گروه : عکس و فیلم » گزارش تصویری » گزارش تصویری سیاسی
ساعت : ۰:۰۹
شناسه : 15897
تاریخ : ۲۷ تیر ۱۳۹۴
جشن هسته ای ایران در برج ایفل/عکس جشن هسته ای ایران در برج ایفل/عکس

در روزهای اخیر تصویری از برج ایفل با نورپردازی شبیه به پرچم ایران منتشر شد و برخی این نورپردازی را به مناسبت نتیجه مثبت توافق گروه۵+۱ با ایران و لغو تحریم ها تفسیر کردند. اما ماجرا چه بود؟

به گزارش “کانون سبحان” به نقل از مجله مهر: در میان کاربران ایرانی پیامی منتشر شده است مبنی بر اینکه: «دولت فرانسه به مناسبت نتیجه مثبت توافق گروه۵+۱ با ایران و لغو تحریم ها امشب به افتخار ایران زمین به مدت دو ساعت برج ایفل را به سه رنگ زیبای سبز سفید و قرمز مزین و نورافشانی کرد.» اما ماجرا چه بوده است؟

یکی از کاربران ایرانی ساکن فرانسه با انتشار یادداشتی در این رابطه می نویسد: «در روزی همچون چهاردهم ژوئیه روز ملی فرانسه، مطابق هر سال در شهرهای مختلف این کشور مراسم آتشبازی برگزار می‌شود که زیباترین این مراسم‌ها در پاریس و بر فراز برج ایفل انجام می‌پذیرد. من پریشب خیلی گذرا شاهد بخشی این آتش‌بازی زیبا بودم. اما فرصت نکردم همه‌ی آن را ببینم.
اما امروز دیدنِ آن متن بالا برایم خیلی عجیب بود. دو ساعت پرچم ایران روی برج ایفل؟! یک بار دیگر که متن را خواندم مطمئن شدم که یک جای آن می‌لنگد. از این جهت که در آن از «دولت فرانسه» به‌عنوان مبتکر این کار نامبرده شده است. درحالیکه دولت در این مراسم، به جز تامین امنیت، نقش دیگری ندارد. همانطور گفتم این مراسم را شهرداری‌ها برگزار می‌کنند و ممکن است سیاست آنها با سیاست دولت فرق داشته باشد.

2015-07-17_123544

البته شهرداری پاریس، هم در دوره‌ی قبلی و هم در دوران شهردار جدید، خانم هیدالگو، نگاه مناسبی نسبت به ایران دارد، اما توافق هسته‌ای با ایران موضوع مراسم روز ملی فرانسه نیست. خلاصه اینکه فکر کردم شاید پرچم ایتالیا باشد، چون به ترتیب از راست به چپ رنگ، قرمز، سفید و سبز است. برای برگزارکننده‌گان آتش‌بازی و نورافشانی به آن بزرگی هیچ کاری ندارد که پرچم ایران را از درست از بالا به پایین (و نه از راست به چپ یا چپ به راست) بچینند. اما در نهایت متوجه شدم که این پرچم مکزیک است که همان ترتیب رنگی ایتالیا را دارد، منتها با یک آرم ملی در وسط آن قرار دارد. و افشاندن آن روی برج ایفل هم به این دلیل بوده که رییس‌جمهوری مکزیک در همان روز در مراسم رژه‌ی روز ملی فرانسه شرکت کرده بود.»