گروه : اخبار مهم » عمومی » کوهدشت » لرستان
ساعت : ۱۱:۵۴
شناسه : 30560
تاریخ : ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
لرستان ، « ایستاده در غبار » / 22 برار حد مجاز،میزان آلودگی هوای دو روز گذشته در کوهدشت لرستان ، « ایستاده در غبار » / 22 برار حد مجاز،میزان آلودگی هوای دو روز گذشته در کوهدشت

به گزارش«کانون سبحان»؛  هر کسی به نوعی به آلودگی شدید هوا معترض است. نقدشان را سمت رئیس محیط زیست کشور گرفتند و به کنایه گفتند ابتکار در لرستان هیچ ابتکاری ندارد. هوای استان لرستان و شهرستان کوهدشت در چند روز اخیر از مرز هشدار گذشته است. هجوم ریزگردها آسمان این استان را به خاک نشانده […]

به گزارش«کانون سبحان»؛  هر کسی به نوعی به آلودگی شدید هوا معترض است. نقدشان را سمت رئیس محیط زیست کشور گرفتند و به کنایه گفتند ابتکار در لرستان هیچ ابتکاری ندارد. هوای استان لرستان و شهرستان کوهدشت در چند روز اخیر از مرز هشدار گذشته است.

هجوم ریزگردها آسمان این استان را به خاک نشانده است. مردم با ماسکهایی بر صورت، در برابر خاکی شدن هوا به خیابان آمده اند. عده ای بیماریهای تنفسی دارند و سرفه های پی در پی سلامتی آنها را به تنگ آورده است.

آلودگی هوا در لرستان

لرستان در «گرت و توز»

عده ای از کاربران در شبکه های اجتماعی با اشتراک گذاشتن عکس و طرحهایی از آلودگی هوا نسبت به هجوم ریزگردها واکنش نشان داده و از آلودگی شدید هوا در این استان با نام لرستان در «گرت و توز» یاد می کنند.

از 22 روز گذشته مردم لرستان و شهرستان کوهدشت، آسمانی با گرد و غبار را تجربه کرده اند. میزان آلودگی هوا در روز گذشته در شهرستان کوهدشت، معادل 22 برار حد مجاز گزارش شد تا این شهرستان دارای  بالاترین میزان آلودگی هوا در طی 48 ساعت گذشته باشد. میزان بالای آلودگی هوا را می‌شود از رنگ‌و‌روی خاک‌گرفته درخت‌ها، خیابان ها و ساختمان‌های شهر و اظهارنظرهای مردم این شهر دید.

آلودگی هوا در لرستان

بالاترین میزان آلودگی هوا در کوهدشت

 معاون نظارت و پایش محیط زیست لرستان دیروز اعلام کرد هوای استان لرستان در وضعیت بسیار خطرناک قرار دارد و و بیشترین آلودگی در شهرستان‌های کوهدشت، دوره چگنی، پلدختر و خرم‌آباد است.

بنابراین گزارش، یکی از شهروندان کوهدشت که برای خرید ماسک به خیابان آمده در خصوص هجوم ریزگردها به آسمان شهرستان گفت: چند روز پی در پی است که هوای کوهدشت ناسالم می باشد.

آلودگی هوا در لرستان

این شهروند که دچار بیماری ریوی است؛ با بیان اینکه هجوم ریزگردها و هوای آلوده، سلامتی بیماران و به خصوص بیماران ریوی را با تهدید جدی روبرو می کند؛ خاطرنشان کرد: از زمانی که آلودگی هوا در کوهدشت شدت پیدا کرده؛ حساسیت ریوی من هم بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا بیش از حد مجاز است؛ تصریح کرد: هجوم ریزگردها به استانهای غرب کشور باید کارشناسی شده و راه حلی برای آن ایجاد شود تا سلامتی مردم در مخاطره قرار نگیرد.

آلودگی هوا در لرستان

سلامت در تهدید ریزگردها

یکی دیگر از شهروندان کوهدشت که 65 سال دارد؛ در این خصوص گفت: سالمندان و کودکان در این هوای آلوده، بیشتر از دیگران در معرض بیماریهای ناشی از هجوم ریزگردها قرار دارند.

وی با بیان اینکه بر اثر این هجوم ریزگردها و غلظت بیش از حد آلودگی دچار خارش گلو و سرفه های شدید شده؛ اظهار کرد: برای رفع این آلودگی هوا تدبیری اندیشیده شود.

به گفته ی حمید طولابی، رئیس محیط زیست شهرستان کوهدشت، آلودگی هوای شهرستان کوهدشت در وضعیت خطرناکی قرار دارد و پیش بینی می شود که این موج آلودگی در شهرستان، طی ساعات امروز به غلظت پایین تری برسد.

آلودگی هوا در لرستان

جامعه‌شناختی کردن محیط‌زیست، نهادینه کردن مدنیت

سامان یوسفوند، دکترای جامعه شناسی توسعه ی محلی دانشگاه تهران در خصوص مسئله ریزگردها با بیان اینکه جامعه‌شناختی کردن محیط‌زیست، نهادینه کردن مدنیت و ترویج تابلوی اخلاقی صلح، امنیت، آرامش و عدالت و مهربانی با طبیعت است؛ گفت: بینش جامعه‌شناختی زیست‌محیطی این را مطرح می‌کند: انسانی که بتواند با طبیعت مهربان باشد؛ به‌واقع وجه بزرگی از مدنیت را با خود همراه ساخته است.

آلودگی هوا در لرستان

این عضو انجمن جامعه شناسی لرستان با اشاره به اینکه مهربانی با طبیعت زنجیره ای‌ است که نیاز به اتصال و پایداری دارد؛ افزود: بیایم که زنجیره مهربانی انسان با انسان را با زنجیره مهربانی انسان با طبیعت متصل کنیم و وجوه بارز مدنیت را به نمایش بگذاریم.

آلودگی هوا در لرستان

ورود ریزگردها و طرد خودخواسته از عرصه اجتماعی

سامان یوسفوند، مسئله ورود ریزگردها به منطقه غرب کشور را بیشتر از هر چیزی موجبات به هم خوردگی نظم اجتماعی و تعاملات همزیستانه اجتماعی دانست و بیان داشت: مسئله ورود ریزگردها به منطقه غرب کشور از طرفی خانه نشینی و طرد خودخواسته از عرصه اجتماعی را به وجود آورده و هم چنین اقتصاد محلی منطقه که مبنتی بر بستر طبیعت است را از بین برده و هم چنین سلامت روحی و جسمی کنشگران اجتماعی را مختل نموده است.

آلودگی هوا در لرستان

این دکترای جامعه شناسی توسعه تصریح کرد: ریزگردها، مخاطراتی را برای گروه ها و اقشار آسیب پذیر به وجود آورده و کودکان و بیماران و سالمندان در مدار این بحران هستند و اینجاست که عدالت زیست محیطی اهمیت پیدا می کند.

ریزگردها، تهدیدی برای منافع ملی

این دکترای جامعه شناسی توسعه، عدالت زیست محیطی را مسئله ای دانست که متاسفانه کمتر با آن توجه شده است؛ تصریح کرد: اقلیتی محدود بیشترین مخاطرات زیست محیطی را تولید می کنند و اکثریت اجتماعات که فقرا و اقشار ضعیف و آسیب پذیر هستند؛ باید متحمل بیشترین مخاطرات و هزینه ها باشند.

آلودگی هوا در لرستان

این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه نباید مسئله ریزگردها را مسئله ای محلی یا منطقه ای و خاص غرب کشور دانست؛ بلکه مسئله ریزگردها تهدیدی برای منافع ملی است و حتی اوضاع بین الملل را تحت تاثیر قرار می دهد؛ اظهار کرد: همگان بدانند که مسئله ریزگردها زنگ خطری جدی است که بحران های بزرگتر را در پی دارد و بی توجهی به آن پیامدهای ناگوار بسیاری را به همراه خواهد داشت؛ بنابراین دولت ها بایستی با تیم های کارشناسی در این حوزه در تعامل قرار گیرد و برنامه های مدون و مطلوب برای مقابله با چنین وضعیتهایی در پیش گیرد.

آلودگی هوا در لرستان

ریزگردهای گلوگیر

بنابراین گزارش، ریزگردها در این چند روز اخیر، استانهای غربی، جنوبی و جنوب غرب کشور را درگیر خویش کرده تا سلامتی مردم با تبعاتی چون بیماریهای حاد تنفسی، قلبی و عروقی دست به گریبان باشد و آنها برای کاهش این اثرات به خرید ماسک روی بیاورند.

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ما، مراجعه ی مردم برای خرید ماسک در یکی از داروخانه های کوهدشت با افزایش تقاضا روبرو است؛ به طوری که در فاصله ی زمانی کمی، بسته های ماسک به مقدار قابل توجهی به فروش رفته اند.

آلودگی هوا در لرستان

این در حالی است که هر ماسکی قابل استفاده در مقابل ریزگردها نیست و ماسک های دارای فیلتر که از ورود ذرات ریز جلوگیری می کند؛ باید مورد استفاده مردم قرار گیرد.

خیابانهای کوهدشت هم چنان در گرد و خاک غلیظی به سر می برد و نارضایتی مردم را به دنبال دارد و آنها همچنان منتظر ابتکاری برای رهایی از ریزگردهای گلوگیر هستند که سالهاست نفس کشیدن با طعم خاک را به مردم تحمیل کرده است.

انتهای پیام/

گزارش: فاطمه نیازی / آسوبان