گروه : اخبار مهم » سیاسی
ساعت : ۱۱:۲۶
شناسه : 18546
تاریخ : ۲۶ مهر ۱۳۹۴
رئیس‌جمهور:ما توانستیم در یک زمینه فناوری نرم در برابر بزرگترین قدرت‌های جهان نه تنها رقابت کنیم بلکه توانستیم به اهداف ملی دست یابیم. رئیس‌جمهور:ما توانستیم در یک زمینه فناوری نرم در برابر بزرگترین قدرت‌های جهان نه تنها رقابت کنیم بلکه توانستیم به اهداف ملی دست یابیم.

به گزارش “کانون سبحان”؛  حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز با حضور در نخستین نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصاد دانش‌بنیان و نوآوری که در تالار اجلاس سران برگزار شد، به سخنرانی پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) و یاران ایشان گفت: حادثه کربلا […]

حسن روحانیبه گزارش “کانون سبحان”؛  حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز با حضور در نخستین نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصاد دانش‌بنیان و نوآوری که در تالار اجلاس سران برگزار شد، به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) و یاران ایشان گفت: حادثه کربلا به ما درس زندگی، ایستادگی و مقاومت آموخت. کربلا به ما آموخت که برای آرمان‌هایمان و اهدافمان از چیزی نترسیم، به ما آموخت که اگر در مسیر اهداف بلند یک فرهنگ، دین و جامعه جمعی ولو کوچک و تنها در برابر هرگونه مانع و مشکل بایستد، این جمع هدفدار مصمم با ایمان مقاوم به موفقیت و پیروزی نهایی خواهد رسید.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: تمام حادثه کربلا به ما آموخت که شایسته‌ها و شایستگی‌ها را ترویج و تبلیغ کنیم. از بدی‌ها و زشتی‌ها فاصله بگیریم.

وی در ادامه سخنان خود افزود: فرهنگ انقلاب به معنای زبان اعتراض، درشت گویی و شعار نیست.

روحانی با بیان اینکه این اولین بار در تاریخ سازمان ملل است که 6 قطعنامه فصل هفتی بدون اینکه لحظه‌ای اجرا شده باشد لغو می‌شود، گفت:  ما در مذاکرات هسته ای در زمینه فناوری هسته ای حقوقی اقتصادی و سیاسی بهترین متخصصین را پای میز مذاکره بردیم.باید پایان این مذاکره راه خروج ایران از فصل هفت شورای امنیت باشد.

وی افزود: خیلی سخت بود برای همه باور کردن اینکه آیا پای میز مذاکره می‌توان قطعنامه فصل 7 شورای امنیت را لغو کرد و مگر تا به حال چنین کاری شده است. این اولین بار در تاریخ سازمان ملل بعد از 70 سال است که 6 قطعنامه فصل 7 که بدون اینکه اجرا شده باشد حذف می‌شوند.

روحانی تأکید کرد: فناوری نرم هم وجود دارد و آنجایی که می‌گویید اقتصاد را چگونه از رکود نجات دهید این هم فناوری است ولیکن از نوع نرمش، ما نیاز به فناوری نرم داریم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: وقتی در یک مذاکره مهم و مانند یک بازیکن قوی شطرنج با سیاستمدار روبه‌رو می‌شویم و می‌توانی به هدفت دست یابی این همان فناوری نرم است.

وی گفت: ما در مذاکرات هسته‌ای در زمینه فناوری هسته‌ای و مسائل هسته‌ای، در زمینه مسائل حقوقی، در زمینه اقتصادی و در زمینه سیاسی بهترین متخصصین را پای میز مذاکره بردیم. امروز هم اگر از مذاکره‌کنندگان طرف مقابل بپرسیم از فضای منطقی جلسه و از قدرت تیم مذاکره‌کننده ما خواهند بود و این برای ملت، دانشگاه‌ها و برای همه افتخار است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما توانستیم در یک زمینه فناوری نرم در برابر بزرگترین قدرت‌های جهان نه تنها رقابت کنیم بلکه توانستیم به اهداف ملی دست یابیم.

وی افزود: فضای بعد از توافق به نفع تحقیقات، نخبگان، شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهش خواهد بود. اگر دیروز برای دسترسی به یک مجله یا نرم‌افزار به خاطر تحریم‌ها دچار مشکل بودیم یا برای عرضه فناوری و برای فتح بازار مشکلات فراوانی داشتیم بعد از توافق چنین مشکلاتی را نخواهیم داشت.

روحانی اظهارداشت: اکنون که نگاه می‌کنیم از لحاظ فناوری 10 سال عقب هستیم و باید این عقب‌ماندگی جبران شود. شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند پیشتاز تحویل گرفتن فناوری‌های برتر و نو باشند. ما باید با دنیا یک همکاری فناورانه را شروع کنیم.

وی افزود: در فناوری‌ها ما از صفر شروع نمی‌کنیم. وقتی در مسیری پیش می‌رویم اینطور نیست که از صفر شروع کنیم. در حوزه‌ها نیز همین گونه است. رساله دکترا هم که می‌نویسیم به همین صورت است و از کتاب‌های مختلف و متخصصین مختلف کمک می‌گیریم و در نهایت یک حرف نو خواهیم داشت و یک فرضیه را به اثبات می‌رسانیم.

روحانی تأکید کرد: تا به حال می‌گفتیم پسابرجام، ان‌شاءالله در سال 2015 ما روزهای پساتحریم را خواهیم داشت و از تحریم عبور می‌کنیم و این افتخار از آن ملت ایران است. مردمی که در هر صحنه‌ای وقتی مصممانه قدم گذاشتند پیروزی را شاهد بودند.

وی گفت:‌ هر چه تلاش، انسجام و وحدت ما بیشتر باشد قدرت ملی و ثروت ملی ما بیشتر خواهد شد و ان‌شاءالله شاهد انسجام و وحدت بیشتری باشیم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: اساس شرکت‌های دانش‌بنیان این است که علم را به زندگی و جامعه می‌آورند. به یک معنا فرهنگ را به اقتصاد، سیاست، سلامت و یک زندگی آرام و سالم تبدیل می‌کنند.

روحانی اظهار داشت: ان‌شاءالله ما در دوران پسابرجام و در آینده‌ای نزدیک در پساتحریم برای شرکت‌های دانش‌بنیان شرایط را برای رشد بیشتر، صادرات بیشتر و رقابت بیشتر در منطقه و جهان آماده‌تر خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما هم به سرمایه هم به تکنولوژی و هم به بازار خارج نیاز داریم. در کشور ما سرمایه است ولی به اندازه کافی نیست. تکنولوژی را هم باید داشته باشیم و باید یک بازار مشترک با کشورهای خارجی تعریف کنیم و البته یک بازار داخلی 80 میلیونی را به این بازار مشترک اضافه کنیم.

وی افزود: دولت از روز اول تلاش کرده شرکت‌های دانش‌بنیان را بشناسد و برای حمایت نیاز است ابتدای شرکت را شناسایی شوند.

روحانی گفت: در معاونت علمی و فناوری نیز در اولین قدم شناسایی صاحبان فناوری و رشته‌های نو در دستور کار قرار گرفت و از ابتدا تاکنون سعی کردیم هر سال بودجه بیشتری را برای شرکت‌های دانش ‌بنیان اختصاص دهیم تا بتوانیم از آنها حمایت کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد:ما امروز در کشور با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستیم و بهترین راه‌حل را نخبگان می‌توانند در مسائل مختلف پیشنهاد بدهند.

وی تأکید کرد: نخبگان در دوران دفاع مقدس هم خیلی به ما کمک کردند.در دوران دفاع مقدس و در تمام مراحل مختلف نخبگان، اندیشمندان جامعه و جوانان، اساتید و دانشجویان به ما کمک کردند.

روحانی ادامه داد: توسعه ما باید دانش بنیان باشد. کار شرکت‌های دانش بنیان معضلات جامعه را حل می‌کند و در بسیاری از زمینه‌ها قدرت و ثروت ملی می‌آورد.

رئیس‌جمهور گفت: در علم، دانش و فناوری دشمن و خصم وجود ندارد. دانش و فناوری شرق و غرب ندارد. ما علم را یاد می‌گیریم از هر کجا باشد و فناوری را می‌آوریم از هر کجا که باشد.

روحانی افزود: ما هر کجا علم و دانش و فناوری باشد باید از آن استفاده کنیم. باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم. علم و دانش و فناوری مرز نمی‌شناسد و ما در این زمینه اهداف کشور، فرهنگ دینی و اسلامی را فراموش نمی‌کنیم. مفتون غرب نیستیم مرعوب غرب هم نیستیم.

رئیس‌جمهور در خاتمه گفت: دولت وظیفه خودش می‌داند نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان هر اقدامی را که می‌تواند انجام دهد و امیدواریم سال آینده که سال امیدبخش‌تری برای اقتصاد ما خواهد بود بتوانیم حمایت های بیشتری از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشیم.

فارس