گروه : اخبار مهم » سیاسی » عمومی » کوهدشت » لرستان
ساعت : ۹:۵۱
شناسه : 17870
تاریخ : ۱۰ مهر ۱۳۹۴
«دکتر حاج یونس امرایی» از فاجعه «منا» می گوید./بی تدبیری و ضعف مدیریتی آل سعود در این قضیه کاملاً هویدا بود./یکی از عوامل اصلی ازدیادِ تلفات،تعلل در امداد رسانی بود. «دکتر حاج یونس امرایی» از فاجعه «منا» می گوید./بی تدبیری و ضعف مدیریتی آل سعود در این قضیه کاملاً هویدا بود./یکی از عوامل اصلی ازدیادِ تلفات،تعلل در امداد رسانی بود.

“کانون سبحان کوهدشت” مصاحبه ای با «دکتر حاج یونس امرایی» از شهروندان کوهدشتی اعزامی کاوران لرستان به حج تمتع 94 در مورد فاجعه غم بار منا که تابحال منجر به کشته شدن 465 نفر از هم وطنان عزیزمان شده است را در مدینه منوره تدارک دیده است که در شرح ذیل آماده شده خدمت شما مردم عزیز تقدیم گردد:

2015-10-01_225541

“کانون سبحان کوهدشت” مصاحبه ای با «دکتر حاج یونس امرایی» از شهروندان کوهدشتی اعزامی کاوران لرستان به حج تمتع 94 در مورد فاجعه غم بار منا که  تابحال منجر به کشته شدن 465 نفر از هم وطنان عزیزمان شده است را در مدینه منوره تدارک دیده است که در شرح ذیل آماده شده خدمت شما مردم عزیز تقدیم گردد:

اختصاصی کانون سبحان: با سلام و عرض ادب خدمت شما،ضمن قبولی طاعات و عبادات شما و دعای سلامتی برای شما و دیگر زوار عزیز بیت الله لطفا ضمن شرح مختصری در مورد واقعه غم انگیز منا بفرمایید که زمان بروز واقعه غم انگیز منا شما در همان مسیر واقعه تشریف داشتید؟
آیا صحت دارد که نیروی های آل سعود اجازه کمک به دیگران را نمی دادند ؟
در پایان اگر روایت خاصی یا خاطره خاصی دارید که ذکرش رو لازم می دارید بفرمایید؟

_________________________________________________

دکتر حاج یونس امرایی اعزامی از کاروان استان لرستان:

با نام و یاد خداوند متعال. قبل از هر چیز لازم میدانم مراتب تشکر و سپاس خود را از شما دست اندر کاران سایت وزین کانون سبحان بخاطر انجام مصاحبه و پرداختن به این موضوع مهم جهت تنویر افکار عمومی و برملا ساختن نیات پلید دشمنان اسلام ابراز نمایم. در مورد سوال مطروحه باید عرض کنم که روز دهم ذیحجه تمام حجاج پس از وقوف و بیتوته در عرفات و مشعرالحرام صبح همان روز به قصد رمی جمره عقبه بسوی منا حرکت میکنند. از لرستان هم ۶ کاروان حضور داشتند. (خرم آباد ۳ کاروان. بروجرد ۲ کاروان. و الیگودرز ۱ کاروان) بنده در یکی از کاروانهای خرم آباد حضور داشتم که به حادثه برخورد نکردیم اما کاروانی از بروجرد و کاروان الیگودرز گرفتار حادثه شدند که در نتیجه آن حدود ۳۰ نفر از آنها متاسفانه شهید یا مفقود شدن(البته این آمار قطعی نیست) .

عمق فاجعه و واقعه حقیقتاً آنقدر عظیم و عجیب است که شرح آن از توان بنده خارج است هنوز هم باگذشت چند روز از وقوع این حادثه بزرگ لایه های مختلف و پنهانی دارد که بعید میدانم به این زوديها رمز گشایی شود. اما مختصرا باید عرض کنم که در روز واقعه و همزمان با حرکت عظیم و میلیونی حجاج از منا جهت رمی جمره عقبه، یکی از خیابان ها(خیابان ۲۰۴) برای تسهیل عبور یکی از شاهزاده های سعودی مسدود و جمعیت حجاج خیابان دیگری که در مسیر مخالف در حرکت بودند را به آن مسیر هدایت میکنند، و در واقع مسیر رفت به مسیر رفت و برگشت تبدیل می شود. این خیابان از طرفین و با ایجاد نرده محصور شده است ورود جمعیت از دو طرف تراکمی را ایجاد که باعث در تنگنا قرار گرفتن هرچه بیشتر زائران میشود. همانطور که عرض کردم خیابان محل وقوع حادثه خیابانی ست که از دو طرف و باایجاد نرده های فلزی محصور است بنابراین امکان اینکه جمعیت گرفتار بتواند مقری برای نجات خود از طرفین پیدا کند بسیار دشوار است.البته بودند افرادی که موقعیت و یا توانایی بیشتری داشتند و توانستند از نرده ها خود را بالا کشیده و نجات پیدا کنند.
اما آن عده از افراد که در خیابان و در میان جمعیت ماندند، همدیگر را گرفتارکردند. افراد ناتوان در همان لحظات اولیه روی زمین و روی پاهای بقیه که استقامت کرده بودند افتادند و آنها هم دیگر نتوانستند خود را بیرون بکشند و ایستاده جان باختند. جمعیت گرفتاربه همین ترتیب برروی زمین افتاده و آنچنان در هم تنیده بودند که حتی افرادی که آزاد هم بودند نمی توانستند آنها را نجات دهند. به همین راحتی فاجعه ای رخ داد که هراران نفر را داغ دار کرد.

البته این گوشه بسیار ناچیزی از واقعه بود.معتقدم هیچ گفتار و دوربینی قادر به بیان و وصف این حادثه عظما نیست. اما وظیفه خود دانستم وصفی هر چند مختصر خدمتتان عرض کنم. بی تدبیری و ضعف مدیریتی آل سعود در این قضیه کاملاً هویدا بود. ازدحام بیش از حد جمعیت. گرمای سوزان بالای حدود ۵۰ درجه، تشنگی. خفگی. تعلل در امدادرسانی همه و همه از جمله و بود که به عمق فاجعه را بیشتر و بیشتر کرد. اینجا غربت و مظلومیت زائران بیت الله الحرام بیداد میکند. حجاجی که ذکر خدا بر لب دارند و با هزاران امید و آرزو به امید لطف پروردگارشان و پس از سالها انتظار آمده اند با خدای خود راز و نیاز و نجوا کنند و از دار دنیا جز دو تکه پارچه ندوخته چیزی با خود ندارند نه سلاح سردی و نه سلاح گرمی. آنوقت عده ای از خدا بی خبر و دست نشانده که از معرفت به خدا و رسولش بویی نبرده اند در روز عید و در مکانی که بفرموده خداوند متعال امن ترین جای عالم ست آنها را قربانی مطامع کثیف خود میکنند خداوند ریشه مسببان این جنایت بشری را بخشکاند.آمین
در خصوص عملکرد نیروهای آل سعود باید عرض کنم باور بفرمایید جز تعداد معدودی از جوانانی که در حد دانش آموزان دبیرستانی بودند و فقط وظیفه هدایت زوار را بعهده داشتند،نیروی انتظامی و یا امدادرسانی ندیدیم.این افراد اصلا تجربه و توان کافی برای سرویس دهی به این جمعیت عظیم نداشتند. امدادرسانی هم کیفی و هم کمی بسیار ضعیف بود. معدود نیروهای که وجود داشتند همانطور که عرض کردم بسیار جوان و بی تجربه بودند و اصلا اهمیت قضیه را درک نمی کردند اینها افرادی بودند که صرفاً برای راهنمایی و هدایت زوار اقداماتی صورت میدادند و هیچ گونه نقش امدادی و انتظامی نداشتنند. نه خود اقدامی میکردند و نه به دیگران اجازه کمک میدادند تنها هنر این افراد فقط متفرق کردن و دور کردن افراد از محل حادثه بود.

قطعا اگر نیروهای انتظامی و امدادرسانی حضور داشتند و یا به موقع امدادرسانی و وارد عمل میشدند،عمق فاجعه اینقدر گسترده نمیشد.یکی از عوامل اصلی ازدیاد تلفات تعلل در امدادرسانی بود. افراد گرفتار ساعتها(حدود ۴یا ۵ ساعت) در آن وضعیت بحرانی گرفتار شدند و کس هم نبود آنها را نجات دهد. مگر یک انسان در آن وضعیت گرما و تشنگی و خفگی چقدر میتواند دوام بیاورد؟.این بندگان خدا بعد از اینکه جان دادند بطرز ناجوانمردانه اجسادشان را جمع آوری کردند و الان هم پس از گذشت چند روز از وقوع حادثه هنوز قادر به تخلیه و شناسایی جنازه ها نیستند. عده بسیاری در حال حاضرمفقودند و رژیم آل سعود هم خود را پاسخ گو نمیداند.
متاسفانه حج امسال با خاطرات تلخ و تاسف باری بسیاری مصادف بودکه مهمترین آنها دو حادثه مرگبار سقوط جرثقیل و حادثه منا بود که در اثر آن کشورمان و نیز جامعه مسلمانان در سراسر جهان در غم و اندوه عظیمی فرو رفت که تا سالهای سال غم این مصیبت عظما باقی خواهد ماند. در این سفر عزیزانی را زیارت کردم که بعدا فقط اندوه و غمشان برایم باقی ماند. در روز چهاردهم شهریور از تهران به مقصد جده پرواز کردیم. در فرودگاه جده در حال ترخیص ساکها بودیم که به چند نفر جوان برخورد کردیم ایشان را نمی شناختیم اما متوجه شدم که گروه تواشیح و قاری قرآن هستند و به حج مشرف شده اند.یکی از آنها جوانی بنام محسن حاجی حسنی بود که متوجه شدم قاری ممتاز و بین المللي قرآن مجید است. متاسفانه در فاجعه غم انگیز منا جان بجان آفرین تسلیم کرده اند. همچنین در روز برائت از مشرکین که در بعثه مقام معظم رهبری برگزار گردید آقای رکن آبادی را دیدم چهره ایشان برایم خیلی آشنا بود به دوستم گفتم چهره این شخص خیلی آشناست احتمالا سفیر کشور عراق باشند. با شروع مراسم و خواندن روضه و پیام مقام معظم رهبری به فارسی و عربی ایشان به جایگاه آمدند و قطعنامه پایانی مراسم را باصدای گرم و دلنشین خود قرائت کردند بطوریکه اتباع سایر کشورها هم تحت تاثیر این قرائت زیبا قرار گرفتند.

آقای رکن آبادی سفیر سابق ایران در کشور لبنان بودند که جزء مفقودین هستند و جالب اینست که دولت سعودی اعلام کرده که اصلا ایشان به عربستان سفر نکرده اند در حالیکه تلویزیون ایران مدارک و مستندات ورود از جمله گذرنامه ایشان را به تصویر کشیدند. عزیز دیگری که ذکر نام او را لازم میدانم شخصی بنام آقای مرادی بود که با کاروان شهرستان الیگودرز عازم بودند. قبل از سفر فرزند ایشان با بنده تماس گرفتند و ایشان را سفارش دادند. آقای مرادی همراه همسرش به حج مشرف شده بودند. اما از آنجا که در اولین روز رمی جمره عموما آقایان رمی جمره انجام میدهند و همسرش شب قبل رمی جمره انجام داده بودند،خود همراه کاروان عازم رمی جمره میشوند که متاسفانه ایشان هم گرفتار حادثه منا شدند و جزء مفقودین حادثه میباشند. یکی از بستگانش به نام آقای حسنی با در دست داشتن تصویری از ایشان مراجعه نمودند اما موفق به پیدا کردن وی نشدند. این سه نفر عزیزانی بودند که در این سفر توفیق زیارت و آشنایی با آنها را داشتم اما متاسفانه در پایان سفر به خاطره ای تلخ تبدیل شد و لازم بود ذکری از آنها داشته باشیم. خداوند روح پاک و مطهر این عزيزان را قرین رحمت خود قرار داده و با شهداء و صلحا محشور نماید.

کانون سبحان:تقدیر و تشکر می کنیم که وقت شریف خود را به ما درانجام این مصاحبه را فراهم آوردید ،ان شا الله شما و دیگر هم وطنان به سلامتی پس از پایان مراسم به میهن اسلامی برگردید،التماس دعا.