گروه : بین الملل » عمومی
ساعت : ۲۳:۱۸
شناسه : 2952
تاریخ : ۱۸ بهمن ۱۳۹۳
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران باید اقداماتی را که با آن‌ها موافقت کرده، اجرایی کند

آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، گفت به وزیر خارجه ایران توصیه کرده تا همکاری‌ها با آژانس، افزایش یابد.  به گزارش“کانون سبحان“ بین‌الملل خبرگزاری فارس، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه پس از دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، گفت با او […]

آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، گفت به وزیر خارجه ایران توصیه کرده تا همکاری‌ها با آژانس، افزایش یابد.

 به گزارشکانون سبحان بین‌الملل خبرگزاری فارس، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه پس از دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، گفت با او در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران، گفت‌وگو کرده است.

 

مدیر کل آژانس که با خبرگزاری رویترز گفت‌وگو می‌کرد، با بیان اینکه مذاکرات به «تقاطع» حساسی رسیده، خواستار تسریع مذاکرات تهران و با این نهاد شد و گفت: «ما در برهه بسیار حساسی قرار داریم. بنابراین لازم است تا تلاش‌هایمان برای شفاف‌سازی موضوعات گذشته و آماده شدن برای مسائل آتی را، تشدید کنیم.»

 

وی افزود: «ایران باید اقداماتی را که با آن‌ها موافقت کرده، اجرایی کند… شفاف‌سازی موضوعات مربوط به ابعاد نظامی احتمالی و اجرای پروتکل الحاقی و فراتر از آن، ضروری است.»

 

بر اساس توافق موقتی که سال گذشته در شهر ژنو سوئیس میان ایران و گروه موسوم به 1+5 به دست آمد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، عهده‌دار نظارت بر حسن اجرای تعهدات و مفاد هسته‌ای توافق است. آقای آمانو به صورت ماهانه روند اجرای توافق را به شورای حکام گزارش می‌کند. وی در تمامی گزارش‌ها به پایبندی ایران به تعهداتش اذعان کرده است. مدیر کل آژانس می‌گوید با این حال نمی‌تواند تائید کند که فعالیت اعلام‌نشده‌ای در ایران وجود ندارد.

 

آمانو در بخش دیگری از مصاحبه با رویترز گفت: «این (تحقیقات آژانس) به هیچ‌وجه یک روند بی‌انتها و تمام‌نشدنی نیست. با همکاری معقول یا کامل ایران، می‌توانیم در یک بازه زمانی معقول، مسائل را شفاف‌سازی کنیم.»

 

مدیر کل آژانس در مورد دیدارش با وزیر خارجه ایران نیز گفت: «امروز دیداری با وزیر ظریف داشتم و توافق کردیم تا مذاکرات سطح بالا میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تشدید کنیم.»

 

آقای آمانو روز گذشته هم در گفت‌وگو با رادیو رژیم‌صهیونیستی گفت جمهوری اسلامی تاکنون بخشی از سوالات مطرح‌شده را بی‌پاسخ گذاشته و در عین حال نتوانسته نگرانی‌ها در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای خود را برطرف کند.

 

به نوشته پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل، مدیر کل نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل، گفته است: «باید بسیار محتاط باشیم، چراکه می‌دانیم داریم با چه کسانی مذاکره می‌کنیم.»

 

وی همچنین گفت بعید است که ایران و گروه موسوم به 1+5، تا پیش از ضرب‌الاجلی که برای پایان ماه مارس (10 فرودین) جهت رسیدن به چارچوب سیاسی راهکار نهایی تعیین شده، به توافق برسند.

 

آقای آمانو که در شهر مونیخ آلمان به سر می‌برد، روز جمعه دیداری هم با «یوال اشتاینیتز» وزیر اطلاعات و مسئول پرونده ایران در کابینه رژیم‌صهیونیستی داشت.

 

اشتاینیتز در این دیدار تصریح کرد که ایران نباید ظرفیتی برای ساخت بمب هسته‌ای داشته باشد. آمانو نیز عنوان کرده است که موضع اسرائیل در قبال ایران را درک می‌کند.

 

فارس