گروه : شهدا » شهدای کوهدشت » عمومی » کوهدشت » لرستان
ساعت : ۲۲:۰۴
شناسه : 23525
تاریخ : ۲۳ دی ۱۳۹۴
یادداشتی بر دفترچه یادداشت های تخصصی شهید محمدمراد گراوند یادداشتی بر دفترچه یادداشت های تخصصی شهید محمدمراد گراوند

یادداشتی بر دفترچه یادداشت های تخصصی شهید محمدمراد گراوند / سعید مراد پور

سعيد مراد پور کوهدشتسرویس ندای جبهه «کانون سبحان»/سعید مرادپور:
بسم رب الشهدا و الصدیقین

یادداشتی بر دفترچه یادداشت های تخصصی شهید محمدمراد گراوند
سردار رشید اسلام و انقلاب – فرمانده دیده بانی لشکر ۵۷ ابولفضل(ع) لرستان
تاریخ و محل شهادت: ۱۳۶۵/۱۰/۲۲ ساعت: ۱۰ صبح منطقه عملیاتی شلمچه – اولین شهید عملیات پیروزمندانه کربلای ۵ شهرستان کوهدشت
از آن جا که بر همه آشکار است شهدای انقلاب و جنگ نابرابر هشت ساله ی تحمیلی بر گردن یکایک ما دیون و حقوقی بس عظیم دارند جایی برای شک و تردید باقی نمی ماند .لذا بر ما تکلیف قدرشناسی شهدا بوده و هست و سنگینی این تکلیف و دین با گذر زمان نیز هم چنان برای ما باقی خواهد ماند که هر آن چه می توانیم در پاسداشت و گرامیداشت این عزیزان ایثارگر به ادای تکلیفی بپردازیم. از طرفی باید معترف شد که سخن گفتن و سخن نگاشتن در وصف این بزرگواران پرواز کرده به عرش کبریایی، بسیار دشوار است و بس جسارت لازم دارد و نیرویی کافی.
چند مدتی است که مجموعه دفترچه های شهید محمدمراد گراوند در اختیار حقیر است به نیت این که خداوند بر این حقیر نیز بذل توجه نموده و دست نوازشی بر سرمان کشیده، قوّت و نیرویی عطا نماید تا شاید بتوانیم قطره ای از دریای تکلیفمان را حداقل نسبت به یکی از بزرگ مردان میهن و شهدای جنگ تحمیلی ادا نماییم.
سالروز شهادت سردار رشید اسلام و انقلاب؛ شهید محمدمراد گراوند که شایسته است از ایشان به عنوان اولین شهید عملیات پیروزمندانه ی کربلای ۵ کوهدشت نیز یاد کرد، دستمایه ای شد تا برای چندمین بار به مجموعه دفترچه های این شهید والامقام مراجعه بنماییم تا شاید این بار، قلم و اندیشه مان از باریتعالی نیرویی گرفته و جسارتی بر نوشتن چند سطر یادداشت بر آن ها، حائز گردد.

شهید محمد مراد گراوند کوهدشت (3)

از لبخندها و خوش خلقی های شهید گراوند که برخی دوستان در وصف آن خاطره رانده و خواهند راند، و از شجاعت ها و شهامت ها و جسارت های زاید الوصف خدادادی این شهید والامقام، و از استعدادهای درونی و دلاورمندی های خاص این بزرگوار، و از شیرینی های شهد اخلاق و گفتار ویژه ی این عاشق پرکشیده نزد دوست ، و از هزاران صفت نیک و به یادماندنی این بزرگ مرد تبار گراوند و این شیرمرد وارسته ی خطه ی دلاورپرور کوهدشت، در این مجال می گذرم چرا که قلم از نگاشتن، زبان از بیان و زمان از شرح آن ها قاصر و ناتوان است. باشد که در فرصتی دیگر خداوند توان بنده را بر نگاشتن آن ها حاصل گرداند.
آن چه در نگاه نخست، بر تماشای یادداشت های شهید گراوند؛ انسان را به وجد و اعجاب خواهد آورد، نظم خاص این شهید گرانقدر در دسته بندی مسقل و جدای از هم دفترچه های تخصصی است.
در این یادداشت مختصر که به مناسبت بیست و نهمین سالروز شهادت و عروج ایشان نگاشته می شود، به معرفی مجموعه دفترچه یادداشت های این شهید والامقام اشاره خواهم نمود.
اشاره به این یادداشت های شهید، علاوه بر گرامیداشت یاد به یادماندنی این شهید، به زعم نگارنده حامل حداقل دو پیام بس ارزشمند برای ما خواهد بود.
اول این که؛ وجود این نظم و دسته بندی تخصصی یادداشت ها، به زبانی صریح بیانگر این پیام است که شهدای ما با بصیرت و دانایی کامل بر جهاد در راه حق، دفاع از خاک میهن و ارزش های انقلاب همت مضاعف داشته اند و عشق به امام و رهنمودهای ایشان چگونه در وجود مطهرشان جاری بوده است!
و دوم این که؛ این نظم و ترتیب خلاقانه برای ما درسی است بس ارزشمند جهت نیل به اهداف و مقاصد و خود رهنمودی است آشکار برای شکوفایی استعدادهای خدادادی و برنامه ای است مدون برای دست یابی به موفقیت های پیش رو در زندگی.
و اما به منظور پرهیز از اطاله کلام، در این بخش به معرفی آن دسته از دفترچه های به جای مانده از شهید که در اختیار نگارنده ی حقیر است اشاره می نمایم:
از دیدگاه نگارنده ي این یادداشت؛ مجموعه دفترچه یادداشت های شهید را می توان عنوان گذاری نمود و با عناوینی درخور محتویات آن ها تفکیک و به نسل جدید معرفی نمود.
در این نوشته، ضمن پرهیز از شرح محتوای هر دفترچه، تنها به یک نمونه یادداشت از هریک از آن ها اشاره می شود که با استطاعت از درگاه حق، امید آن که فرصتی و توانی کافی فراهم شود که به شکلی مفصل تر و در یادداشتی مدون تر به محتویات آن ها نیز در مجالی دیگر پرداخته گردد:
۱٫ دفترچه یادداشت آیات برگزیده کلام الله مجید
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد چرا چيزى می ‏گوييد كه انجام نمى ‏دهيد!؟
۲٫ دفترچه یادداشت ثبت روایات و احادیث ائمه اطهار علیهم السلام
از سخنان علی (ع): دو کس پشت مرا شکستند؛ عالم بی بند و بار و جاهل عبادت پیشه ۳٫ دفترچه سخنان ناب در زمینه اخلاق حسنه، خودشناسی و انسان شناسی از دیدگاه اسلام
اخلاق یعنی حکومت عقل و اراده بر وجود انسان به طوری که تمام میل ها اعم از میل های فردی و اجتماعی همه در اختیار عقل و اراده باشد. شهید مرتضی مطهری(ره)
۴٫ دفترچه ثبت خاطرات اعزام و عملیات های محوله
…… امشب ۱۹/۱۰/۶۵ ساعت۹:۲۰ شب است و در انتظارتکبیر و شروع عملیات از طرف لشکرهای دیگر هستیم که لشکر ما برای مرحله ی سوم خود را آماده کرده است ……….. اما دیگر از فردای خود خبر نداریم که چگونه خبر فتح و پیروزی[عملیات کربلای ۵] قلب به تپش افتاده ملت برسد …….
۵٫ دفترچه ثبت شناخت انواع مین وتکنیک های خنثی کردن آن ها در راستای عملیات تخریب
انواع مین عبارتند از: مین منور، مین گوجه ای، مین لغزنده و ….
************************
آن چه که مرا بر آن وا داشت که به این گوشه از شخصیت مملو از عشق به مکتب اسلام و امام و عشق به میهن و همچنین شخصیت سرشار از نظم و انضباط خاص شهید گراوند اشاره نمایم همین آموزش بصیرت و آگاهی به ارزش های انسانی، اسلامی، عقیدتی و میهنی بود و از طرفی مضاف بر آن، همین نظم و انضباطی است که از مکتب شهدا کسب نموده و از این پس، بر توجه به نظم و بهره گیری از این انضباط در همه ی زوایای زندگی، اهمیت و ارزش بیش تری قایل گردم.
از این جهت و در این فرصت توصیه ام به همگان مطالعه ی مکتب شهدا خواهد بود و نهادینه کردن عشق به ارزش های انسانی و نظام اسلامی و سرلوحه ی خود قرار دادن نظم و انظباط است در یک زندگی شرافتمندانه.
و اینک ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهيد محمدمراد گراوند، از درگاه حق باریتعالی پیروزی و صدرنشینی همواره ی مؤمنین بر ظالمین روزگار را، هم چنین پند و اندرزگیری از راه و سیاق شهدای اسلام را برای خویش و تمام خدمتگزاران راستین راه حق و عدالت مسئلت دارم.
سعید مرادپور ۹۴/۱۰/۲۱