گروه : عمومی
ساعت : ۱۲:۰۷
شناسه : 2843
تاریخ : ۰۸ بهمن ۱۳۹۳
گزارش تصویری از کوچکترین مسجد جهان

مسجد تاریخی «بدیه» از قدیمی ترین مساجد امارات است که به دلیل ظرفیت پایین مسجد، برخی آن را کوچکترین مسجد جهان می دانند.   به گزارش “کانون سبحان“؛، مسجدی تاریخی«بدیه» در جنوب شرقی «روستای بدیه» شهر فجیره امارات واقع شده ‌است. این مسجد که باستان شناسان تاریخ بنای آن را به سال ۱۴۴۶ میلادی تخمین […]

مسجد تاریخی «بدیه» از قدیمی ترین مساجد امارات است که به دلیل ظرفیت پایین مسجد، برخی آن را کوچکترین مسجد جهان می دانند.

 


به گزارش “کانون سبحان“؛، مسجدی تاریخی«بدیه» در جنوب شرقی «روستای بدیه» شهر فجیره امارات واقع شده ‌است. این مسجد که باستان شناسان تاریخ بنای آن را به سال ۱۴۴۶ میلادی تخمین زده اند، از سمت مغرب روستا و در پایه کوه واقع شده است، به طوری که محراب مسجد از بیرون به پایه کوه چسپیده ‌است.

 

در قله کوه از سمت مغرب مسجد، آثار دو برج قدیمی وجود دارد که به گفته ساکنان روستا در زمان قدیم نگهبانانی درآن برجها گماشته بودند که از روستا واهالی پاس می‌دادند. « مسجد البدیة» به علت قرار داشتن مسجد در کنار روستای «البدیه» وعدم آگاهی به نام حقیقی مسجد آن را «مسجد البدیه» نامگذاری کرده اند.

 

نمای بیرونی مسجد با مسجدهایی که در امارات متحده عربی وجود دارد، کاملاً اختلاف دارد، ولی جهت گیری دیوار مسجد و وجود محراب رو به‌ قبله دلیلی واضح است که یکی از مسجدهای مسلمانان بوده که در آن منطقه زندگی می‌ کرده‌اند. مسجد در پایه کوه حجر ساخته شده و قسمتی از محراب ودیوار سمت قبله کاملاً به کوه چسپیده‌است.

 

دروازه مسجد به سمت مشرق قرار دارد و مسجد فقط یک درب ورودی دارد. حجم مسجد کوچک است، در درون مسجد حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر می‌ توانند در مسجد نماز گذارند. اما محوطه بیرون مسجد (صحن مسجد) در حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر می‌توانند در آن نمازگزار جا می‌دهد. ولی اینطور که معلوم است صحن بیرونی مسجد بعداً به مسجد اضافه شده‌است.

 

 

در مسجد هیچ گونه چوبی نه در سقف مسجد و نه در دیوار مسجد به کار نرفته‌ است، سقف مسجد کاروانسرا مانند است، در وسط مسجد یک ستون ضخیم وجود دارد که تمام سقف مسجد بر روی آن قرار دارد، اما کناره های سقف به روی دیوارهای اطراف مسجد قرار دارند. از بیرون سقف مسجد گنبدهای متعددی دارد و طبقه بندی شده نشان می‌دهد، اما از داخل سقف مسجد مانند قوس نمایان است. این مسجد، یک ساختمان بسیار جالب و دیدنی است مخصوصاً وقتی از بیرون و از بالای تپه‌های اطراف به مسجد نگاه می‌کنید یک منظره جالب ودیدنی جلوه می کند. پس از مرمت ساختمان مسجد، حکومت فجیره این اثر تاریخی را به جهانگردان معرفی کرده و سالیانه عده زیادی از گردشگران از این مکان زیبا و تاریخی دیدن می‌کنند.

پایان پیام/

 

 

 

شبستان