گروه : عمومی » کوهدشت » لرستان » یادداشت
ساعت : ۱۵:۱۶
شناسه : 23835
تاریخ : ۳۰ دی ۱۳۹۴
ثمره ی شیرین همدلی و هم زبانی/کریم دوستی ثمره ی شیرین همدلی و هم زبانی/کریم دوستی

دی ماه همواره در تقویم جمهوری اسلامی روز مهمی بوده و هست. روزی که محمدرضاشاه پهلوی به خاطر اوج گیری انقلاب اسلامی و مردمی ایران به رهبری خردمندانه حضرت امام خمینی “ره” و نه بزرگ مردم ایران به تداوم حکومت پهلوی مجبور شد کشور را ترک کند

عکس مراسم خاکسپاری پدر اسماعیل دوستی در کوهدشت (40)اختصاصی «کانون سبحان»” به بهانه اجرای برجام و لغو تحریم های ظالمانه ” کریم دوستی٭/

٢۶ دی ماه همواره در تقویم جمهوری اسلامی روز مهمی بوده و هست. روزی که محمدرضاشاه پهلوی به خاطر اوج گیری انقلاب اسلامی و مردمی ایران به رهبری خردمندانه حضرت امام خمینی “ره” و نه بزرگ مردم ایران به تداوم حکومت پهلوی مجبور شد کشور را ترک کند و زمینه پیروزی شیرین ٢٢بهمن۵٧ را فراهم کند. حالا در آن روز بزرگ (روز رفتن شاه) پیروزی بزرگ و شیرین دیگری به نام روز رفتن تحریم ها رقم خورد تا برگ زرین دیگری به آن روز اضافه شود: ٢۶ دی ماه روز اجرای برجام و روز به ثمر نشستن صبر و مقاومت مردم شریف ایران و روز گشودن قفل ١٢ساله تحریم به دست با کفایت دولت تدبیر و امید و در رﺃس آن رئیس جمهوری مردمی و با برنامه و دیپلماتی قوی، کاردان و زیرک به نام محمد جواد ظریف… ٢۶ دی ماه روز خوشحالی و امیدواری شد. روز شکوفایی بذر امید در دل ملت و روز شکفتن گل لبخند بر لبان مردمی شد که با توکل بر خدا و یاری امام زمان و با همدلی و هم زبانی و با همراهی و هم صدایی در خرداد ٩٢صلح و گفتگو و تدبیر و عقلانیت را برگزیدند. برای رسیدن به این روز بزرگ و برای تحقق آرمان های اصیل ایرانی و اسلامی و آغاز یک دوران تازه که با شکستن کمر تحریم همراه شد و جهان در مقابل تدبیر ایرانی سر تعظیم فرود آورد٬ این افراد و شخصیت ها نقش ویژه ای داشتند:
١. دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری
شعار انتخاباتی دکتر روحانی برای ریاست جمهوری این بود که ” من آمده ام برای نجات اقتصاد ایران و تعامل سازنده با جهان ” این شعار کلیدی و بسیار مهم که مورد توجه و تایید مردم قرار گرفته بود حسن روحانی را به عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران انتخاب کرد. همراه با این شعار و داشتن برنامه های کارشناسی شده،تجربه و توان مدیریتی قوی و کارآمد، زیرکی و همدلی و همراهی اصلاح طلبان و اعتدال گرایان با او در انتخابات خرداد ٩٢حسن روحانی را مصمم کرد تا برنامه هسته ای ایران که مسیری ١٠ ساله را طی نموده بود و به سرانجام نرسیده بود را به فرجامی خوش برساند.

با روی کار آمدن دولت یازدهم رویکرد ایران در پیگیری پرونده ی هسته ای متحول شد و ایران با تفکری جدید و پویا و با اراده ی قوی برای حل این مشکل پای میز مذاکره نشست و البته دکتر روحانی بهترین گزینه را برای سرپرستی تیم مذاکره کننده هسته ای انتخاب کرد و محمدجواد ظریف کاردان و با تجربه را برای این مسولیت مهم برگزید. حضور دکتر روحانی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و سخنان تازه و همراه با منطق و عقلانیت ایشان که منجر به استقبال جامعه جهانی شد نشان داد که رئیس جمهور جدید و دولت یازدهم با انگیزه ی پایان دادن به این ماراتن هسته ای و توافق همه جانبه به میدان آمده است.
٢. محمد جواد ظریف
مذاکرات هسته ای پس از واگذاری مسئولیت پیگیری و انجام مذاکرات به دکتر ظریف و تیم او، به دلیل تجربه بالا و ارزشمند ایشان در وزارت خارجه و سازمان ملل در سمت سفیر و نماینده دائم٬ شناخت متقابل طرف مذاکره کننده و دکتر ظریف از همدیگر ،چهره خندان و گشاده وی ،استعداد بالای ایشان به عنوان دیپلماتی کارکشته٬ ادب و متانت٬ تسلط به زبان انگلیسی و قدرت چانه زنی و اراده پولادین وی که طرف مقابل را مجذوب رفتار خود کرده بود بهترین انتخاب برای این مسولیت بود و باعث شد مذاکرات شتاب بهتر و بیشتری به خود بگیرد و در همان صد روز اول نتایج بسیار خوبی به دست آید و بدبینی ریشه دار غرب به ایران و دیپلمات های کشورمان کاهش یابد.
٣. حمایت های مقام معظم رهبری از دولت و تیم مذاکره کننده
حمایت ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکره کننده که موجب پشت گرمی و انگیزه بیشتر و روحیه بالا و مصمم تیم هسته ای شد نیز از دلایل این موفقیت بزرگ بود. آنجا که رهبر عزیز انقلاب با سخنان و بیاناتی هوشمندانه مشوق و محرک دولت و تیم هسته ای می گشت.

گوشه ای از این بیانات:
-من به هئیت دیپلماسی ملت خوش بینم

– هیچ کس نباید تیم مذاکره کننده را سازش کار بداند
– اینها ماموران دولت جمهوری اسلامی و فرزندان انقلاب هستند
-بنده در حمایت از تیم مذاکره کننده اصرار دارم
-ما به تیم مذاکره کننده مان اعتماد داریم
-هئیت مذاکره کننده ی ما حقاً و انصافاً پرتلاش و جدی هستند و ایستادگی می کنند
۴. حمایت و همراهی مردم
مردمی که با هوش و درایت سیاسی بالا و با امید به تغییر و تحول و شکوفایی و توسعه کشور دکتر روحانی را انتخاب کرده بودند گام به گام مذاکرات هسته ای را دنبال می کردند و در کوچه و بازار و در شهر و روستا و در همه جا موج پیشرفت و حرکت رو به جلوی تیم هسته ای را مشاهده می کردند و با خوشحالی و شادمانی از آنها حمایت می کردند و با جشن های خیابانی و میدانی و در مساجد و مدارس این پیروزی را گرامی می داشتند و تایید می کردند و این دلگرمی ها و استقبال ها و حمایت ها موفقیت را حتمی کرد.
علاوه بر موارد بالا باید به نقش حساس و موثر مجلس شورای اسلامی و اکثریت نمایندگان آن و به ویژه علی لاریجانی رئیس مجلس در جریان توافق ژنو و وین و تائید برجام نیز اشاره کرد. همچنین تلاش و مجاهدت دانشمندان هسته ای و صبر و مجاهدت و همراهی خانواده های شهدای هسته ای با دولت و تیم مذاکره کننده را هم باید نام برد تا شیرینی این همدلی و هم زبانی را در سالی به همین نام به خاطر بسپاریم.
با آرزوی سلامتی و سربلندی برای ایران و ایرانی

٭ معلم نمونه کشوری و فعال فرهنگی