گروه : عمومی » لرستان
ساعت : ۱۵:۳۱
شناسه : 29124
تاریخ : ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
سیاست‌های وزارت نیرو موجب توقف سد بختیاری شد./بلاتکلیفی سد«معشوره» سیاست‌های وزارت نیرو موجب توقف سد بختیاری شد./بلاتکلیفی سد«معشوره»

خرم آباد – استاندار لرستان در رابطه با سد بختیاری گفت: مباحثی پیرامون تخصیص آب خوزستان وجود داشته و توقف این پروژه به سیاست های وزارت نیرو برمی گردد.

سد بتني بختياريبه گزارش «کانون سبحان»؛ هوشنگ بازوند صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تا قبل از سال ۹۲ تعداد ۳ سد در لرستان به بهره برداری رسیده بود، اظهار داشت: این ۳ سد در مجموع ۱۷ تا ۱۸ میلیون مترمکعب آب را ذخیره می کردند.

ذخیره سازی تنها ۱۷ میلیون متر مکعب در سدهای لرستان

وی تصریح کرد: این در حالیست که خروجی آب از لرستان ۱۲ میلیارد مترمکعب بوده و ذخیره ۱۷ میلیون مترمکعب آب حجم ناچیزی است.

استاندار لرستان با بیان اینکه از سال ۹۲ به بعد احداث ۳ سد ایوشان، مروک و حوضیان در دستور کار بوده است، تصریح کرد: با ساخت این ۳ سد بیش از ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب در استان ذخیره می شود.

بازوند با تاکید بر اینکه اگر همه سدهای در دستور کار استان به جز سد بختیاری ساخته شود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب در استان ذخیره می شود، افزود: اگر همه سدهای استان نیز ساخته شود نمی توانیم یک میلیارد آب در استان جمع کنیم.

توقف سد بختیاری به دلیل سیاستهای وزارت نیرو

وی با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از این پروژه های سد سازی در استان بنا به دلایلی متوقف شده اند، گفت: در رابطه با سد بختیاری مباحثی پیرامون تخصیص آب خوزستان وجود داشته و توقف این پروژه به سیاست های وزارت نیرو برمی گردد.

استاندار لرستان با بیان اینکه البته ما در لرستان به اندازه کافی مشکل در رابطه با کمبود آب داریم، تصریح کرد: با پیگیری های صورت گرفته و حضور معاون اول رئیس جمهور در لرستان تقریبا همه به اجماع رسیده اند که عملیات اجرایی سد بختیاری باید آغاز شود.

بلاتکلیفی سد معشوره

بازوند با اشاره به صحبت ها و مذاکرات صورت گرفته در رابطه با سد معشوره افزود: این سد هنوز بلاتکلیف مانده و در رابطه با احداث این سد اختلافاتی پیرامون درصد تخصیص وجود دارد و پیشنهادی مبنی بر اینکه حجم رودخانه ۵۰ میلیون مترمکعب باشد داده اند که ما این موضوع را مطلقا قبول نکرده ایم.

وی یادآور شد: پیشنهاد دیگری در رابطه با سد معشوره داده ایم که فکر می کنیم تا هفته آینده نهایی شود.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه توپوگرافی لرستان به گونه ای است که در حوزه دز شیب فراوانی وجود داشته و شیب در حوزه کرخه کمتر از حوزه دز است، اظهار داشت: خروجی آب استان با سرعت رد می شود و بلافاصله از استان خارج می شود و نمی توانیم آن را نگه داریم.

بازوند با بیان اینکه با توجه به توپوگرافی لرستان تنها راه حل برای نگه داشتن آب استان احداث سد است، تصریح کرد: احداث و اجرایی شدن سدها می تواند در آینده مقداری از مشکلات استان را حل کند.

پیشنهاد تخصیص ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب به وزارت نیرو

وی با تاکید بر اینکه لرستان یک استان پرباران است اما میانگین زمین های کشاورزی آن ۲۷ درصد بوده و از میانگین کشوری که ۴۵ درصد بوده کمتر است، افزود: وزارت نیرو باید به استان تخصیص آب بدهد.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه یکی از مباحثی که در رابطه با اقتصاد مقاومتی به عنوان یک چالش مطرح کرده ایم نداشتن تخصیص آب در حوزه کرخه است، گفت: علی رغم اینکه ۴۳ درصد بارندگی های در حوزه کرخه اتفاق می افتد اما تخصیص آب استان در حوزه دز نسبت به حوزه کرخه کمتر است.

بازوند با بیان اینکه امیدواریم ۳۰۰ میلیون تخصیص آبی که در حوزه کرخه پیشنهاد داده ایم را به استان بدهند، تصریح کرد: با این تخصیص می توان خیلی از مشکلات کشاورزی استان را حل کرد.

وی ادامه داد: باید سالانه ۸ هزار زمین دیم در لرستان آبی شود و ابیاری ۱۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به صورت مکانیزه انجام گیرد که تحقق این امر نیازمند تخصیص آب است.