گروه : دسته‌بندی نشده
ساعت : ۰:۳۶
شناسه : 1385
تاریخ : ۰۲ تیر ۱۳۹۳
پرونده قتل دو جوان ورامینی در کوهدشت در حال بررسی/آمار طلاق در شهرستان افزایش یافته است

آقای عسگر زاده: پرونده قتل دو جوان ورامینی در کوهدشت در حال بررسی/آمار طلاق در شهرستان افزایش یافته است به گزارش کانون سبحان کوهدشت/ به مناسبت فرا رسیدن هفته قوه قضاییه ریاست محترم دادگستری کوهدشت در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به سوالات آنها پاسخ دادند. در ابتدای این دیدار آقای […] آقای عسگر زاده: […]

آقای عسگر زاده:

پرونده قتل دو جوان ورامینی در کوهدشت در حال بررسی/آمار طلاق در شهرستان افزایش یافته است

به گزارش کانون سبحان کوهدشت/ به مناسبت فرا رسیدن هفته قوه قضاییه ریاست محترم دادگستری کوهدشت در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به سوالات آنها پاسخ دادند. در ابتدای این دیدار آقای […]

آقای عسگر زاده:

پرونده قتل دو جوان ورامینی در کوهدشت در حال بررسی/آمار طلاق در شهرستان افزایش یافته است



دیدار اصحاب رسانه با آقای عسگر زاده ریاست محترم دادگستری شهرستان کوهدشت


به گزارش کانون سبحان کوهدشت/ به مناسبت فرا رسیدن هفته قوه قضاییه ریاست محترم دادگستری کوهدشت در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به سوالات آنها پاسخ دادند. در ابتدای این دیدار آقای عسگر زاده به خبرنگاران خیر مقدم گفتند و گزارشی کوتاه از عملکرد دادگستری در یک سال گذشته ارائه نمودند و سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. متن کامل این گزارش تفصیلی به شرح ذیل می باشد.



گرامی می داریم یاد و خاطره شهدای ۸ سال دفاع مقدس ، شهدای عزیز شهرمون و شهید دکتر آیت الله بهشتی و یاران وفادارش را.

هفته ای که در آن به سر می بریم به مناسبت شهادت دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران با وفایش به نام هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است. حضرت امام خمینی (ره) در وصف شهید بهشتی می فرمایند: شهید بهشتی یک انسان برجسته بودند در همه ابعاد . مقام معظم رهبری قوه قضاییه را ملاک و معیار سلامت جامعه دانسته و سلامت قوه قضاییه را تضمین کننده اقامه کامل عدل می دانند. علت اصلی این موضوع هم ناشی از مبانی مکتبی نظام اسلامی و لزوم مشروعیت الهی آن می باشد. لذا دستگاه قضایی به دلیل حساسیت و نقش بنیادی که دارد به منظور تحقق بخشیدن به عدالت اسلامی و پایداری از حقوق مردم باید با معیار های اسلامی منطبق باشد.


آقای عسگر زاده در ادامه به اصل ۱۵۶ قانون اساسی اشاره کردو گفت که قانون اساسی وظایفی برای دستگاه قضا مقرر نموده که این وظایف به شرخ ذیل می باشد:

۱- رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، تعدیات ، شکایات ، حل و فصل دعاوی ر رفع خصومات

۲- احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی مشروع

۳- نظارت بر حسن اجرای قوانین

۴- کشف جرم و تعقیب مجرمین و

۵- اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین

آقای عسگر زاده گفت در جهت اجرای این وظایف و همچنین منویات مقام معظم رهبری که هدف از تشکیل قوه قضاییه را چنین بیان فرمودند که مردم در جامعه احساس آرامش کنند و بدانند که اگر کسی به حقوق آنان تجاوز کند جایی هست که به آن رسیدگی نماید ، اقدامات شایان و قابل ذکری در سطح کشور ، استان و شهرستان انجام شده که به صورت اختصار به اطلاع مردم شهرستان کوهدشت می رسانم :

۱- اقداماتی در جهت بالا بردن ضریب امنیت پایدار از طریق تعامل با دستگاه های اطلاعاتی ، امنیتی و انتظامی

۲- برخورد قاطع با مجرمین خطرناک. افرادی که به هر نحوی موجب جریحه دار کردن احساسات عموم شده ، و تسریع در رسیدگی و صدور حکم در خصوص این چنین جرم هایی

۳- برخورد قاطع با فروشندگان مواد مخدر و صدور احکام سنگینی که در خصوص این قبیل جرائم صورت گرفته است.

۴- کاهش اطاله دادرسی از طریق افزایش تعداد اوقات رسیدگی

۵- فعال نمودن واحد های ابلاغ و خدمات قضایی

۶- فعال نمودن واحد های ارشاد و معاونت در دادگستری شهرستان

۷- خودداری از اعطای مرخصی به مجرمین خطرناک و قاچاقچیان و سارقین حرفه ای و همچنین اعطای مرخصی به محکومین مالی از جمله مهریه و محکومین مالی مربوط به دیات در تصادفات و جرائم غیر عمد به منظور بازگشت این افراد به جامعه و جلوگیری از انحطاط و از هم گسیختگی خانواده ها.

آقای عسگر زاده در ادامه به نحوه رسیدگی پرونده ها اشاره نمود و گفت در سال گذشته مجموعا ۲۷۱۴۶ فقره پروند به کل دادگستری وارده داشتیم که سهم دادسرا ۱۲۴۴۸ فقره ، سهم دادگاه ۷۲۵۶ فقره و ۷۴۴۲ فقره نیز در شورای حل اختلاف رسیدگی شده است. ایشان همچنین از افتتاح دادگاه بخش کونانی در سال ۹۲ خبر داد و گفت پیگیر هستیم تا در سایر بخش های شهرستان نیز دادگاه ایجاد کنیم که مردم عزیز راحتر در روند رسیدگی پرونده ها قرار گیرند و هزینه رفت و آمد آنها نیز کاهش یابد.

آقای عسگر زاده به مهمترین اهداف پیش روی دادگستری کوهدشت نیز اشاره کرد و آنها را به صورت زیر برشمرد:

ارتقاع وضعیت دادرسی ، تحقیق، رسیدگی، صدور و اجرای احکام

پیشگیری از وقوع جرم و کاهش ورودی پرونده ها به دادگاه ها

تسهیل دسترسی جامع و رسیدگی عادلانه

استمرار امنیت پایدار در شهرستان

برخورد قاطع با فروشندگان مواد مخدر و مخلین نظم می باشد.


 


در ادامه آقای عسگر زاده به سوالات خبرنگاران پاسخ داد

 به عنوان اولین سوال بفرمایید که مهمترین مشکل دادگستری کوهدشت چیست؟

مهمترین مشکل دادگستری شهرستان کمبود کادر قضایی می باشد که تا حدودی این مشکل برطرف شده اما تا رسیدن به نتیجه مطلوب، در صورت اختصاص کادر قضایی در جهت پر کردن چارت سازمانی در شهرستان ، ان شاء الله بتوانیم خدمات مناسب تری را به همشهریان عزیز ارائه دهیم.

 دستگاه قضا با فروشندگان مواد مخدر چگونه برخورد می کند؟ در بعضی موارد مشاهده شده که پس از دستگیری یک خرده فروش ، به سرعت و بعد از مدت زمان کوتاهی دوباره از زندان آزاد می شود. در این مورد توضیح دهید.

در خصوص بحث مواد مخدر ، مواد مخدر صرفا جنبه نقدی دارد. لذا به صرف اینکه متهم را به دادسرا و یا دادگاه معرفی کنند  نمی توانیم او را زندانی کنیم. اگر متهم محکوم به جزای نقدی شود، اگر این جریمه را پرداخت نماید ما مکلفیم این فرد را آزاد کنیم. نگهداری و زندانی کردن این افراد بر خلاف قانون است و بر اساس قانون جدید فرد معتاد مجرم شناخته نشده و بایستی به کمپ های ترک اعتیاد معرفی شوند.لذا برخی از افراد انتظار دارند این افراد به زندان معرفی شوند اما زندانی کردن این افراد خلاف قانون است.

 آقای عسگری به کمپ های ترک اعتیاد اشاره کردید . آیا در سطح شهرستان کمپ غیر مجاز داریم؟

اگرم وجود داشته باشد بر خلاف قانون است و به نیروی انتظامی تاکید کرده ایم که اگر کمپی بر اساس مقررات و ضوابط تشکیل نشده است این کمپ را تعطیل کنند. اماکن نظارت دارد.

تا الان در سطح شهرستان داشتیم که کمپی تعطیل شده باشد؟

بله. داشتیم

جایگاه کوهدشت را از لحاظ امنیتی چگونه ارزیابی می کنید؟

امنیت یک موضوع نسبی است . شاید امنیت ایده ال در هیچ جای دنیا وجود نداشته باشد. ولی به لحاظ وضعیتی که در شهرستان وجود دارد ، با توجه به وضعیت اقتصادی مردم و با توجه به بیکاری که در شهرستان وجود دارد ، امنیت شهرستان در حد مطلوبی می باشد.  مشکلی که هست در بعضی از مواقع احساس امنیت در شهرستان به درستی توضیح داده نمی شود و همین باعث می شود که شهرستان کوهدشت ، یک شهرستان ناامن جلوه دهد.

چند وقت پیش شاهد حادثه ای تلخ(قتل دو جوان ورامینی) در کوهدشت بودیم. در مورد این حادثه توضیح دهید. قاتلین دستگیر شدند . آیا بررسی پرونده آنها تمام شده است ؟ حکم کی و در کجا اجرا می شود؟

دو جوان ورامینی در تاریخ ۹۳/۰۱/۳۰ به قصد معامله لوازم یدکی موتور از منزل خارج می شوند و به شهرستان کوهدشت سفر می کنند. این دو نفر از قبل با قاتلین در ارتباط بودند. بعد از سه چهار روز خانواده مقتولین به دادسرا مراجعه می کنند و در تاریخ ۹۳/۰۲/۰۴ اعلام مفقودی می کنند و می گویند این دو نفر به شهرستان کوهدشت مراجعه نموده اند. موضوع در دستور کار دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان قرار می گیرد . دادستان و بازپرس دستورات ویژه را جهت پیدایش این افراد صادر می کنند و نیروی انتظامی هم به جد موضوع را پیگیری می کند و علی رغم اینکه هیچ گونه سر نخی از این افراد مبنی بر اینکه کجا هستند و با کی در ارتباط هستند در دست نبوده ،( جای تقدی و تشکر است از همکاران و دستگاه قضا و نیروی انتظامی)  ظرف مدت یک روز مشخص شد که این افراد کجا بودند و اموال و ماشین سوخته مقتولین کشف شد و در همان روزهای اول ۵ نفر از مظنونین دستگیر شدند و کمتر از یک ماه طول نکشید که بالاخره متهمین اصلی در شهرستان کرج دستگیر شدند. اما اینکه دلیلش چه بوده برمی گردد به مشکلاتی که داشتند و از سابق نیز وجود داشته است. اقدامات قضایی در حال انجام است و تقریبا به آخر تحقیقات رسیده ایم و پس از صدور کیفر خواست پرونده به استان ارسال خواهد شد که در آنجا حکم صادر خواهد شد.



آیا حکم در کوهدشت اجرا می شود؟

بستگی به نظر دادگاه دارد. خواسته مردمی می باشد که می خواهند حکم در کوهدشت اجرا شود اما بستگی به دادگاه دارد.

آمار طلاق در شهرستان کوهدشت چگونه است؟

یکی از مشکلات اساسی که این شهرستان با آن مواجه است طلاق می باشد که آمار آن نگران کننده می باشد. در سال ۹۰ ، ۲۱۵ فقره پروند طلاق تشکیل شده است . در سال ۹۱ ، ۳۳۳ فقره ودر سال ۹۲، ۵۸۴ فقره پرونده تشکیل شده است که متاسفانه افزایش چشمگیری داشته است . مهمترین عاملی که بر طلاق تاثیر داشته است مشکلات اقتصادی و اعتیاد بوده است.

یکی از مشکلاتی که در شهرستان وجود دارد برخورد خودسرانه مردم در قبال وقوع جرم می باشد. نظر شما در این مورد چیست؟

مهمترین کاری که انجام داده ایم راه اندازی واحد ارشاد در دادگستری می باشد که فعال می باشد . اگر کسی نسبت به دیگری ادعایی داشته باشد و نتواند وکیل بگیرد می تواند به واحد ارشاد مراجعه نماید و ما به او وکیل می دهیم.ولی اگر خارج کسی خارج از ضوابط و مقررات خودسرانه برخورد کند این خلاف قانون است و با این متخلفان برخورد می کنیم.

طی دو ماه ، ۴ پایگاه خبری فعال در سطح شهرستان فیلتر شدند. دلیلش چه بود؟ آیا از خطوط قرمز عبور کرده بودند؟

قطعا اگر این سایت ها فیلتر شدند مطالبی خلاف قانون و مقررات انعکاس دارند که با دستور دادستان و قاضی این سایت ها فیلتر شدند و تا جایی که اطلاع دارم همه این سایت ها رفع فیلتر شدند.

همه شبه در کوهدشت شاهد تیر اندازی هستیم و شبی که در آن صدای گلوله به گوش نرسد باعث تعجب همگان می شود.در مورد سلاح های غیر مجاز چه اقداماتی انجام داده اید؟

نگهداری سلاح غیر مجاز جرم می باشد و در مواردی که نیروی انتظامی این سلاح ها را کشف می کند ، با معرفی این افراد به دادسرا احکام سنگینی برای این افراد در نظر گرفته می شود و با توجه به اینکه قانون جدید حبس را برای این افراد در نظر گرفته است با شدت با این افراد برخورد خواهد شد.

تکریم ارباب رجوع از منظر اخلاقی و قانونی تا چه میزان در دستگاه قضایی رعایت شده است؟

از روزی که به این شهرستان آمدیم تاکیدمان تکریم ارباب رجوع و مراجعه کننده است و همچنین پاسخگو بودن مسئولان دادگستری شهرستان در خصوص موضوعات مربوطه . نحوه عملکرد را بایستی از مراجعین پرسید اما هدف ما این است که هم همکاران قضایی و هم همکاران انتظامی با توجه به منویات مقام معظم رهبری  و تاکیدات ریاست محترم قوه قضاییه تکریم ارباب رجوع در اولویت قرار گیرد.

 


آقای عسگر زاده سخن آخر:

تشکر و قدردانی می کنم از اصحاب رسانه. با مخلین نظم و امنیت مردم و قاچاقچیان و فروشندگان مواد مخدر به شدت برخورد می شود  و از همشهریان عزیز انتظار داریم متخلفان را دستگاه قضا معرفی نمایند و ما را در هر چه بهتر شدن عملکرد دستگاه قضا یاری نمایند.


خبرنگاران از: کانون سبحان کوهدشت،ارجانیوز،روزنامه کیهان،روزنامه جام جم،روزنامه سیمره