گروه : اخبار مهم » عمومی » کوهدشت » گزارش تصویری » گزارش تصویری کوهدشت » لرستان
ساعت : ۱۰:۱۵
شناسه : 27809
تاریخ : ۲۷ فروردین ۱۳۹۵
باغ های انار تنگ سیاب کوهدشت گرفتار سیلاب بهار 95+عکس باغ های انار تنگ سیاب کوهدشت گرفتار سیلاب بهار 95+عکس

سیلاب اخیر در کوهدشت خسارات فراوانی به بخش‌های مختلف این شهرستان وارد کرد تا بزرگ‌ترین انارستان متمرکز ایران نیز از این بلای طبیعی بی‌نصیب نماند.

انارستان کوهدشت سیل 95به گزارش «کانون سبحان»؛سیلاب اخیر در کوهدشت خسارات فراوانی به بخش‌های مختلف این شهرستان وارد کرد تا بزرگ‌ترین انارستان متمرکز ایران نیز از این بلای طبیعی بی‌نصیب نماند.

تولید مرغوب‌ترین انار ارگانیک ایران در استان لرستان، حکایت یاقوت‌هایی است که در دشت سوخته کوهدشت «سرخ» می‌شوند، یاقوت‌هایی که این بار سیل بنیان آن‌ها را از ریشه کند تا مرغوب‌ترین انار ایران حسرت‌به‌دل بازار بماند.

بنا به گفته مسولان ستاد بحران شهرستان کوهدشت در حال حاضر راه ارتباطی حدود ۵۰ روستای این شهرستان به دلیل وقوع سیلاب بسته است و نیروهای راه و شهرسازی استان و شهرستان در حال بازگشایی راه این تعداد روستا هستند.

همچنین در حال حاضر تاسیسات برق رسانی هفت روستای شهرستان کوهدشت بعد از منطقه «تنگه شیرز» قطع بوده و تلاش نیروهای شرکت توزیع برق این شهرستان در این بوده که هر چه زودتر برق این تعداد روستا را وصل کنند.

بنا بر این گزارش، وقوع سیلاب موجب ویرانی بزرگترین انارستان ایران در شهرستان کوهدشت شده و به گفته مسئولان ستاد بحران این شهرستان به دلیل بسته بودن راه ارتباطی امکان عزیمت به این منطقه وجود نداشته و منتظر هستند که آب سیلاب فروکش کرده و سپس به این منطقه برای برآورد خسارات بروند.

بنابراین گزارش انارستان «زیر تنگ سیاو» در ۵۰ کیلومتری شهرستان کوهدشت با وسعت هزار و ۲۰۰ هکتار یکی از بزرگ‌ترین انارستان‌های ایران و به‌نوعی بزرگ‌ترین انارستان متمرکز کشور است که در تنگه‌ای سبز قرارگرفته است.

از این انارستان که چون دریایی سبز و سرخ اطراف رودخانه سیاو را پوشانده است، سالانه حدود ۳۷هزار تن انار ارگانیک به‌عنوان محصولی صادراتی تولید می‌شود که با وقوع سیلاب امسال دست این انارستان خالی شده است.

انار تولیدی در این شهرستان با برند لرستان به سراسر کشور و بسیاری از کشورهای خارجی صادر می‌شود، اناری که لقب یاقوت سرخ ایران را یدک می‌کشد ولی امسال با بحران‌های متعددی دست‌به‌گریبان بود.

خسارات سیل به بزرگ‌ترین انارستان ایران در حالی است که طی سال‌های گذشته این انارستان از کم‌آبی رنج می‌برد تا تنها منبع تأمین آب این انارستان، جوی آب کوچکی باشد که از پنج کیلومتر بالاتر و پس از سیراب کردن باغات منطقه «پا آسن» می‌آمد تا به‌نوبت از کنار پای درخت به درخت انار این منطقه بگذرد.

 

IMG_20160414_195734 IMG_20160414_195738 IMG_20160414_195744 IMG_20160414_195748 IMG_20160414_195751 IMG_20160414_195756