گروه : عمومی
ساعت : ۲۳:۵۵
شناسه : 2974
تاریخ : ۲۲ بهمن ۱۳۹۳
اخبار کامل نشست حجت الله مومنی با اصحاب رسانه کوهدشت /نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی و پرورشی یکی از بارزترین ویژگی مدیریت جدید آموزش و پرورش

به مناسبت فرا رسیدن سالگرد پیروزی شکوهنمند انقلاب اسلامی جناب آقای حجت الله مومنی ریاست محترم اداره آموزش و پرورش کوهدشت از خبرنگاران دعوت به عمل آورده و به سوالات آنها پاسخ دادند.   به گزارش “کانون سبحان” به نقل از “ارجا نیوز” ؛ به مناسبت فرا رسیدن سالگرد پیروزی شکوهنمند انقلاب اسالامی جناب آقای […]

به مناسبت فرا رسیدن سالگرد پیروزی شکوهنمند انقلاب اسلامی جناب آقای حجت الله مومنی ریاست محترم اداره آموزش و پرورش کوهدشت از خبرنگاران دعوت به عمل آورده و به سوالات آنها پاسخ دادند.

 

به گزارش “کانون سبحان” به نقل از “ارجا نیوز” ؛ به مناسبت فرا رسیدن سالگرد پیروزی شکوهنمند انقلاب اسالامی جناب آقای حجت الله مومنی ریاست محترم اداره آموزش و پرورش کوهدشت از خبرنگاران دعوت به عمل آورده و به سوالات آنها پاسخ دادند.

 

عرض سلام و خیر مقدم دارم خدمت رسانه های خبری. در آستانه ۳۷ ساگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی جا دارد یاد و خاطره بنیان گذار انقلاب اسلامی گرامی بداریم و برای رهبری معظم انقلاب و دولت تدبیر و امید آقای روحانی از خداوند منان درخواست موفقیت و پیروزی داشته باشم . بسیار ممنونم که دعوت ما را پذیرا بودید.  اعتقاد بنده این است که سایت های خبری و دوستان فعال رسانه می توانند در پیشرفت جامعه نقش مهمی را ایفا کنند.آقای درویشی معاونت پشتیبانی و آقای بازوند مسئول حراست نیز در این جلسه حضور داشتند. در ادامه آقای مومنی به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

 

روشتا: برنامه شما برای آموزش و پرورش کوهدشت چیست؟

 

وزیر محترم آموزش و پرورش چند شعار را به عنوان استراتژی کار خود به مدیران کل اعلام کرده اند. ما نیز همین شعارها را پیگیری می کنیم. بحث کیفیت بخشی آموزشی مقوله بسیار گسترده ای دارد که با گذشت زمان می توانیم به آنها برسیم . بحث کیفیت بخشی بحثی نیست که یکی دو روزه به نتیجه برسد. بحث راهبری آموزشی را نیز در آموزشگاه ها دنبال می کنیم که مباحث در علوم مختلف خدمت دوستان و همکاران گرامی ارائه می شود. به دنبال آن هستیم که کار علمی و آزمایشگاهی در سطح آموزشگاه ها افزایش پیدا کند . بحث سازماندهی نیروی انسانی را نیز در ذهن داریم.

 

 

 

 

ارجا نیوز: چندی پیش کامنتی با این محتوای در پایگاه خبری ارجا نیوز درج شد: من یک خواسته از شما داشتم من از شما می خواستم برای مدرسه ی کوثر یک دبیر ریاضی بفرستید ما این ترم رو کامل معلم نداشتیم همه ی مدارس از ما درسشون جلو تره اما ما معلم نداریم لطفا یه معلم برای ما بفرستید از شما خواهش می کنم. در مورد این ادعا توضیح بفرمایید.

 

کامنت را دیدم و پیگیر موضوع شدم. به این شکل واقعیت ندارد یعنی اینکه یک ترم معلم نداشته اند واقعیت ندارد. اما در بعضی موارد مرخصی و مرخصی های استعلاجی اتفاق می افتد . مثلا یک نفر یک ماه مرخصی استعلاجی میگیرد مانیز طبق قانون موظفیم رای کمیسیون پزشکی را اجرایی کنیم بنابراین در طول یکی دو هفته نه اینکه کلاس تعطیل شده باشد بلکه یک دو هفته نفرات مختلفی درس آن کلاس را پیش بردند.

 

ارجا نیوز : به نظر خودتان بارزترین ویژگی مدیریت شما در جایگاه رئیس آموزش و پرورش کوهدشت چیست؟

 

واقعیت امر این است که احترام به همنوع یکی از وظایفی است که در همه جا باید به آن توجه شود لذا این احترام به همکاران فرهنگی از هر طیفی که باشند بر بنده واجب است. مورد دیگر ؛‌ نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی و پرورشی است. البته نظارت باید با نیت اصلاح گرایانه باشد نه مچ گیری. تکریم ارباب رجوع نیز در اولویت کار بنده است. دوست دارم به آموزشگاه های سطح شهر رفته و با دانش آموزان عزیز روبرو شوم.

 

 

کوهدشت نیوز: در بحث فرهنگ سازی چه اقداماتی را انجام داده اید؟

 

فرهنگ نه به راحتی ایجاد می شود و نه به راحتی از بین می رود. آن چیزی که در آموزش و پرورش برای ما مهم است و مورد توجه بنده نیز هست ، این است که دانش آموزان پرسشگر باشند. در آموزش و پرورش در همه ابعاد باید کار کنیم. با اینکه فقط بگوییم درس درس مخالفم. هم باید به مسائل آموزشی رسیدگی شود و هم به مسائل پرورشی. جلسات پرسش و پاسخ بایستی در مدارس برگزار شود. اینکه رئیس آموزش و پرورش و یا معاونت آموزشی بخواهند فرهنگی را ایجاد کنند کار سختی است بلکه باید کل جامعه در راستای فرهنگ درست قدم بردارند.

 

آسوبان: چند وقت پیش سیستم گرمایشی مدارس کوثر و حسابی دچار مشکل شد و این خبر رسانه ای شد و بازتاب گسترده ای داشت. برای بهسازی و نوسازی تجهیزات سیستم گرمایشی مدارس چه تدابیری اندیشیده شده است؟

 

خیلی خوشحال شدم که این سوال را پرسیدید. ساخت، تعمیر ، احداث و هر چیزی که جنبه عمرانی داشته باشد بر عهده سازمان نوسازی و تجهیز مدارس است. اداره آموزش و پرورش در واقع بهره بردار است. یعنی ما پیگیر می شویم و نقایص را به اداره کل گزارش می دهیم. اداره کل نیز به اداره نوسازی و تجهیز مدارس اعلام می کند. وقتی در اواسط آبان ماه به این سمت منصوب شدم تخقیق میدانی از آموزشگاه های سطح شهر انجام دادیم . متوجه شدیم سیستم گرمایشی آموزشگاه های سطح شهرستان با یک معظل رو برو شده اند. دوستان مقدماتی را فراهم کرده بودند و ما هم به طور جدی پیگیر موضوع شدیم و با همت و تلاش دوستان توانستیم ۶ واحد آموزشی دو شیفته که ۱۲ کلاس می شود را به کامل از بخاری نفتی به سیستم شوفاژ تغییر دهیم. در این اثنی یک دفعه ای بدون هیچ مقدمه ای سیستم گرمایشی دبیرستان دکتر حسابی از کار افتاد. در این بین وقفه ۱۰-۱۵ روزه ای به وجود آمد. در این مدت ما موضوع را رها نکردیم بلکه در کلاس ها هیتر برقی نصب کردیم. الحمدالله سیستم گرمایشی دبیرستان دکتر حسابی به طور کامل تعویض شد. امسال حدود ۶۰۰ میلیون تومان برای نوسازی و احداث سیستم گرمایشی هزینه کرده ایم.

 

آسوبان” برنامه آموزش و پرورش برای مناطق محروم و عشایری چیست؟

 

تقسیم بندی مدارس بر عهده ما نیست. مدارس عشایری زیر مجموعه اداره آموزش و پرورش عشایری است.

 

آسوبان: در روزهای اخیر شاهد آلودگی بیش از حد هوا در سطح شهر کوهدشت بوده ایم که این آلودگی ممکن است برای دانش آموزان مشکلاتی را ایجاد کند. در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

 

کار ما فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در همه مسائل است. چند وقت پیش همایشی با عنوان هوای پاک داشتیم. چند روز پیش نیز با مدیران نشستی در مورد محیط زیست و قطع درختان برگزار کردیم. جامعه هدف ما دانش آموزان هستند.

 

فارس: شما فرمودید دانش آموزان باید پرسشگر باشند ولی دانش آموزان باید یاد بگیرند که چگونه سوال بپرسند. آیا اقداماتی در این خصوص انجام داده اید؟

 

بله، ما چندین جلسه را در مدارس با عنوان پرسش و پاسخ انجام داده ایم. عنوان جلسه نیز پرسش و پاسخ بوده است. مسئولان بایستی خودشان را در معرض سوال دانش آموزان قرار دهند.

 

فارس: در بحث تغییر مدیران و معاونان چه اقداماتی را انجام داده اید؟

 

تقریبا اقداماتی انجام گرفته است. نظام جمهوری اسلامی طوری اداره می شود که فرصت ها در اختیار افراد مختلف قرار می گیرد. فرصت ها بین افراد تقسیم می شوند تا بتوانند توانایی های خود را در معرض ظهور قرار دهند.چندین نفر در سطح معاونان تغییر کرده اند.

 

 

روشتا: دلیل شما برای جابه جا نمودن افراد در پست های مختلف چیست؟

 

هر مسئولی یک برنامه ای در تغییر مدیران دارد. پاسخگوی اینگونه مسائل بنده هستم. اگر زمانی هم سوالی پیش بیاید که چرا چنین تصمیمی را گرفتم، جواب بنده این است که در این برهه زمانی مصلحت را در این تغییرات دیدم. برای آموزش و پرورش کوهدشت و آنچه که در ذهن دارم این جابه جایی ها لازم است.

 

فارس: در مورد سیستم گرمایشی توضیحاتی ارائه فرمودید که بیشتر جنبه توجیهی داشت. حال با توجه به این اتفاق، چه برنامه ای دارید که دیگر شاهد تکرار اینگونه رخدادها نباشیم؟

 

در حال حاضر ۹۰ درصد آموزشگاه های سطح شهر به سیستم حرارت مرکزی مجهز شده اند و فقط ۲ مدرسه باقی مانده است. ان شاءالله در نظر داریم در سال ۹۴ دو آموزشگاه باقی مانده را نیز به سیستم شوفاژ مجهز کنیم.

 

کشکان: چه برنامه ای برای درمانگاه فرهنگیان شهرستان دارید؟

 

یکی از مسائلی که از همان روز اول در ذهنم بود بحث درمانگاه فرهنگیان کوهدست است اما برای این کار زیر ساخت ها فراهم نیست هر چند که ذهنیتی در این مورد وجود دارد. لذا استارت کار زده شده و این طرح در استان نیز تصویب شده است و مکان آن نیز مشحص شده است.

 

ماهنامه مهر و ماه: دلیل حضور مسئول حراست در این جلسه چیست؟

 

چه ایشان حضور داشته داشته باشند و چه حضور نداشته باشند سایت ها خبرشان را می زنند. اما در سیستم آموزش و پرورش اینگونه فعالیت ها را به دلیل تشریفات قانونی و بالقوه، قانون مشخص کرده است. این چیز غیر معمولی نیست.

 

ماهنامه مهر و ماه: مردم در انتخابات به اعتدال رای دادند. چرا افرادی که تحت فشار بر سر پست ها هستند تغییر نمی کنند؟ چرا اینگونه مسائل فقط در شهر های کوچک دیده می شود؟

 

در این مورد که شما فرمودید هر کسی مسئول عمل و کار خودش است. ما زیر نظر قوه مجریه هستیم و تشخیص بنده این است که صلاحیت آموزش و پرورش به اینگونه باشد. اگر کسی فشار می آورد از خودش بپرسید که چرا این کار را می کند. این موضوعی که شما فرمودید مختص استان لرستان نیست و در سطح کلان نیز دیده می شود. بایستی بین قوا تعاول سازنده وجود داشته باشد.

 

ماهنامه مهر و ماه: زبان های محلی در حال نابودی و از بین رفتن هستند. زبان های لکی و لری مورد بی مهری قرار گرفته اند. شما به عنوان مسئول ارشد فرهنگ این شهرستان، چه برنامه ای برای زنده ماندن زبان لکی دارید؟

 

در بحث فرهنگ، زبان های محلی اساس فرهنگ ملی ما هستند اما زبان فارسی یک زبان وحدت بخش است. زبان های محلی نیز دغدغه فکری همه فرهنگ دوستان کشورمان است اما اینکه سر کلاس های درس معلم را ملزم کنیم که محلی صحبت کند زبان میهنی مادریمان از بین می رود. لذا خانواده ها بایستی زبان محلی را به فرزندانشان آموزش دهند . می توان دو زبان محلی و میهنی را در کنار هم داشته باشیم. من با قیچی کردن زبان مادری مخالفم. زبان فارسی باید پاس داشته شود و زبان محلی نیز تقویت شود نه قیچی شود.

 

روشتا : در کوهدشت معضل محیط زیست و قطع درختان را شاهدیم. بحث فرهنگ سازی بایستی از مدارس شروع شود. آموزش و پرورش به جزء برنامه های روتین، برنامه خاصی برای محیط زیست دارد؟

 

دیروز با ۴۵ نفر از مدیران در مورد محبیط زیست جلسه داشتیم. علاوه بر آن در کتاب های درسی نیز مطالب زیادی در مورد محیط زیست داریم. کلاس های توجیهی برای معلمان گذاشته می شود معلمان هم در مدارس و برای دانش آموزان توضبح می دهند.

 

 

ارجا نیوز : نرخ باسوادی در شهرستان کوهدشت چند درصد است؟

 

طبق آماری که آقای محمودی ( ریاست اداره نهضت ) به من دادند چیزی حدود ۹۳ درصد جامعه هدف ما (۴۹-۱۰ سال) در سطح شهرستان با سواد هستند.

 

ارجا نیوز : رتبه شهرستان در حوزه کنکور در سطح استان چگونه است؟

 

آمار دقیقی در ذهن ندارم اما در سال گذشته بیش از ۵۰ نفر در رشته پزشکی قبول شده و وارد دانشگاه شده اند.

 

ارجا نیوز: در حال حاضر کمبودهای آموزش و پرورش در چه زمینه هایی می باشد؟

 

بحث اعتبارات مالی است که واقعا به معضل بزرگی تبدیل شده است. تجهیزات آزمایشگاهی برای بنده رضایت بخش نیست. البته برخی از مدارس دارای تجهیزات آزمایشگاهی خوبی هستند. در صددیم بحث وسایل آزمایشگاهی را سرو سامان بدهیم. کلاس هایی داریم در روستا ها که در کانکس برگزار می شود. امیدواریم در سال بعد دیگر هیچ کلاسی در کانکس برگزار نگردد.

 

تهیه گزارش: علیرضا رحمتی و احمد صفری راد