقل و قائم به علم است و از لقوم یعلمون و لقوم یعقلون، کار حسابی ساخته است.

جهان کنونی نه حرفی برای گفتن دارد و نه سخنی عالمانه

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به اینکه هر علمی، مواد فرعی، مبانی و منابع دارد، تأکید کرد: فقه ما که رساله عملیه است فروعاتی است که از مبانی گرفته شده و این مبانی را از منابعی به نام قرآن و وحی می‌گیرند.

وی ادامه داد: جهان کنونی نه حرفی برای گفتن دارد نه سخنی عالمانه دارد؛ چه در سازمان ملل و چه در حقوق بشر هم منقطع الاول هستند هم منقطع الاخر. اینها مواد حقوقی و مبانی دارند ولی این مبانی را از خودشان می‌گیرند نه از جای دیگر.

این مفسر بزرگ قرآن کریم، استقلال، آزادی، امنیت، زندگی مسالمت آمیز، محیط زیست و… را از عناوین مبانی دانست و تأکید کرد که کلیدواژه همه مبانی، عقل است.

آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: کسانی که مبانی را از منابع الهی دریافت نمی‌کنند، به جای اینکه بگویند انسان خلیفه الله است و خلیفه باید حرف الله را بشنود و عمل کند، خلافت را اومانیسمی کرده‌اند. وقتی پایان زندگی این افراد گور بود و مرگ را پوسیدن دانستند نه از پوست به در آمدن، تمام محدوده زندگی آنها همین دنیاست. اما انبیای الهی گفتند این مواد را از مبانی و مبانی را از منابع بگیرید.

استاد برجسته حوزه ادامه داد: منبع کسی است که ساختار عالم را با نظم پدید آورده و پیوند انسان و جهان را زیبا بسته است، بنابراین شما استادان و فرهیختگان حوزه، منابع را خوب بشناسید و مبانی را از آن منابع بگیرید.

وی خطاب به استادان رشته‌های تخصصی حوزه گفت: اگر در رشته تخصصی فعالیت دارید باید مبانی غنی دینی را از منابع استخراج کنید. کار شما انگشترسازی نیست بلکه ساختن شمش طلاست.

مردم را به عقل، علم، اجتهاد، ژرف‌نگری دعوت کنید

وی با ابراز تأسف از اینکه علوم قرآنی فقط در قرآن شناسی پیاده شده، تأکید کرد: الان به برکت اینکه انقلابی به رهبری امام راحل و خون‌های شهدا شده، جهان منتظر است که شما در رشته‌های تخصصی چه دارید. متخصصان و متفکران شرق و غرب منتظرند که شما چه چیزی برای ارائه دارید. دنیا فکر می‌کند اسلام چه پیامی برای نگهداری این علوم قرآنی دارد.

وی گفت: یک عالم برای یک شهر کافی است و عقل و درایت و فهم است که می‌تواند در روز خطر، راه را نشان بدهد و مملکت را اداره کند.

این مرجع تقلید تأکید کرد: شما که منتظر ولی عصر(عج) هستید مسئولید علاوه بر اینکه همه را به عقل و داد دعوت کنید، مردم را به عقل، علم، اجتهاد، ژرف نگری، عمق جهان رفتن و حرف تازه زدن دعوت کنید.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه شما بین اومانیسم با خلافیت فرق بگذارید، اظهار کرد: خطر بستن غدیر و در سقیفه را گشودن تنها این نبوده که حضرت امیرالمومنین(ع) را دست بسته بردند، عقل مردم را از آنها گرفتند.

وی با اشاره به تلاش‌های گسترده‌ای که در قرن‌های متمادی برای جلوگیری از نشر احادیث و صدور فتواهای نامناسب شده، اظهار کرد: نقل احادیث یک قرن ممنوع بود و درب معارف اهل بیت(ع) نیز بسته بود؛ وقتی به علما قبولاندند که شما نمی‌فهمید آنگاه درب نقل را باز کردند؛ آنها که مقداری می‌فهمیدند را خانه‌نشین کردند؛ گفتند شما فتوا دهید بشر نمی‌فهمد و علما نیز گفتند چشم؛ آزادندیشان را نیز قتل عام کردند و امروز حاصل آن، انکار حسن عقل شده است و گفتند بشر اسلوب عقلی را نمی‌فهمد.

وی تأکید کرد: هدف استعمار این است که به بشر تلقین کند که او نمی‌فهمد. این درد است که انکار حسن و قبح عقلی در اندیشه‌های برخی تسنن و تشیع راه پیدا کرده است.

آیت‌الله جوادی آملی پیرامون مسئله فدک گفت: فدک یعنی حکومت و ولایت. ما که برای یک تکه باغ دعوا نداریم. اگر فدک بود یعنی جانشینی پیامبر(ص) بود. هارون به امام کاظم(ع) گفت مرز فدک را مشخص کنید تا به شما بدهیم و امام معصوم به وی گفت شما فدک را نمی‌دهید؛ چرا که خاورمیانه و قلمروی اسلام فدک محسوب می‌شود.

نهال فروشی نکنید

وی تأکید کرد: شما اساتید زمانی می‌توانید موفق باشید که نهال‌فروشی نکنید. آنهایی که آمادگی رشد علمی ندارد قاضی و امام جمعه می‌شوند که کار خوبی است و ممکن است این افراد در روز قیامت خیلی دورتر از ما باشند، اما وقتی خداوند به کسی استعداد می‌دهد حیف است هدر رود.

این مرجع تقلید مسئولیت شورای عالی حوزه‌های علمیه و مدیریت حوزه‌های علمیه را در ساماندهی استعدادهای برتر سنگین دانست و گفت: شما در درجه اول باید مجتهد باشید و شاگردان را ارزیابی کنید و استعدادهای خوب را نگاه دارید و خروجی‌های متوسط را به نهادها تحویل دهید.

به گفته استاد برجسته حوزه، اگر خداوند به کسی استعداد ذاتی داد در قبال این نعمت مسئول است، بنابراین باید صاحبنظر شود و حرف جدید بیاورد.

وی با بیان اینکه اگر رهبری و مرجعیت و دین از حوزه است، به استادان مراکز تخصصی توصیه کرد که باید حوزه را حفظ کنند.

آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: راه برای اساتید باز است و در برابر نعمت و بلوغ استعدادها مسئول هستید. این رشته‌های تخصصی را باید فروزان و نیازهای شرق و غرب را حل کنید و مطمئنم که می‌توانید به خوبی انجام دهید.

این مرجع تقلید ابراز امیدواری کرد که در سایه توسعه رشته‌های تخصصی، رشته‌های عمومی هم سامان پذیرد.