گروه : عمومی » کوهدشت » لرستان » نماز جمعه » نماز جمعه رومشکان
ساعت : ۲۳:۴۷
شناسه : 2851
تاریخ : ۰۹ بهمن ۱۳۹۳
به مناسبت سالروز اقامه اولین نماز جمعه شهرستان رومشکان

پارسال 11 بهمن ماه 92 اولین نماز جمعه ی شهرستان تازه تأسیس رومشگان به امامت حجت الاسلام و المسلمین جمیاری، برگزار شد. به گزارش “کانون سبحان“؛ دریای بی کران معنویتآن گاه که اذان گویِ روز جمعه، انسان ها را به میهمانی خدا فرامی خواند، نمازگزارانِ پاک طینت، با دلی آکنده از مهر الاهی و با […]

پارسال 11 بهمن ماه 92 اولین نماز جمعه ی شهرستان تازه تأسیس رومشگان به امامت حجت الاسلام و المسلمین جمیاری، برگزار شد.

به گزارش “کانون سبحان“؛

دریای بی کران معنویت
آن گاه که اذان گویِ روز جمعه، انسان ها را به میهمانی خدا فرامی خواند، نمازگزارانِ پاک طینت، با دلی آکنده از مهر الاهی و با کنار گذاشتن همه بازیچه ها، به رودخانه جمعه می پیوندند تا به دریای بی کران اتحاد و معنویت برسند. دین داران بااخلاص از رنگ ها، نژادها و زبان های گوناگون، در کنار هم می نشینند و به سخنان حکمت آمیز امام جمعه گوش جان می سپارند. امام جمعه نیز همانند دیده بان و جلوداری امین، با فراخواندن آنان به پاکی و پرهیزکاری، راه ها و بیراهه هایِ این دنیای پرآشوب را به آنان نشان می دهد. آن گاه همگی بدون کبر و نخوت به پا می خیزند و دو رکعت نماز عشق به جای می آورند. پس از این نماز، جان های مؤمنان پاکیزه می گردد و چون آینه ای خواهد شد که پرتو جمال یار را در آن به تماشا خواهند نشست.
باغ طراوت
با نماز جمعه، احساس یکدلی، هم رنگی و همراهی در بین مسلمانان تقویت می شود و غرور، نخوت و تکبّر از فضای پاک دل هاشان بیرون می رود.نماز جمعه، گنجینه ای قیمتی است که غافلانِ از آن، از ثروت عظیمی محروم خواهند ماند. نماز جمعه، باغ طراوتی است که در هرهفته یک بار به روی مشتاقانِ سعادت گشوده می شود. آنان که قدم در آن می گذارند، راهشان را ماه رویان از آسمان با بال های حریرشان فرش می کنند و خود آن ها چون نسیم بر گونه هایشان دست نوازش می کشند.
میثاقگاه مردم و رهبری
نماز جمعه، هم نشانه سیاسی بودن دین است و هم دینی بودن سیاست. نماز جمعه، جایگاه بلند سیاست و حکومت را در متن دین مشخص می کند؛چون امام جمعه، یا حاکم اسلامی و سرپرست امور مسلمانان است، یا شخص عادل و آگاه به زمان و مکان که از سوی رهبر حکومت اسلامی تعیین می شود. پس نماز جمعه، افزون بر این که میعادگاه عابد و معبود است، میثاقگاه مردم و رهبری است و این دیدارهای مستقیم یا غیرمستقیم هفته ای یک بار مردم و رهبری، آسان ترین و مطمئن ترین راه اطلاع از مسایل و مشکلات جهان اسلام و شناخت وظیفه سیاسی و اجتماعی است.
نماز جمعه، مشارکت در حرکت هم نوای میلیون ها مسلمان مظلوم و فاصله گرفتن از خطوط منحرف دورویی و تک روی است.
اقامه نماز جمعه از سوی معصومان علیهم السلام
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و نیز حضرت امیر مؤمنان علیه السلام در طول زمام داری خویش، اهتمام خاصی به برپایی نماز جمعه داشتند؛ چنان که برخی از خطبه های نهج البلاغه از جمله خطبه های نمازهای جمعه آن حضرت بوده است. پس از حضرت امیر علیه السلام سایر ائمه علیهم السلام به دلیل محدود بودن از سوی حاکمان جور، موفق به انجام این فریضه الاهی نبودند و از این رو، اصحابشان را به اقامه نماز جمعه در میان شیعیان ترغیب می کردند. «نُداره» یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام می گوید: امام صادق علیه السلام ما را به نماز جمعه ترغیب و تشویق می فرمودند تا حدّی که ما گمان کردیم حضرت ما را فرامی خواند تا در نماز جمعه به امامت خود ایشان حاضر شویم. از این رو، از امام پرسیدیم: آیا به شما اقتدا کنیم؟ ایشان در پاسخ فرمود: «نه، منظورم این است که در پیش خودتان و در میان یارانتان، آن را به جا آورید».
نماز جمعه در آیات قرآن
یکی از مسائل مهم در دین مبین اسلام، وحدت و اتحّاد مسلمانان است. از این رو، عواملی که به پراکندگی و گسستگی صفوف مسلمانان می انجامد، از منفورترین پدیده ها در اسلام به شمار می روند. و برعکس، عوامل و پدیده هایی که به نوعی انسجام و یک پارچگی آنان را حفظ کند، جزو محبوب ترین عوامل هستند.
در این راستا، نماز جمعه از اهمیت وافری برخوردار است؛ به نحوی که خداوند در قرآن کریم، اهل ایمان را در روز جمعه به برپاداشتن نماز جمعه و دوری از هر سرگرمی و کاری که آن ها را از اقامه آن بازمی دارد، فراخوانده است و می فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده اید! هنگامی که برای نماز روز جمعه ندا داده می شود، به سوی ذکر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها کنید. اگر بدانید، این برای شما بهتر است».
نماز جمعه در کلام معصومان علیهم السلام
نماز جمعه، یکی از اعمال واجب بسیار مهم در دین اسلام است که روایات بسیاری درخصوص اهمیت شرکت در آن و نیز اجر و پاداش فراوان این فریضه الاهی وارد شده است. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «نماز جمعه، حج فقیران است». هم چنین ایشان فرمودند: «فرشتگان روز جمعه فرستاده می شوند تا بر درب مساجد ایستاده و نام شرکت کنندگان در نماز جمعه را به ترتیب بنویسند».
اولین نماز جمعه بعد از انقلاب اسلامی
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فریضه الاهی نماز جمعه، برای نخستین بار در اولین جمعه ماه مبارک رمضان سال 1399 ه . ق، برابر با 5 مردادماه 1358 با شرکت بیش از یک میلیون نفر از مردم مسلمان روزه دار تهران، در گرمای شدید تابستان به امامت مجاهد نستوه، مرحوم آیت اللّه طالقانی در دانشگاه تهران با شکوه و جلوه خاصی برگزار گردید. در تهران، از ابتدای انقلاب تا اوایل مردادماه 1380، تعداد 1142 نماز جمعه بدون وقفه برگزار شده است. هم اکنون نیز با لطف و عنایت خداوند متعال، در تمام شهرهای ایران اقامه نماز پرشکوه جمعه ادامه دارد و در حال حاضر، 442 امام جمعه در مناطق مختلف کشور، هم زمان نماز جمعه را اقامه می کنند.
نماز جمعه در کلام آیت اللّه طالقانی رحمه الله
اولین امام جمعه پس از انقلاب اسلامی، آیت اللّه طالقانی در سخنانی درباره نماز جمعه می فرماید: «نماز جمعه، مظهر کاملی است از صف توحیدی تمام ملت های مسلمان و در عین حال آگاهی، تنبّه، هوشیاری، افشا کردن وسایس دشمن و مطلع کردن همه مسلمان ها به وظایف و مسؤولیت هایی [است] که دست کم در مدت یک هفته در پیش دارند. نماز جمعه، صف عبادت، صف حق پرستی، صف روابط قلوب و وجدان های بیدار خداپرستان، [و [درعین حال صف نظام، صف جنگ، صف فرماندهی و فرمانبری است».
نماز جمعه در کلام مقام معظم رهبری
حضرت آیت اللّه خامنه ای، رهبر معظم انقلاب در مورد نقش مهم نماز جمعه در ایجاد اتحاد و همدلی بین اقشار جامعه چنین می فرمایند: «نماز جمعه، همان طور که نامش هم نشان می دهد، نمازی است که ذکر خدا را با اجتماع مسلمانان توأم تأمین می کند. این نماز تفاوت می کند با آن ذکر و یادی که تنها و در خلوت انجام بگیرد. در این نماز تن های مردم و دل های مردم در کنار یکدیگر قرار می گیرد. لذا به این نماز می گویید نماز وحدت آفرین. حقیقت هم همین است».
ایشان در سخنانی دیگر نیز ضمن توصیه به ائمه جمعه می فرمایند: «امام جمعه باید به مردم خط بدهد؛ مردم نباید به امام جمعه خط بدهند. البته امام جمعه خط اصلی خودش هم همان خواسته های مردم است؛ یعنی خواست های حقیقی مردم و نیازهای آنان».
رسانه بودن نماز جمعه
با توجه به این که نماز جمعه مظهر و نماد یک دین سیاسی ـ اجتماعی است و در گفتار و سیره امامان معصوم و نیز فتاوای فقهای عظام، به هرچه باشکوه برگزار شدن آن تاکید فراوان شده است و هر جمعه، در جای جای میهن اسلامی مان هزاران نفر در این مراسم شرکت می کنند، وجه رسانه بودن آن هرچه بیش تر آشکار می گردد. این وجه رسانه ای نماز جمعه، ما را به توانایی های آن آشنا می سازد که امید است با نیازهای جدید جوامع مسلمان، به ویژه جوانان متناسب گردد. از این رو، خطیب جمعه و نیز ستاد برگزاری نماز جمعه، در تقویت این فریضه عبادی ـ سیاسی نقش فوق العاده ای دارند.
حضور کارگزاران در نماز جمعه
حضور کارگزاران و مسؤولان نظام در بین صف های نمازگزاران جامعه، نشان دهنده اهمیت نظام به این مراسم عبادی است. هم نشینی مدیران با نمازگزاران، ارتباط مردم را با آنان آسان تر می سازد و موجب تشویق و ترغیب بیش تر مردم به این مراسم می گردد. این امر، خود یکی از راه های مهم تقویت نماز جمعه به شمار می رود که با تقویت این مراسم سیاسی ـ عبادی، بسیاری از ارزش های اسلامی در جامعه تقویت می شود و جامعه اسلامی را سرشار از موفقیت و توسعه می گرداند.
نماز جمعه در قاره اروپا
نماز جمعه، یکی از فریضه های مهم دین اسلام است که هرهفته در کشورهای مختلف قاره اروپا برپا می گردد. این فریضه الاهی در ایرلند که مرکز اصلی تجمع مسلمانان، مرکز اسلامی و مسجد دُوبلین است، هرهفته با حضور جمعی از مسلمانان که تعدادشان تقریبا بین 300 تا 400 نفر است، برگزار می گردد و به طور معمول، خطبه های نماز جمعه به زبان های عربی و انگلیسی توسط امام جمعه ایراد می شود. در هلسینکی فنلاند نیز نماز جمعه توسط جامعه اسلامی ترک های تاتار تشکیل می شود.
در کلیه مساجد بروکسل، به طور مجزا مراسم نماز جمعه برگزار می گردد و براساس جمعیت منطقه ای و وضعیت مساجد، تعداد نمازگزاران بین 200 تا 500 نفر است. در کشور آلمان نیز مسلمانان، به ویژه ترک ها مساجد و مراکز اسلامی متعددی دارند که در برخی از این مراکز، نماز جمعه برگزار می گردد که البته موضوع خطبه های نماز جمعه، بیش تر درباره مسائل اخلاقی و مذهبی است.
تبلیغات نماز جمعه
در دنیای امروز، تبلیغات اهمیت فراوانی دارد. جامعه کنونی، آمادگی پذیرش اموری را دارد که تبلیغات وسیعی در مورد آن شده باشد. در اسلام نیز فرمان هایی راجع به تبلیغات وجود دارد. بنابراین، می توان با تبلیغ صحیح از سوی رسانه ها، به ویژه صدا و سیما، زمینه استقبال مردم را از آیین نماز جمعه فراهم آورد. بهترین تبلیغ آن است که فواید و آثار، و نیز ضررهای ترک آن را بیان کرد تا شوق و انگیزه افراد جامعه برای شرکت در این مراسم عبادی بیشتر شود. البته تبلیغات تنها وظیفه رسانه ها نیست، بلکه نمازگزاران نیز می توانند با روشی نیکو، اعضای خانواده، بستگان و دوستان خود را به این عبادت دسته جمعی دعوت نمایند.
نقش آفرینی خطیب نماز جمعه
خطبه نماز جمعه، نمودی از رسانه حقیقی اسلامی است و پیام های خاصی برای شرکت کنندگان در مسجد «جمعه» دارد. گوینده این پیام، یعنی خطیب جمعه، از نقش ویژه و مؤثر در این رسانه اسلامی برخوردار است. از این رو، هر تلاشی برای کارآمد کردن نماز جمعه، حول نقش محوری خطیب می چرخد و کارآمدی خطیب، موجب انسجام امت حزب اللّه در نمازهای جمعه خواهد شد. شمار اموری که نقش ائمه جمعه را در تقویت این فریضه الاهی بیشتر می گرداند، این هاست: داشتن اطلاعات کافی در زمینه های مختلف، به روز بودن خطبه ها، ایجاد ارتباط مستحکم با مردم، وارد نشدن در صف بندی جناح ها، ساده زیستی، و به کارگیری فنون خطابه.
پرورشگاه سیاست و تدبیر
نماز جمعه، یکی از اجتماع های سودمند، چاره ساز و هدفدار است که هم نمایشگاه وحدت شکوهمند اسلام، و هم پرورشگاه سیاست و تدبیر مسلمانان به شمار می آید. نشاط سیاسی و احساس حضور در صحنه درگیری با نامردمی دنیاداران، در نماز جمعه تقویت می شود. در یک سخن، میقاتِ بندگی حقّ ، میعاد با خلقی خدایی و میثاق با رهبری در نماز جمعه شکل می گیرد. پس سزاست که این فریضه بسیار مهم دین اسلام، هرچه با محتواتر و شکوهمندتر برگزار شود، تا بهره وری و استفاده آن بیش تر گردد.
اوج خشوع و بندگی
«فیلیپ حِتی» دانشمند، محقق و استاد زبان های سامی در دانشگاه «پرینستونه» می نویسد: «نماز جمعه مسلمانان، از حیث جلال، شکوه، سادگی و نظم، بر عبادت مسیحیان و یهود که فقط روزهای شنبه و یکشنبه در کلیسا و معابد خود جمع می شوند، برتری دارد. در آن جا تمام نمازگزاران در صف های منظم، در داخل مسجد صف بسته و سخنان امام را گوش می کنند، در حالی که چنان علایم و آثار خشوع و خضوع در سیمایشان هویدا و آشکار است که عالی ترین عواطف روحی را در قعر دل ها و عمق ضمایر به جنبش درمی آورد. این نماز پرشکوه، بزرگ ترین وسیله برای تجمّع مسلمانان گردیده است، به طوری که فرزندان صحرا و زادگان بیابان را در عصر حضرت رسول صلی الله علیه و آله که همگی برخوردار از روح انفرادی و سرشار از بزرگ بینی و غرور بودند، کنار هم گردآورد و حس برادری را در آن ها پرورش داد».
شرایط نمازگزاران
اگرچه نماز جمعه از عبادت های مهم دین مبین اسلام به شمار می رود، اما خداوند متعال نخواسته که همه بندگان خود را به سختی و رنج بیندازد. از این رو، برخی افراد در انجام نماز جمعه معذورند و این تکلیف از عهده آنان برداشته شده است. این افراد عبارت اند از: زنان، مسافران، نابینایان، افراد پیر و ناتوان و کسانی که بیش از دو فرسخ با محل برگزاری نماز جمعه فاصله دارند. البته لازم به ذکر است که در همه این موارد، انجام نماز جمعه جایز است و از نماز ظهر کفایت می کند.
آداب نماز جمعه
نماز جمعه، یکی از واجبات بسیار مهم دین اسلام است که در روایات اسلامی، ضمن تأکید بر اقامه آن، به بیان برخی از آداب این فریضه الاهی پرداخته شده است که از شمار آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. مستحب است امام جمعه و نمازگزاران در حال خطبه با وضو باشند.
2. مستحب است امام جمعه در حال خطبه خواندن کلامی نگوید که خارج از خطبه باشد.
3. مستحب است امام جمعه پس از خواندن خطبه و قبل از نماز، برای سعادت جامعه اسلامی دعا کند.
4. مستحب است افراد برای شرکت در نماز جمعه بر یکدیگر پیشی بگیرند. در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است: «خداوند روز جمعه را بر سایر روزهای هفته برتری داده و بهشت را زینت نموده است برای کسی که روز جمعه وارد بهشت می شود. پس کسی که زودتر در نماز جمعه شرکت کند، زودتر وارد بهشت می شود».
نشانه قدرت اسلام
اجتماع امت اسلامی و گسترش صف های نمازگزاران نماز جمعه، امید دهنده مؤمنان بوده، به امت اسلام قدرت، استقامت، عظمت و صلابت می بخشد. به نمایش گذاشتن این قدرت سیاسی و عبادی جهان اسلام، دل دشمنان خدا و اسلام که همان منافقان و کافران هستند را مأیوس می نماید و خدعه و نیرنگ های آنان را با صف های به هم فشرده امت اسلام برای همیشه ناکام می نماید.
پیوند دهنده جناح ها
نماز جمعه، آیینی الاهی است که شرط قبولی آن، اخلاص و قصد نزدیکی به خداوند متعال است. نمازگزاران روز جمعه، اگر با هر نیّت دیگری بخواهند در آن شرکت کنند، نه تنها بهره اخروی از آن نمی برند، بلکه خود را به شرک خفی نیز می آلایند. از این رو، نماز جمعه عامل بسیار خوبی برای پیوند و وحدت نیروهای فعّال انقلاب است. در این روز، همه آنانی که عشق به اسلام، خدمت به انقلاب و مردم دارند، در کنار هم جمع شده و خطیب جمعه با سخنان دل نشین و شیوای خود، اصول مشترک اسلامی را یادآور می شود و آنان را از لغزش و انحراف بازمی دارد.
خنثی شدن توطئه های دشمن
فریضه الاهی نماز جمعه، تأثیر به سزایی در وحدت و یک پارچگی مسلمانان بر محور عبادت دارد و مایه ارعاب دشمنان اسلام و خنثی شدن شایعات و توطئه های تفرقه افکنانه آنان است؛ چرا که خطیب جمعه، با بررسی مسائل سیاسی داخلی و خارجی به صورت روشن و شفاف و ارائه راه های مناسب برای حل مشکلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه، بسیاری از توطئه ها و کارشکنی های عناصر نفوذی دشمن را خنثی می کند و این خود عامل مهمی برای سعادت و تعالی روزافزون جامعه اسلامی به شمار می رود.
مرکز بسیج مردم
سنگر نماز جمعه، بهترین محل دعوت مردم به بسیج برای جهاد، دفاع از کیان انقلاب، حلّ مشکلات اجتماعی و یاری رسانی به دیگران است. این قدرت عظیم مردمی که در نماز جمعه متجّلی می شود، همواره مورد توجه دوست و دشمن انقلاب بوده است. در صدر اسلام نیز رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیرمؤمنان علی علیه السلام پس از خطبه های نماز جمعه، مردم را در مساجد بسیج می نمودند و به جبهه های جهاد می فرستادند.
آری، نماز جمعه هر شهر می تواند با بسیج مردم، بسیاری از مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن جا را به شیوه ای شایسته برطرف سازد، تا بدین ترتیب، کشور از همه نظر توان مند و شکوفا گردد.

ستاد نماز جمعه رومشکان

 

تصاویر اختصاصی اولین نماز جمعه رومشگان به امامت حجت الاسلام جمیاری را مشاهده بفرمائید.