گروه : عمومی
ساعت : ۲۱:۰۰
شناسه : 2627
تاریخ : ۰۵ دی ۱۳۹۳
داغ شدن رقابت جشنواره فیلم فجر/ در میان اولی ها 4 فیلم ساز زن وجود دارد + عکس

با اعلام اسامی بخش نگاه نو و نزدیک شدن به برگزاری سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر، حضور کارگردانان فیلم‌اولی هم پررنگ‌تر می‌شود و انتظار می‌رود رقابت در این بخش پرشور باشد.       به گزارش “کانون سبحان“؛ با اعلام اسامی بخش نگاه نو و نزدیک شدن به برگزاری سی و سومین دوره […]

با اعلام اسامی بخش نگاه نو و نزدیک شدن به برگزاری سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر، حضور کارگردانان فیلم‌اولی هم پررنگ‌تر می‌شود و انتظار می‌رود رقابت در این بخش پرشور باشد.

 

 

 

به گزارشکانون سبحان“؛ با اعلام اسامی بخش نگاه نو و نزدیک شدن به برگزاری سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر، حضور کارگردانان فیلم‌اولی هم پررنگ‌تر می‌شود و انتظار می‌رود رقابت در این بخش پرشور باشد.
بخش فیلم‌های بلند داستانی جشنواره فیلم فجر در دو حوزه “سودای سیمرغ” و”نگاه نو” برگزار می‌شود که داغ‌ترین رقابت‌ها هم در این بخش‌ها شکل می‌گیرد. بخش سودای سیمرغ ویژه فیلمسازانی تعریف شده که بیش از یک فیلم بلند داستانی در کارنامه خود دارند و نگاه نو هم ویژه فیلمسازانی است که اولین تجربه کارگردانی فیلم بلند را پشت سر می‌گذارند.
دبیرخانه سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر 36 روز مانده به برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم فجر اسامی بخش نگاه نو این دوره را اعلام کرد.
در این گزارش سعی کردیم فیلم های برگزیده در بخش نگاه نو سی و سومین جشنواره فیلم فجر معرفی کنیم. در این میان نام کارگردانان جوانی به چشم می خورد که تعدادی از آنها را پیش از این از طریق آثارشان در تلویزیون می شناختیم.
 
“حکایت عاشقی”
“حکایت عاشقی” اولین تجربه کارگردانی رمضان زاده است که تهیه کنندگی آن را مسعود جعفری جوزانی برعهده دارد.
“حکایت عاشقی” قصه عشق یک خبرنگار و عکاس جنگ به یکی از بازماندگان بمباران شیمیایی حلبچه است. بهرام رادان، شیلان رحمانی، قطب الدین صادقی، بهمن زرین پور، شوان اتوف، ماندانا ممهد و کیمیا مرادیان از جمله بازیگران این فیلم هستند.
“جامه دران”
 
حمیدرضا قطبی هم با فیلم سینمایی “جامه دران” در جشنواره سی و سوم حاضر می شود. جمال ساداتیان نیز تهیه کنندگی این فیلم را برعهده دارد.
این فیلم درباره زنی به نام شیرین است که در مراسم ختم پدرش به روابط جدیدی در زندگی او پی می برد و حقایقی تازه را کشف می کند.
مهتاب کرامتی، مصطفی زمانی، پگاه آهنگرانی، افسر اسدی، محمود بهروزیان، فرزانه نشاط خواه و الهام نامی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
“بدون مرز”
امیر حسین عسگری از دیگر کارگردانان جوانی است که با فیلم سینمایی “بدون مرز” به تهیه کنندگی مجتبی امینی در سی و سومین جشنواره فیلم فجر شرکت می کند.
“بدون مرز” داستان پسری را روایت می‌کند که هر روز برای ماهی‌گیری به کشتی گل نشسته‌‎ای در نقطه صفر مرزی پا می‌گذارد و آنجا را به محلی برای آرامش خود تبدیل کرده است، اما حضور غریبه‌ای این آرامش را بر هم می‌زند.
علیرضا بالدی، زینب ناصرپور، آرش مهربان، ارسلان علی پوریان بازیگران “بدون مرز» هستند. ابوالفضل جلیلی به عنوان مشاور کارگردان با این پروژه همکاری کرده است.
“دو”
سهیلا گلستانی بازیگر سینما و تلویزیون که این روزها فیلم سینمایی “میهمان داریم” به کارگردانی محمد مهدی عسگرپور را روی پرده سینما دارد، با اولین ساخته سینمایی خود با نام “دو” در این جشنواره حضور پیدا می کند. 
تهیه کنندگی این فیلم را پرویز پرستویی برعهده دارد و در خلاصه داستان این فیلم آمده است: بهای هر لحظه وجد را باید با رنج درون پرداخت، به نسبتی سخت و لرزآور به میزان آن وجد؛ بهای هر ساعت دلپذیر را با سختی دل گزای سال ها، پشیزهای تلخ و پر رشک. خزانه های سرشار از اشک.
از جمله بازیگران این فیلم می توان به پرویز پرستویی، مهتاب نصیرپور، سوگل خلیق، محمد ربانی، سارا قراچه‌داغی، مصطفی زند، پیمان جعفری، سارا پورصبری، الهام شعبانی، سمیه برجی، رضا مسعودی، علی احسانی، جواد فراهانی، امیر جنابی، مهرانه مهین ترابی، محمد علی سجادی، ارد زند، سمانه وفایی، منیر شاهین، حسام نورانی و… اشاره کرد.
سهیلا گلستانی و پرویز پرستویی در چند پروژه اخیر سینمایی‌شان با یکدیگر همراهی کرده اند.
 
“چاقی”
اما راما قویدل هم با اولین تجربه سینمایی خود با نام “چاقی” به تهیه کنندگی مشترک علیرضا جلالی و حمید آخوندی به جشنواره راه پیدا کرد.
این فیلم روایتی است از یک انتخاب؛ انتخاب عشق یا وجدان!
در این فیلم بازیگرانی چون علی مصفا، لادن مستوفی، مهسا کرامتی، حمید فرخ‌نژاد، جمشید جهان‌زاده، حسین ملکی، امید روحانی، کریم قربانی، فریده دریامج، امیرحسین همتی، نوید خداشناس، سُها پورحاتمی، امیرحسین آصفی و بازیگر خردسال پریا لطفعلی حضور دارند.
راما قویدل پیش از این سال ها تجربه ساخت سریال داشته است و کارگردان تازه کاری محسوب نمی شود.
 
“چهارشنبه ۱۹ آبان”
وحید جلیلوند کارگردان فیلم سینمایی “چهارشنبه ۱۹ آبان” کارگردان دیگری است به سی و سومین جشنواره راه پیدا کرد.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: یک آگهی غیر متعارف در بخش نیازمندی های روزنامه همشهری، جمعیت کثیری را در روز مشخصی به خیابان می کشد. دخالت پلیس قائله را علی الظاهر پایان می دهد اما….
نیکی کریمی، امیرآقایی، شاهرخ فروتنیان، برزو ارجمند، آفرین عبیسی، سعید داخ، کتانه افشاری نژاد، میلاد یزدانی، سحر احمدپور، حشمت آرمیده و وحید جلیلوند از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
جلیلوند را مخاطبان تلویزیون و رادیو به خوبی می‌شناسند و صدای گرم او در مقام اجرا و برنامه‌های اذانگاهی و عرفانی زبانزد است.
 
“نزدیک تر”
مصطفی احمدی هم از جمله کارگردانان جوانی است که امسال با فیلم سینمایی “نزدیک تر” حضور پیدا می کند.
این فیلم داستان یک خانواده است که بعد از مدت‌ها دور هم جمع می‌شوند. بهرام توکلی به همراه هستی بروشتنی فیلمنامه این فیلم را نوشتند. بهرام توکلی خود از فیلمسازان نسل جدید است که سینمای او طرفداران زیادی به ویژه در قشر روشنفکر دارد.
در این فیلم بازیگرانی چون پارسا پیروزفر، پگاه آهنگرانی، نازنین فراهانی و محمد صلاحی حضور دارند.
“احتمال باران اسیدی”
“احتمال باران اسیدی” نام اولین فیلم سینمایی بهتاش صناعی ها است به عنوان فیلم انتخاب شده بخش نگاه نو در جشنواره امسال حاضر است.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: منوچهر شصت سال سن دارد، او بازنشسته اداره دخانیات است ولی از سر بیکاری همچنان هر روز به اداره می رود. مادرش تا زنده بود آرزو داشت ازدواجش را ببیند. در حالی که منوچهر حتی دوستی هم در زندگی نداشته به جز خسرو…
از بازیگران این فیلم می توان به شمس لنگرودی، مریم مقدم، پوریا رحیمی، ارسلان عبدالهی، عیسی حسینی، حبیب پور سیفی، پروین ملکی، امان رحیمی، سینوهه دانشمند، حسن حسینیان، سام جابر انصاری، سعید پیامی پور، علی نادربیگی، نیلوفر سیاری، احمد ذبیحی و الهه بخشی اشاره کرد.
شمس لنگرودی شاعر پیشکسوتی است که ارتباط خوبی با سینما و به ویژه فیلمسازان جوان دارد و آنها را در ساخت فیلم هایشان همراهی می کند.
“در دنیای تو ساعت چند است”
صفی یزدانیان با فیلم سینمایی”در دنیای تو ساعت چند است” به بخش مسایقه نگاه نو راه یافت علی مصفا تهیه کنندگی این فیلم را برعهده دارد.
در خلاصه داستان فیلم آمده است: گلی بعد از بیست سال زندگی در فرانسه یک‌ باره تصمیم می‌گیرد به ایران و به زادگاهش، شهر رشت سفر کند. فرهاد در رشت به استقبالش می‌رود و می‌گوید که آشنایی قدیمی است، اما گلی اصلا او را به یاد نمی‌آورد.
علی مصفا و لیلا حاتمی بازیگران این فیلم هستند.
علی مصفا بازیگر سینمای ایران چند سالی است در مسیر حمایت از فیلمسازان جوان پا گذاشته و تهیه کنندگی آثاری از این دست را برعهده می گیرد. البته تجربه نشان داده داشتن داستانی متفاوت و نگاهی مستقل از نکاتی است که باعث همکاری مصفا با فیلمسازان فیلم اولی می شود.
“ماهی سیاه کوچولو”
“ماهی سیاه کوچولو” اولین فیلم بلند مجید اسماعیلی به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی است.مریلا زارعی، مصطفی زمانی و همایون ارشادی از جمله بازیگران این فیلم هستند.
داستان فیلم سینمایی”ماهی سیاه کوچولو”در دهه ۶۰ می گذرد و در خلاصه داستان این فیلم چنین آمده است: اگر ناگهان پرنده ها به پرواز درآمدند، یعنی دشمن پشت بوته هاست اما اگر پرنده ای پرید شاید پی دانه ای می رود جنگجویان خطاکار تنها به پیروزی فکر می کنند پس بدیهی است که به سمت هر جنبشی پشت بوته ها یورش می برند اما جنگجویان خردمند که حواس، درک و عکس العمل شان را یکپارچه کرده اند تفاوت پروازهای دسته جمعی و تنها را می دانند. آنها آگاهی بر نشانه ها را طی آموختن “آئین دلاوری» زیست کرده و می دانند موقعیت پس از پیروزی مهم است نه پیروز شدن.
حضور مریلا زارعی در نقشی متفاوت از ویژگی های این اثر است. زارعی سال گذشته با فیلم “شیار ۱۴۳” سیمرغ فجر را برد و انتظارها از او برای ایفای نقشی متفاوت بالا رفته است.
 
“ناهید” 
فیلم سینمایی “ناهید” چهارمین فیلم بلند و اولین فیلم سینمایی آیدا پناهنده محسوب می‌شود که محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. آیدا پناهنده فیلمنامه این فیلم را با همکاری ارسلان امیری به نگارش در آورده است که مضمونی عاشقانه و اجتماعی دارد.
ساره بیات، پژمان بازغی و نوید محمدزاده بازیگران اصلی فیلم هستند که در کنار پوریا رحیمی سام، نسرین بابایی، میلاد حسین‌پور و بازیگران اهل استان گیلان به ایفای نقش می‌پردازند.
ساره بیات بازیگر نقش ناهید است که در اولین روز فیلمبرداری در بازار و ساحل انزلی، جلوی دوربین رفته است و پلان‌های آغازین پژمان بازغی که در نقشی متفاوت ظاهر می‌شود در اواخر هفته در منطقه پلاژهای بندر انزلی فیلمبرداری خواهد شد.
نوید محمد‌زاده پس از یکسال با فیلم سینمایی “ناهید” دوباره به سینما بازگشته است تا ایفاگر یکی از نقش‌های اصلی این فیلم باشد.
شایان ذکر است؛ 2 فیلم انیمیشن “مبارک” به کارگردانی محمدرضا نجفی امامی و “شاهزاده روم” ساخته هادی محمدیان از نظر هیات انتخاب شایستگی حضور در بخش مسابقه نگاه نو را دارند اما به دلیل اینکه داوری آثار انیمیشن با داوری سایر آثار منتخب هم سنخ نیست لذا هیات انتخاب پیشنهاد نموده 2 فیلم مذکور به عنوان خارج از مسابقه نمایش داده شوند و به دلیل کیفیت بالا و مطلوبشان جداگانه مورد تقدیر قرار گیرند.