گروه : اخبار مهم » بین الملل » سیاسی » عمومی » لرستان
ساعت : ۱۷:۲۱
شناسه : 21987
تاریخ : ۲۸ آذر ۱۳۹۴
مصاحبه آیت الله دکتر احمد مبلغی با مجله معروف مصری/ آماده مذاکره جهت برقراری روابط خوب با کشورهای عربی هستیم. مصاحبه آیت الله دکتر احمد مبلغی با مجله معروف مصری/ آماده مذاکره جهت برقراری روابط خوب با کشورهای عربی هستیم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه آماده مذاکره جهت برقراری روابط خوب باکشورهای عربی هستیم، گفت: امت اسلامی در شرایط کنونی برای از بین بردن اختلافات و مقابله با خطر تروریسم که منطقه را تهدید و مداخله غرب را به دنبال دارد، نیازمند گفت و گوها و روابط می باشد.

آیت الله دکتر احمد مبلغی

به گزارش «کانون سبحان»؛ به نقل از ایرنا؛  آیت الله دکتر احمد مبلغی درگفت وگو با یک مجله معروف مصری افزود: ایران به دنبال مستحکم سازی روابط خود با تمام کشورهای عربی است و در این زمینه نیز تلاش می کند و در صورت فراهم شدن زمینه، آمادگی و رغبت از سوی عربستان، آماده مذاکره با این کشور نیز می باشد.
وی یادآورشد: امت اسلام با وجود اختلافات مذهبی، باید در کنار هم زندگی کنند تا فرصت اختلاف افکنی و رخنه در صفوف جامعه را به تروریست ها و افراط گرا ها ندهند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال که «چگونه می توان با تفکر افراطی جدیدی که اخیراً به اشکال مختلف بروز یافته است، مقابله کرد؟»، اظهار داشت: عدم اقدام دانشمندان و علمای اسلام به ارایه و به کارگیری ‘اندیشه اسلامی مواجهه تحمل آمیز با اختلافات مذهبی’ این فرصت را به اهل جهل داده است تا آنها فضای موجود را مملو از تفکر افراطی بسازند و از اختلافات فکری موجود، به نفع افکارشان که فاقد محتوای دینی صحیح است، سوء استفاده نمایند.
مبلغی تصریح کرد: البته درواقع دو مشکل وجود دارد؛ از یک سو عرصه را خالی و بی رقیب دیده اند و لذا فضا را با افکار غیراسلامی و غیر انسانی خود پر نموده اند، و از سویی دیگر، مشکل به کاستی ها در فعالیت های فکری علمای اسلام بر می گردد.
وی گفت: علمای امت، دیدگاه اسلام را در خصوص همزیستی تشریح نکرده اند؛ یعنی توضیح نداده اند که هم زیستی در اسلام یک اصل قرآنی است و اسلام به ما اجازه نمی دهد که آن را نقض کنیم و مهمل گذاریم.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی یادآورشد: ما نیز به امت اسلام توضیح نداده ایم که از نظر اسلام، اختلافات فکری مربوط به دنیای اندیشه است و نباید حقیقت زندگی و همزیستی را دستخوش تاثیر قرار دهد و آن را دچار اختلال کند.
مبلغی خاطرنشان کرد: ما بسیاری از افکار قرآنی را در این زمینه مطرح نکرده ایم و حتی در برخی موارد، بی آنکه بخواهیم زمینه را برای اجرای مأموریت های شیطانی تکفیری ها فراهم نموده و آنان را به این سمت، سوق داده ایم.
وی ادامه داد: به مسأله محترم شمردن اختلافات فکری بی توجه کردیم در نتیجه، متأسفانه زمینه برای انجام گناه بزرگ و رفتار غیر اخلاقی برخی افراد فراهم شد؛ و آن گناهِ توهین به مقدسات یکدیگر است.
به گزارش کانون سبحان نماینده جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس سال گذشته الازهر مصر بیان داشت:من از الازهر می خواهم تا کارگروهی متشکل از مذاهب مختلف اسلامی را دعوت نماید تا مفاهیم علمی و دقیق را ارایه نمایند تا در نتیجه، زندگی اجتماعی توأم با همه افکار مختلف و بدون تکفیر و افراطی گری فراهم گردد.
مبلغی در پاسخ به خبرنگار این مجله مصری که ‘نقش ایران را در مواجهه با داعش و به ویژه انجام عملیات در نزدیکی مرزهای ایران با عراق چگونه ارزیابی می کنید؟’، گفت: داعش یک خطر فکری، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به شمار می آید و برای همین، مواجهه با داعش از مهم ترین دغدغه های ایران است.
وی گفت: ایران اسلامی معتقد است مبارزه با داعش، فقط در عرصه مبارزه در میدان جنگ خلاصه نمی شود؛ بلکه باید مبارزه ای شامل حرکت علمی، سیاسی و فتوایی باشد و لازم است تمام امت بر ضد آنها به پا خیزند.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: توافقی بر سر موضوع سوریه بین ایران و حزب الله وجود دارد که براساس آن، هر دوطرف، مبارزه با داعش را برای امن نگه داشتن سایر کشورها و دور نگه داشتن آنها از خطر تروریست ها و مداخله کشورهای غربی، لازم و ضروری می دانند.
مبلغی افزود: از آنجا که کشورهای غربی، مبارزه با تروریست را بهانه ای برای حضور نیروهای خود در خاورمیانه و به ویژه سوریه و عراق می دانند، حزب الله در سوریه در جهت جلوگیری از پیشروی داعش اقدام می نماید، این همان مسأله ای است که ایران از آن حمایت می کند.
عضو شورای مرکزی تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به سوال دیگر ‘چگونه از شما دعوت شد تا در کنفرانس مبارزه با تروریسم که در الازهر برگزار شد، شرکت کنید؟’، خاطرنشان کرد: نامه ای از شیخ احمد طیب، شیخ الازهر به دستم رسید که در آن از من خواسته شده بود تا در این کنفرانس شرکت کنم، من نقش الازهر را در گردهمایی مسلمانان ویژه می دانم، الازهر مصر در این دعوت، بر همزیستی انسانی و همزیستی اسلامی تاکید نمود.
مبلغی گفت: نفس هم نشینی نمایندگان مذاهب مختلف اسلامی و جریان های مختلف، زیر یک سقف در این کنفرانس تصویر زیبایی ارایه داد که می شود گفت بزرگترین دستاورد این کنفرانس بود؛ جریانهای مختلفی که همگی هدف مشترک ‘بررسی راه های مبارزه با خشونت و تکفیر’ را دنبال کردند، علاوه بر این، ظهور مجدد الازهر در صحنه فعالیت امت اسلامی و دعوت به اعتدال، خود یک پیشرفت است.
به گزارش کانون سبحان وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر ‘ روابط دیپلماتیک ایران و مصر’ نیز گفت: در روابط میان ایران و مصر، تنش هایی وجود دارد اما شرایط کنونی ایجاب می کند تا درمانی فوری برای این موضوع اندیشیده شود تا روابط میان دو کشور بهبود یابد، امت اسلامی نیازمند ایجاد تعاون و همکاری میان دولت و ملت هر دو کشور است.
مبلغی افزود: مصر باید در مسائل منطقه حضور ویژه داشته باشد، از سوی دیگر سیاست های ایران در منطقه روشن است؛ ایران در امور داخلی کشورها دخالت نمی کند ولی مصر نسبت به ایران دیدگاه مثبتی ندارد.
وی ادامه داد: این درحالی است که ایران حساسیت ویژه خود را در خصوص مصر علنی نموده و تاکید کرده است که قصد مداخله در امور داخلی این کشور و حوادث آن را ندارد.
وی گفت: هر دو کشور باید این اختلافات را از بین ببرند و من می دانم که نظام ایران، آمادگی این کار را دارد و مایل به از سرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور و نیز فرستادن سفیر دائم خود به مصر و پذیرفتن سفیر دائم مصر در ایران می باشد. اما تنش در روابط دو کشور به نفع هیچ یک از طرفین و به نفع هیچ یک از کشورهای خاورمیانه و امت اسلامی نیست.
مبلغی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون روابط میان اهل سنت و شیعیان منطقه نیز گفت: حکومت جمهوری اسلامی ایران از مرجعیت فکری شیعه برخوردار است و دولت و ملت ایران این را به خوبی دریافته اند که تفرقه برای امت اسلام خطر محسوب می شود، من می خواهم این نکته را تاکید کنم که برخی از جاهلان شیعه و سنی در امت اسلام شکاف و تفرقه ایجاد می کنند.
وی ادامه داد: این در حالی است که علمای تمامی مذاهب این را دریافته اند که ایجاد وحدت کلمه در میان امت بر عهده آنهاست،الازهر نیز در این زمینه نقش به سزایی دارد و برای همین، ما نیز خواهان و مشتاق ایجاد اتحاد با علمای الازهر هستیم.
این گفت وگو با مجله مصری هفت ایام به زبان عربی بود که روز شنبه به زبان فارسی ترجمه شد.