گروه : اخبار مهم » عمومی
ساعت : ۱۵:۱۳
شناسه : 19144
تاریخ : ۰۸ آبان ۱۳۹۴
بارانی که «کوه»و«دشت» راسیاه‌پوش کرد/فریاد مرگ ازگلوی خشک رودخانه بارانی که «کوه»و«دشت» راسیاه‌پوش کرد/فریاد مرگ ازگلوی خشک رودخانه

کوهدشت – پس از سال‌ها انتظار، آسمان گره ابرهایش را گشود تا دشت تشنه انبار غله لرستان را سیراب کند؛ اما این باران، سیلی شد که جز مرگ و ویرانی ارمغان دیگری نداشت تا کوهدشت را سیاه‌پوش کند.

به گزارش “کانون سبحان”؛ دشت تشنه کوهدشت بیش از ده سال است در خشک‌سالی به سر می‌برد و مردم این شهر سال‌هاست چشمان التماسشان به آسمان آبی است تا ابرها لباس سیاه بپوشند و سخاوت بارانش را به زمین‌های سوخته کوهدشت هدیه کند.

اما بارندگی تند پس از سال‌ها چشم‌به‌راهی چیزی جز ویرانی برای اهالی این شهرستان به ارمغان نیاورد، بارانی که خشم سیل شد و از کوه‌ها پایین آمد تا به شهر کوهدشت و روستاهایش هجوم ببرد و چیزی جز مرگ و ویرانی برجای نگذارد.

سیلی که صبح پنجشنبه از رودخانه قدیمی وسط شهر گذشت و بالا آمد تا به خانه‌های کنار رود حمله کند و جان یک خانواده سه‌نفره در یک زیرزمین اجاره‌ای که غافلگیر شده بودند را بگیرد.

آب از سر ساکنان این خانه گذشت

ساعت یازده صبح است و مردم مقابل یک زیرزمین جمع شده‌اند تا با سطل، آب فرورفته در آن را بیرون بیندازند و سه نفر غرق‌شده را بیرون بیاورند اما آب از سر ساکنانش گذشته و به سقف خانه رسیده و تلاش دست‌های خالی مردم بیهوده است.

لودر شهرداری سرمی رسد و دیواره سد را می‌شکند تا سیلی که سر به درودیوار مردم می‌کوبد را به داخل سد هدایت کند اما این سیل به‌راحتی سربه‌زیر نمی‌شود و همچنان می‌تازد و پیش می‌رود.

بالاخره ماشین‌های تخلیه شهرداری آب زیرزمین را تقریباً خالی می‌کنند تا جسد بی‌گناه یک زن و مرد جوان و دختربچه آن‌ها روی دست مردم به آمبولانس‌ها منتقل شود.

رودخانه خشکیده خروشید

مسیر رودخانه وسط شهر را که پیش می‌روم مردمی را می‌بینم که به پشت‌بام خانه‌ها گریخته‌اند تا گرفتار سیلی نشوند که سرزده به حیاط خانه‌هایشان واردشده است.

چند ماشین را دست سنگین سیل هُل داده و با خود به کناره رود برده، رودخانه‌ای قدیمی که سال‌هاست خشک‌شده تا بسترش جاری فاضلاب شهر باشد.

یکی از اهالی کنار رود می‌گوید: ما در خانه نشسته بودیم که سیل در خانه را شکست و وارد حیاط شد.

وی با نفس‌های بریده ادامه می‌دهد: پدرم را از زیرآب بیرون آوردیم و همسایه‌ها از طریق پشت‌بام نجاتمان دادند اما تمام اسباب و اثاثیه‌مان از بین رفت.

آب بالاخره کوتاه آمد؛ راه روستاها بسته شد

آب کوتاه آمده و دست از خیابان‌های شهر برداشته اما آنچه از شنیده‌ها برمی‌آیند، شکسته شدن برخی پل‌های روستایی و قطع شدن ارتباط با ۶۵ روستای کوه دشت است.

روستاهایی که برخی خانه‌هایشان تخریب‌شده و احشام ولوله‌های کشاورزی‌شان را سیل با خود برده و محصولات باغی و کشاورزی آن‌ها را ویران کرده اما اطلاع دقیقی هنوز از خسارات این روستاها به دست نیامده است.

یکی از اهالی روستایی در جنوب کوهدشت در تماس با خبرنگار مهر می‌گوید: لوله‌های کشاورزی‌ام را سیل با خود برده و اثری از آن‌ها نیست.

این کشاورز روستایی ادامه می‌دهد: محصول چیده شده چغندرم هم باسیل رفته است.

قطعی آب و برق روستاها

هوشنگ بازوند استاندار لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تسلیت به خانواده جان‌باختگان کوهدشت براثر سیلاب می‌گوید: با وقوع این اتفاق ما بلافاصله به منطقه و محلی که سیلاب خسارت وارد کرده بود رفتیم.

وی با اشاره به بررسی جوانب این حادثه در شهرستان کوهدشت ادامه می‌دهد: در این راستا جلسه ستاد حوادث را در فرمانداری تشکیل داد و تصمیماتی در این زمینه گرفته شد.

استاندار لرستان با اشاره به قطع راه ارتباطی ۶۵ روستای شهرستان کوهدشت براثر سیلاب اضافه می‌کند: همچنین قطع برق ۵۸ روستا و قطع آب ۶۰ روستا را در شهرستان کوهدشت داشته‌ایم.

بازوند تأکید می‌کند که در این جلسه از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواسته‌شده که در اسرع وقت نسبت به رفع این مشکلات اقدام کنند.

150 میلیارد تومان خسارت

وی همچنین به مرگ خانواده کوهدشتی در اثر وقوع سیلاب اشاره‌کرده و می‌گوید: با توجه به وجود نخاله‌های ساختمانی بیرون از محدود شهر و داخل شهر و همچنین سرریز یک کانال آب که حدود ۲۰ سال پیش در این شهر ساخته‌شده، آب وارد خیابان‌ها می‌شود و در پی آن آب وارد زیرزمین یک واحد مسکونی شده و متأسفانه سه نفر از اهالی این خانه جان خود را از دست می‌دهند.

استاندار لرستان با یادآوری اینکه برای رسیدگی به این موضوع یک کمیته با مسئولیت معاون عمرانی تشکیل‌شده تا علت این اتفاق را بررسی کند و سریع به ما گزارش آن را بدهد، برآورد اولیه خسارت واردشده به شهرستان کوهدشت را به‌صورت تقریبی ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام می‌کند.

وی با یادآوری اینکه این میزان بیشتر به تأسیسات زیربنایی مانند راه‌ها و تأسیسات آب و برق واردشده است ادامه می‌دهد: خسارت سنگینی نیز به منازل مسکونی داخل شهر  و روستاهای کوهدشت واردشده است که در این راستا دو اکیپ نیز در حال برآورد خسارت‌ها هستند.

برآورد خسارات تا یکشنبه

مدیرکل مدیریت بحران لرستان نیز با اشاره به اینکه براثر بارندگی‌ها و وقوع سیلاب در شهرستان کوهدشت ۳ نفر جان خود را از دست دادند می‌گوید: همچنین در جریان این سیلاب ده‌ها کیلومتر راه روستایی، ده‌ها دهانه پل بزرگ و کوچک، تأسیسات زیربنایی، شبکه انتقال آب و برق تخریب شد.

آریایی همچنین از خسارت به معابر شهری و روستایی، اراضی کشاورزی، باغی و تلف شدن صدها رأس دام این استان خبر می‌دهد و ادامه می‌دهد: فرمانداران و مدیران کل تا روز یکشنبه برآورد دقیق خسارات وارده را به حوزه مدیریت بحران استان اعلام خواهند کرد.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان یادآور می‌شود: بارش‌ها در استان همچنان تا اواخر وقت فردا جمعه ادامه خواهد داشت.

مردمی که شب را بیدار ماندند

بنابراین گزارش مردم هنوز با سطل و موتورهای کوچک تخلیه آب شخصی در حال خالی کردن پس‌مانده‌های سیل از خانه‌های خود هستند. سیلی که ناگهان به خانه‌ها واردشده و همه‌چیز را به‌هم‌ریخته است. اهالی کوهدشت، شب را بیدار ماندند تا حریف قلدر آب را از خانه‌های خود بیرون بیندازند.

هجوم سیل به کوهدشت در حالی اتفاق می‌افتد که چند روز است از طریق رسانه‌های رسمی وقوع حتمی سیل اعلام‌شده بود و باید برای پیشگیری حوادث جبران‌ناپذیر چاره‌اندیشی می‌شد اما این سیل بود که با خیال راحت و بدون هیچ مانعی به شهر حمله برد و ضمن آسیب زدن به اموال مردم جان سه شهروند بی‌گناه را گرفت.

مسئولان استانی و شهرستانی علت وارد شدن سیل به خانه‌ها را ریخته شدن نخاله‌های ساختمانی در ورودی شمال شهر کوهدشت یعنی مسیر رودخانه قدیمی عنوان کردند اما آنچه دیده می‌شود کوتاه بودن دیواره سمت چپ رودخانه نسبت به دیواره سمت راست است و می‌توان این موضوع را عامل اصلی طغیان سیل و ورود به خانه‌های سمت چپ کنار رودخانه دانست.

سدی که اطرافش را خانه‌های مردم محصور کرده و باید دست‌کم ۵۰۰ متر دیگر به طول آن افزوده می‌شد تا دهانه‌اش را به بیرون از شهر برسانند و بیرون از شهر و دور از محل ساخت‌وسازها به روی سیل‌های احتمالی آغوش بگشاید.

خبرنگار و عکاس: حشمت الله آزاد بخت