گروه : سیاسی » یادداشت
ساعت : ۲۳:۳۴
شناسه : 24804
تاریخ : ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
معیار انتخاب/                                                                                                                       اسماعیل جمیاری معیار انتخاب/ اسماعیل جمیاری

پیشتر و در یادداشتی تحت عنوان اصولگرایی اصلاح طلبانه به تبیین و تشریح دیدگاههای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص عدم تضاد اصولگرایی و اصلاح طلبی و اینکه پایبندی به اصول و ارزشهای والای انقلاب در کنار اصلاح وضعیت موجود و اهتمام در جهت رفع مشکلات و معضلات جامعه و اصلاح روش ها بصورت روز […]

پیشتر و در یادداشتی تحت عنوان اصولگرایی اصلاح طلبانه به تبیین و تشریح دیدگاههای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص عدم تضاد اصولگرایی و اصلاح طلبی و اینکه پایبندی به اصول و ارزشهای والای انقلاب در کنار اصلاح وضعیت موجود و اهتمام در جهت رفع مشکلات و معضلات جامعه و اصلاح روش ها بصورت روز به روز و نو به نو با هدف کارآمدی بیشتر پرداخته شد.
و اینک در شرایطی که نتایج نهایی تائید صلاحیت کاندیداها از سوی شورای نگهبان تا حدودی قطعی و واجدین شرایط به همراه طرفداران و هواداران خود، آماده رقابت در عرصه انتخابات شده اند، شاخص های گزینش و انتخاب افراد برای قانون گذاری را با استفاده از آیات و روایاتی چند به بحث و گفتگو گذاشته، امید آنکه همشهریان عزیز و همیشه در صحنه با تطبیق این مشخصه ها و نیز در نظر گرفتن رویکرد فردی و اجتماعی کاندیداها فرد اصلح را شناسایی و در هفتم اسفند ماه با دقت و ظرافت در انتخاب سرنوشت خود و جامعه ی اسلامی را در بخش قانون گذاری رقم بزنند. .
1- تعبیر صراط مستقیم در قرآن کریم 40 مرتبه به کار رفته که به اعتقاد بسیاری از مفسرین منظور از راه مستقیم همان میانه روی در مسیر است و در همین رابطه قرآن کریم امت اسلامی را امتی میانه و وسط معرفی کرده و می فرماید : وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَي النَّاسِ وَ يَکُونَ الرَّسُولُ عَلَيْکُمْ شَهيداً و … و ما شما را اینچنین امتی وسط قرار دادیم تا شاهدان برسایر مردم باشید و رسول بر شما شاهد باشد. پس امت محمد(ص ) در حد تعادل و وسط قرار دارد و از جانب صراط مستقیم بسوی چپ و راست یا افراط و تفریط مائل نمی شود. (سوره بقره آیه 143)
2- پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد(ص) در رفتار فردی و اجتماعی، در اداره امور سیاست و حکومت، در رویارویی با دشمنان و حتی در میادین جنگ و جهاد اعتدال و میانه روی را پاس داشته و از افراط و تفریط در هر زمینه ای پرهیز می کرد و امتش را به میانه روی سفارش می کرد و موکدا می فرمود: یا ایها الناس علیکم بالقصد، علیکم بالقصد، علیکم بالقصد (کنزالاعمال، ج 3، ص 28)
3- و بالاخره امیر مومنان و موحدان عالم حضرت علی (ع) که مظهر همه خوبیها و صفات والا و فضایل و کمالات است در باب اجتناب از زیاده روی در همه شئون فردی و اجتماعی می فرماید: اليمين و الشمال مضلّة و الطريق الوسطي هي الجادّة؛ انحراف به چپ و راست هر دو غلط و گمراهي است . راه درست طريق ميانه است.( نهج البلاغه، فيض الاسلام، كلمات قصار 16)
با این اوصاف انسانهای خردمند، عالم، آگاه ، متین، زیرک و متعادل در همه امور بر طریق میانه روی که همان صراط مستقیم بوده حرکت می کنند و ضمن پرهیز از افراطی گری و تفریط و به دور از تعلقات حزبی و انتساب به این و آن و محصور کردن خود به یک گروه خاص در پرتو ولایت مطلقه فقیه که به تعبیر حضرت امام(ره) همان ولایت رسول الله(ص) است از همه ظرفیتهای قانونی در جهت رشد، شکوفایی و بالندگی جامعه در سطوح محلی، ملی و بین المللی استفاده نموده و مورد وثوق و اطمینان قوای مختلف و امین و سرباز ولایت خواهند بود و عملکرد گذشته آنان در سطوح کلان گویای معرفی هر چه بیشتر آنها و میزان دقیقی برای سنجش آنان است.