گروه : عمومی » کوهدشت » لرستان
ساعت : ۱۴:۲۴
شناسه : 2698
تاریخ : ۱۵ دی ۱۳۹۳
جزئیات سفر مرحوم آیت الله مدنی(ره) به کوهدشت برای ملاقات با آیت الله انصاری(ره)

احتمالاً سال ۱۳۵۴ بود که آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی به کوهدشت تبعید شدند. با توجه به مقام علمی و شأن مبارزاتی ایشان، روزی آیت الله مدنی برای دیدار ایشان از خرم آباد به کوهدشت آمدند. به گزارش “کانون سبحان“؛ آقای حکمت الله امانی نقل می کند: احتمالاً سال ۱۳۵۴ بود که آیت […]

احتمالاً سال ۱۳۵۴ بود که آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی به کوهدشت تبعید شدند. با توجه به مقام علمی و شأن مبارزاتی ایشان، روزی آیت الله مدنی برای دیدار ایشان از خرم آباد به کوهدشت آمدند.

به گزارش “کانون سبحان“؛ آقای حکمت الله امانی نقل می کند: احتمالاً سال ۱۳۵۴ بود که آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی به کوهدشت تبعید شدند. با توجه به مقام علمی و شأن مبارزاتی ایشان، روزی آیت الله مدنی برای دیدار ایشان از خرم آباد به کوهدشت آمدند. جناب حاج سبزعلی امرایی در ابتدای ورود ایشان به شهر کوهدشت (در میدان ژاندارمری سابق و توحید فعلی) یک رأس گاو را جلوی پای آیت الله مدنی ذبح کرده و دو رأس گوسفند هم از قبل برای نهار ایشان تدارک دیده بودند. افراد زیادی از ایشان برای صرف نهار دعوت کردند اما ایشان گفتند به منزل حاج سبزعلی امرایی می روند. بعد از دید و بازدید ها، برای اقامه نماز به مسجد حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف رفته و نماز اول به امامت آیت الله مدنی و نماز دوم هم به امامت آیت الله انصاری اقامه گردید. اقامۀ اینگونۀ نماز جماعت یکی از زیباترین و تأثیرگذارترین حرکات عملی این دو مجتهد بزرگوار برای تقویت روحیه مومنین در کوهدشت گردید.

 

جناب آقای حاج سبزعلی امرایی از اوایل دهه ۱۳۴۰ تا کنون در منزل خود، در دهه اول ماه محرم مراسم روضه خوانی و عزاداری برپا می کند. از ابتدای امر تا کنون، در این مراسمات روحانیون مقیم کوهدشت و مبلغین اعزامی از حوزه علمیه قم در منزل وی منبر رفته و مسائل شرعی، سیاسی و اجتماعی را برای حضار بیان می کنند. در سال های حاکمیت رژیم طاغوت، این مراسم هرساله محلی بود برای روضه خوانی و عزاداری و بیان مسایل دینی برای عامه حضار در مجلس و بهانه ای برای توضیح و تشریح مسایل سیاسی روز بین عده محدودتری از حضار(بویژه در پایان مراسم). در واقع نطفه حرکات سیاسی حضار در پایان مجالس عزا و ماتم آل الله شکل می گرفت. هرساله بعضی از روحانیون اعزامی به کوهدشت امثال حجت الاسلام و المسلمین حسامی، آیت الله حاج شیخ محمدکریم مروجی و برخی دیگر مانند آیت الله ماشاءالله مروجی، حاج آقا سید علیرضا هاشمی موسوی و امثالهم در این مراسم و مراسمات دوره قرائت قرآن که شب های دوشنبه و جمعه به صورت گردشی در منزل متدینین برگزار می شد، شرکت می نمودند. این گونه تجمعات موجب می شد حرکت جامعه شکل و انسجام یابد. مراسمِ ایام محرم با عنایت به اثر وضعی خون سید الشهداء علیه السّلام و یاران باوفای آن حضرت بر جامعه شیعی ما متفاوت از سایر مراسمات بوده و زمینه طرح مسایل مستحدثه روز جامعه را فراهم آورده و رنگ و بوی سیاسی بیشتری به خود می گرفت. البته در بعضی از منازل که روضۀ سیدالشهدا(ع) اقامه می شد نیز مسایل سیاسی کم و بیش طرح می گردید. لکن یکی از جاهایی که بیشتر به این مسایل می پرداخت روضه ای بود که در منزل حاج سبزعلی امرایی برپا می شد.

 

 روی تصویر زیر کلیک کنید!!!