گروه : عمومی » کوهدشت » لرستان
ساعت : ۱۷:۳۱
شناسه : 3007
تاریخ : ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
ریزش دیواره‌های چاه‌های کوهدشت

عضو کارگروه خشکسالی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان گفت: چاه‎های کوهدشت با کمبود آب و ریزش دیواره مواجهند. به گزارش“کانون سبحان“؛طهماسبی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، با بیان اینکه منابع آب شرب روستایی کوهدشت و رومشکان با کم‎آبی مواجه شده‌اند، توضیح داد: شهرستان کوهدشت 72 هزار و 535 نفر جمعیت دارد. منابع […]

عضو کارگروه خشکسالی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان گفت: چاه‎های کوهدشت با کمبود آب و ریزش دیواره مواجهند.

به گزارشکانون سبحان“؛طهماسبی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، با بیان اینکه منابع آب شرب روستایی کوهدشت و رومشکان با کم‎آبی مواجه شده‌اند، توضیح داد: شهرستان کوهدشت 72 هزار و 535 نفر جمعیت دارد. منابع تأمین آب این شهرستان 47 چاه بوده که 24 چاه آن به دلیل کاهش شدید آب و ریزش دیواره از حالت انتفاع خارج شده‎اند.

 

وی ادامه داد: پیش از این چاه‎هایی وجود داشت که بود عمر کمتری داشتند ولی آب‎دهی آنها مناسب بود. به مرور زمان راندمان چاه‎ها پایین آمد و با وجود عمیق‎تر چاه‌ها آب‎دهی کاهش یافته است. در بعضی مناطق نیز آب‎دهی چاه‌ها کم شده اما باز کفاف می‎دهد. در عمق چاه‎ها حرکت زمین باعث شده چاه برش پیدا کند و مسدود شود. اطراف چاه‎ها نیز به علت ریزش خالی شده است.

 

طهماسبی خاطرنشان کرد: رومشکان نیز 33 هزار و 525 جمعیت دارد که 22 چاه و چشمه آن با کاهش آبدهی و یا خشکی کامل مواجه شده‎اند. از این تعداد 10 حلقه چاه به طور کامل از حالت انتفاع خارج شده‎اند.

 

وی با بیان اینکه میانگین مصرف فعلی سه برابر الگوی مصرف است، تصریح کرد: تولید روزانه فعلی به دلیل مشکلات اجتماعی و رعایت نشدن الگوی مصرف به صورت غیریکنواخت مصرف می‎شود.

 

طهماسبی تاکید کرد: با انجام حفاری‎های پی در پی به زودی مرگ کامل آبخوان‎ها را در پی خواهد داشت. باید مصرف آب در کشاورزی را کنترل کنیم و از منابع آب فعلی به میزان لازم استفاده کرد به طوری که منابع قابلیت تجدید داشته باشند. همچنین آب شرب باید از شستشو جدا شود. مشکل اصلی ما کمبود آب نیست، استان‎هایی وجود دارد که در سال‎های پربارانی، بارش خوب نداشتند اما باز کمبود آب نداشته‎اند.

 

انتهای پیام/