گروه : اخبار آیت الله احمد مبلغی (مروجی) » اخبار انتخابات کوهدشت » سیاسی » عمومی » کوهدشت » لرستان
ساعت : ۱۵:۰۲
شناسه : 22139
تاریخ : ۰۱ دی ۱۳۹۴
آیت الله احمد مبلغی:اطلاعات بالا و قدرت علمی از شاخصه‌های حوزه علمیه قم است. آیت الله احمد مبلغی:اطلاعات بالا و قدرت علمی از شاخصه‌های حوزه علمیه قم است.

رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: این مرکز تجربه جدیدی را پیش روی حوزه قرار داده و اندیشه پژوهشگران را به قانون تبدیل کرده است.

آیت الله احمد مبلغیبه گزارش «کانون سبحان»؛ آیت الله احمد مبلغی پیش از ظهر امروز در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش که به همت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد، اظهار کرد: پژوهش نیازمند یک کوشش دوباره و تلاش بازسازی شده برای رونق بیشتر به صورت عام در جامعه و به صورت خاص در حوزه علمیه است.

وی با اشاره وضعیت پژوهش در گذشته، بیان کرد: پژوهش‌های حوزوی در گذشته دارای قدرت و توانمندی بالایی بود و ظهور مکتب‌هایی که میان شیعیان در بستر زمان شکل می‌گرفت، نشان از پژوهش‌های دقیق و عمیق دارد.

رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت پژوهش پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، گفت: زمانی که انقلاب اسلامی ایران، شکل گرفت شرایط حرکت پژوهشگران را به سمت پژوهش‌های عمیق فراهم کرد.

وی با تاکید بر اینکه حوزه علمیه قم در مقابل دیگر حوزه‌های علمیه در یک سطح غیر قابل قیاس قرار گرفته است، تصریح کرد:اطلاعات بالا و قدرت علمی از شاخصه‌های حوزه علمیه قم است.

مبلغی ادامه داد: باید اخلاق پژوهش که همان اخلاق دین‌مداری است را رعایت کنیم زیرا که هر امری در هر نهادی که بخواهد انجام شود نیازمند اخلاق است و اگر ما اخلاق را در هر موضوعی رعایت کنیم، اقدام اساسی صورت گرفته است.

وی همچنین بر ضرورت رعایت فرهنگ پژوهش تاکید کرد و گفت: مجموعه‌های ارزشی گرداگرد پژوهش قرار می‌گیرد و در صورتی که چنین اتفاقی شکل بگیرد، پژوهش و پژوهشگر در یک جایگاه فراتر و بالاتری قرار می‌گیرد و این یکی از موارد با ارزش است.

رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی، نقد منصفانه را یکی از ارزش‌های فرهنگی پژوهش دانست و بیان کرد: معروف است صاحبان اندیشه و صاحبان مکتب تقریراتی، در صورتی که اثرشان مورد نقد قرار نمی‌گرفت اعتراض می‌کردند.

وی با اشاره به وضعیت امروز پژوهش تصریح کرد: یکی از اساسی‌ترین ارزش‌های فرهنگ پژوهش، تمرکز بر کیفیت پژوهش به شمار می‌رود که امروز تا حدودی تبدیل به ضد ارزش شده و کمیت تبدیل به یک ارزش شده است.

مبلغی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی اشاره و بیان کرد: این مرکز به این منظور فعالیت می‌کند که تجربه جدیدی را پیش روی حوزه قرار دهد و اندیشه پژوهشگران را به قانون تبدیل کند.

وی اضافه کرد: تبدیل کردن اندیشه پژوهشگران به قانون، یک ضرورت مهارت‌ورزی در جمع محتوای فقه و حقوق به شمار می‌رود که تمام تکنیک‌ها را در این راستا عرضه کرده است.

انتها پیام/