گروه : اخبار آیت الله احمد مبلغی (مروجی) » اخبار مهم » سیاسی » عمومی » لرستان
ساعت : ۱۱:۳۷
شناسه : 26726
تاریخ : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
آیت الله مبلغی: فقهای شیعه و سنی «منع تعرض به کادرهای امدادی در جنگ»را به گوش جهانیان برسانند. آیت الله مبلغی: فقهای شیعه و سنی «منع تعرض به کادرهای امدادی در جنگ»را به گوش جهانیان برسانند.

آیت الله احمد مبلغی در نشستی پیرامون حقوق بشردوستانه که در شهر مقدس قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: شرع مقدس اسلام، تعرض به گروه های امدادی، تیم های پزشکی و اماکنی از قبیل بیمارستان را جایز نمی داند.

تصاویر سفر آیت الله احمد مبلغی به رومشکان و سوری (23)به گزارش اختصاصی «کانون سبحان»؛ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره با اشاره به قوانین حقوق بشر دوستانه اسلامی گفت: فقهای اسلامی اعم از علمای شیعه و سنی باید با قدرت، شفافیت و به صورتی برجسته، فتوای حرمت تعرض به امدادگران در جنگ (کادرهای پزشکی، موسسات و اماکن امدادی همچون بیمارستان) را بر اساس نگاه اسلامی، ابراز و ارائه نمایند.
آیت الله احمد مبلغی در نشستی پیرامون حقوق بشردوستانه که در شهر مقدس قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: شرع مقدس اسلام، تعرض به گروه های امدادی، تیم های پزشکی و اماکنی از قبیل بیمارستان را جایز نمی داند.
منتخب مردم لرستان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آنچه از دل اندیشه اسلامی با پشتوانه دقیق اجتهادی برمی خیزد این است که “جنگ را به مثابه یک اضطرار و به صورت یک حد اقل ببینید”، “اجازه ندهید جنگ به طبیعت و انسان های بی گناه آسیب برساند” و “روا مدارید به تیم های امداد آسیبی وارد آید”.
دلایل فقهی حرمت تعرض
آیت الله احمد مبلغی با اشاره به ادله “حرمت عدم تعرض به امدادگران وکادرهای پزشکی در جنگ” گفت: می توان برای حرمت این تعرض دلایلی را برشمرد که دو دلیل از این ادله عبارت از” نصوص دال بر عدم تعرض به مجروح به ضمیمه قیاس اولویت” و “نصوص دال بر عدم صدق عنوان جنگجو بر پرستار در جنگ” می باشد.
تاسیس یا امضاء؟
استاد برجسته حوزه علمیه قم با طرح این سؤال که آیا شارع در این دستورات خود، تاسیس کننده بوده و یا امضا کننده؟ اظهار داشت: گزاره های معطوف به تقلیل آسیب ها و تخریب ها در جنگ را شارع تاسیس نکرده است؛ بلکه انسان ها با توجه به ذات، نگاه فطری و ارتکازی خود، این گزاره ها را درک می کنند، ولی اسلام آن ها را امضاء و تایید کرده است.
آیت الله مبلغی ادامه داد: در فطرت انسان ها این ارتکاز به صورت پایدار وجود دارد که جنگ را نباید توسعه داد و تخریب ها را به سمت فراتر از محدوده جنگ نباید به پیش برد، و شارع این ارتکاز مستقر در اذهان انسانی را تایید کرده است.