گروه : یادداشت
ساعت : ۱۲:۳۹
شناسه : 14413
تاریخ : ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
دست بسته، دستگیری می کنند/ اسماعیل جمیاری دست بسته، دستگیری می کنند/ اسماعیل جمیاری

کانون سبحان/اسماعیل جمیاری: صریح ترین کلام وحی در خصوص شهیدان این است که: وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ (1) ( ای پیامبر) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند. و نیک می دانیم […]


1کانون سبحان/اسماعیل جمیاری: صریح ترین کلام وحی در خصوص شهیدان این است که: وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ (1)

( ای پیامبر) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.

و نیک می دانیم که قرآن کریم که بزرگترین و ماندگارترین معجزه پیامبر خاتم (ص) می باشد، کتاب جامعی است که همه چیز را در خود دارد، هم کتاب موعظه و اخلاق است و هم کتاب استدلال و برهان، هم از گذشتگان می گوید و به حال توجه دارد و هم از آینده خبر می دهد، هم طبیب روح و جسم انسان است و هم کتاب زندگی و …

البته فهم و درک واقعی آیات و تفسیر آن خارج از توان و ظرفیت امثال من است و لکن آنچه از ظاهر قرآن و ترجمه های موجود بر می آید، این است که وعده های خداوند حق است و هیچگونه باطل در آن راه ندارد، چرا که همیشه با واقعیّات منطبق است، قرآن کریم دراین باره می­فرماید: «…أَلا إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ »(2)«…آگاه باشيد وعدۀ خدا حقّ است » و اما غرض از بیان این مقدمه، وقوع حادثه تاریخی دیگری در روزهای اخیر است که دوستداران نظام الهی اسلامی را امیدوار و بهت و حیرت دشمنان انقلاب و یأس و نا امیدی آنان را بر انگیخت و بحمدالله ملت صبور و مقاوم یکبار دیگر با حضور خود و تشییع پیکرهای پاک شهیدان والامقام برگ زرین دیگری را بر افتخارات این مرز و بوم افزودند.

ملت ما در سالهای اخیر زنده بودن شهیدان را با تمام وجود خود لمس کرده اند، اینکه هر از چندگاهی گنجهای نایابی از دل زمین سر بیرون آورده و جان تازه ای را به این سرزمین می بخشند را بارها و بارها دیده  و در بسیاری از گرفتاریهای فردی و اجتماعی دست به دامان شهدا شهده و بوسیله آنان حاجت روا شده اند.

15

آری شهیدان چون زنده اند و شاهد و ناظر بر اوضاع و احوال، با دیدن گرد و غبار همچون باران بهاری شروع به باریدن کرده، خار و خاشاک را می کَنَند، فضای خاک گرفته را می شویند و معطر می کنند، افق دیدشان ماورایی است و می بینند، آنچه را که ما نمی بینیم و اگر تشنگی و عطش را در جامعه ببینند، همچون چشمه های جوشان به را افتاده و همه را سیراب و نشاط و شادکامی را به جامعه بر می گردانند و …

هرگاه در کوران حوادث و ناملایمات سیاسی، اجتماعی جامعه خللی و یا خدشه ای را وارد بدانند، خود به میدان آمده و هشدار می دهند که: فَأینَ تَذهَبوُن؟(3) به مردم و به مسئولین گوشزد می کنند که به کجا می روید؟ و راه را بر آنها می نمایانند، چون اینان خود راهنما هستند و راه بلد .

و این بار نیز  270 فرشته نجات آمدند، 270 شهید شاهد، و در بین آنان 175 غواص دست بسته! و البته دست بسته شدن در فرهنگ دینی و مکتب علوی تازگی ندارد و ملت انقلابی ما با این نام (دست بستن) بیگانه نیست، چرا که سالیان دور دستان مبارک مولا امیرالمومنین(ع) را بستند و بعدها هم دستان امام سجاد(ع) را … اما غافل از اینکه دستِ بسته وا کند صدها گره!

آری شهیدان زنده اند و موقعیت شناس و چه به موقع آمدند، مدتی بود که ملت چشم به راهشان بود، چون ناملایمات سیاسی و نامرادیهای برخی خودیها و گستاخی و زیاده خواهی دشمنان تصورات غلطی را القاء می کرد که زمین دوباره باز شد و آلاله های سرو قامت آمدند و گفتند که: مردم نگران نباشید، ما هستیم، درست است که دستمان را بستند، اما چشم مان باز است و مراقبتان هستیم و الحق که با دستان بسته چه زیبا دستگیری کردند و زیباتر اینکه مردم قدرشناس و انقلابی نیز در بیعتی مجدد با شهیدان عزم و اراده خود را در پاسداشت راه آنان و تبعیت از ولی امر مسلمین حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) به نمایش گذاشتند.


1) سوره آل عمران آیه 169
2)سوره یونس آیه 55
3)سوره تکویر آیه26