گروه : اخبار مهم » عمومی » لرستان
ساعت : ۱:۴۹
شناسه : 28910
تاریخ : ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
« گلونی » نماد حجاب و عزت زن لُر است نه نماد بی حجابی و بی حیایی/ مسئولان با آبروی زنان لرستان بازی نکنند « گلونی » نماد حجاب و عزت زن لُر است نه نماد بی حجابی و بی حیایی/ مسئولان با آبروی زنان لرستان بازی نکنند

همایش گلونی 95 لرستان”گلونی” نماد حجاب و عزت زنان قوم لُر است نه نماد بی حجابی و ایا مسئولان لرستان دوباره سبب ضربه زدن به آبروی زنان استان می شوند؟

همایش گلونی 95 لرستانبه گزارش «کانون سبحان»؛ ، روز 26 اردیبهشت سال 93 و 94 با فراخوان عده ای در فضای مجازی جشنی به نام روز گلونی برگزار شد که بجز ترویج رقص، بی حجابی، بی حیایی و توهین به هویت زنان لر چیزی در ان نبود و متاسفانه تصاویری که از این جشن به بیرون درز پیدا کرد به حدی ناراحت کننده و خجالت آور بود که سبب واکنش های زیادی در سطح استان و حتی خارج استان نیز شد.

فضاحت اتفاقات رخ داده در این مراسم به حدی بود که نه تنها مردم استان بلکه دیگر استان ها نیز از اتفاقات رخ داده شده شرم آور شدند هرچند مسئولان استان حتی حاضر به یک عذرخواهی نیز از مرم شریف استان نشدند.

دامنه اعتراضات به این خیانت فرهنگی به بطن جامعه کشیده شد و کار بدانجا کشید که عامه مردم و به ویژه صاحبان منبر و تریبون، به انحا مختلف نارضایتی و خشم دینی خویش از این عمل ناپسند غیر قابل اغماض را به گوش مسئولین رساندند.

“گلونی” پوشش منحصر به فرد زنان غرب کشور، به خصوص شیرزنان لر است. قدمت این پوشش به 3 هزار سال می رسد. ظرافت و زیبایی طراحی آن به حدی است که امروز، طراحان لباس، از آن برای طراحی البسه روز استفاده می نمایند.

گلونی بیش از هرچیز نماد حجب، حیا، عفت و غیرت زن لر بوده و همین عامل سبب بالنده تر شدن این پوشش و ماندگاری آن در فراز و نشیب اعصار شده است.

تلاش برای ماندگاری نمادهای هویت و تمدن امری است لازم الاجرا اما مردم لر، به خوبی آگاهند، سو استفاده از نمادهای این قوم، به بهانه بزرگداشت آن ها بزرگترین ضربه را به هویت و فرهنگ این مردمان فرهیخته خواهد زد.

بی شک مردمی با تمدن تاریخی و ویژگی های فرهنگی قوم لر، هیچگاه اجازه نخواهند داد، عده ای عامدانه، به بهانه بزرگداشت نماد عفت زن لر، با برگزاری مراسم مختلط و انجام حرکات ضد دینی و ضدفرهنگی، عفت و غیرت زنان، مردان و فرزندان لر را لکه دار کرده و زیر سوال ببرند.

برگزاری مراسم هایی مشابه مراسم سال گذشته پیامدهایی در بین قاطبه مردم مومن و فرهنگی لر در پی خواهد داشت و واضح است عواقب برگزاری هر مراسم خلاف شرع و نیز هرگونه سوءاستفاده از نمونه های هویتی و توهین به نمادهای تاریخی و فرهنگی  این مردمان نجیب، بر عهده برگزار کنندگان و مسئولان ذی ربط خواهد بود.

زمانی که موضوع تاریخی کشف حجاب اتفاق افتاد، کسی جرات نکرد به سربند «گُلوَنی» زنان لر دست بزند چراکه گُلوَنی نماد غیرت ماست.

گُلوَنی حمیت و غیرت قوم لر است. فرهنگی است که دست نخورده باقی مانده است. حتی انقلاب سفیدی که پهلوی می‌خواست آن را اجرا کند نمی‌توانست به اندازه سرسوزنی در لرستان رسوخ پیدا کند.

علی رغم سابقه درخشان گلونی که نماد حجاب و غیرت زنان لر بوده است اما متاسفانه در سال های اخیر این نماد با ارزش دست خوش تحریفات زیادی شده است و از نماد حجاب و عفا به نماد بی حجابی تبدیل شده است و با هویت آن فاصله گرفته است.

برخی به جای معرفی این نماد فرهنگی زنان شجاع و عفیف لرستانی دلخوش کرده اند به اجرای موسیقی و ترویج بی حجابی، که باید هر چه زودتر مسئولان مربوطه استان از تحریف «گلونی» جلوگیری کنند تا این نماد ججاب و مقاومت به نماد بی حجابی تبدیل نشود.

****وقایع شرم آور سال گذشته را در لینک زیر ببینید

غبار بی‌شرمی بر روی فرهنگ 3 هزار ساله لرستان/ از رقص مختلط تا بی‌‌حجابی در همایش «گُلونی» + تصاویر