گروه : سیاسی
ساعت : ۱۰:۵۶
شناسه : 24334
تاریخ : ۰۸ بهمن ۱۳۹۴
اسامی افراد تایید صلاحیت شده خبرگان رهبری در استان های کشور+عکس اسامی افراد تایید صلاحیت شده خبرگان رهبری در استان های کشور+عکس

این دوره از انتخابات خبرگان هم به لحاظ تعداد ثبت‌نامی‌ها توانست رکوردی را به نام خود ثبت کند و هم به لحاظ چهره‌هایی که حاضر شدند و رد یا تأیید شدند، در نوع خود درخور توجه بود.

به گزارش «کانون سبحان»؛ این دوره از انتخابات خبرگان هم به لحاظ تعداد ثبت‌نامی‌ها توانست رکوردی را به نام خود ثبت کند و هم به لحاظ چهره‌هایی که حاضر شدند و رد یا تأیید شدند، در نوع خود درخورتوجه بود. حوزه تهران ١٦ کرسی در مجلس خبرگان دارد که برای آن ١٦٩ نفر ثبت‌نام کرده بودند. صلاحیت ١٠٥ نفر از آنها احراز نشد و ٢٨ نفر هم انصراف دادند.

*** آنچه در ادامه می‌آید، آماری از حضور چهره‌های سرشناس و تأیید صلاحیت شده در انتخابات خبرگان پنجم است که تا کنون در رسانه‌ها منتشر شده است.

تهران

در میان اسامی تأیید صلاحیت شده در تهران، اسامی کسانی مثل آیت‌الله محمد یزدی، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، آیت‌الله احمد جنتی، آیت‌الله ابراهیم امینی، آیت‌الله باقری کنی، حجت‌الاسلام بطحایی، آیت‌الله تسخیری، محمدصادق حائری، آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی،  محسن اسماعیلی عضو حقوق‌دان شورای نگهبان، حمید حوالی شهریاری معاون رئیس قوه قضائیه، مهدی هادوی‌مقدم و سیدابوالفضل میرمحمدی دیده می‌شود.

آشنایی با همه چهره‌هایی که راهی «مجلس خبرگان» شدند +تصاویر /// در حال تکمیلمحمد یزدی
آیت‌الله محمد یزدی رئیس فعلی خبرگان است که سابقه عضویت در ادوار چهارگانه خبرگان را دارد. محمد یزدی در اواخر همین دوره یعنی دوره چهارم و در اجلاسیه هفدهم بعد از مرگ آیت‌الله مهدوی‌کنی، برای ریاست با هاشمی رفسنجانی به رقابت پرداخت و توانست پیروز میدان شود. این یکی از رقابتی‌ترین انتخابات درونی خبرگان بود که برای آن آیت‌الله محمد مؤمن هم نامزد شده بود و قرار بود که هاشمی شاهرودی هم نامزد شود که البته انصراف داد.

آشنایی با همه چهره‌هایی که راهی «مجلس خبرگان» شدند +تصاویر /// در حال تکمیلاکبر هاشمی رفسنجانی
آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت است که سابقه عضویت در ادوار چهارگانه خبرگان را در کارنامه خود دارد. هاشمی علاوه بر این در سال ٨٦ و در پی فوت آیت‌الله مشکینی، رئیس سنتی خبرگان توانست در رقابت با آیت‌الله احمد جنتی بر کرسی ریاست تکیه بزند. با آمدن آیت‌الله مهدوی کنی به صحن خبرگان در سال ٨٩ اما، هاشمی از رقابت با آن مرحوم انصراف داد. حالا هاشمی برای بار پنجم از حوزه تهران اعلام نامزدی کرده و صلاحیتش تأیید هم شده است.

آشنایی با همه چهره‌هایی که راهی «مجلس خبرگان» شدند +تصاویر /// در حال تکمیلحسن روحانی
حجت‌الاسلام حسن روحانی که هم اکنون در قامت رئیس‌جمهوری ظاهر شده است، در انتخابات میان‌دوره‌ای دوره سوم خبرگان، از حوزه سمنان وارد خبرگان شد. او در خبرگان چهارم هم از حوزه تهران وارد خبرگان شده است.

آشنایی با همه چهره‌هایی که راهی «مجلس خبرگان» شدند +تصاویر /// در حال تکمیلمحمدتقی مصباح یزدی
مصباح یزدی هم از جمله نمایندگان ادوار چهارگانه مجلس خبرگان است که برای دور پنجم از تهران اعلام آمادگی کرده است.

آیت الله مصباح یزدی از جمله شخصیت هایی بود که در سالهای موسوم به دوران اصلاحات، حجم وسیعی از جوسازی ها برای تخریب شخصیت وی صورت گرفت.

آیت الله مصباح در دوران اصلاحات در نقطه مرکزی حملات رسانه ای  بدنه اصلاح طلبان بود. جالب اینکه در اکثر این مقالات، گزارش ها و مصاحبه ها دلیلی بر این مدعاهای توهین آمیز ذکر نمی شد. با مطالعه تمامی این مطالب به خوبی روشن می شود که کثرت استعمال و تکرار ادعا موثرترین روش آنان برای تأثیر اتهام در اذهان عمومی بوده است.

در دوران اصلاحات از جمله اهانت هایی که به طور مداوم نسبت به آیت الله مصباح یزدی روا داشته شد، معرفی ایشان به عنوان “تئوریسین خشونت” بود.

آشنایی با همه چهره‌هایی که راهی «مجلس خبرگان» شدند +تصاویر /// در حال تکمیلمحمد محمدی‌ری‌شهری
ری‌شهری، اولین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی بعد از تأسیس وزارت اطلاعات است. از سمت‌های مهم ری‌شهری قبل از وزارت اطلاعات، ریاست دادگاه انقلاب ارتش و حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب اسلامی بود. از مهم‌ترین پرونده‌های ری‌شهری می‌توان به ماجرای کودتای نوژه و کشف آن اشاره کرد. ری‌شهری هم اکنون تولیت آستان شاه عبدالعظیم را برعهده دارد. ری‌شهری در سال ٨٨ از سمت خود کناره‌گیری کرد. او گفته بود که قبلا هم این پیشنهاد را ارائه کرده، اما با موافقت مقام معظم رهبری مواجه نشده است. او ٢٠ سال در این جایگاه حضور داشت.

آشنایی با همه چهره‌هایی که راهی «مجلس خبرگان» شدند +تصاویر /// در حال تکمیلمحمود علوی
محمود علوی وزیر اطلاعات دولت روحانی است که از دوره چهارم از تهران در عضویت این مجلس است. علوی در انتخابات نهم مجلس و نیز میان‌دوره‌ای همان مجلس نامزد انتخابات شده بود که از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

چهره‌هایی که برای «مجلس خبرگان» تأیید صلاحیت شدند + آمار استان‌ها و تصاویرباقری‌کنی
آیت‌الله محمدباقر باقری‌کنی برادر مرحوم آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی است. او قائم‌مقامی سرپرست کميته‌های انقلاب اسلامی و معاونت وزير کشور در زمان وزارت کشور برادرش آيت‌الله مهدوی‌کنی بود. او در دور اول و دوم و چهارم خبرگان رهبری از حوزه تهران در این مجلس حضور داشته است.

باقری‌کنی، از ابتدای تأسيس دانشگاه امام صادق تا کنون به عنوان عضو هيأت علمی و قائم‌مقام دانشگاه مشغول به فعاليت است. پسر او علی باقری معاون سعید جلیلی در زمان دبیری او بر شورای عالی امنیت ملی بود.

  خراسان رضوی

آشنایی با همه چهره‌هایی که راهی «مجلس خبرگان» شدند +تصاویر /// در حال تکمیلآیت الله علم‌الهدی
سهم خراسان رضوی از صندلی‌های قرمزرنگ خبرگان شش کرسی است. اما از این حوزه ٤٧ نفر برای این دوره از خبرگان ثبت‌نام کردند که ٢٨ نفر رد شدند. هفت نفر انصراف داده و صلاحیت ١٢ نفر هم تأیید شده است که این ١٢ نفر عبارت‌اند از سیداحمد علم‌الهدی، احمد حسینی، سیدمجتبی حسینی، محمدمهدی سعیدی‌گلپایگانی، حسن عالمی، محمد عباسی‌آهویی، هادی عباسی‌آهویی، محمدهادی عبده‌خدایی،  علی قربانی، سیدمحمود مدنی‌بجستانی، علی محمدی و سیدمحمد هاشمی شاهرودی. سید احمد علم‌الهدی امام‌جمعه مشهد از جمله شاخص‌ترین چهره‌ها از میان این ١٢ نفر بشمار می رود. پدرش “آیت الله حاج سید علی علم الهدی” از مجتهدین برجستهٔ دهه‌های 20 تا اوایل 50 شمسی در دیار خراسان بود که آوازهٔ وی در فقه و اخلاق در سرتاسر سرزمین‌های شرقی ایران پیچیده بود و در سال 1352 درگذشت.

آیت الله علم الهدی، تحصیلات حوزوی را در حوزه علمیه مشهد آغاز کرد و توانست با بهره‌گیری از محضر اساتید برجسته حوزه به درجهٔ اجتهاد برسد. وی از جمله شخصیت‌های سیاسی به شمار می‌رود که با قرار گرفتن در سنگر نماز جمعه مشهد به واکنش به مسایل روز پرداخته است.

در جریان حوادث بعد از انتخابات سال 1388، وی از جمله شخصیت‌های بود که در خنثی سازی فتنه نقش اساسی داشت. عضویت در جامعه روحانیت مبارز از همان ابتدای سال‌های پیروزی انقلاب، تأسیس دانشگاه امام صادق(ع) و عضویت در مجلس خبرگان رهبری به نمایندگی از مردم خراسان رضوی از جمله مهمترین مسئولیت‌های سیاسی وی می‌باشد.

آشنایی با همه چهره‌هایی که راهی «مجلس خبرگان» شدند +تصاویر /// در حال تکمیلهاشمی شاهرودی
سیدمحمود هاشمی شاهرودی رئیس سابق قوه قضائیه از دیگر چهره‌های شاخصی است که از این حوزه انتخابیه برای خبرگان پنجم اعلام حضور کرده است. هاشمی شاهرودی در سال‌های ٧٨ تا ٨٨ ریاست بر قوه قضائیه را عهده‌دار بود. سید محمود هاشمی شاهرودی در سال ١٣٧٢ از پدر و مادري ايراني در کربلا متولد شده است. آیت‌الله شاهرودی از سال ١٣٧٣ تا قبل از انتصاب به سمت ریاست قوه قضائیه، از فقهای شورای نگهبان بود.
بعد از پایان دوره ١٠ ساله خود در سمت ریاست قوه قضائیه، با حکم مقام معظم رهبری، به عضویت شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت درآمد. او از نمایندگان فعلی مجلس خبرگان است که به‌تازگی به نایب‌رئیسی این مجلس رسید.

آشنایی با همه چهره‌هایی که راهی «مجلس خبرگان» شدند +تصاویر /// در حال تکمیلسیدمحمد سعیدی
آیت‌الله سیدمحمد سعیدی دیگر چهره شاخص نامزد از شهر مشهد است. او نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه شهر قم است.
آيت الله سيد محمد سعيدي در سال 1330 در شهرمقدس قم در خانواده اي از دودمان عالمان ديني متولد شد. والد ايشان شهيد آيت الله سعيدي خود متولد مشهد مقدس بود و تحصيلات ابتدائي خويش را نيز در آنجا شروع و پس از ازدواج و رحلت مرحوم پدرش به شهر مقدس قم هجرت كرده بودند تا از محضر اساتيدي چون آيت الله العظمي بروجردي و حضرت امام خميني (قدس ره) استفاده بنمايند . (منبع: فارس)

  خوزستان

از استان خوزستان هم ٢٤نفر برای خبرگان ثبت‌نام کرده‌‌اند برای شش کرسی. از چهر‌های شاخص ثبت‌نام‌کننده در این استان می‌توان به عباس کعبی اشاره کرد. از این تعداد هفت نفر تأیید، شش نفر انصراف و یازده نفر رد شده‌اند. اسامی تأییدی‌ها، محمدعلی موسوی‌جزایری، سیدعلی شفیعی، عباس کعبی، محسن حیدری آ کثیر، عبدالکریم فرحانی، علی فلاحیان و محمدحسین احمدی هستند.

آشنایی با همه چهره‌هایی که راهی «مجلس خبرگان» شدند +تصاویر /// در حال تکمیلعباس کعبی
او از نمایندگان فعلی این استان در خبرگان چهارم هم محسوب می‌شود. کعبی به سبب نوع اظهارات و مواضعش در مباحث سیاسی، چهره شناخته‌‌شده‌ای است. او از منتقدان هاشمی رفسنجانی است. کعبی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. او همچنین در سوابق خود علاوه بر حضور در مناطق جنگی، سابقه حضور در لبنان و فعالیت و همکاری برای تأسیس حزب‌الله لبنان را هم دارد. او برای کادرهاي و پرسنل حزب‌الله دروس عقیدتی، سیاسی به‌ویژه درزمینه ولایت فقیه برگزار کرده است و از روحانیون فعال محسوب می شود.

آشنایی با همه چهره‌هایی که راهی «مجلس خبرگان» شدند +تصاویر /// در حال تکمیلعلی فلاحیان
اما دیگر چهره شاخص این استان، علی فلاحیان، وزیر اطلاعات دولت هاشمی رفسنجانی و از نمایندگان فعلی این استان در خبرگان چهارم است. فلاحیان بعد از ری‌شهری، مسئولیت وزارت اطلاعات را در دوره دوم هاشمی به عهده گرفت.

آشنایی با همه چهره‌هایی که راهی «مجلس خبرگان» شدند +تصاویر /// در حال تکمیلموسوي‌جزايري
سیدمحمدعلی موسوی‌جزایری که از اعضای فعلی خبرگان از این استان است هم در این انتخابات ثبت‌نام کرده است. محسن حیدری آل‌کثیر دیگر امام‌جمعه موقت اهواز و از اعضای فعلی خبرگان و نیز سیدعلی شفیعی از اعضای فعلی خبرگان هم در این انتخابات ثبت‌نام کردند. (منبع: فارس)

  اصفهان

در رتبه بعدی استان اصفهان با پنج نماینده در خبرگان رهبری قرار دارد. ٦١ نفر از این استان برای خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند. آیت‌الله محمدعلی مقدس، امام‌جمعه سابق اصفهان، در زمره ثبت‌نام‌کنندگان این دوره خبرگان است. ابوالحسن مهدوی و عبدالمحمود عبداللهی از نمایندگان فعلی اصفهان در خبرگان هم ثبت‌نام کرده‌اند.صلاحیت ٣٨ نفر از نامزدان در این استان احراز نشد و ٧ نفر نیز در این مدت انصراف داده اند. صلاحیت ١٦ نفر در اصفهان احراز شد.

آشنایی با همه چهره‌هایی که راهی «مجلس خبرگان» شدند +تصاویر /// در حال تکمیلمحمدتقی رهبر
اما از چهره‌های شاخص این شهر، می‌توان به حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، نماینده سابق مجلس و نیز امام‌جمعه سابق اصفهان اشاره کرد. رهبر بارها در نقد وضعیت حجاب زنان در دوره‌های مختلف به‌ویژه در دوره هفتم و هشتم که نماینده مجلس بود، اظهارنظر کرده است.
محمدتقی رهبر از جمله افرادی بود که از او برای حضور در آزمون اجتهادی دعوت به عمل آمده بود؛ اما او از حضور خودداري كرد.

آشنایی با همه چهره‌هایی که راهی «مجلس خبرگان» شدند +تصاویر /// در حال تکمیلمرتضی مقتدایی
اما از دیگر چهره‌های شناخته‌شده، آیت‌الله مرتضی مقتدایی است که نماینده فعلی دوره چهارم خبرگان است، اخیرا نام او در کنار علی لاریجانی، علی‌اکبر ولایتی و ناطق‌نوری به عنوان گروه چهار نفره اصولگرایان دیده شد. مقتدایی که سابقه ریاست بر دیوان عالی کشور و دادستانی کل را هم بر عهده دارد، از اعضای ارشد جامعه مدرسین و مدیر شورای عالی حوزه علمیه قم است که اخیرا از نامزدی سیدحسن خمینی در خبرگان هم حمایت کرده بود.

آشنایی با همه چهره‌هایی که راهی «مجلس خبرگان» شدند +تصاویر /// در حال تکمیلنمازی
عبدالنبی نمازی درحال‌حاضر امام‌جمعه شهر کاشان است. او که سابقه حضور به عنوان دادستان کل کشور را در کارنامه خود دارد، هم اکنون نماینده تهران در مجلس فعلی خبرگان است؛ بااین‌حال این بار از استان اصفهان نامزد شده است. فرزند او یعنی حسن نمازی جوان‌ترین عضو خبرگان دوره چهارم است که از حوزه انتخابیه آذربایجان غربی وارد این مجلس شده است. بااین‌حال درخواست استعفای او از خبرگان در اجلاسیه هفدهم این مجلس از خبرسازترین مباحث خبرگان فعلی بود. اگرچه این درخواست مورد قبول واقع نمی‌شود. سیدیوسف طباطبایی‌نژاد، امام‌جمعه اصفهان و نماینده ولی‌فقیه و نماینده فعلی اصفهان در خبرگان دوره چهارم نیز در این دوره از انتخابات ثبت‌نام کردند. (منبع: فارس)

قم

از حوزه قم ٢٠نفر ثبت‌نام کردند. سیدمحمد سجادی از حوزه انتخابیه قم برای این دوره از خبرگان ثبت‌نام کرده است. همچنین آیت‌الله محمد مؤمن از فقهای فعلی شورای نگهبان و نیز از اعضای فعلی خبرگان رهبری هم دوباره از این حوزه ثبت‌نام کرده است. آیت‌الله مؤمن از جمله فقهایی است که از اواسط دوره اول شورای نگهبان تا به امروز در این شورا عضویت داشته است.

آشنایی با همه چهره‌هایی که نامزد «مجلس خبرگان» شدند + تفکیک استان‌ها +تصاویرآیت الله محمد مومن
آیت الله محمد دانش زاده قمی مشهور به محمد مؤمن، از مجتهدین بنام و معاصر است که از اواسط دوره اول شورای نگهبان یعنی از سال ۱۳۶۲ با حکم حضرت امام خمینی(ره) به عضویت فقهای شورای نگهبان منصوب شد و تاکنون عضو این شورا می باشد.

در سال 1362 آیت الله مؤمن از شورای عالی قضایی بیرون آمده و از طرف حضرت امام(ره) به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان انتخاب شد؛ در سال سوم، با قرعه کشی انجام گرفته در شورای نگهبان سه تن از فقها از شورای نگهبان خارج شدند؛ این افراد عبارت بودند از آیت الله رضوانی، آیت الله مهدوی کنی و “آیت الله ربانی املشی” و به جای آنان سه نفر دیگر یعنی “آیت الله محمدی گیلانی” و آیت الله امامی کاشانی از سوی امام(ره) در نیمه دوم دوره (یعنی از سال چهارم) انتخاب شدند. آیت الله مؤمن از ابتدای تشکیل شورای نگهبان به عضویت این نهاد درآمده است.

آذربایجان‌شرقی

آشنایی با چهره‌هایی که برای «مجلس خبرگان» تأیید صلاحیت شدند + آمار استان‌ها و تصاویراین استان هم پنج نماینده در مجلس خبرگان دارد. اما در این انتخابات ٤٦ نفر ثبت‌نام کرده‌اند. آیت‌الله محسن مجتهدشبستری، آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی، آیت‌الله محمد فیضی، آیت‌الله سیدمحمدواعظ موسوی و آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی هم اکنون عضو مجلس خبرگان رهبری هستند.
مجتهد شبستری از جمله اعضای مجلس خبرگان است که به همراه آیت‌الله موحدی‌کرمانی و حسینی بوشهری به نمایندگی از اعضای مجلس خبرگان با حسن روحانی قبل از آن که کابینه را تحویل بگیرد، دیدار کرده و انتخاب او را تبریک گفتند. شش نفر تأیید صلاحیت شده‌‌اند که از میان آنها می‌توان صلاحیت مجتهد شبستری و هاشم‌زاده‌هریسی اشاره کرد. همچنین ١٥ نفر هم انصراف و ٢٥ نفر هم رد صلاحیت شده‌اند. (منبع: روزنامه شرق)

فارس

آشنایی با چهره‌هایی که برای «مجلس خبرگان» تأیید صلاحیت شدند + آمار استان‌ها و تصاویرسهم استان فارس هم پنج کرسی در خبرگان است. از این حوزه ٢٩ نفر ثبت‌نام کرده‌اند. آیت‌الله علی‌محمد دستغیب از جمله ثبت نام کنندگان بود. برادر دیگر دستغیب، یعنی سیدعلی‌اصغر دستغیب که تولیت آستان شاهچراغ را برعهده دارد، هم از این استان کاندیدا شده است. او هم نماینده فعلی شیراز در خبرگان است. از این دو برادر، تنها صلاحیت علی‌اصغر دستغیب تأیید شده است. همچنین از این تعداد هشت نفر تأیید، ١٥ نفر رد و شش نفر انصراف داده‌اند. (منبع: ایرنا)

گیلان

سهم گیلان از خبرگان دارای چهار کرسی است.٣٠ نفر برای خبرگان در این انتخابات ثبت‌نام کرده بودند. سید محمدصادق علم‌الهدی برادرزاده امام‌جمعه مشهد از این حوزه اعلام نامزدی کرده است. او گفته است که هر دوی ما (آیت الله علم الهدی) اشتراک‌هایی داریم و آن اینکه خواهان جامعه دینی و خواهان صلاح و خیر مردم هستیم، اما در روش‌ها ممکن است بتوان بنده را نسبت به ایشان متفاوت ارزیابی کرد. زین‌العابدین قربانی و رضا رمضانی از اعضای فعلی خبرگان هم در این انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند. شش نفر از این حوزه تأیید صلاحیت شده‌‌اند که تا به حال صلاحیت رمضانی، قربانی و تسخیری تأیید شده است. (منبع: روزنامه شرق)

مازندران

آشنایی با چهره‌هایی که برای «مجلس خبرگان» تأیید صلاحیت شدند + آمار استان‌ها و تصاویراین استان هم چهار نماینده در مجلس دارد. اما ٢٩ نفر از این حوزه برای خبرگان اعلام آمادگی کرده بودند. سرشناس‌ترین چهره ثبت‌نامی از گیلان آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه است. او یکی از برادران خاندان آیت‌الله هاشم آملی است که قبل از رسیدن به منصب ریاست بر قوه قضائیه، از فقهای شورای نگهبان بود. علی معلمی از نمایندگان فعلی مجلس خبرگان و نورالله طبرسی امام‌جمعه ساری و نماینده ولی فقیه در این شهر هم در این دوره از انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند.

آشنایی با چهره‌هایی که برای «مجلس خبرگان» تأیید صلاحیت شدند + آمار استان‌ها و تصاویراز این حوزه صلاحیت هشت نفر تأیید شده و هفت نفر انصراف داده‌اند و اجتهاد ۱۴ داوطلب نیز احراز نشده است. اسامی تأییدی‌ها به این شرح است،: آیت‌الله معلمی، طبرسی، صادق لاریجانی، پیش‌نمازی، توکل، سیفی‌مازندرانی و گلی شیرزاد. (منبع: سایت خزرخبر)

آذربایجان غربی

آذربایجان غربی دارای سه نماینده در خبرگان رهبری است. از این حوزه ٣٤ نفر براي خبرگان ثبت‌نام کرده بودند. در بین آنها، چهار نماینده اهل سنت یعنی ماموستا عبدالرحمان خلیفه‌زاده، امام‌جمعه بوکان و نیز ماموستا ابوبکر سلیمانی، مسئول واحد فرهنگی زندان سردشت، ماموستا امیر خالدی، امام‌جمعه روستای جلدیان و ماموستا قادر کردی امام‌جمعه نالوس اشنویه ثبت‌نام کرده بودند.

آشنایی با چهره‌هایی که برای «مجلس خبرگان» تأیید صلاحیت شدند + آمار استان‌ها و تصاویرهمچنین آیت‌الله عسگر دیرباز نماینده فعلی این استان دوباره برای رقابت‌های دور پنجم ثبت‌نام کرده است.همچنین آیت‌الله محسن موسوی تبریزی از اعضای مجمع محققین و مدرسین هم که نماینده دوره اول خبرگان بود، دوباره در این انتخابات ثبت‌نام کردند.

جمعی از ائمه جمعه این استان هم در زمره ثبت‌نام‌کنندگان بودند. سیدمحمد موسوی، امام‌جمعه سلماس، سیدمهدی قریشی، امام‌جمعه ارومیه و حجت‌الاسلام صفر یوسف‌زاده، امام‌جمعه چالدران ازجمله ثبت‌نام‌کننده‌ها هستند. از این تعداد آیت‌الله علی‌اکبر قریشی، عسگر دیرباز، آیت الله عباس شاه رفعتی، سه نفری هستند که صلاحیت آنها تأیید شده است.

کرمان

آشنایی با چهره‌هایی که برای «مجلس خبرگان» تأیید صلاحیت شدند + آمار استان‌ها و تصاویرسهم کرمان از کرسی‌های خبرگان هم سه صندلی است. از این استان ٢١ نفر برای خبرگان ثبت‌نام کرده بودند. در رأس آنها سیداحمد خاتمی، امام‌جمعه موقت تهران و نماینده فعلی کرمان در خبرگان چهارم است. او از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه و ازجمله منتقدان سیاست‌های هاشمی‌رفسنجانی است.

به گفته خود آیت الله خاتمی، او موضع‌ سیاسی‌ خود را “موضع‌ ولایت‌ فقیه‌” قرار داده‌ است‌ و تا زمانی‌ كه‌ امام‌ راحل‌ در قید حیات‌ بودند همراهی‌ با آن‌ امام‌ بزرگوار و اینك‌ همراهی‌ با مقام‌ معظم‌ رهبری‌ وجهه‌ همت‌ اوست‌.

سید احمد خاتمی در كنار كار فرهنگی‌ در عرصه‌هایی‌ كه‌ نیاز بوده‌ است‌ موضع‌گیری‌های‌ مناسب‌ سیاسی‌ داشته‌ كه‌ در روزنامه‌ و جرائد كشور منعكس‌ شده‌ است‌. او بارها سابقه حضور جبهه های جنگ در دوران ‌8 سال‌ دفاع‌ مقدس‌ را نیز در کارنامه خود دارد.

محمدجواد حجتی‌کرمانی، از دیگر چهره‌های ثبت‌نامي در کرمان بود. علی پورمحمدی برادر مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری دولت روحانی هم از حوزه کرمان کاندیدا شده بود. محمد بهرامی‌خوشکار، نماینده فعلی کرمان، هم دوباره از این حوزه ثبت‌نام کرده است. در کرمان از این تعدا ثبت‌نامی صلاحیت پنج نفر تأیید شده است. (منبع: ایرنا)

حوزه‌های دونماینده‌ای

استان‌های قزوین، سیستان‌وبلوچستان، البرز، گلستان، اردبیل، کردستان، مرکزی، همدان، کرمانشاه و لرستان هر کدام دو نماینده در مجلس خبرگان دارند.

آشنایی با چهره‌هایی که برای «مجلس خبرگان» تأیید صلاحیت شدند + آمار استان‌ها و تصاویرگلستان: در استان گلستان ١٦ نفر برای رقابت‌های خبرگان اعلام آمادگی کردند. از میان آنها می‌توان به آیت‌الله سید کاظم نورمفیدی اشاره کرد. نورمفیدی از نمایندگان فعلی خبرگان از حوزه گلستان است. او هم‌‌اکنون امام‌جمعه گرگان و نماینده ولی فقیه در استان گلستان است که روابط نزدیکی هم با بیت امام دارد. عبدالهادی حسینی‌شاهرودی نماینده فعلی خبرگان هم از استان گلستان نامزد شده است. از این تعدا چهار نفر تأیید صلاحیت شده‌اند، شش  نفر رد و شش نفر هم انصراف داده‌اند. (منبع: گلستان ما)

همدان: از حوزه همدان ١٣ نفر برای خبرگان اعلام آمادگی کرده‌‌اند که چهره سرشناس آن آشنایی با چهره‌هایی که برای «مجلس خبرگان» تأیید صلاحیت شدند + آمار استان‌ها و تصاویرعلی رازینی است. رازینی، معاون حقوقی و توسعه قضائی قوه قضائیه و رئیس سابق دادگاه ویژه روحانیت است. همچنین غیاث‌الدین طه‌محمدی، عضو فعلی خبرگان و محمد محمدی قاآنی، نماینده ولی فقیه هم از این حوزه ثبت‌نام کرده‌اند. از این تعداد سه نفر یعنی رازینی، طه‌محمدی و موسوی‌اصفهانی صلاحیتشان تأیید شده است.

مرکزی: از استان مرکزی ١٦ نفر ثبت‌نام کرده‌اند. سیدعلی حسینی، امام‌جمعه خمین و احمد مؤمن فرزند آیت‌الله مؤمن که از اعضای مجلس خبرگان و نیز اعضای فقهای شورای نگهبان است، هم اعلام آمادگی کرده‌اند. احمد محسنی‌گرگانی، امام‌جمعه سابق اراک بوده و ریاست شعبه نهم دیوان‌عالی کشور را هم بر عهده داشته است. او در دوره سوم خبرگان هم عضو این مجلس بوده است. از این تعدا پنج نفر تأیید، سه نفر انصراف و هشت نفر هم رد صلاحیت شده‌اند.

آشنایی با چهره‌هایی که برای «مجلس خبرگان» تأیید صلاحیت شدند + آمار استان‌ها و تصاویرکرمانشاه:٢١ نفر از استان کرمانشاه برای خبرگان ثبت‌نام کرده بودند؛ ازجمله چهره‌های سرشناس آن می‌توان به هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه، اشاره کرد. همچنین حسن ممدوحی از نمایندگان فعلی خبرگان از این استان هم مجددا اعلام نامزدی کرده است. ازسوی‌دیگر محمد اشرفی‌اصفهانی که سابقه نمایندگی مجلس شوراس اسلامی از این حوزه انتخابیه را داشته براي خبرگان از كرمانشاه ثبت‌نام كرده بود. از این تعداد چهار نفر تأیید، ١٣ نفر رد و چهار نفر انصراف داده‌اند. نریمانی، عراقی، مستشاری و ممدوحی تأیید صلاحیت شده‌اند.

قزوین: از استان قزوین هم ١٣ نفر برای انتخابات ثبت‌نام کرده بودند. از این حوزه 3 نفر تأیید صلاحیت شده‌اند. (منبع: ایرنا)

سیستان‌وبلوچستان: از سیستان‌وبلوچستان هم ٢٣ نفر برای خبرگان ثبت‌نام کرده بودند. از این تعداد، سه نفر تأیید صلاحیت شده و ١٧ نفر رد و سه نفر هم انصراف داده‌اند. (منبع: ایرنا)

البرز: از حوزه انتخابیه البرز ٢٤ نفر در این دوره ثبت‌نام کردند. شاخص‌ترین چهره ثبت‌نام کننده از استان البرز مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری دولت روحانی بود كه صلاحيتش رد شد. پورمحمدی سابقه حضور به عنوان وزیر کشور در دولت نهم و نیز رئیس سازمان بازرسی کل کشور را هم دارد.

آشنایی با چهره‌هایی که برای «مجلس خبرگان» تأیید صلاحیت شدند + آمار استان‌ها و تصاویرمحسن کازرونی، عضو فعلی خبرگان از البرز هم مجددا برای این دوره ثبت‌نام کرده است.
آشنایی با چهره‌هایی که برای «مجلس خبرگان» تأیید صلاحیت شدند + آمار استان‌ها و تصاویرعلی‌اکبر ایمانی، امام‌جمعه فردیس و نیز محمدمهدی حسینی‌همدانی، امام‌جمعه کرج هم در این دوره ثبت‌نام کرده‌اند. از این میان شش نفر تأیید صلاحیت شده‌‌اند که اسامی آنها عبارت است از محسن کازرونی، آیت‌الله مهدی میرباقری، حسین تاج‌آبادی و آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی و علی رحمانی‌فرد و صادق رزاقی. اما در میان ردی‌ها نام حجت‌الاسلام حسینی‌همدانی امام‌جمعه کرج و پورمحمدی وزیر دادگستری به چشم می‌خورد.

اردبیل: از حوزه اردبیل هم هشت نفر در این دوره ثبت‌نام کردند که از میان آنها می‌توان به سید حسن عاملی، عضو فعلی مجلس خبرگان و نیز سیدابراهیم سیدحاتمی نماینده‌های دور سوم و چهارم مجلس خبرگان اشاره کرد. از این میان دو نفر تأیید، یک نفر انصراف و پنج نفر هم رد صلاحیت شده‌اند.(منبع: فارس)

لرستان: ١٩ نفر از لرستان برای انتخابات دور پنجم خبرگان ثبت‌نام کردند. از چهره‌های شاخص آنها می‌توان به سیدمحمدنقی شاهرخی، عضو فعلی مجلس خبرگان اشاره کرد. همچنین سیدمجتبی طاهری خرم‌آبادی فرزند سیدحسن طاهری‌خرم‌آبادی، از اعضای دوره چهارم خبرگان رهبری بود که در سال ٩٢ درگذشته است، در این دوره ثبت‌نام کرده است. از این تعداد سه نفر صلاحیشان تأیید شده است که مبلغی و مردابیگی از جمله تأییدی‌ها هستند.(منبع: لرستان خبر)

کردستان: از کردستان ٢٣ نفر برای خبرگان پنجم ثبت‌نام کرده‌اند. از میان این تعداد می‌توان به ماموستا عبدالرحمان خدایی، نماینده فعلی خبرگان، ماموستا مصطفی شیرزادی، امام‌جمعه مریوان، ماموستا سیداحمد سجادی، امام‌جمعه سروآباد، ماموستا اقبال بهمنی، امام‌جمعه موچش اشاره کرد. از این میان چهار نفر تأیید صلاحیت شده‌اند و چهار نفر هم انصراف داده‌‌اند و ١٥ نفر هم رد صلاحیت شده‌اند.(منبع: ایرنا)

  حوزه‌های تک‌نماینده

بوشهر، قم، ایلام، کهگیلویه‌وبویراحمد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، یزد، زنجان، هرمزگان و چهارمحال‌وبختیاری هر کدام یک نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارند.

ایلام: از حوزه ایلام هم ١٤ نفر برای خبرگان ثبت‌نام کرده‌‌اند که در میان آنها جمعی از استادان حوزه علمیه به چشم می‌خورند. از این تعداد دو نفر تأیید صلاحیت شده‌اند.(منبع: فارس)

آشنایی با چهره‌هایی که برای «مجلس خبرگان» تأیید صلاحیت شدند + آمار استان‌ها و تصاویرزنجان: از حوزه انتخابیه زنجان هم در این دوره ١٨ نفر ثبت‌نام کرده‌‌اند که از بین آنها می‌توان محمدتقی واعظی، علی خاتمی، امام‌جمعه زنجان و نیز سیدجعفر شبیری‌زنجانی نام برد. از این حوزه هم صلاحیت سه نفر تأیید شده است.(منبع: فارس)

خراسان شمالی: از این حوزه هم ١٠ نفر برای خبرگان ثبت‌نام کردند. به غیر از تعدادی از استادان حوزه‌های علمیه، حبیب مهمان‌نواز از نمایندگان دوره سوم و چهارم خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده است.

آشنایی با چهره‌هایی که برای «مجلس خبرگان» تأیید صلاحیت شدند + آمار استان‌ها و تصاویربوشهر: از بوشهر هم پنج نفر برای خبرگان ثبت‌نام کرده‌‌اند که تنها چهره سرشناس آن، سید هاشم حسینی بوشهری عضو فعلی خبرگان است که قبلا رئیس هیأت مدیره مركز جهانى علوم اسلامى و مدیر حوزه‏ علمیه قم بوده است. از این میان یک نفر تأیید صلاحیت شده که همان هاشم حسینی بوشهری است.

آشنایی با چهره‌هایی که برای «مجلس خبرگان» تأیید صلاحیت شدند + آمار استان‌ها و تصاویرچهارمحال و بختیاری: از این حوزه هم ١٦ نفر برای خبرگان ثبت‌نام کرده‌‌اند که در میان آنها، علیرضا اسلامیان نماینده فعلی مجلس خبرگان دوباره ثبت‌نام کرده است. در این حوزه دونفر تایید صلاحیت شده‌اند. (منبع: ایرنا)

آشنایی با چهره‌هایی که برای «مجلس خبرگان» تأیید صلاحیت شدند + آمار استان‌ها و تصاویرخراسان جنوبی: از این حوزه هم هفت نفر ثبت‌نام کرده‌‌اند که سرشناس‌ترین آنها، سید ابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور، علی رضایی، امام‌جمعه بیرجند، علی موسوی، امام‌جمعه گلشهر گلپایگان و محمدباقر کمیلی، فرماندار بیرجند هستند. از این حوزه هم صلاحیت دو نفر تأیید شده است که ابراهیم رئیسی یکی از این دو نفر است.(منبع: فارس)

آشنایی با چهره‌هایی که برای «مجلس خبرگان» تأیید صلاحیت شدند + آمار استان‌ها و تصاویرسمنان: از سمنان هم هفت نفر برای این دوره ثبت‌نام کرده‌‌اند که سیدمحمد شاهچراغی نماینده فعلی خبرگان از این حوزه مجددا ثبت‌نام کرده است. فقط یک نفر یعنی شاهچراغی تأیید صلاحیت شده است. همچنین سه نفر در امتحان شرکت نکرده و دو نفر هم انصراف داده‌اند.(منبع: ایسنا)

هرمزگان: از حوزه هرمزگان هم ١١ نفر برای خبرگان ثبت‌نام کرده‌‌اند که هفت نفر از آنها غیربومی هستند و چهره آشنایی درمیان آنها دیده نمی‌شود. از این تعداد یک نفر تأیید صلاحیت شده است. هفت نفر هم رد صلاحیت و سه نفر هم انصراف داده‌اند.(منبع: مهر)

کهگیلویه‌و‌بویراحمد: از کهگیلویه‌وبویراحمد هم باوجود نه نفر، ثبت‌نامی در انتخابات خبرگان، چهره شاخصی به چشم نمی‌خورد. از این تعداد، دو نفر تأیید صلاحیت شده و صلاحیت هفت نفر هم رد شده است.

آشنایی با چهره‌هایی که برای «مجلس خبرگان» تأیید صلاحیت شدند + آمار استان‌ها و تصاویریزد: از یزد هم ١١ نفر، ثبت‌نام کردند. از جمله آنها عبدالحسین دیداری، امام‌جمعه سابق اردکان، ابوالقاسم وافی، عضو فعلی خبرگان و محمدرضا ناصری، امام‌جمعه یزد را می‌توان نام برد. از این تعدا سه نفر تأیید صلاحیت و هشت نفر هم رد صلاحیت شده‌اند. (منبع: فارس)

چهره‌های آشنایی که صلاحیت‌شان برای انتخابات خبرگان احراز نشد

اسامی چهره‌های سرشناسی که یا به دلیل عدم شرکت در آزمون خبرگان و یا دلایل دیگر، صلاحیت‌شان توسط اعضای شورای نگهبان رد شد، البته لازم به ذکر است بعضی از اشخاص قبل از اعلام اسامی توسط شورای نگهبان، اعلام کردند از نامزدی در انتخابات خبرگان، انصراف می‌دهند.

آنچه بر اساس شنیده‌ها و اخبار تاکنون از سوی رسانه‌ها منتشر شده است به شرح زیر است:

آشنایی با همه چهره‌هایی که نامزد «مجلس خبرگان» شدند + تفکیک استان‌ها +تصاویر

1 – كاظم صديقي، امام جمعه موقت تهران – (عدم احراز صلاحیت)

2- سيدحسن خميني، توليت آستان مقدس امام”ره” – (عدم احراز صلاحیت)

3- مرتضي آقاتهراني، عضو هيات علمي موسسه امام خميني”ره”  – (عدم احراز صلاحیت)

4- مجيد انصاري، معاون پارلماني رئيس جمهور – (عدم احراز صلاحیت)

5- مهدي طائب، (مدرس درس خارج حوزه علميه قم) – (عدم احراز صلاحیت)

6- روح‌الله قرهی، استاد اخلاق و خارج فقه مدرسه علمیه امام مهدی(عج) – انصراف

7- سید رضا تقوی، (قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز تهران) – انصراف

8- رسول منتجب‌نیا، فعال سیاسی – (عدم احراز صلاحیت)

9- موسوی بجنوردی، (عضو پیشین شورای عالی قضایی – (عدم احراز صلاحیت)

10- محسن غرویان، (مدرس حوزه علمیه) – (عدم احراز صلاحیت)

بر اساس این گزارش، شورای نگهبان اعلام کرد افرادی که صلاحیتشان احراز نشده است 3 روز فرصت دارند در صورت اعتراض، شکایت خود را به شورای نگهبان ارائه کنند.