گروه : یادداشت
ساعت : ۲۲:۴۹
شناسه : 17487
تاریخ : ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
عرفه و اعمال آن/حجت الاسلام محمدی وفایی عرفه و اعمال آن/حجت الاسلام محمدی وفایی

حجت الاسلام محمدی وفایی/کانون سبحان: حـضرت عشق بفرما که دلم خانه توست . . . سر عقل آمده آن بنده که دیوانه توست . . . نهم ذیحجه روز عرفه است. خداوند متعال در این روز به سه مکان و سه گروه از انسانها، توجه ویژه دارد: ۱٫ كربلا و زائران امام حسین (ع). ۲٫ […]

2015-04-26_143727حجت الاسلام محمدی وفایی/کانون سبحان:

حـضرت عشق بفرما که دلم خانه توست . . .
سر عقل آمده آن بنده که دیوانه توست . . .

نهم ذیحجه روز عرفه است. خداوند متعال در این روز به سه مکان و سه گروه از انسانها، توجه ویژه دارد:

۱٫ كربلا و زائران امام حسین (ع).

۲٫ صحرای عرفات (در نزدیكی مكه) و حجاج بیت الله.

۳ . هر جا از دنیا كه دستی به سوی او بلند شود و دلی بشكند.

آنگاه که جبرئیل (ع) مناسك حج را به حضرت ابراهیم (ع) می‌آموخت، چون به عرفه رسید به او گفت : «عرفت؟» یعنی «یاد گرفتی؟» و او پاسخ داد آری. لذا به این نام خوانده شد. و نیز گفته اند سبب آن این است كه مردم از این جایگاه به گناه خود اعتراف مى كنند و بعضى آن را جهت تحمل صبر و رنجى مى دانند كه براى رسیدن به آن باید متحمل شد. چرا كه یكى از معانى عرف صبر و شكیبایى و تحمل است.

در روایتی دیگر رسول خدا (ص) فرمود: «مَا مِنْ یَوْمٍ أَكْثَرَ مِنْ أَنْ یُعْتِقَ اللَّهُ فِیهِ عَبْدًا مِنَ النَّارِ مِنْ یَوْمِ عَرَفَةَ، وَإِنَّهُ لَیَدْنُو ثُمَّ یُبَاهِی الْمَلائِكَةَ» ؛ «روز عرفه روزی است که خداوند بیشترین بندگان را از جهنم آزاد می‌کند، سپس نزدیک می‌شود و به وسیله آن بندگان، بر ملایکه مباهات می‌نماید»

روز عرفه روزشناخت ومعرفت است. عرفه روز عرفان حقیقى خالق هستى از راه راز ونیاز وتوبه است. دعا تنها چیزى است كه خدا آن را به انسان تملیك كرده است. انسان جز دعا و تضرع در پیشگاه خداوند مالك چیزى نیست: «یا سریع الرضا اغفر لمن لا یملك إلّا الدّعاء» (مفاتیح الجنان، دعاى كمیل) امام على بن موسى الرضا (ع) همواره به اطرافیان خویش مى فرمود: بر شما باد به سلاح پیامبران: «علیكم بسلاح الأنبیاء» آنگاه در پاسخ اینكه سلاح آنان چه بود؟ مى فرمود: دعا. (كافى، ۴۷۱/ ۲) بنابراین، كسى كه اهل ناله نیست، مسلح نیست و اگر كسى مسلح نباشد پیروز نخواهد شد.

نقش نیایش در وصول به رحمت بیكران الهى، با بیان امام صادق (ع) كه فرمود: «الدُّعاء كهف الإجابه كما أنّ السّحاب كهف المطر» (كافى، ۴۷۱/ ۲) به خوبى روشن است. طبق این بیان نورانى همان طور كه ابر، قرارگاه باران است، دعا نیز قرارگاه اجابت است. به بیان دیگر، اجابت در درون دعاست، همانطور كه باران در نهاد ابر تعبیه شده است،

دعاى عرفه از سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) مى‏باشد. بشر و بشیر فرزندان غالب اسدى مى‏گویند ما در روز عرفه در عرفات خدمت امام حسین (ع) بودیم. حضرت از خیمه به همراه اهل بیت، فرزندان و شیعیانشان خارج شدند و ایستادند در سمت چپ كوه (جبل الرحمه) در زیر آسمان و دست‏هاى خود را با حالت خشوع مقابل صورت گرفتند و این دعا را خواندند.

حضرت زین ‏العابدین (ع) در روز عرفه صداى فقیرى را شنید كه از مردم كمك مى ‏خواست. حضرت فرمود: «واى بر تو! آیا دست نیاز به سوى غیر خدا دراز مى‏كنى؛ در حالى كه امید مى‏رود در این روز بچه هایى كه در شكم مادر هستند، مورد فضل و لطف الهى قرار گیرند و سعادتمند گردند»؟

حاج آقا مجتبی تهرانی فرموده اند:

صحراى عرفات كالبد و جسم امام حسین علیه السلام روح آن است و به همین دلیل حق تعالى، در روز عرفه پیش از آن كه به اهل موقف عرفات نظر لطف نماید، به زائران قبر پاك حسین (ع) نظر رحمت مى‏افكند.

مسأله مهم در روز عرفه زیارت امام حسین (ع) است که در حدیث آمده است خداوند قبل از آنکه به سرزمین عرفات نظر کند، به زائرین امام حسین (ع) نظر می‌افکند و این نظر افکندن در زمان‌های حساس و سرنوشت‌ساز مانند شب قدر، عید فطر، عید قربان و عید غدیر است که افضل اعمال در این زمان‌ها زیارت امام حسین (ع) است.

در روایت از حضرت صادق (ع) چنین آمده است: «انه من لم یغفر له فى شهر رمضان لم یغفرله الى قابل الا ان شهید عرفه اگر كسى در ماه رمضان آمرزیده و بخشوده نگردد تا رمضان آینده آمرزیده نمى شود مگر این كه روز عرفه (نهم ذى الحجه) را درك كند»

برخی از اعمال شب و روز عرفه:

احیا و نماز و عبادت در شب عرفه.

دعا در شب عرفه (كه گفته شده است مستجاب می‌گردد)

. زیارت امام حسین (ع) در شب عرف

غسل

. روزه روز عرفه (اگر سبب ضعف و مانع از دعا و مناجات نشود) .

قرائت دعای عرفه امام حسین علیه السلام (كه بهتر است بعد از نماز عصر باشد) .

قرائت دعای عرفه امام سجاد علیه السلام (كه در صحیفه سجادیه موجود است).

زیارت امام حسین (ع) در روز عرفه.

زیارت حضرت اباالفضل العباس (س) در روز عرفه .

اعتراف و اقرار به گناهان

دو رکعت نماز که در رکعت اوّل بعد از حمد، سوره توحید و در ركعت دوم بعد از حمد، سوره کافرون خوانده می‌شود. سپس چهار رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد،پنجاه مرتبه سوره توحید (این نماز در واقع همان نماز حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام است) .