گروه : عمومی
ساعت : ۰:۱۳
شناسه : 2854
تاریخ : ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
هرگونه اعمال تحریم جدید بر ضد ایران تا پایان مهلت مذاکرات هسته ای متوقف خواهد شد.

دو سناتور تندروی آمریکایی خواهان توقف تحریم های جدید بر ضد ایران تا پایان مهلت مذاکرات هسته ای شده اند.     به گزارش سرويس بين‌‌الملل کانون سبحان به نقل از هیل؛ کمیته بانکی سنای آمریکا روز 5 شنبه طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن هرگونه اعمال تحریم جدید بر ضد ایران تا پایان […]

دو سناتور تندروی آمریکایی خواهان توقف تحریم های جدید بر ضد ایران تا پایان مهلت مذاکرات هسته ای شده اند.

 

 

به گزارش سرويس بين‌‌الملل کانون سبحان به نقل از هیل؛

کمیته بانکی سنای آمریکا روز 5 شنبه طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن هرگونه اعمال تحریم جدید بر ضد ایران تا پایان مهلت مذاکرات هسته ای”تیر ماه، 30 ژوئن” متوقف خواهد شد.
این طرح را سناتور مارک کرک و رابرت منندز به کمیته بانکی سنا برده بودند و در نهایت موافقت اعضا را جلب کردند.

بر اساس این طرح اگر مذاکرات در مهلت ذکر شده شکست بخورد و طرفین به توافق جامع هسته ای نرسند ، تحریم ها علیه ایران تشدید می شود.این طرح با 18 رای موافق و 4 رای مخالف در نهایت در کمیته بانکی سنای آمریکا تصویب شد.

گفته می شود این طرح ،طرحی دو حزبی است که حمایت همه اعضای سنا اعم از دموکرات یا جمهوری خواه را جلب کرده است.
بر اساس این طرح اگر ایران به توافق پایبند نباشد یا مذاکرات شکست بخورد ، تحریم ها علیه ایران تشدید می شود.کرک و منندز در تلاش هستند با حمایت سایر اعضای سنا ، این طرح را طوری تصویب کنند که اوباما نتواند آن را وتو کند. بر این اساس ، اگر حد نصاب کافی برای « ضد وتو » کردن آن فراهم گردد ، اوباما نمی تواند آن را وتو کند. بر اساس قوانین آمریکا اگر طرحی رای موافق دو سوم نمایندگان سنا را داشته باشد ، دیگر رئیس جمهور این کشور امکان وتوی آن طرح را از دست می دهد.
در جلسه امروزکمیته بانکی سنا ، سناتور تام کاتن سعی داشت با افزودن الحاقیه ای به این طرح باراک اوباما را مجبور کند که تحریم ها را یکباره علیه ایران اعمال کند. بر اساس طرح کاتن ، اگر مذاکرات پس از 30 زوئن شکست بخورد ، رئیس جمهور آمریکا باید تمام تحریم های مد نظر سنا را یکباره علیه ایران اعمال نماید.طرح تام کاتن با 12رای مخالف و 10 رای موافق رای نیاورد.

گفتنی است طرح سناتور جمهوری خواه مارک کر ک ” از ایالت ایلینویز” ، “گسترش تحریم های مربوط به ایران و تحمیل تحریم های بیشتر علیه ایران “نام دارد.این لایحه روز 27 ژانویه سال جاری به سنا معرفی شده بود و حمایت 15 سناتور را جلب کرده بود.
افرادی همانند لیندسی گراهام ، رابرت کیسی ، ماکرو روبیو ، میچ مک کانل “رهبر اکثریت جمهوری خواه سنا “از حامیان مشهور ایران طرح هستند.این طرح سال گذشته در سنا رای نیاورد زیرا آن زمان سنا در اختیار دموکرات ها بود.
سنای آمریکا دو طرح جدی برای تشدید رژیم تحریم ها علیه ایران دارد:
1 – طرح “مارک کرک ، رابرت منندز”: طبق این طرح باید تحریم های مشروط علیه ایران تصویب شوند.

2 – طرح ” باب کورکر ، لیندسی گراهام”: بر اساس این طرح هرگونه توافق احتمالی با ایران باید در کنگره “مجلس نمایندگان ” تصویب شود.‎

مارک کرک و رابرت منندز در طرح خود پیشنهاد داده اند تحریم ها علیه بخش انرژی ایران در صورت عدم نیل به توافق جامع تا تیر ماه ، تشدید گردد.همچنین سناتور جمهوری خواه باب کورکر در سنا در حال کار بر روی طرحی است که در صورت تصویب نهایی ، اختیارات کنگره را در برخورد با برنامه هسته ای ایران افزایش می دهد.بر اساس این طرح کنگره حق دارد مفاد و مواد سخت گیرانه تری علیه توافق هسته ای جامع ، تصویب کند.گفتنی است علی رغم اینکه مقامات دولتی و دیپلماتهای ارشد آمریکایی خواهان همراهی کنگره و سنا با مذاکرات و عدم وضع تحریم های جدید ضد ایرانی شده اند ، اما کنگره و سنا که اکنون در اختیار جمهوری خواهان است به این سخنان توجهی ندارد و خواهان تشدید رژیم تحریم ها علیه ایران هستند.

بعنوان مثال”سامانتا پاور” سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد در نیویورک ، گفته بود :”اعمال تحریم های جدیدعلیه ایران، تخریبگر مذاکرات هسته ای است.”وی افزوده بود: همچنان دست یابی به توافق هسته ای با ایران امکان پذیر است اما اقدام کنگره آمریکا برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران می تواند به شکل خطرناکی مانعی در برابر احتمال دست یابی به توافق هسته ای باشد و به جای ایران،‌ آمریکا را منزوی کند.با انتخابات میان دوره ای مجلسین سنا و نمایندگان در آمریکا ، جمهوری خواهان اکثریت را در هر دو مجلس در اختیار گرفتند و بیش از پیش بر دولت دموکرات اوباما فشار وارد می کنند.
منبع:YJC.IR