گروه : عمومی
ساعت : ۲۳:۱۲
شناسه : 2695
تاریخ : ۱۴ دی ۱۳۹۳
مرحوم آیت الله انصاری شیرازی(ره):نمی دانستم که ابوذر ها و سلمان ها در کوهدشت هستند/ خوشا آن روز که باهم در باغ بودیم/خاطراتی از حضور وی در کوهدشت

حاج سبزعلی امرایی در وصف آیت الله انصاری شیرازی(ره) گفت:« ایشان مصداق یک مجتهد اعلم بودند ، خداوند متعال لطفش را شامل حال بنده  و دیگر دوستان کرده است، که مدتی از عمر خود را در محضر این عالم بزرگوار گذرانده ایم و از وی استفاده کردیم.» به گزارش “کانون سبحان“؛ آیت‌الله یحیی انصاری‌ شیرازی ملقب […]

حاج سبزعلی امرایی در وصف آیت الله انصاری شیرازی(ره) گفت:« ایشان مصداق یک مجتهد اعلم بودند ، خداوند متعال لطفش را شامل حال بنده  و دیگر دوستان کرده است، که مدتی از عمر خود را در محضر این عالم بزرگوار گذرانده ایم و از وی استفاده کردیم.»

مرحوم آیت الله انصاری شیرازی(ره):نمی دانستم که ابوذر ها و سلمان ها در کوهدشت هستند/ خوشا آن روز که باهم در باغ بودیم/خاطراتی از حضور وی در کوهدشتبه گزارش کانون سبحان“؛ آیت‌الله یحیی انصاری‌ شیرازی ملقب به «شیخ‌الاشراق» و «قدوة المتألهین» در سال‌ ۱۳۰۶ هجری‌ شمسی‌ در نودایجان‌ داراب‌، از توابع‌ شیراز دیده‌ به‌ جهان‌ گشود. پدر او مرحوم‌ شیخ‌ محمد فخر انصاری‌ فرزند شیخ‌ ذکریای‌ نصیر الاسلام‌ انصاری‌ از سران‌ و مبارزان‌ مشروطه‌ بود و خانواده‌ او از علاقه‌ مندان‌ به‌ خاندان‌ پاک‌ پیامبر(ص‌) و از ارادتمندان‌ به‌ ساحت‌ روحانیت‌ شیعه‌ بودند. بر اساس‌ اسناد موجود نسب‌ خاندان‌ ایشان‌ به‌ جابر بن‌ عبدالله انصاری‌ می‌رسد. آیت‌ الله‌ انصاری‌ شیرازی‌ دوران‌ کودکی‌ خود را در میان‌ این‌ خانواده‌ گذراند و از همان‌ ایام‌ به‌ اخلاق‌ اسلامی‌ آراسته‌ شد.

 

گفتنی است که : سخنان‌ روشنگر این عالم برجسته در شهرهای‌ گوناگون‌ باعث‌ شد که‌ رژیم‌ به‌ تعقیب‌ و تهدید او دست‌ بزند و او را به‌ شهرهای‌ نائین‌ و کوهدشتلرستان تبعید کند. اما این‌ مجاهد نستوه‌ در آنجا نیز دست‌ از مبارزه‌ بر نداشت‌. صراحت‌ و راستگویی‌ او حتی‌ در بازجوییها نیز به‌ چشم‌ می‌خورد؛ به‌ گونه‌ای‌ که‌ در پاسخ‌ به‌ پرسشهای‌ ساواک‌ با صراحت‌ اعلام‌ می‌کرد که‌ بر ضد رژیم‌ سخن‌ گفته‌ و مردم‌ را شورانده‌ است‌. این‌ مسأله‌ بازجویان‌ را به‌ اعجاب‌ و شگفت‌ واداشته‌ بود.

 

وی تلاش های‌ فرهنگی‌ بسیاری‌ را به‌ جامعه‌ شیعه‌ ارزانی‌ داشته‌ است. او با تربیت‌ شاگردان‌ عالم، مبارز و با اخلاق، هماره‌ حوزه‌های‌ علمیه‌ را یاری‌ می‌داده‌ است. او تدریس‌ علوم‌ دینی‌ را از آغازین‌ سالهای‌ طلبگی‌ شروع‌ کرده‌ است‌ و تا کنون‌ به‌ تدریس‌ دروس‌ بسیاری‌ از جمله‌ تدریس‌ کتابهای‌ لمعه، رسائل، مکاسب، کشف‌ المراد، شرح‌ تجرید، شرح‌ منظومه‌ سبزواری، شرح‌ اشارات، اسفار، شرح‌ فصوص‌ قیصری، تمهید القواعد و مصباح‌ الانس، توفیق‌ یافته‌ است. همچنین‌ کتاب‌ شرح‌ منازل‌السائرین‌ را که‌ از کتب‌ اخلاقی‌ به‌ شمار می‌رود، تدریس‌ فرموده‌ و به‌ تدریس‌ مجلداتی‌ از بحار الانوار که‌ در آن‌ به‌ بحث‌ معاد پرداخته‌ شده، اشتغال‌ داشته‌ است.

آیت‌ الله‌ انصاری‌ شیرازی‌ کتاب‌های‌ بسیار در زمینه‌های‌ گوناگون‌ نگاشته‌ است‌ که‌ از آن‌ جمله‌ می‌توان‌ به‌ «شرح‌ شرح‌ منظومه‌ «در چهار جلد و «مجموعه‌ اشعار و قصائد و غزلیات» اشاره‌ کرد. ایشان‌ جزوات‌ و دست‌ نوشته‌های‌ بسیاری‌ دارند که‌ به‌ چاپ‌ نرسیده‌ است.

 

مرحوم آیت الله انصاری شیرازی(ره):نمی دانستم که ابوذر ها و سلمان ها در کوهدشت هستند/ خوشا آن روز که باهم در باغ بودیم/خاطراتی از حضور وی در کوهدشت

 

گفتگوی اختصاصی “کانون سبحان” ؛ با حاج سبز علی امرایی از معتمدین و خیرین بنام شهرستان کوهدشت و فردی که در مدت تبعیدحضرت آیت‌الله شیخ یحیی انصاری شیرازی(ره) به کوهدشت در محضر ایشان بوده اند:

 

کانون سبحان: کمی در مورد حضرت آیت‌الله شیخ یحیی انصاری شیرازی(ره) بفرمائید؟

ایشان مصداق یک مجتهد اعلم بودند ، خداوند متعال لطفش را شامل حال بنده  و دیگر دوستان کرده بود، که مدتی از عمر خود را در محضر این عالم بزرگوار گذرانده و از وی استفاده نمودیم. در طول مدت حضور وی بسیاری از سوالات شرعی و مسائل روز خود را پیش ایشان می بردیم و ایشان نیز با صعه صدر به آن سوالات پاسخ می دادند.

کانون سبحان: اولین برخورد شما با حضرت آیت الله  در چه زمانی بود؟و چگونه؟

در مسجد جامع شهرستان کوهدشت بود، وی را دیدیم که عبایی به سر خود کشیده اند به اتفاق برخی دوستان کنار ایشان رفتیم و و نزد وی نشستیم ، نام وی را جویا شدیم و عرض کردیم برای چه کاری به این شهر آمده اید؟ وی وی با متانت و زیبایی کلام فرمود:«انصاری هستم ازقم تبعید شده ام این جا،» .

کانون سبحان :محل زندگی وی در شهر کجا بود؟آیا همراه وی کسی بود؟

ایشان زمانی که ماموران او را به کوهدشت آورده بودند او را در مسجد جامع گذاشته و رها کرده بودند،بدون اینکه مکانی را برای ایشان تهیه کرده باشند، در این بین بود که آن زمان برای ایشان یک منزلی از حاج نامدار خان کوشکی تهیه نمودیم و بنده نیز کارگری داشتم که در مزرعه مان کار می کرد و هم چنین فردی تمیز و پاک و مقید بود  را  برای ایشان فرستادم که نیاز های روز مره وی را برطرف کند،این کارگر در حیاط  منزل ایشان باغچه کوچکی را  درست کرده بود و در آن برخی سبزیجات را کاشته و مورد استفاده قرار می دادند. برخی خرید ها و تهیه چای غذا  ونان نیز بر عهده ی وی بود. بنده تقریبا این مدتی که ایشان در کوهدشت تشریف داشتند در خدمت ایشان بودم،گاهی اوقات وی را به باغ های اطراف کوهدشت می برد . ایشان دارای طبع شاعری زیبایی بودند  و در یکی از اشعارش می فرمود :« خوشا آن روز که باهم در باغ بودیم،..».

کانون سبحان: هزینه کرایه آن خانه چقدر بود؟

ماهی 10 هزار

 

کانون سبحان:  ایشان  در چه سالی  و چه مدت در شهرستان کوهدشت تبعید شدند ؟

آیت الله یحیی شیرازی(ره) حدودا در سال های 55 و 56  به کوهدشت آمده اند. چند ماهی در کوهدشت حضور داشتند. ( نقلی 3 ماه یا بیشتر) و در این مدت می بایست روزانه به ژاندارمری شهر بروند و امضا کنند.

کانون سبحان: در پایان  اگر خاطره ای نیز از ایشان دارید ذکر کنید.

 

خاطره اول:

دز زمان تبعید؛ وی هم عصر با حضور مرحوم آیت الله مروجی(ره) و برخی دیگر از علما  در کوهدشت بود که در این مدت با علمای شهرستان نیز ملاقات هایی داشته اند؛ ایشان در تعبیر این شهر فرموده اند:« نمی دانستم که ابوذر ها و سلمان ها در کوهدشت هستند».

خاطره دوم:

روزی به اتفاق یکی از دوستان 3 کیلو روغن حیوانی برای آیت الله انصاری(ره) بردیم و به وی دادیم،ولیکن ایشان امنتناع ورزید و آن را قبول نکرد ، ایشان رفتندو مقداری روغن آوردند(حدود نیم کیلو) و فرمود :حاجی هنوز این این مقدار رو دارم هرموقع تموم شد به شما می گویم که برام بیارید چون معلوم نیست تا این مقدار روغن که دارم می خورم زنده باشم.

 کانون  سبحان: باتشکر از شما.

 

لازم به ذکر است که :طی از یک دوره طولانی بیماری، نیمه شب گذشته(13 دی 93)، در بیت شریف خود دعوت حق را لبیک گفته و به دیار باقی شتافت. گفتی می باشد محل تدفین بدن مبارک ایشان در حرم مطهر حضرت معصومه (س) می باشد.

 

 روی تصویر زیر کلیک کنید!!!

 

 

 

 گزارش/ حمید آدمی

درج:حمید آدمی / کانون سبحان